reparation
Fra : Store hus foto

Dato : 10-06-03 14:59

Hvor længe er man som forretning forpligtet til at lade en reparation
henlægge , før man må sælde den for at få dækket sine udgifter. Og på
hvilken måde meddeler man kunden at nu er det sidste chance ?

På forhånd tak

Johnni

Fra : Mette M

Dato : 11-06-03 06:13

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> wrote in message
> [...]
> henlægge , før man må sælde den for at få dækket sine udgifter. Og på
> hvilken måde meddeler man kunden at nu er det sidste chance ?

Jeg læste en klagesag fornyelig i Politiken om en forbruger som havde fået
sendt sin microovn til reperation og ikke hentede før næsten 1 år efter,
hvor forretningen vist havde solgt den videre.. Forretningen havde forsøgt
at kontrakte ham, men ikke godt nok ifølge et klagenævn, og de blev dømt.
Måske den sag kan hjælpe dig med at svare på spørgsmålet.

Jeg kan desværre ikke finde et link til sagen. Måske andre kan, den var i
"Lørdagsliv" i Politiken for max en måned siden, så vidt jeg husker.

mvh.
Mette

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-03 13:06

"Store hus foto" skrev:

> Hvor længe er man som forretning forpligtet til at lade en reparation
> henlægge , før man må sælde den for at få dækket sine udgifter. Og på
> hvilken måde meddeler man kunden at nu er det sidste chance ?

Du har som udgangspunkt tilbageholdsret (retentionsret) indtil genstandens
værdi ikke længere dækker gælden (reparationsudgifterne) og de udgifter du
har haft ved opbevaringen.

/kristian

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-06-03 16:55

"Kristian" == Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> writes:

> Du har som udgangspunkt tilbageholdsret (retentionsret) indtil genstandens
> værdi ikke længere dækker gælden (reparationsudgifterne) og de udgifter du
> har haft ved opbevaringen.

Hvem prissætter genstanden i det tilfælde? Kan reperatøren fastsætte
en arbitrær pris, eller er der en tommelfingerregel om den slags? Jeg
ville selv gå ud fra det sidste, men hvis man står med et eller andet
som man bare skal af med i en fart, kan prisen jo godt komme temmeligt
langt under "normalprisen". Så mit spørgsmål er nok snarere om værdien
af genstanden fastlægges udfra om man kan komme af med den her&nu,
eller om reperatøren skal forvente at ligge inde med den et stykke
tid?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-03 17:27

"Anders Wegge Jakobsen" skrev:

> [...]
> af genstanden fastlægges udfra om man kan komme af med den her&nu,
> eller om reperatøren skal forvente at ligge inde med den et stykke

Det er lidt svært at svare eksakt på. Meningen med retentionsretten, er at
man tilbageholder genstanden som sikkerhed for det krav man har (og får ved
opbevaringen), men den giver faktisk ikke i sig selv ret til at sælge tingen
- formålet er nærmere at virke som pressionsmiddel over for ejeren. Derfor
skal du tage det jeg skrev, som et groft udgangspunkt.

/kristian