Andet multimedie
Trekanter i PS 7.0
Fra : Jimmy

Dato : 10-06-03 20:51

Hej

Hvordan pokker laver man en trekant med givne vinkler og længder i Photoshop
7.0?

Jeg ønsker en trekant med katete 1 på 200 pixels, katete 2 50 pixels og
deraf en hypotenuse på 206 pixels.

Jeg har forsøgt så håbløse forsøg som at lave et rektangel på 206 pixels og
rotere det 45* CCW, men det bliver gnidret.

Jeg tror måske slet ikke PS er designet til den slags tegneopgaver, men der
er sikkert et quick'n' dirty hack derude

Mvh
Jimmy

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 23:10

Jimmy skrev:

> Hvordan pokker laver man en trekant med givne vinkler og længder i
> Photoshop 7.0?

Nu er Photoshop ikke et tegneprogram som du selv nævner. Det er sådan
noget man typisk vil lave i et tegneprogram som f.eks. Illustrator,
CorelDraw eller Autocad og så evt. importere det ind i Photoshop som
vektorkurver eller som bitmapgrafik, hvis man absolut skal bruge
Photoshop til opgaven.

Hvis jeg var pisket til at lave det i Photoshop, så ville jeg nok
benytte mig af 'Værktøjet til brugerdefinerede forme' eller 'Custom
Shape Tool' som det hedder på engelsk. Iblandt formene i Photoshop er
der også en trekant og fordelen ved at bruge det værktøj, fremfor at
sidde og fedte med en malet trekant som man roterer rundt, er at forme
er bygget op af vektorkurver. Det vil sige at du kan nøjes med at lave
selve kurven og så rotere den rundt og ændre størrelsen på den indtil
den har den størrelse du ønsker, og det vel at mærke uden at noget som
helst bliver fnidret. Når den har den rigtige størrelse kan du så evt.
udfylde dem med en farve, hvis det er det du ønsker.

Forme kan du ændre udseende på vha. den hvide pil. Med det værktøj kan
du gøre hver enkelt vektorpunkt i en form aktiv og på den måde flytte
kun det ene punkt. Vha. linealerne stillet til pixels og hjælpelinier,
som vektorpunkter automatisk vil "klæbe" sig fast til, kan det ikke
tage ret lang tid at konstruere en trekant med de ønskede mål.

Madsen.

Fra : Kenneth.K

Dato : 13-06-03 10:06

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er sikkert et quick'n' dirty hack derude

S'føli er der det. Med ver.7 har PS fået flere og flere tegne/vektor
muligheder.

Indstil dit grid til 100 px med subdevisions til 10 (ctrl-k - ctrl-6).
Indstil evt. også din lineal til px. (ctrl-k ctrl-5) Det giver et godt
overblik over hvor du skal tegne får at få den ønskede størrelse. Husk at
tænde for din lineal (ctrl-r)

Nu kan du tegne efter dit "tegneark" med felter af 10px store. Indstil i
din 'View' menu Snap og "snap to grid" Med snap på kan det næsten ikke gå
galt. Tag din Pen (tryk p) og enkelklik din trekant af. Med 3 klik har du
din færdige vektor trekant med præcis de mål du ønsker. Spørg hvis der er
noget.

Mvh,
Kenneth

Fra : Jimmy

Dato : 15-06-03 01:05

"Kenneth.K" <fake@it.com> wrote in message
> [...]

> din færdige vektor trekant med præcis de mål du ønsker. Spørg hvis der er

Vildt - Det virkede jo præcis som det skulle

Tak for hjælpen til Jer begge.

Mvh
Jimmy