Indbagt hvad-som-helst
Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-03 13:46

Hejsa.

Skulle nogle kende en opskrift på indbagt hvad-som-helst, hvor dejen *ikke*
er butter-dej?

pht.

Klaus.

Fra : Rømer

Dato : 12-06-03 14:22

Hamburgryg indbagt i rugbrød har jeg fået et par gange. Brødet bruges ikke
til andet end at pakke kødet ind i - har fået det engang, hvor der var en
skorsten, der blev brugt til indhældning af en marinade.
Jeg har desværre ingen detaljeret opskrift.

Fra : Nette

Dato : 12-06-03 20:42

"Rømer" skrev i en meddelelse
> Hamburgryg indbagt i rugbrød har jeg fået et par gange. Brødet bruges ikke
> til andet end at pakke kødet ind i -

Det samme kan man gøre med saltdej. Jeg har prøvet det både med hamburgerryg
og med kartofler,

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-06-03 21:39

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hamburgryg indbagt i rugbrød har jeg fået et par gange. Brødet bruges ikke
> til andet end at pakke kødet ind i

Det er ikke rigtig rugbrød heller... og kan ikke spises.

Man ælter rugmel, salt og lidt olie sammen til den dej.
Ruller den ud, lægger hamburgerryggen på og pakker dejen omkring.

Ind i ovnen. Husker ikke tiden.

Og så er det i øvrigt absolut bedst, hvis man ikke bruger en af de pumpede
hamburgerrygge, der afgiver en hulens masse væske under processen. Køb og
brug en GOD hamburgerryg.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-06-03 14:51

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Skulle nogle kende en opskrift på indbagt hvad-som-helst, hvor dejen
*ikke*
> er butter-dej?

Ih ja, indbagte frikadeller eller pølser i almindelig grov bolledej uden ret
meget sukker.
Det var fast ingediens i husets madpakker i årevis, men har måttet vige
favoritpladsen til fordel for skolekantinens 'lille pastasalat med tun'.

Sådan gør du:
Lav frikadeller af et halvt kilo kød. Lav bolledej af 3 dl væske, ½ pakke
gær samt hvad der ellers sådan skal i.
Lad bolledejen hæve en halv times tid. Rul dejen ud (ikke for tyndt) og
fordel frikadellerne strategiske steder. Skær med en kniv rundt om
frikadellerne (der skal være plads til, at dejen kan foldes omkring dellerne
og dække dem, selvfølgelig).
Sæt delle-bollerne på plade med sammenføjningen nedad og bag dem som
almindelige boller.

Dikte (som har hørt følgende spørgsmål fra en voksen, der så en indbagt
frikadelle: Jamen, hvordan fik du egentlig frikadellen til at blive stegt
_inden i_ bollen)

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-06-03 17:11

Klaus Petersen <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote:
> Hejsa.
>
> Skulle nogle kende en opskrift på indbagt hvad-som-helst, hvor dejen
> *ikke* er butter-dej?

Har i Portugal set en makrel lignende fisk blive indbagt i salt. Efter
bagningen var saltet blevet til en hård skal, og tjeneren åbnede salt
skallen og tilberedte fisken ved bordet.

--
M.v.h Niels

Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 12-06-03 19:16

> Hejsa.
>
> Skulle nogle kende en opskrift på indbagt hvad-som-helst, hvor dejen *ikke*
> er butter-dej?

Jeg laver tit den samme dej som til pizza og putter alt muligt i, hvad jeg
lige har i køleskabet.
Det kan være pølsestykker, grønsager, kogte ris eller spaghetti sammenpisket
med et æg, en dåse tun, noget ost, skinke osv osv... Helst flere ting mikset
sammen... Det jeg går efter er, at inholdet ikke skal blive for vådt ellers
bliver dejen ikke sprød.
Jeg bager den ved samme tid og temperatur som en almindelig pizza.

- Henrik...

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 12-06-03 23:31

25 gr usaltet smør
250 gram mel
en spiseske gurkemeje
1 dl koldt vand.

ælt til det er en blød dej.

rul ud, og læg hvad du vil indeni og frituresteg. - indholdet skal være
færdigstegt\kogt da friturestegning af dejen går hurtigt.

samosas f.eks..

Fra : Bettina Madsen

Dato : 13-06-03 08:45

Hans Chr. Vang wrote:
> [...]
>
> rul ud, og læg hvad du vil indeni og frituresteg. - indholdet skal
> være færdigstegt\kogt da friturestegning af dejen går hurtigt.

