Andet multimedie
bentjuul 3670
Bevægelses-effekt i Photoshop
Fra : Anders Jensen

Dato : 11-06-03 01:49

------------
Jeg stiller udelukkende nedenstående spørgsmål for at lære og forstå hvordan
forskellige effekter kan laves i Adobe Photoshop 7.0, så forklaringer
omhandlende andre programmer har (for mig) ingen interesse... =)
------------

Hvordan kan jeg lave en realistisk effekt af et objekt i bevægelse? Det
kunne for eksempel være en fodbold, der fløj henad en fodboldbane... En
kugle der fløj igennem luften... En mand der løb hurtigt...

Kan det lade sig gøre ( uden animation ) at lave et billede hvor man ikke er
i tvivl om at personen på billedet fx ryster på hovedet?.... eller på
hånden?...

Er der nogen der kender informative sites omhandlende subj. (og som vil dele
=) ? Eller er der nogen der måske selv har ærmerne fulde af esser?

Tak for din interesse =)
-------
Anders

Fra : Madsen

Dato : 11-06-03 02:07

Anders Jensen skrev:

> Kan det lade sig gøre ( uden animation ) at lave et billede hvor
> man ikke er i tvivl om at personen på billedet fx ryster på
> hovedet?.... eller på hånden?...

Har du prøvet at kigge på filteret 'Bevægelsessløring' eller 'Motion
Blur' som det hedder på engelsk? Det befinder sig oppe i Filter >
Sløring og det filter er beregnet til at give et indtryk af at der er
bevægelse i et eller andet objekt.

F.eks.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/tuborg_baby.jpg>
eller: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/fodbold_nerd.jpg>.

Madsen.

Fra : Anders Jensen

Dato : 11-06-03 04:08

> Har du prøvet at kigge på filteret 'Bevægelsessløring' eller 'Motion
> Blur' som det hedder på engelsk?

Nej, det har jeg aldrig... Et eller andet sted må jeg have fået det indtryk
at det var de færreste af de medfølgende filtre der var noget værd... I
stand corrected...

Selvfølgelig ved jeg, selv med min ringe viden om PS at der er nogen filtre
man ikke kunne undvære, men jeg troede ærligt talt ikke det drejede sig om
mere end et par stykker.. heh...

Takker for "irettesættelsen" og vejledningen....

=)
------
Anders ( som er grøn i PS-øjemed )

Fra : Anders Jensen

Dato : 11-06-03 10:30

> [...]
> Blur' som det hedder på engelsk? Det befinder sig oppe i Filter >
> Sløring og det filter er beregnet til at give et indtryk af at der er

Nu kommer jeg så til at tænke på... Hvordan ville man kunne lave en effekt
med et objekt, der drejer rundt om sig selv?... fx en snurretop set
oppefra...?

------
Anders

Fra : Madsen

Dato : 11-06-03 11:18

Anders Jensen skrev:

> Nu kommer jeg så til at tænke på... Hvordan ville man kunne lave
> en effekt med et objekt, der drejer rundt om sig selv?... fx en
> snurretop set oppefra...?

Det er ikke nemt at lave en illusion af at noget snurrer rundt, hvis
der ikke er en form for mønster, tekst eller lignende på snurretoppen,
medmindre at du laver nogle "bevægelsesstreger" rundt om den, som du
f.eks. ser i tegneseriehæfter og lignende, men hvis der er et mønster
eller lignende på toppen, så kan du prøve at kigge på filteret Radial
sløring / Radial blur. Med det kan du lave noget i retning af det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/snurretop.jpg>.

Radial sløring har desværre ingen Eksempel / Preview-mulighed, men så
er der mulighed for at bruge Rediger > Udton (Edit > Fade) efter at
man har tilføjet effekten, så bare giv den en ordentlig snurretur inde
i filteret. Effekten kan altid tones ned efterfølgende, men du skal i
så fald tone den ned lige efter at du har tilføjet effekten. Hvis du
laver noget andet først, så forsvinder Udton-muligheden.

Madsen.