/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Web Album Generator
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 11:12

Hejsa

Som lovet - her er en light-udgave af familie-web-generatoren.

Der er tale om en fuldautomatisk albumgenerator, inkl. thumbnail
generering, hvis serveren har understøttelse herfor. Det kræver, at
webserveren har PHP (og GD2 for thumbnail generering).

Der er understøttelse for captions til billederne, og man kan have albums i
albums (2003/begivenheder/fastelavn etc.)

Der er sikkert fejl i det - hvis så så skriv, så retter jeg det hurtigst
muligt.

Manual etc. er med i pakken :)

Giv gerne lyd hvis I finder det brugbart.

http://www.webmus.dk/upngo/

--
mvh
Per Jefsen

 
 
Mikael Nørrelund And~ (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 12-06-03 11:51

Per Jefsen wrote:
> http://www.webmus.dk/upngo/

Hej Per,

jeg syntes det ser rigtigt godt ud, jeg er selv på udkig
efter sådan et galleri. Jeg har dog fundet et godt
fundament, som jeg nok engang med tiden får tilpasset
mine behov.

Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne navigere rundt,
når det store billede vises. Fx som på denne lavet i
Photoshop:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/aopenhx45/

Det jeg vil lave, bliver en mellemting af ovenstående
link og dette AutoGallery:
http://www.circle.ch/scripts/
- Fordi det eneste man skal gøre i dette er at uploade
billederne i en bestemt folder. Det kan så udvides som
dit, således man kan have foldere, det ved jeg nemlig
ikke om det kan.

Jeg vil dog prøve at undgå JavaScript og så skal det
være valid kode.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Preben (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 12-06-03 12:14


"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee85ad6$0$13214$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Per Jefsen wrote:
> > http://www.webmus.dk/upngo/
>
Klip

Mail adressen virker.
>

UHH, så modtager du snart en masse spam.
Du bør altid sløre din rigtige E-mil adresse, når du poster indlæg til
Newsgroups, for slemme mennesker sidder med robotter og støvsuger alle
grupper for e-mail adresser, som så sælges til spam folket.

Preben



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 13:14

On Thu, 12 Jun 2003 13:14:24 +0200, Preben <pcdoctorX@mail.tele.dk> wrote:

> UHH, så modtager du snart en masse spam.
> Du bør altid sløre din rigtige E-mil adresse, når du poster indlæg til
> Newsgroups, for slemme mennesker sidder med robotter og støvsuger alle
> grupper for e-mail adresser, som så sælges til spam folket.

ja ved det godt, men har efterhånden opgivet at forsøge at undgå det. hvad
nytte er det til når man allerede får 120-130 om dagen ;)

min udbyders filter virker som regel fint nok.

--
mvh
Per Jefsen

Christian B. Andrese~ (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-06-03 13:17


"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> wrote in message
newsrqnlmaa1eii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 13:14:24 +0200, Preben <pcdoctorX@mail.tele.dk> wrote:
>
> > UHH, så modtager du snart en masse spam.
> > Du bør altid sløre din rigtige E-mil adresse, når du poster indlæg til
> > Newsgroups, for slemme mennesker sidder med robotter og støvsuger alle
> > grupper for e-mail adresser, som så sælges til spam folket.
>
> ja ved det godt, men har efterhånden opgivet at forsøge at undgå det. hvad
> nytte er det til når man allerede får 120-130 om dagen ;)
>
> min udbyders filter virker som regel fint nok.

Vil det sige at du med filter får 120-130 spam mails om dagen ?


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 13:19

On Thu, 12 Jun 2003 14:16:37 +0200, Christian B. Andresen
<nobody@domain.country> wrote:

> Vil det sige at du med filter får 120-130 spam mails om dagen ?

nej, jeg får 3-4 om dagen, og filtret æder 120-130 stykker.

--
mvh
Per Jefsen

Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 13:20

On Thu, 12 Jun 2003 14:18:46 +0200, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> wrote:

> nej, jeg får 3-4 om dagen, og filtret æder 120-130 stykker.

og jeg afslutter snart min uddannelse, så bliver adressen alligevel kvalt
:)

--
mvh
Per Jefsen

Mikael Nørrelund And~ (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 12-06-03 13:50

Preben wrote:
>> Mail adressen virker.
>
> UHH, så modtager du snart en masse spam.

