Arbejdsgivers overvågning af ansatte
Fra : Buhl

Dato : 11-06-03 09:48

Hej
Lige et kort spørgsmål fra den virkelige verden: En virksomhed sælger dyre
elektronikvarer, og i den senere tid har der været et svind af et vist
omfang.
Virksomheden er en En Gros-virksomhed, så der er kun ansatte, ingen
"almindelige kunder" - det betyder at svindet næsten 100% sikkert skyldes
ansatte. Der er nu blevet sat over 50 kameraer op, men de er ifølge ledelsen
ikke overvågningskameraer, men kører alligevel i arbejdstiden (!?!)

Mit spørgsmål - er det lovligt at videoovervåge sine medarbejdere i
almindelig arbejdstid ?

mvh.
Buhl

Fra : Rune Manscher

Dato : 11-06-03 10:22

"Buhl" <buhlspostkasse@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ikke overvågningskameraer, men kører alligevel i arbejdstiden (!?!)
>
> Mit spørgsmål - er det lovligt at videoovervåge sine medarbejdere i

Ja, hvis der skiltes med det. Se lov om TV-overvågning.

*Rune

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-06-03 12:17

Rune Manscher wrote:
> "Buhl" <buhlspostkasse@hotmail.com> wrote in message

> Ja, hvis der skiltes med det. Se lov om TV-overvågning.

SKAL der skiltes med det, også hvis der kun overvåges personale, og de er
klar over det?

--
Jacob

I think someone should have had the decency to tell me the luncheon was
free. To make someone run out with potato salad in his hand, pretending
he's throwing up, is not what I call hospitality.

Fra : Rune Manscher

Dato : 12-06-03 13:01

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in message

> SKAL der skiltes med det, også hvis der kun overvåges personale, og de
er
> klar over det?

Man behøver ikke skilte, men dem der bliver (eller kan blive)
overvågede, skal være informeret. Dvs., at man også skriftligt kan
informere de enkelte medarbejdere.

*Rune

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-03 13:09

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Man behøver ikke skilte, men dem der bliver (eller kan blive)
> overvågede, skal være informeret. Dvs., at man også skriftligt kan

Hvad så hvis det er et område hvor der er adgang for kunder, andre udefra
kommende etc. ?

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Rune Manscher

Dato : 12-06-03 13:36

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:3ee86d56$0$83065> > Man behøver ikke skilte, men dem der bliver
(eller kan blive)

> Hvad så hvis det er et område hvor der er adgang for kunder, andre
udefra
> kommende etc. ?

Så er det jo ikke nok at skrive til medarbejderne, så skal der også
skrives til alle der har adgang. I praksis vil man (jf. mit første svar)
blot sætte et skilt op.

*Rune

Fra : SoftMan Brian

Dato : 13-06-03 12:12

> [...]
> ikke overvågningskameraer, men kører alligevel i arbejdstiden (!?!)
>
> Mit spørgsmål - er det lovligt at videoovervåge sine medarbejdere i

Ofte er det bedste tidspunkt (afhængig af lagerets udformning) at gå ind i
almindelig arbejdstid, tage varene, og gå igen med dem (social engeneering).
Hvis bare vedkommende ser ud som om det er normalt, vækker det ofte ingen
mistanke.

Jeg mener at kunne huske at det var lykkedes nogen at fjerne en
kontantautomat i bankens åbningstid (fra selve banklokalet) ved se
professionelle ud, og sige at den skulle til service el. lign.

FUT.: dk.snak.off-topic