firma og konkurrence
Fra : Casper Bang

Dato : 12-06-03 15:25

På min hjemmeside (oprettet som firma) kan brugere købe "premium accounts";
udvidede konti. Disse skal fornys hver 30. dag
Hjemmesiden er international.

En sponsor har valgt at købe en sådan konto hos mig, til udlodning i en
konkurrence. Vinderen vil blive tilfældigt udtrukket mellem alle der i den
pågældende måned køber en sådan konto.
Da alle købere er annonyme, vil det være mig der tilfældigt finder vinderen,
og videregiver gevinsten.

Vil dette være lovligt? Der er en trediepart som varetager præmien, men den
er købsbetinget...

Hvad er reglerne for en sådan konkurrence?

Håber i kan hjælpe mig lidt her.

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-06-03 17:27

Scripsit "Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net>

> [...]
> og videregiver gevinsten.

> Vil dette være lovligt? Der er en trediepart som varetager præmien, men den

Du kan næppe krybe udenom at det er dig der foranstalter konkurrencen
og dit produkt man skal købe for at være med. Spørgsmålene er så

1. Er værdien af præmien lille nok til at falde under bagatelgrænsen
(vist p.t. 100 kr for hver præmie)? Bemærk at bagatelgrænsen ikke
gælder hvis dit websted især henvender sig til børn.

2. Er konkurrencen overhovedet omfattet af markedsføringslovens §9 om
præmiekonkurrencer? Efter sin ordlyd synes den være, men man kan komme
i tvivl når gevinsten er af ganske samme art som hovedydelsen. Det
underliggende hensyn (at beskytte forbrugere mod at blive lokket til
at foretage et unyttigt køb i håb om at vinde en gevinst) gør sig jo
ikke gældende her, men det får ikke af sig selv lovbestemmelsen til at
holde op med at gælde.

Derimod kan "gevinst af samme art"-argumentet muligvis bruges til at
argumentere for at gevinstmuligheden i sig selv ikke er egnet til at
fremme *din* afsætning, og at konkurrencen derfor ikke er omfattet af
forbuddet.

Dokumentation: Markedsføringslovens §9:

§9. Afsætning til forbrugere af formuegoder eller tjenester må ikke søges
fremmet af en mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækning,
præmiekonkurrence eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et
køb.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts
størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som
fastsættes af erhvervsministeren. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter
produkttype og modtagerkreds.

Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til
fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Casper Bang

Dato : 12-06-03 18:22

> 1. Er værdien af præmien lille nok til at falde under bagatelgrænsen
> (vist p.t. 100 kr for hver præmie)? Bemærk at bagatelgrænsen ikke
> gælder hvis dit websted især henvender sig til børn.

Værdien er på ca. 300 kroner, så den går nok ikke :(

> 2. Er konkurrencen overhovedet omfattet af markedsføringslovens §9 om
> præmiekonkurrencer?

Det må man vel sige at det er; sponsoren ville sponsorere denne præmie for
at tillokke flere kunder (for at hjælpe firmaet)

Så ud fra dit svar kan jeg se at en sådan konkurrence ikke er lovlig.

Men gælder disse regler også over for andre lande? Min hjemmeside henvender
sig hovedsageligt til amerikanske brugere, så hvis jeg ikke tillader
danskere (og Europæere om nødvendigt) at deltage i konkurrencen, vil dette
gøre en forskel?

Hvis jeg lod denne sponsor tage sig mere af konkurrencen, ville dette så
hjælpe? Hvis sponsoren for eksempel selv udtrak en vinder ud fra en liste
som de enkelte premium members selv tilmeldte sig eller lignende...?

Jeg ved ikke om der er en måde hvorpå reglerne kan bøjes, men hvem ved!?

tak :)
~Casper

Fra : David T. Metz

Dato : 13-06-03 13:47

Casper Bang skriblede:

> Vil dette være lovligt? Der er en trediepart som varetager præmien,
> men den er købsbetinget...
>
> Hvad er reglerne for en sådan konkurrence?

Er du sikker på det er en "konkurrence". Det er jo bare en lodtrækning
blandt abonnenter - det er der vel ikke regler for?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 13-06-03 13:51

David T. Metz skriblede:
> Casper Bang skriblede:

> Er du sikker på det er en "konkurrence". Det er jo bare en lodtrækning
> blandt abonnenter - det er der vel ikke regler for?

Rettelse: en lodtrækning er selvf. omfattet af Mfl. - jeg tænkte på
tilgiftsbegrebet.