Nej, for adressen starter med nospam@ :)
Og det er mit eget domæne, jeg kan bare nedlægge
adressen og oprette en ny :)

> Du bør altid sløre din rigtige E-mil adresse, når du
> poster indlæg til Newsgroups, for slemme mennesker
> sidder med robotter og støvsuger alle grupper for
> e-mail adresser, som så sælges til spam folket.

Jeg ved det, bruger www.spampal.org.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 13:03

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de...
>
> Der er tale om en fuldautomatisk albumgenerator, inkl. thumbnail
> generering, hvis serveren har understøttelse herfor. Det kræver, at
> webserveren har PHP (og GD2 for thumbnail generering).
>

....samt at "safe mode" er slået fra, hvilket det nok ikke er på de fleste
webhoteller.

"set_time_limit" kan ikke bruges hvis "safe mode" er slået til, hvilket
resultere i, at man sikkert ikke kan lave thumbnails direkte på serveren, da
man kun har 30 sekunder som default. Har du din egen server, eller hvor kan
man finde et hotel, hvor "safe mode" er slået fra?

Ellers et dejligt simpelt album, og tak for at du vil dele det med os andre


mvh Frank

PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 13:05

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee86aff$0$12993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Har du din egen server, eller hvor kan
> man finde et hotel, hvor "safe mode" er slået fra?
>

Ah, så lige "Tak til Karsten Grau for hosting"

mvh Frank



Toke Eskildsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 12-06-03 13:05

Frank K. Jensen wrote:

> "set_time_limit" kan ikke bruges hvis "safe mode" er slået til,
> hvilket resultere i, at man sikkert ikke kan lave thumbnails
> direkte på serveren, da man kun har 30 sekunder som default.

Thumbnails genereres et ad gangen, så et reload eller to vil hjælpe
på det. Det er selvfølgelig ikke optimalt.
--
JPEGCrops 0.5.17 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 13:16

On Thu, 12 Jun 2003 14:03:24 +0200, Frank K. Jensen <mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

> PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?

jo, men så skal du bruge et andet kald end det jeg bruger til skalering.
der er forskel på mpden den resampler på. men gd1 er vel ikke mere "safe"
end gd2... :)

--
mvh
Per Jefsen

Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 13:36

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnloit1eii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 14:03:24 +0200, Frank K. Jensen <mia-
> frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?
>
> jo, men så skal du bruge et andet kald end det jeg bruger til skalering.
> der er forskel på mpden den resampler på. men gd1 er vel ikke mere "safe"
> end gd2... :)

Nej nej Det var bare fordi, at jeg ikke ved om mit webhotel har gd2.
Hvordan finder jeg ud af om de har gd2? phpinfo siger bare 1.6.2 eller
højere, så det har de nok ikke, eller hvad?

Desuden er automatiske thumbnail slået til fra starten, right? Selvom at du
skriver man kan slå det til ved at fjerne tegnene '/*' fra linje 70 i filen
'showDir.php', samt '*/' fra linje 90.

mvh Frank



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 15:08

On Thu, 12 Jun 2003 14:35:55 +0200, Frank K. Jensen <mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

prøv at lave en phpinfo.php fil der kun indeholder kommandoen phpinfo();
der skulle gerne stå om / hvilken gd der er.

> Desuden er automatiske thumbnail slået til fra starten, right? Selvom at
> du
> skriver man kan slå det til ved at fjerne tegnene '/*' fra linje 70 i
> filen
> 'showDir.php', samt '*/' fra linje 90.

ups glemte at disable det :) tak
--
mvh
Per Jefsen

Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 15:10

On Thu, 12 Jun 2003 16:08:09 +0200, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> wrote:

> prøv at lave en phpinfo.php fil der kun indeholder kommandoen phpinfo();
> der skulle gerne stå om / hvilken gd der er.

sorry :) jeg lover at læse hvad jeg svarer på næste gang :)

--
mvh
Per Jefsen

Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 15:38

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnqy1o9eii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 16:08:09 +0200, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> wrote:
>
> > prøv at lave en phpinfo.php fil der kun indeholder kommandoen phpinfo();
> > der skulle gerne stå om / hvilken gd der er.
>
> sorry :) jeg lover at læse hvad jeg svarer på næste gang :)

hehe

mvh Frank



Jens Tønnesen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 12-06-03 17:04

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?

