Penge på gaden
Fra : Thomas

Dato : 11-06-03 12:53

Har I prøvet at finde penge på gaden, og så undlade at aflevere dem
til politiet?

Jeg har engang fundet en halvtredser på en cykelsti i Svendborg,og den
beholdt jeg uden skrupler.

Ligeledes har jeg en bekendt, der engang fandt en "tudse" udenfor et
offentligt toilet i Odense.

Det var i den del af Odense, hvor der er en del prostitution og
narkohandel, så hun havde overhovedet ingen skrupler over at beholde
pengene.

Som hun sagde: Jeg var gravid, så der var næsten til en barnevogn i de
penge.

Er vi kriminelle?

VH

Thomas

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 11-06-03 13:19

Thomas wrote:
> Er vi kriminelle?

Ja i har overtrådt straffelovens paragraf § 277:

For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting,
som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller
på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-06-03 16:08

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in

> [...]
> varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende
> tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

Er der ikke en "bagatelgrænse" når der drejer sig om penge +

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-03 16:15

"Henrik Stidsen" skrev:

> Er der ikke en "bagatelgrænse" når der drejer sig om penge +

Nej - ikke efter bestemmelsen. Om der er det i praksis ved jeg ikke, men jeg
tror det næppe. Man bliver jo fx. også straffet for butikstyveri, selvom der
kun er tale om ganske små værdier.

En helt anden ting er at opdagelsesrisikoen er meget lav.

/kristian

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-06-03 15:18

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> butikstyveri, selvom der kun er tale om ganske små værdier.
>
> En helt anden ting er at opdagelsesrisikoen er meget lav.

Det vil jo også være svært at modbevise hvis du påstår at du opdagede at du
havde tabt dem, og heldigvis fandt dem da du ledte efter dem

Carsten Holck

Fra : Peter Bjoern

Dato : 11-06-03 19:22

On Wed, 11 Jun 2003 15:07:39 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Er der ikke en "bagatelgrænse" når der drejer sig om penge +

Vel ikke i teorien, men selvfølgelig i praksis.
Prøv at gå ned på politistationen og aflever en 25-øre du har
fundet på gaden.
Så finder du nok ud af om der er en bagatelgrænse

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-06-03 21:19

On Wed, 11 Jun 2003 20:22:10 +0200, Peter Bjoern <PeterBjoern@mail.dk>
wrote:

>Vel ikke i teorien, men selvfølgelig i praksis.
>Prøv at gå ned på politistationen og aflever en 25-øre du har
>fundet på gaden.
>Så finder du nok ud af om der er en bagatelgrænse

Jeg kender en som gik på politistationen med en 100 kr seddel han
havde fundet. Han fik at vide at den skulle han bare beholde.

--
/LC
thousands of lives at Hiroshima could have been saved if they had known to 'Duck and Cover'

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-06-03 12:14

Lars Christensen wrote:

> Jeg kender en som gik på politistationen med en 100 kr seddel han
> havde fundet. Han fik at vide at den skulle han bare beholde.

En vens mor fandt en spritny mobiltelefon i æsken og med taletidskort i en
pose - der lå på hendes cykel's bagagebærer! Politiet sagde at der var så
lille sandsynlighed for at finde ejermanden pga. der ikke bliver registreret
noget navn med taletidskort, at hun bare skulle beholde den. Jeg tror de
siger det samme med penge - med mindre de ligger i en pung der er til at
genkende, er det umuligt at ejerbestemme dem. Prøv selv at gå ned på
hittegodskontoret og fortæl dem, at du har tabt 1000,- på gaden.

--
Jacob

I think someone should have had the decency to tell me the luncheon was
free. To make someone run out with potato salad in his hand, pretending
he's throwing up, is not what I call hospitality.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 12-06-03 14:05

On Thu, 12 Jun 2003 13:14:22 +0200, "Jacob Skaaning"
<jskaaning@email.dk> wrote:

> [...]
>siger det samme med penge - med mindre de ligger i en pung der er til at
>genkende, er det umuligt at ejerbestemme dem. Prøv selv at gå ned på

Det vil jeg gøre, hvis jeg falder over et par ishockeytasker...:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-03 13:24

"Thomas" skrev:

> Er vi kriminelle?

Jeps. Straffelovens § 277 om ulovlig omgang med hittegods. Strafferammmen er
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder jf. straffelovens § 285 stk. 2.

/kristian

Fra : Thomas

Dato : 11-06-03 18:44

> Jeps. Straffelovens § 277 om ulovlig omgang med hittegods. Strafferammmen er
> bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder jf. straffelovens § 285 stk. 2.

Ja, det er jo godt nok rystende. Er der ikke en bagatelgrænse?

VH

Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-06-03 23:09

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message news:a6b0eee6.0306110943.7cf18ede@posting.google.com...

> Ja, det er jo godt nok rystende. Er der ikke en bagatelgrænse?

Ja 1 år og 6 måneder lyder rystende, men det er nok ikek hvad du skal forvente for at have samlet fx kr 100,- op på gaden. Desuden er det vel ret tvivlsomt om der nogen sinde vil ske noget i sagen hvis du samler penge op på gaden - nogen skal jo anmelde at du har samlet pengene op og anmelde dig til politiet. Det er nok de færreste der vil gå så langt - jeg tror langt de fleste vil komme hen til dig på gaden i stedet.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-03 16:17

"Thomas" skrev:

> Det var i den del af Odense, hvor der er en del prostitution og
> narkohandel, så hun havde overhovedet ingen skrupler over at beholde
> pengene.

Denne situation kan i øvrigt efter omstændighederne i stedet straffes som
hæleri jf. straffelovens § 290. Det kræver nok at hun ved at pengene
hidrører fra et strafbart forhold.

/kristian

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 11-06-03 16:52

Der hvor vi bor der er alle så ærlige. jeg tabte f.eks 10 kr på gaden et par
dage efter fandt jeg den igen
da lå der 12 kr 2 kr i renter det er da ok