Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Analog] Dias på FotoCD
Fra : Christian Cederberg

Dato : 12-06-03 10:34

Hejsa

Jeg fotograferer en del tog, både med dias og papirfilm.
Jeg har stor fornøjelse af at få lavet FotoCD af papirbillederne.
Til 35 kr/CD kan man tage en del billede for prisen af et digital kamera.

Imidlertid kan man ikke få lavet FotoCD af diasfilm.
Er der nogle, der kan fortælle hvorfor?

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-06-03 10:41

Christian Cederberg <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> wrote:
> [...]
> Til 35 kr/CD kan man tage en del billede for prisen af et digital kamera.
>
> Imidlertid kan man ikke få lavet FotoCD af diasfilm.

En mulighed kunne være at din fotohandler ikke selv fremkalder dia-film,
og ikke vil have besværet med at klippe dem - og derfor får det gjort
ved dem der fremkalder billederne (Gabs?). Løsningen lader til at være
at finde en ordentlig foto-handler ;) De foto-forretninger jeg benytter
mig af har ingen problemer med at gøre den slags, i alt fald ikke hvis
man vil acceptere at man selv skal 'klippe' filmen.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Torben Wridt

Dato : 12-06-03 11:16

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Hej Rune!
Joda.
Min fotohandler gør gerne jobbet i sit baglokale. Han beregner sig kr. 10,-
pr. skud.
Hmmmm....

Mvh, Torben.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-06-03 11:23

Torben Wridt <oz6tw@fuckspamqsl.net> wrote:

> [...]
>>
> Joda.
> Min fotohandler gør gerne jobbet i sit baglokale. Han beregner sig kr. 10,-

Okay, det var lidt mere pebret end her - 50,-, hvis det er i forbindelse
med fremkaldelse, og man selv gider klippe filmen bagefter. Så er det
bare at sætte filmen i maskinen og lade den køre derudaf.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 12-06-03 13:51

> [...]
> med fremkaldelse, og man selv gider klippe filmen bagefter. Så er det
> bare at sætte filmen i maskinen og lade den køre derudaf.

Hvor får du fremkaldt? Jeg plejer at få fremkaldt hos Bingo Foto på
Roskildevej i Kbh.
Der koster diasfremkaldelse 25 kr. når det er excl. montering.
De ville også gerne lave en FotoCD, men kun som genbestilling.
Pris 50 kr + 5 kr. pr. billede. Det var for dyrt!

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-06-03 16:21

> [...]
> De ville også gerne lave en FotoCD, men kun som genbestilling.
> Pris 50 kr + 5 kr. pr. billede. Det var for dyrt!

PhotoCare i Silkeborg. Jeg kender folkene i forretningen, men jeg tror
da ikke det gør den store forskel?

Fra : Torben Wridt

Dato : 13-06-03 10:39

> [...]
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Hej igen!
Et ring til PhotoCare i Haderslev siger:
Fremkaldelse ca. 40,- + 119,- for indlæggelse på CDRom.
Så du må da vist få det til en specialpris......

Venligst,
Torben W.

Fra : Jeppesen

Dato : 15-06-03 16:24

> [...]
> og ikke vil have besværet med at klippe dem - og derfor får det gjort
> ved dem der fremkalder billederne (Gabs?). Løsningen lader til at være

Det er de færreste fotoforretninger der selv fremkalder dias - på Sjælland
kender jeg kun til CAV i Kbh - måske der er et par andre i Kbh, men i
provinsen hører det bestemt til undtagelsen.
> De foto-forretninger jeg benytter
> mig af har ingen problemer med at gøre den slags, i alt fald ikke hvis
> man vil acceptere at man selv skal 'klippe' filmen.

Fremkalder din forhandler selv dias ? I givet fald - hvorhenne og hvem ?

Mvh Kim

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 15-06-03 16:29

Jeppesen <blackhole@noone.dk> wrote:

> Fremkalder din forhandler selv dias ? I givet fald - hvorhenne og hvem ?

Ikke så vidt jeg ved, nej - hvad jeg har fået lavet af dias indtil
videre har været kodachrome, og det gør de jo af gode grunde ikke - men
de vil gerne lave en CD med mine billeder på, hvis jeg vil acceptere at
få filmen som een lang strimmel - scanningen er meget nemmere for dem på
den måde, og jeg har da en fin saks herhjemme.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-03 11:02

Når du får lavet papirbilleder scannes negativerne alligevel før billederne
printes. Det er så en smal sag at smide disse data på en CD og tage lidt for
det. Det er enkel operation.
Skal du have dias til CD skal de scanner i en seperat proces. Det kan mange
fotoforretninger med digital lab gøre, men frem for at fodre maskinen med en
lang strimmel med 36 billeder på, skal maskinen fodres med enkelt dias. Det
koster tid og $$$$$.

Karsten

Fra : Christian Cederberg

Dato : 15-06-03 12:06

> [...]
en
> lang strimmel med 36 billeder på, skal maskinen fodres med enkelt dias.

Jeg forstår dette ikke helt. Umiddelbart skulle det da være nemmere at
scanne dias, da de er positive modsat negativer. Hele diasstrimlen kan vel
bare køres igennem en scanner?
Findes der nogle fotobutikker, der kan tilbyde diasscanning i forbindelse
med fremkaldelse og med en samlet pris på fremkaldelse og scanning på højst
70-80 kr?

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

---

Fra : Ole

Dato : 15-06-03 20:46

Forklaringen på hvorfor dias ikke bare kan scannes i en 36 billeder
lang strimmel, skulle antageligt være denne: En dias film er tyndere
og ringere beskytte end en colorfilm. Dette for at sikre højeste
lysgennemtrængning. En color film skal alligevel processes og er
derfor tilføjet et 'slidlag' der gør den velegnet til maskinel
processing. Diasfilmen har ikke dette lag og kan derfor ikke tåle
maskinel scanning i strimler.

Jeg har med fordel benyttet Ludvigsen Foto, Gothersgade, KBH, der kan
batchscanne 40 monterede dias til en CD-rom i 1950 dpi for 100 kr.
De bruger en Nikon LS-4000 scanner med batch forsats.

Mvh

Ole Bo Jensen
http://www.photos4u.dk

Fra : Torben Wridt

Dato : 16-06-03 09:29

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ee8490b$0$76093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Til 35 kr/CD kan man tage en del billede for prisen af et digital kamera.
>
> Imidlertid kan man ikke få lavet FotoCD af diasfilm.

Hej!
Jeg har brugt noget af week-enden til at research'e lidt....
Merlin forlanger kr. 458,- hvis man indleverer en eksponeret positivfilm!!!!

Har du overvejet at investere i en scanner? De er altså ved at komme ned i
pris.

Mvh,
Torben W.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 16-06-03 11:04

Jeg takker for hjælpen.
Jeg har ikke købt en diasscanner fordi jeg er doven!
Hvis jeg kan betale mig fra noget besværligt og tidskrævende arbejde
for en rimelig penge vil jeg helst det.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg

Fra : Torben Wridt

Dato : 16-06-03 13:16

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3eed9602$0$76163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg har ikke købt en diasscanner fordi jeg er doven!
> Hvis jeg kan betale mig fra noget besværligt og tidskrævende arbejde

Hej Christian!!
OK,OK. Den omgang vandt du med 1-0, hehe.

Mvh,
Torben