En af forskellene er den funktion, der bruges til at resample med. Den
i GD2 er bedst. Et andet problem er funktionen til at generere JPEGs
med. Så vidt jeg husker understøtter funktionen i GD1 kun 256 farver.
Det kan man måske leve med ved thumbnails, men ved større billeder
bliver det ulideligt.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 17:18

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
news:bcaf83.ao.1@fotobase.dk...
> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
> dk.fritid.foto:
>
> >PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?
>
> En af forskellene er den funktion, der bruges til at resample med. Den
> i GD2 er bedst. Et andet problem er funktionen til at generere JPEGs
> med. Så vidt jeg husker understøtter funktionen i GD1 kun 256 farver.
> Det kan man måske leve med ved thumbnails, men ved større billeder
> bliver det ulideligt.

Ja, jeg kan godt se at de ikke er for kønne. Jeg har spurgt, om de ikke vil
installere GD2 hos mit webhotel, så nu må vi jo se.

mvh Frank



Flemming Joensson (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 13-06-03 00:54

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in
news:3ee86aff$0$12993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> mvh Frank
>
> PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?
>

Som andre har sagt er GD1 ikke så godt til thumbnails. Men der er også
ændringer i PHP 4.3.2 der gør at GD1 ikke er det mest hensigtsmæssige valg
på en Windows maskine med nyeste PHP - dette er sakset fra deres Changelog:

* Syncronized bundled GD library with GD 2.0.12. (Ilia)
* Removed support for GDLIB version 1.x.x (php_gd.dll) on Windows. (Edin)
* Enabled read-only GIF support in the bundled GDLIB (php_gd2.dll) on
Windows. (Sebastian, Edin)

Så hvis man bruger PHP 4.3.2 på en Windows-maskine, så skal man lige være
opmærksom på at GDLIB 1 ikke længere kan bruges (uden krumspring). Til
gengæld er de så flinke at inkludere GD 2 med PHP og det er jo meget rart
:)

Flemming

Frank K. Jensen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 13-06-03 01:37

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:bcb3qd$1d5m$3@news.cybercity.dk...
> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in
> news:3ee86aff$0$12993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
> > mvh Frank
> >
> > PS: Hvad er forskellen på gd 1 og gd 2? Kan man ikke bruge gd 1?
> >
>
> Som andre har sagt er GD1 ikke så godt til thumbnails. Men der er også
> ændringer i PHP 4.3.2 der gør at GD1 ikke er det mest hensigtsmæssige valg
> på en Windows maskine med nyeste PHP - dette er sakset fra deres
Changelog:
>
> * Syncronized bundled GD library with GD 2.0.12. (Ilia)
> * Removed support for GDLIB version 1.x.x (php_gd.dll) on Windows. (Edin)
> * Enabled read-only GIF support in the bundled GDLIB (php_gd2.dll) on
> Windows. (Sebastian, Edin)
>
> Så hvis man bruger PHP 4.3.2 på en Windows-maskine, så skal man lige være
> opmærksom på at GDLIB 1 ikke længere kan bruges (uden krumspring). Til
> gengæld er de så flinke at inkludere GD 2 med PHP og det er jo meget rart
> :)

Jeg køre på FreeBSD med php 4.3.1

mvh Frank



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 13:47

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de...
> Hejsa
>
> Som lovet - her er en light-udgave af familie-web-generatoren.
>
> Der er tale om en fuldautomatisk albumgenerator, inkl. thumbnail
> generering, hvis serveren har understøttelse herfor. Det kræver, at
> webserveren har PHP (og GD2 for thumbnail generering).
>
> Der er understøttelse for captions til billederne, og man kan have albums
i
> albums (2003/begivenheder/fastelavn etc.)
>
> Der er sikkert fejl i det - hvis så så skriv, så retter jeg det hurtigst
> muligt.
>
> Manual etc. er med i pakken :)
>
> Giv gerne lyd hvis I finder det brugbart.
>
> http://www.webmus.dk/upngo/

Ja, det er vel ikke fejl, men man skal bare lige huske at filerne skal hede
..jpg og ikke .JPG, men nu virker det

Ved du i øvrigt hvad man kan erstatte gd2 funktionerne med, hvis man nu kun
har gd1?

mvh Frank



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 14:10


"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee8752a$0$15370$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> Ved du i øvrigt hvad man kan erstatte gd2 funktionerne med, hvis man nu
kun
> har gd1?

