Rugbrød.
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-06-03 09:05

Hej!!

Er der nogen der har en god opskrift på rugbrød uden alt for mange kerner i?
Og den må meget gerne være gennemprøvet, ved godt at jeg kan søge på Google.

Knus
Heidi

Fra : Nette

Dato : 12-06-03 11:59

"Heidi Bojsen" skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god opskrift på rugbrød uden alt for mange kerner
i?
> Og den må meget gerne være gennemprøvet, ved godt at jeg kan søge på
Google.

Det synes jeg faktisk du skulle gøre, men søg under denne gruppe. Emenet har
været oppe før, og for et par måender eller tre siden, kom der nogle gode
opskrifter på "bordet", som var blevet rettet lidt til efter en opskrift fra
tv.

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-06-03 11:37

Heidi Bojsen wrote:
> Hej!!
>
> Er der nogen der har en god opskrift på rugbrød uden alt for mange
> kerner i? Og den må meget gerne være gennemprøvet, ved godt at jeg
> kan søge på Google.

Ja da...

Dag 1)
200 g surdej
1,3 l lunkent vand
260 g rugkerner
525 g rugmel
525 g hvedemel
1 sp salt

vand, surdej og salt røres sammen, hvorefter de øvrige ting tilsættes og
røres godt. Hæver 12-24 tim. med klæde over.

Dag 2)
4,75 dl lunkent vand
450 g rugkerner
450 g rugmel

Røres godt med den hævede dej. Nu tages surdej fra til næste gang og
drysses med salt (op til 30 dage i køleskab)

derefter tilsættes
225 g mørk sirup
115 g hørfrø

Dejen røres grundigt, fyldes i forme og hæver i 2-6 timer.
Bages 1t 45 min ved 200 gr. hvis det er to store forme.

Brugt i de sidste 20 år, så gennemprøvet... Ja

Carsten