Spørgsmål om parkeringsbøde
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 09-06-03 20:28

Mit spørgsmåler er måske lidt tricky, så her kommer lige en lille
forklaring.

I København Komunne, er der indført parkeringszoner (www.parkering.dk) i
hele byen, og jeg er på ingen måde tvivl om de gældende regler, men..

København's komunne har i øjeblikket et større vejarbejde i gang i det
område, hvor jeg bor. Det indebære, at der mens arbejde stå på, er nedlagt
omkring 100 parkerings pladser, og efter at vejarbejde er færdig, vil de 50
pladser være nedlagt permament.

Efter at vejarbejdet er blevet påbegyndt, er det MEGET småt med parkerings
pladser i område. Parkering København se tilsyneladende en rigtig godt
forretning i det, for de er begyndt at køre rundt i bil, og uddele
parkeringsbøder ud til de biler som ikke holder 10 meter fra hjørnet (ved
godt at det stå i FL, men før så man igennem finger med dette, på grund af
den manglende plads). Parkering København er endda så ivrig, for at uddelse
disse bøder, at de selv parker deres køretøjer ulovligt (dobble parkering,
parkering på fortove og hjørner). Alene i dag (mellem 18:00 og 18:30)
uddelte den flinke mand 8 (otte) parkeringsbøder til beboer i vores ejendom,
selv om de har købt og betalt for en parkeringslicens.

Jeg er ikke i tvivl om, at de i "virkeligheden" er berettiget til denne
afgift efter FL. Men spørgsmålet er så, om det er i lovgivnings ånd, og ikke
mindst Parkerings Københavns ånd, at være så nidkær, mens der foretages et
større vejarbejde, der nu har stået på i over 1½ måned, og i den grad har
besværligt gjort de ellers lovlydig beboer dagligdag, med hensyn til at få
en parkerings plads.

Her er parkering københanv's målsætning.
For at afbalancere den stadig stigende biltrafik i København, er der indført
p-zoner i en del af byen.
Målet er færre biler, bedre miljø og større sikkerhed - til gavn for både
bilister, fodgængere, cyklister og beboere.

Allan Bach

PS. Måske er den den måde de finaser deres vejarbejde på!

Fra : Niels L.

Dato : 10-06-03 12:34

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilister, fodgængere, cyklister og beboere.
>

> Allan Bach
>
> PS. Måske er den den måde de finaser deres vejarbejde på!

Hej Allan...

Ja, vi kan blive enige om at parkeringsvagterne er nidkære ud over alle
anstændige grænser!
Hér hvor jeg bor (Østerbro) har der været gravet op i adskillige måneder,
men det betyder sandelig
ikke at p-vagterne udviser konduite....nej-nej! Tværtimod!
Jeg vil anbefale dig at dobbeltparkere eller holde foran en port (hvis der
er plads). Bl.a disse to forseelser
kan p-vagterne ikke give bøder (afgifter) for. Det er udelukkende en opgave
for politiet - og de plejer
at være mere realistiske. (Og de kender den håbløse parkeringssituation i
brokvarterene).
Jeg læste for nogen tid siden at hele parkeringsproblemet var oppe til debat
i Borgerrepræsentationen, for at se
om nogle af målsætningerne ved indførelse af to-timersparkeringen var
opfyldt. IKKE EEN af målsætningerne
var opfyldt, og man stemte så om ordningen skulle fortsætte. Svaret var JA!
(Ingen tør jo indrømme, at hele systemet er
en ren pengemaskine!).
Men to-timersparkeringe er et forsøg....og forsøget kører videre. Man skulle
ikke tro at det kan være lovligt, og det er svært at
at tro vi skiver 2003!

Med venlig hilsen
Niels L.

Fra : Martin Buhelt

Dato : 10-06-03 13:53

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmåler er måske lidt tricky, så her kommer lige en lille
> forklaring.