Ja ja, google er min ven

Ret linie 83 og 84 til

$dst = ImageCreate($width, 120);
imagecopyResized($dst, $src, 0, 0, 0, 0, $width, 120, $xs, $ys);

Dog laver gd1 ikke ret gode billeder, men det virker.

mvh Frank



Christian B. Andrese~ (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-06-03 13:55


"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> wrote in message
newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de...
> Hejsa
>
> Som lovet - her er en light-udgave af familie-web-generatoren.
>
> Der er tale om en fuldautomatisk albumgenerator, inkl. thumbnail
> generering, hvis serveren har understøttelse herfor. Det kræver, at
> webserveren har PHP (og GD2 for thumbnail generering).
>

Hvis linket ender sådan:

19) { $fileName = substr($file, 0, 15)."..."; } else { $fileName =
substr($file, 0, -4); } echo "
"; echo " "; echo " \n"; echo " "; if($showCaption) { echo " $caption"; }
else { //echo " "; } echo "

\n"; echo "$fileName
$fileSize KB"; echo "
\n"; /* echo "$fileSize KB"; echo "
\n";*/ } function showDir($localDir, $file) { if($localDir=="") $dirStr =
$file; else $dirStr = "$localDir/$file"; echo "

Så er der ikke php understøttelse vel ?


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 15:09

> Så er der ikke php understøttelse vel ?

nej

--
mvh
Per Jefsen

Christian B. Andrese~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-06-03 07:37


"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> wrote in message
newsrqnqxsjveii7w8@news.cis.dfn.de...
> > Så er der ikke php understøttelse vel ?
>
> nej




--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 16:20

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de...
>
> Der er sikkert fejl i det - hvis så så skriv, så retter jeg det hurtigst
> muligt.

Hvis captions er for lange sker der ting og sager Og hvis man laver et
linie skift i captions, kommer resten ikke med.

mvh Frank



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 18:03

On Thu, 12 Jun 2003 17:19:34 +0200, Frank K. Jensen <mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

mht. billeder med .JPG ikke kom med - det er rettet.

> Hvis captions er for lange sker der ting og sager Og hvis man laver
> et
> linie skift i captions, kommer resten ikke med.

Derfor: sørg for ikke at skrive for lange captions :) og lad være med at
lave newlines i dem :) du kan lave <br> hvis du vil.

--
mvh
Per Jefsen

Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 19:14

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnyzjxqeii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 17:19:34 +0200, Frank K. Jensen <mia-
> frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> mht. billeder med .JPG ikke kom med - det er rettet.

Nice

> > Hvis captions er for lange sker der ting og sager Og hvis man laver
> > et
> > linie skift i captions, kommer resten ikke med.
>
> Derfor: sørg for ikke at skrive for lange captions :) og lad være med at
> lave newlines i dem :) du kan lave <br> hvis du vil.

Tjek!

mvh Frank



Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 16:57

In newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:

> Der er tale om en fuldautomatisk albumgenerator, inkl. thumbnail
> generering, hvis serveren har understøttelse herfor. Det kræver, at
> webserveren har PHP (og GD2 for thumbnail generering).

Jeg kender intet til GD2 (men har det dog installeret på min apache server),
men hvorfor er der ikke gif -og især png billeder med (og bmp) ? Altså når
man bruger den automatiske metode. Noget jeg har overset ?

> Giv gerne lyd hvis I finder det brugbart.

Lyd ! :)
Et rigtigt flot galleri, som også er tilpas enkelt til at jeg kan bruge det
:)

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 18:17

On Thu, 12 Jun 2003 17:56:59 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
wrote:

> men hvorfor er der ikke gif -og især png billeder med (og bmp) ?

fordi billeder af denne type ikke hører hjemme i et web-fotoalbum - de
fylder for meget.

> Lyd ! :)
> Et rigtigt flot galleri, som også er tilpas enkelt til at jeg kan bruge
> det
> :)

super :) thats the mening nemlig

--
mvh
Per Jefsen

Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 18:45

In newsrqnzmrd3eii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:
>
>> men hvorfor er der ikke gif -og især png billeder med (og bmp) ?
>
> fordi billeder af denne type ikke hører hjemme i et web-fotoalbum - de
> fylder for meget.

Bmp (til dels gif) kan jeg give dig ret i, men nu ikke med png. Men uden
dette skal ses som negativ kritik :) Er det så muligt med bare små ændringer
i koden, at få de andre formater med ?

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 18:47

On Thu, 12 Jun 2003 19:44:59 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
wrote:

> Bmp (til dels gif) kan jeg give dig ret i, men nu ikke med png. Men uden
> dette skal ses som negativ kritik :) Er det så muligt med bare små
> ændringer
> i koden, at få de andre formater med ?

det er ikke det store problem at få dem med - det er mere thumbnail
generatoren der i givet fald skal sortere efter billedtype... kan du
undvære den?