Er det en slags pirogger?
Nå, men man kan også lave pirogger af en almindelig dej, evt med kerner i.
Fyldet kan fx. være ost, tomater,
peberfrugt, majs, tun. Desuden kan man indbage/stege ting og sager i
filodej. Det kan fx. være til forårsruller (som både kan
friture steges og steges i ovn)

Bettina

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-06-03 08:59

> [...]
> peberfrugt, majs, tun. Desuden kan man indbage/stege ting og sager i
> filodej. Det kan fx. være til forårsruller (som både kan

Det er godt, for hvis det skal friture steges går hele ideén af det, for
ideén var at finde opskrifter til mere fedtfattig indbag (butterdej er ikke
ligefrem fedtfattigt).

Fra : Nette

Dato : 14-06-03 13:46

"Klaus Petersen" skrev i en meddelelse news:bcc08b$8db$1@sunsite.dk...

> Det er godt, for hvis det skal friture steges går hele ideén af det, for
> ideén var at finde opskrifter til mere fedtfattig indbag (butterdej er
ikke
> ligefrem fedtfattigt).

Lavede lige pirogger i går, så smider lige opskriften ind til dig:

25 g. gær
1 revet gulerod
1 æg
2 dl. vand
1 spsk olie
1 dl.- rugmel
275-300 g hvedemel.

Det hele blandet sammen og hæver i ca. 20 min.
Dejen deles i 14 stykker, udrulles til størrelsen af en stor
desserttallerken. Dejstykkerne pensles med ren æg rundt i kanten og der
kommes fyld på, hvorefter de lukkes og mases sammen rundt i kanten med en
gaffel. De pensles og efterhæver i 10 - 15 min., hvorefter bages i ca. 15.
min ved 220 grader.

Fyldes kan være forskelligt fintskåret/hakket grøntsager, skinkerester,
oksekød svitset med krydderier og flåede tomater, og så altid lige en halv
skive ost på.
Vi plejer at spise friskt salat og nye kartofler vendt i lidt olie og lidt
krydderier, men i går fik vi kartoffelsalat til.

Det kan godt tage lidt tid at lave, indtil man lige har taget ordentligt på
dem. Jeg plejer at lave fyldet klar imens dejen hæver og når jeg er klar til
at gå i gang med udrulningen, tænder jeg ovnen, så den er klar.

Nette

Fra : Sv. Aage Jensen

Dato : 13-06-03 16:35

> Hejsa.
>
> Skulle nogle kende en opskrift på indbagt hvad-som-helst, hvor dejen
> [...]
Se under www.karoline.dk - indbagt mørbrad.
Den kan jeg varmt anbefale.

Mvh. Margit

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 14-06-03 09:55

Skal det være fedtfattig dej, kan du bruge filodej.

HC

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 14-06-03 14:14

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det være fedtfattig dej, kan du bruge filodej.

Jeg spørger lige dumt, ik'...er filodej ikke det samme som butterdej? Hvis
nej, må du da i øvrigt gerne poste en opskrift her (hvis du altså ligger
inde med én)

--
Mvh Mads
----

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 15-06-03 08:53

jeg ved det faktisk ikke... det bruges på restauranter som et fedtfattigt
aleternativ, så jeg tror det ikke.. men det er meeeeget tyndt og skørt at
arbejde med.

hc

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 10:57

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:bcf73k$2i1h$1@news.cybercity.dk...

> Jeg spørger lige dumt, ik'...er filodej ikke det samme som butterdej? Hvis
> nej, må du da i øvrigt gerne poste en opskrift her (hvis du altså ligger
> inde med én)

Nej.. filodej er ikke det samme som butterdej. Filodej er fedtfattigt - det
er butterdej (oversat betyder det smørdej!) bestemt ikke.

MEN...... I Tyrkiet og Balkan-området bruges Filo-dej dog som regel i flere
lag, der smøres med (rigeligt) olie mellem lagene. Gør man det, er det ikke
mere en fedtfattig løsning, men nok tæt på butterdej, hvad fedtindhold
angår.

Men skal det være fedtfattigt, kan man jo bare bruge dejen som den en.

Jeg har kun en filo-opskrift på engelsk. Ville dog ikke selv binde an med at
lave filodej. Køber det i supermarkedet.

5 cups of plain white flour
5 spoonful of oil
2-1/2 cups of water
A little of salt
2 spoonfuls of vinegar

Keep back part of the flour for flouring the pastry board on which the
pastry will be rolled out and with the rest of the flour combine the oil and
add the salt along with the vinegar and water. Knead well and form dough
into a ball. Allow the dough to stand for about 1 hour in a cool place. On a
very well floured surface roll out the dough into a flat sheet as thin as
desired.

Mvh. Lisbeth