Andet multimedie
bentjuul 3670
Flersidede TIF'er
Fra : Olav Noksagt

Dato : 12-06-03 10:08

Goddag
Vi modtog en tif-fil (bitmap) fra en kunde, hvor kunden bad om at få alle 4
sider printet.
Jeg svarede selvsikkert tilbage, at TIF'er KUN kan være ensidede, men det
viste sig faktisk at man i vores (elendige) postsystem GroupWise kan se den
vedhæftede TIF-fil, og vælge hvilken af de 4 sider man vil se!
Adobe Photoshop 6.0.1 kan kun se een side, men GraphicConverter kan se dem
alle.
Billedet åbnet med teksteditoren BBEdit viste følgende tekst i slutningen af
billedkoden:
"Konica TIFF V1.2Konica Business Technologies Inc."

Så...
- Kan en ægte standardoverholdende TIF-fil være på flere sider?
- Findes der andre programmer til Mac (eller til nød PC) der kan åbne og
behandle dem som enkeltsider?

Olav

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-06-03 11:16

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> writes:
>- Findes der andre programmer til Mac (eller til nød PC) der kan åbne og
>behandle dem som enkeltsider?
Kan du ikke blot printe dem fra GraphicConverter?
Eller skal dere gøres en masse ved billederne?
Nå, bortset fra det, så har jeg nu heller aldrig hørt om flersidede
tif-filer.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-06-03 17:03

12 Jun 2003 10:07:52 +0100, skrev Olav Noksagt:

>- Kan en ægte standardoverholdende TIF-fil være på flere sider?
>- Findes der andre programmer til Mac (eller til nød PC) der kan åbne og
>behandle dem som enkeltsider?

IrfanView kan (www.irfanview.com) og det er gratis.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Manior

Dato : 12-06-03 21:46

Har Du kigget på lagene (Layers) i Photoshopen når Du åbner billede iTiff
format ?
Tiff kan nemlig gemmes med Layers. Så, hvis de 4 billeder er bare
forskellige layers så skulle det ikke være problem at udskrive dem separat.

Hilsen

Manior

Fra : Tomasz

Dato : 12-06-03 22:31

"Manior" <marek*removethis*@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tiff kan nemlig gemmes med Layers. Så, hvis de 4 billeder er bare
> forskellige layers så skulle det ikke være problem at udskrive dem

Kom den mulighed ikke først i v. 7,0 ?
Olav åbner de filer i 6,01.

MVH
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 22:53

Tomasz skrev:

> Kom den mulighed ikke først i v. 7,0 ?

At en TIFF kan indeholde lag? Nej. Det er blot slået til som standard
i PS7 (PS7 vil dog spørge om man virkelig ønsker at gemme i lag når
man gemmer). I PS 6 skal det slåes til inde i præferencerne før at
det er muligt at gemme med lagene i behold. (Edit > Preferences >
Saving Files > 'Enable Advanced TIFF save options'.

Multisidede TIFF- og TIFF-filer med flere lag er bare ikke det samme,
så vidt jeg ved. Multisidede TIFF-filer består af flere sider på samme
måde som en multisidet PDF-fil gør.

På følgende side er der nævnt nogle programmer til både MAC og PC som
kan læse multisidede TIFF-filer.:

<http://home.earthlink.net/~ritter/tiff/#multi>

Madsen.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-06-03 08:04

Manior skrev:

> [...]
> Tiff kan nemlig gemmes med Layers. Så, hvis de 4 billeder er bare
> forskellige layers så skulle det ikke være problem at udskrive dem separat.

Ja - og der er det ikke noget. Det er hverken gemt som cmyk, rgb eller
greyscale, men bitmap - og bitmaps kan ikke indeholde flere lag.

.... men tak for alle svarene, jeg kan komme videre herfra!

Olav