--
mvh
Per Jefsen

Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 19:00

In newsrqn01dweeii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:
>
> det er ikke det store problem at få dem med - det er mere thumbnail
> generatoren der i givet fald skal sortere efter billedtype... kan du
> undvære den?

Jeg ville faktisk ønske, at de kunne optræde på lige fod med jpg. Så de også
blev genereret selv -hvis altså GD kan håndtere dem ? Jeg synes nemlig det
er meget nemmere at lade php.exe selv lave dem, fremfor at lave en batch i
psp, acdsee eller lign.

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 19:04

On Thu, 12 Jun 2003 20:00:17 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
wrote:

> Jeg ville faktisk ønske, at de kunne optræde på lige fod med jpg. Så de
> også
> blev genereret selv -hvis altså GD kan håndtere dem ? Jeg synes nemlig
> det
> er meget nemmere at lade php.exe selv lave dem, fremfor at lave en batch
> i
> psp, acdsee eller lign.
>

det er noteret i wish-listen :)

--
mvh
Per Jefsen

Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 19:08

In newsrqn1sh0eeii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:
>
> det er noteret i wish-listen :)

Super ! :)
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Jens Tønnesen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 12-06-03 20:05

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>In newsrqn01dweeii7w8@news.cis.dfn.de ,
>Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:

>> det er ikke det store problem at få dem med - det er mere thumbnail
>> generatoren der i givet fald skal sortere efter billedtype... kan du
>> undvære den?

>Jeg ville faktisk ønske, at de kunne optræde på lige fod med jpg. Så de også
>blev genereret selv -hvis altså GD kan håndtere dem ?

GD kan håndtere JPG og PNG uden problemer. Problemet opstår, når der
skal genereres filer på grundlag af billederne. Så skal der kaldes to
forskellige funktioner. Det er nu ikke så svært at fikse, da der blot
skal skal en betinget sætning, der tester på filformatet og så kalder
den relevante funktion.

Straks sværere forholder det sig med GIF-formatet, idet det af
ophavsretsmæssige grunde er pillet ud af GD-library. Den nyeste
version kan læse, men ikke skrive GIF-billeder. Men da PNG til fulde
opfylder GIF-formatets funktion (og lidt til), så er det ikke det
store problem.

Derimod har GD et problem med JPG i grayscale (dvs. sort/hvid). GD kan
sagtens læse den slags JPG-billeder, men når det skal gemme
billederne, så sker det i RGB (selvom billedet selvfølgelig stadig vil
være i sort/hvid).

GD kan ikke håndtere TIF eller BMP. Den kender godt nok til WBMP, men
det er ikke Windows BMP, men derimod små sorthvid-billeder, der kendes
fra mobiltelefoner og håndholdte computere.

TIF-billeder kan derimod behandles af ImageMagick, men det er endnu
mere usandsynligt, at det er inkluderet på serveren hos et standard
webhotel.

Men denne del af tråden er vist ved at blive temmelig
programmeringsteknisk og ikke særlig relevant for den store del af
dk.fritid.fotos brugere, så vi må hellere FUTte over i
news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 21:03

In news:bcapq5.ao.1@fotobase.dk ,
Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> typed:
>
> GD kan håndtere JPG og PNG uden problemer. Problemet opstår, når der
> skal genereres filer på grundlag af billederne. Så skal der kaldes to
> forskellige funktioner. Det er nu ikke så svært at fikse, da der blot
> skal skal en betinget sætning, der tester på filformatet og så kalder
> den relevante funktion.

Godt det er "blot" for dig :)

> Straks sværere forholder det sig med GIF-formatet, idet det af
> ophavsretsmæssige grunde er pillet ud af GD-library. Den nyeste
> version kan læse, men ikke skrive GIF-billeder. Men da PNG til fulde
> opfylder GIF-formatets funktion (og lidt til), så er det ikke det
> store problem.

Ja jeg kan også bedre lide PNG, men måske gif får en ny fremtid i GD(3?) (
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4318 )

> Derimod har GD et problem med JPG i grayscale (dvs. sort/hvid). GD kan
> sagtens læse den slags JPG-billeder, men når det skal gemme
> billederne, så sker det i RGB (selvom billedet selvfølgelig stadig vil
> være i sort/hvid).

