Lejeloven ?? Overtagelse af lejlighed
Fra : Unlimited

Dato : 11-06-03 19:47

Hejsa

Min kæreste og jeg står og skal til at flytte sammen.

Samtidig står hendes farmor og skal på ældrebolig/plejehjem eller måske
ingen af delene hvis hun ikke får en plads rimeligt hurtigt.
Farmoren bor i en lejet lejlighed i en andelsforening.

Er der nogen mulighed for os at overtage lejligheden, evt. som leje, og så
selv købe den som andel ??

Her tænker jeg på, at man kan da overtage en lejet lejlighed efter en nær
pårørende... Eller ?
Skal det så ske som lejet lejlighed, eller kan man overtage den som andel ??

Håber der er nogen herinde der har en fiks ide til hvordan man kan overtage
hendes lejlighed...

Mvh FLemming Hansen
unlimited@get-2-net.dk

Fra : Henning

Dato : 11-06-03 21:23

>Her tænker jeg på, at man kan da overtage en lejet lejlighed efter en nær
>pårørende... Eller ?
>Skal det så ske som lejet lejlighed, eller kan man overtage den som andel ??

En farmor betegnes som oftest ikke som "nær pårørende". Nær pårørende
er søskende, forældre og børn. Hun kan muligvis testamentere den til
jer, men det kræver lige lidt mere tid...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 08:22

> Farmoren bor i en lejet lejlighed i en andelsforening.
> Håber der er nogen herinde der har en fiks ide til hvordan man kan
> overtage hendes lejlighed...

Det afhænger helt og aldeles af foreningens vedtægter da ijeg ikke tror
at i kan finde noget brugbart i lejeloven til at kræve at få lov at leje
den.

En mulighed er måske at "den gamle" overtager lejligheden som
andelsbolig asap og senere sælger den til jer hvis foreningens vedtægter
tillader salg fra bedsteforældre til børnebørn (det gør de fleste vel).
I vores andelsboligforening tillader vi lejere at købe deres egne
lejligheder. I skal dog være opmærksom på at "den gamle" sikkert ikke
vile kunne få boligssikring (eller hvad det nu hedder) til
andelsboligen.

Så kontakt andelsforeningen....

/Ar

Fra : David T. Metz

Dato : 12-06-03 14:18

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
kalligraferede, i news:bc99o8$8ir$1@sunsite.dk

> Det afhænger helt og aldeles af foreningens vedtægter da ijeg ikke
> tror at i kan finde noget brugbart i lejeloven til at kræve at få lov
> at leje den.

Der er næppe noget at komme efter ad den vej. Vedtægterne regulerer næppe
lejeres rettigheder bedre end lejeloven.

> [...]
> andelsbolig asap og senere sælger den til jer hvis foreningens
> vedtægter tillader salg fra bedsteforældre til børnebørn (det gør de

Det ville også være mit bedste bud. Vær dog opmærksom om der er en regel der
siger at man skal have ejet andelen i en vis tid før man får fortrinsret til
at sælge til slægtninge i lige linje (det typiske kriterie) - så er det ikke
sikkert det kan lade sig gøre.

> [...]
> deres egne lejligheder. I skal dog være opmærksom på at "den gamle"
> sikkert ikke vile kunne få boligssikring (eller hvad det nu hedder)

Pensionister er mig bekendt bedre stillet end andre mht "boligstøtte", men
jeg kan tage fejl.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 14:41

> Der er næppe noget at komme efter ad den vej. Vedtægterne regulerer
> næppe lejeres rettigheder bedre end lejeloven.

Jo måske der står noget om hvordan foreningen tildeler lejemål. Hvis de
ikke har ventelister og lign på lejemålene er det måske en mulighed for
at de kan bliver lejere eller andelshavere direkte.

> Pensionister er mig bekendt bedre stillet end andre mht
> "boligstøtte", men jeg kan tage fejl.

Da vi stiftede vores forening var der mange ældre der ikke gik med da
det ville få en betydeligt netto huslejestigning. Bla. fordi nogle
tilskud faldt væk. Det er vel ~4år siden.

/A

Fra : David T. Metz

Dato : 13-06-03 11:07

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
skriblede:

> Jo måske der står noget om hvordan foreningen tildeler lejemål. Hvis
> de ikke har ventelister og lign på lejemålene er det måske en
> mulighed for at de kan bliver lejere eller andelshavere direkte.

Foreningen tildeler næppe lejemål overhovedet. Det må de formodentlig ikke,
da restlejemål mig bekendt skal nedlægges så snart det er muligt. De kan
selvfølgelig komme ud for at en lejer benytter bytteretten el.lign., men
det er så også det.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 14:10

David T. Metz kalligraferede, i
> De kan selvfølgelig komme ud for at en lejer benytter
> bytteretten el.lign., men det er så også det.

Men så kan de åbenbart (nyt for mig) kræve at den nye beboer indtræder som
andelshaver jf lejelovens §74.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-06-03 17:24

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Pensionister er mig bekendt bedre stillet end andre mht "boligstøtte", men
> jeg kan tage fejl.

Pensionister er stillet bedre end andre, ja - men når det drejer sig om en
andelsbolig, gives kun halvdelen af boligstøtten som tilskud, mens den anden
halvdel ydes som lån, der forfalder, når andelen sælges.
I en leje-lejlighed, ydes hele støtten som tilskud, så der ER en forskel.
I en ejerbolig ydes hele boligstøtten som lån.

Hilsen Inger