<CUT>

> [...]
> besværligt gjort de ellers lovlydig beboer dagligdag, med hensyn til at få

<CUT>

Ånden bag København Kommunes parkeringsordning kan nok diskuteres langt og
længe, men diskussionen hører nok ikke til i denne gruppe. Der er nogle
konkrete punkter i ordningen, hvor lovligheden tidligere er diskuteret her,
men dit konkrete problem er der juridisk set ikke nogen problemer i.

Som et lille plaster på såret, kan du nu få 25% af din betaling til
parkeringslicensen retur, idet der uretmæssigt er opkrævet moms af beløbet.
Du kan læse mere på:
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/pegasus.nsf/all/F971F7BB2D360BCF41256D3B002EF094?OpenDocument
eller:
http://makeashorterlink.com/?A29C54FD4

/Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 10-06-03 14:54

Martin Buhelt skrev:

> Som et lille plaster på såret, kan du nu få 25% af din betaling til
> parkeringslicensen retur, idet der uretmæssigt er opkrævet moms af
> beløbet.

Det er vel 20 % så?

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"

Fra : Martin Buhelt

Dato : 11-06-03 09:05

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel 20 % så?

Ja - ups - jeg var lidt hurtig der

/Martin

Fra : Henning

Dato : 10-06-03 13:54

> [...]
>besværligt gjort de ellers lovlydig beboer dagligdag, med hensyn til at få

Netop på grund af vejarbejdet, er der mindre plads end normalt, og en
hensynsløst parkeret bil generer derfor mere end "normalt"?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 10-06-03 14:27

> Netop på grund af vejarbejdet, er der mindre plads end normalt, og en
> hensynsløst parkeret bil generer derfor mere end "normalt"?

Jeg ved ikke hvor du har fået ordet "hensynsløst" fra, det indgik vist ikke
i mit indlæg.

Problemstilling er følgende

Før vejarbejde (som iøvrigt lægge to gader væk).
- Parkering inden for 10 meter fra hjørnet, blev accepteret
- Parkering på hjørnet eller få meter der fra (op til 2 meter) blev ikke
accepteret (klart nok)
- Antallet af parkeringspladser i det umiddelbart nærområde (radius 100
meter) cirka 250.

Under vejarbejde
- Parkering inden for 10 meter fra hjørnet, bliver ikke accepteret
- Parkering på hjørnet eller få meter der fra (op til 2 meter) bliver ikke
accepteret
- Antal af parkeringpladser i det umiddelbart nærområde (radius 100 meter)
cirka 125 - 130.

Der er ikke tale om hensynsløs parkeringer, idet at en bilist, vil have
fuldt udsyn til begge sider, i krydset/hjørnet. At man så er så nidkær, at
man absolut skal går efter de bilister der holder "lovligt" før vejarbejdet
er da uacceptabelt. Og det er jo underligt, at det kun er om aften (efter
klokken 18:00) at der bliver uddelt disse billetter. Her er folk jo hjemme,
trafikken er minimal, og flest penge at tjene for parkering københavn.

Og så lige et tillægsspørgsmål

I umiddelbart nærhed er der en park. Der er et skilt om hvad man ikke på,
men der stå intet om, at et køretøj ikke må parkeres der (man må ikke lufte
løse hunde, cykle ect.), der det så lovligt, for så er pladsproblemet løst
?

Allan Bach

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-06-03 20:29

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev:

> I København Komunne, er der indført parkeringszoner
> (www.parkering.dk) i hele byen, og jeg er på ingen måde tvivl om
> de gældende regler, men..

Parkeringsordningen på de private veje i brokvarterene er tvivlsom.
Spørgsmålet har været til behandling i Trafikministeriet, der først
underkendte ordningen. Efterfølgende har de valgt at omgøre den
beslutning. Så umiddelbart er det nok et forholdsvist åbent spørgsmål,
hvorvidt Københavns kommune handler lovligt eller ej.

Sørg for at fotografer det.

--
Morten http://miljokemi.dk