Ja ok... dvs man faktisk ikke bemærke det, udover det teoretisk set ville
have en forskel på hvor meget billedet evt kommer til at fylde.. ?

> GD kan ikke håndtere TIF eller BMP. Den kender godt nok til WBMP, men
> det er ikke Windows BMP, men derimod små sorthvid-billeder, der kendes
> fra mobiltelefoner og håndholdte computere.

Ok.. Jeg glæder mig bare til at dit gode script får PNG support :)

> TIF-billeder kan derimod behandles af ImageMagick, men det er endnu
> mere usandsynligt, at det er inkluderet på serveren hos et standard
> webhotel.

Nu kører jeg alt mit på min lokale apache server, så jeg kunne nok
installere det hvis det blev et problem. Men GD virker vist fint nok.

> Men denne del af tråden er vist ved at blive temmelig
> programmeringsteknisk og ikke særlig relevant for den store del af
> dk.fritid.fotos brugere, så vi må hellere FUTte over i
> news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php


Det kan det vist være noget om.

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Per Jefsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 13-06-03 09:43

On Thu, 12 Jun 2003 20:00:17 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
wrote:

Så er der understøttelse for PNG filer i albumgeneratoren.

http://www.webmus.dk/upngo/

--
mvh
Per Jefsen

Bjarke Ravn-Jonsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 13-06-03 09:53

In newsrqo6igqheii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:
>
> Så er der understøttelse for PNG filer i albumgeneratoren.
>
> http://www.webmus.dk/upngo/

Tak !
men..: http://www.webmus.dk/upngo/upngo_09c.zip

HTTP 404 - File not found
Internet Information Services

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Per Jefsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 13-06-03 09:55

On Fri, 13 Jun 2003 10:53:07 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
wrote:

> Tak !
> men..: http://www.webmus.dk/upngo/upngo_09c.zip
>
> HTTP 404 - File not found
> Internet Information Services
>

i know :) fandt lige en fejl - 2 mins...

--
mvh
Per Jefsen

Per Jefsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 13-06-03 09:59

On Fri, 13 Jun 2003 10:54:59 +0200, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> wrote:

> i know :) fandt lige en fejl - 2 mins...

så er den der :)

--
mvh
Per Jefsen

Bjarke Ravn-Jonsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 13-06-03 10:11

In newsrqo686zheii7w8@news.cis.dfn.de ,
Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> typed:
>
>> i know :) fandt lige en fejl - 2 mins...
>
> så er den der :)

Jeps ! Og virker perfekt !:)
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 19:24

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqn01dweeii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 19:44:59 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk>
> wrote:
>
> > Bmp (til dels gif) kan jeg give dig ret i, men nu ikke med png. Men uden
> > dette skal ses som negativ kritik :) Er det så muligt med bare små
> > ændringer
> > i koden, at få de andre formater med ?
>
> det er ikke det store problem at få dem med - det er mere thumbnail
> generatoren der i givet fald skal sortere efter billedtype... kan du
> undvære den?

Hvad med tiff? Kan GD håndtere tiff?

mvh Frank



Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 19:26

In news:3ee8c42e$0$15386$ba624c82@nntp05.dk.telia.net ,
Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> typed:
>
> Hvad med tiff? Kan GD håndtere tiff?
>
> mvh Frank

For nu ikke at Per skal lave det hel for os andre, har jeg selv lige
undersøgt hvad der står om GD på deres side:
citat:
"ABOUT GD AND GIF: gd 2.0.15 creates PNG, JPEG and WBMP images, not GIF
images. This is a good thing. PNG is a more compact format, and full
compression is available. JPEG works best with photographic images, and is
still more compatible with the major Web browsers than even PNG is. WBMP is
intended for wireless devices (not regular web browsers). Old code will need
modification to call gdImagePng or gdImageJpeg instead of gdImageGif. Please
do not ask us to send you the old GIF version of GD. Unisys holds a patent
on the LZW compression algorithm, which is used in fully compressed GIF
images. The best solution is to move to legally unencumbered,
well-compressed, modern image formats such as PNG and JPEG as soon as
possible. "

Så den gif understøttelse jeg spurgte efter, kommer ned ikke med. Men PNG
ser da ud til at burde virke..
Der står ikke lige noget om tiff på siden (
http://www.boutell.com/gd/manual2.0.15.html ) Men jeg kunne også forestille
mig at det ville tage ret lang tid hvis den skulle resize en masse tiff
billeder (som ofte fylder flere mb)
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 20:05


