Sprit?
Fra : Peter Martin

Dato : 11-06-03 12:17

Jeg har lige købt et Trangiakøkken. I vejledningen står at man skal anvende
rødsprit (kogesprit).
Hvad er forskellen på kogesprit og husholdningssprit?

MVH
Peter Martin

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 11-06-03 12:38

"Peter Martin" <4939484m001@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
anvende
> rødsprit (kogesprit).
> Hvad er forskellen på kogesprit og husholdningssprit?

Der er ikke nogen forskel på kogesprit og husholdningssprit.

/Tommy

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-06-03 19:13

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> wrote:

>Der er ikke nogen forskel på kogesprit og husholdningssprit.

Bortset fra, at denatureringsmidlet er forskelligt - men det har vist
ikke den store praktiske betydning.

Det eneste jeg har observeret er, at rødsprit kan efterlade nogen
fedtede, røde rester, hvis spritten får lov at fordampe.
I almindelig husholdningssprit fordamper denatureringsmidlet vist
sammen med spritten.

--
Kåre

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 11-06-03 13:37

Til gasapperater har jeg fået anbefalet at komme lidt vand i spritten for at
den ikke skal sode for meget - måske noget du kunne bruge ??

/HHA

Fra : Peter Martin

Dato : 11-06-03 14:53

Tak skal du have. Det er faktisk noget jeg kan bruge :). Du har garanteret
lige sparet mig for en del opvask

MVH
Peter Martin

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-06-03 19:08

"Peter Martin" <4939484m001@stofanet.dk> wrote:

>Tak skal du have. Det er faktisk noget jeg kan bruge :). Du har garanteret
>lige sparet mig for en del opvask

Vi har lige brugt et par Trangiaer på 10 dages ferie i Norge, og både
med og uden vand i spritten bliver der altså en del sod.

En af de nemmeste måder at fjerne det på er faktisk, at gnide gryderne
mod græsset - så bliver soden slidt af.
Hvis man forsøger at vaske det af, så får man hurtigt svinet børste,
vask, viskestykke og sig selv grundigt til...

Jeg overvejer kraftigt at prøve en gasbrænder (eller måske en
multifuelbrænder) til trangiaen næste gang vi skal af sted - både for
at få større effekt, men også for at slippe for soden.

--
Kåre

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 11-06-03 16:45

Hans-Henrik Andresen wrote:
> Til gasapperater har jeg fået anbefalet at komme lidt vand i spritten
> for at den ikke skal sode for meget - måske noget du kunne bruge ??

Hej.
Gasapperater og sprit, den forstår jeg ikke helt?
Ebbe

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 12-06-03 12:10

Til den skarpsindige lytter kan oplyses at der naturligvis skulle stå
spritapperater....

Hvordan mon man kan få vand ind i en gasflaske ??? :)

/HHA

Fra : Jens

Dato : 12-06-03 21:28

> [...]
anvende
> rødsprit (kogesprit).
> Hvad er forskellen på kogesprit og husholdningssprit?

Ca den samme forskel som på Appolonaris og Dansk Vand - INGEN !