"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee8c59f$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:3ee8c42e$0$15386$ba624c82@nntp05.dk.telia.net ,
> Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> typed:
> >
> > Hvad med tiff? Kan GD håndtere tiff?
> >
> > mvh Frank
>
> For nu ikke at Per skal lave det hel for os andre, har jeg selv lige
> undersøgt hvad der står om GD på deres side:
> citat:
> "ABOUT GD AND GIF: gd 2.0.15 creates PNG, JPEG and WBMP images, not GIF
> images. This is a good thing. PNG is a more compact format, and full
> compression is available. JPEG works best with photographic images, and is
> still more compatible with the major Web browsers than even PNG is. WBMP
is
> intended for wireless devices (not regular web browsers). Old code will
need
> modification to call gdImagePng or gdImageJpeg instead of gdImageGif.
Please
> do not ask us to send you the old GIF version of GD. Unisys holds a patent
> on the LZW compression algorithm, which is used in fully compressed GIF
> images. The best solution is to move to legally unencumbered,
> well-compressed, modern image formats such as PNG and JPEG as soon as
> possible. "

Jeg havde faktisk været derinde, men jeg kunne heller ikke lige finde ud af
om det kunne *læse* tiff (den behøver ikke at skrive det).

> Så den gif understøttelse jeg spurgte efter, kommer ned ikke med.

Hvorfor ikke? Den kan jo godt *læse*, eller er det mig der er galt på den?

> Men PNG
> ser da ud til at burde virke..
> Der står ikke lige noget om tiff på siden (
> http://www.boutell.com/gd/manual2.0.15.html ) Men jeg kunne også
forestille
> mig at det ville tage ret lang tid hvis den skulle resize en masse tiff
> billeder (som ofte fylder flere mb)

Jeg har lige resized jpg filer på næsten 1 Mb, og det gik hurtigt. Uden at
vide en klap om det, så tror jeg at den læser filen ind i et bitmap e.l. og
så arbejder derfra. Derfor skulle det være lige meget om filen oprindeligt
var tiff eller jpg. Men som sagt, jeg ved ikke en klap om det

mvh Frank



Bjarke Ravn-Jonsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen


Dato : 12-06-03 20:53

In news:3ee8cdc7$0$15374$ba624c82@nntp05.dk.telia.net ,
Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> typed:

> Jeg havde faktisk været derinde, men jeg kunne heller ikke lige finde
> ud af om det kunne *læse* tiff (den behøver ikke at skrive det).

Ok jeg gik bare udfra at du også ville ha' skrevet dem..

>> Så den gif understøttelse jeg spurgte efter, kommer ned ikke med.
>
> Hvorfor ikke? Den kan jo godt *læse*, eller er det mig der er galt på
> den?

Ja, men jeg ville -som jeg også skrev længere oppe- gerne have den til at
behandle gif, png osv... på samme måde som jpg. Det vil sige, også kunne
skrive dem ud...

>
> Jeg har lige resized jpg filer på næsten 1 Mb, og det gik hurtigt.
> Uden at vide en klap om det, så tror jeg at den læser filen ind i et
> bitmap e.l. og så arbejder derfra. Derfor skulle det være lige meget
> om filen oprindeligt var tiff eller jpg. Men som sagt, jeg ved ikke
> en klap om det

Ok... jeg har heller ikke vildt meget styr på det. Dog ved jeg at jpg er et
lossy format, så det på en eller anden måde er blevet komprimeret en gang.
Hvor man -så vidt jeg husker- kan gemme i tiff i noget nær lossless.
Af samme grund fylder de tiff billeder jeg har, gerne 5-10 mb hvis de er i
samme dimensioner som et jpg billede, på måske max 2 mb.

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk
http://www.elbodegacrew.dk
Ved direkte mail, giv besked i gruppen først.



Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 20:08

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqnfxnhkeii7w8@news.cis.dfn.de...
>
> Giv gerne lyd hvis I finder det brugbart.

Ja, jeg sidder jo her leger og laver om (læs kage) i det Men jeg ved
ingen ting om GD, så jeg tænkte lige at jeg ville spørge dig Kan man
resize et billede og så sende det videre til browseren som jpg *uden* at
gemme det på disken og så linke til det? (forstår du hvad jeg mener?

mvh Frank



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 20:36

On Thu, 12 Jun 2003 21:07:59 +0200, Frank K. Jensen <mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, jeg sidder jo her leger og laver om (læs kage) i det Men jeg ved
> ingen ting om GD, så jeg tænkte lige at jeg ville spørge dig Kan man
> resize et billede og så sende det videre til browseren som jpg *uden* at
> gemme det på disken og så linke til det? (forstår du hvad jeg mener?

ja det kan du godt. du kan fx lave et script generateThumb.php der tager et
stort billede som input, og derefter resizer som i mit prg., for derefter
at kalde imagejpeg() _uden_ filnavnparametren - dette vil outputte til
browseren i stedet. du skal blot huske at sende den rigtige header
(content-type image/jpeg). således kan du i et andet dokument lave <img
src="generateThumb.php?source=someImage.jpg">. husk selvf. at passe så med
hvad du tillader at tage med som argument :)

--
mvh
Per Jefsen

Frank K. Jensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-06-03 23:03

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqn52db2eii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Thu, 12 Jun 2003 21:07:59 +0200, Frank K. Jensen <mia-
> frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > Ja, jeg sidder jo her leger og laver om (læs kage) i det Men jeg ved
> > ingen ting om GD, så jeg tænkte lige at jeg ville spørge dig Kan man
> > resize et billede og så sende det videre til browseren som jpg *uden* at
> > gemme det på disken og så linke til det? (forstår du hvad jeg mener?

>
> ja det kan du godt. du kan fx lave et script generateThumb.php der tager
et
> stort billede som input, og derefter resizer som i mit prg., for derefter
> at kalde imagejpeg() _uden_ filnavnparametren - dette vil outputte til
> browseren i stedet. du skal blot huske at sende den rigtige header
> (content-type image/jpeg). således kan du i et andet dokument lave <img
> src="generateThumb.php?source=someImage.jpg">. husk selvf. at passe så med
> hvad du tillader at tage med som argument :)

Tak, det virker

Kan man lave det i samme fil, altså bare som en funktion i stedet for
generateThumb.php? Jeg tænker på hvad gør man så med headeren?

mvh Frank



Per Jefsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 12-06-03 23:39

On Fri, 13 Jun 2003 00:03:21 +0200, Frank K. Jensen <mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kan man lave det i samme fil, altså bare som en funktion i stedet for
> generateThumb.php? Jeg tænker på hvad gør man så med headeren?

nej det kan du ikke - <img src="..."> henter jo fra en ny http forbindelse.
men det er ikke ubetinget smart at lave et generatorscript på denne måde,
det sætter jo serveren i overarbejde med at lave thumbs for de samme
billeder igen og igen... mens brugeren sidder og venter utålmodigt :)

--
mvh
Per Jefsen

Frank K. Jensen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 13-06-03 00:48

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqoeiwbweii7w8@news.cis.dfn.de...
> On Fri, 13 Jun 2003 00:03:21 +0200, Frank K. Jensen <mia-
> frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > Kan man lave det i samme fil, altså bare som en funktion i stedet for
> > generateThumb.php? Jeg tænker på hvad gør man så med headeren?
>
> nej det kan du ikke - <img src="..."> henter jo fra en ny http
forbindelse.

Ok, det tænkte jeg nok.

> men det er ikke ubetinget smart at lave et generatorscript på denne måde,
> det sætter jo serveren i overarbejde med at lave thumbs for de samme
> billeder igen og igen... mens brugeren sidder og venter utålmodigt :)

Jeps, det er nu heller ikke til thumbs, men bare et enkelt billede, jeg vil
have vist i en anden størrelse, og så er det jo smartere at gøre sådan her,
end f.eks. at brugeren skal downloade et kæmpe billede, for at det bagefter
skal gøres mindre i browseren.

Mange tak hjælpen

mvh Frank



Per Jefsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Jefsen


Dato : 13-06-03 09:43

On Thu, 12 Jun 2003 12:11:37 +0200, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk> wrote:

Så er der understøttelse for PNG filer i albumgeneratoren.

http://www.webmus.dk/upngo/

--
mvh
Per Jefsen

Lars [8210] (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Lars [8210]


Dato : 15-06-03 09:13

Per Jefsen wrote:
> Hejsa
>
> Som lovet - her er en light-udgave af
familie-web-generatoren.
>
> http://www.webmus.dk/upngo/

Hej Per

Fint - men ka'du ikk' lie' lave siden så det er andet end
overskrifterne der kan skaleres. Tekstene er for små til at
jeg kan læse dem!


--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste