Fængsel og Fagforening
Fra : Rene Larsen

Dato : 09-06-03 01:25

Hejsa..

Jeg har en ven som skal i fængsel og så gik snakken lystigt omkring
hvorledes han var stillet i hans fagforening mens han var inde og sidde
tiden af.

Han mener:

At hans fagforening stiller alt i bero.
DVS .
At han skal ikke betale kontigent eller noget
Og når han kommer ud så starter de hvor han slap.

Kan det virkelig passe ??

Jeg synes det lyder vildt at han ikke bliver nul stillet med hans
beskæftigelses krav på de dersen ca 1972 timer... så han skal til at optjene
en ny dagpenge periode??

Hvem har ret i denne diskution ??

P.S. Det drejer sig om HK fagforening / A-kasse
P.P.S og dommen er en volds dom, mener det er 7 mdr han skal sidde på
papir.. så kommer minus god opførsel og andet.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-06-03 08:17

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> P.P.S og dommen er en volds dom, mener det er 7 mdr han skal sidde på
> papir.. så kommer minus god opførsel og andet.

Han er fritaget for at betale medlemsbidrag til a-kassen. I HK er han
endvidere fritaget for at betale administrationsbidrag og
forbundskontingent. Fritagelsen gælder ikke evt. efterlønsbidrag.

Han skal søge skriftligt om fritagelsen. I praksis sørger kriminalforsorgen
for det, hvis han oplyser, at han er medlem af HK når han bliver indsat.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2001/0051405.htm#K3 Arbejdsdirektoratets
bekendtgørelse nr 514 af 07/06/2001 (Gældende)

Hvis han bliver løsladt før hans dagpengeperiode udløber, så vil han kunne
fortsætte på dagpenge når han bliver løsladt. Han skal dog huske at tilmelde
sig AF og henvende sig i a-kassen.

Hvorfor synes du det lyder "vildt". Han får sin straf ved at komme i
fængsel, han skal da ikke også straffes i sine dagpenge.

mvh
Bendt

Fra : Rene Larsen

Dato : 09-06-03 10:47

Jeg synes ikke det er vildt.. men normalt skal man jo stå til rådighed for
arbejdsmarkedet.. og det kan man ikke når man er i fængsel.

Men jeg kan så godt se at det er da rart for manden at han kan få det hele
sat i bero indtil han kommer ud fra brummen. Jeg troede bare ikke det var
normalt.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 09-06-03 11:27

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> wrote in message
> Men jeg kan så godt se at det er da rart for manden at han kan få det hele
> sat i bero indtil han kommer ud fra brummen. Jeg troede bare ikke det var
> normalt.

Hvis han skal have en chance for at blive "normal" igen, er det da ikke
smart at skyde ham i knæskallerne.

Hvis ikke man hjælper dem lidt, er det jo at løbebanen er startet.

\MK

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-06-03 12:30

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes ikke det er vildt.. men normalt skal man jo stå til rådighed for
> arbejdsmarkedet.. og det kan man ikke når man er i fængsel.

Han skal stå til rådighed, for at få udbetalt dagpenge, så der kan
naturligvis ikke udbetales mens hans bliver solbrændt i lodrette striber. I
det øjeblik han bliver løsladt, kan han jo tilmelde sig AF igen, og dermed
stå til rådighed og få udbetalt dagpenge, hvis han i øvrigt stadig har en
dagpengeret.

> Men jeg kan så godt se at det er da rart for manden at han kan få det hele
> sat i bero indtil han kommer ud fra brummen. Jeg troede bare ikke det var
> normalt.

Dagpengene bliver jo som sådan ikke sat i bero. Der bliver blot ikke
udbetalt sålænge han ikke står til rådighed. Perioden han kan få udbetalt
dagpenge bliver heller ikke forlænget med den periode han sidder inde. Hvis
han skulle sidde inde i tilpas lang tid, vil perioden der kan udbetales
dagpenge være overstået, og så hedder det bistandshjælp i stedet.

mvh
Bendt

Fra : Rene Larsen

Dato : 09-06-03 13:59

hmm så kommer jeg til at tænke på lidt andet....

hvad så hvis han kommer i aktiv perioden i hans dagpenge periode ... Hvad
sker der så`???

Man har jo 4 år hvor man kan få dagpenge, hvor 3 år er i aktiv periode og 1
år er dagpenge periode... har han 4 år i alt eller har han kun 1 år eller
hvorledes står det til med det....??

Det skal lige siges at han er ved at have opbrugt det første år.

René

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-06-03 16:38

> [...]
> hvorledes står det til med det....??
>
> Det skal lige siges at han er ved at have opbrugt det første år.

Jeg er ikke stærk i udbetalings-siden, men kender en del til reglerne
omkring betaling af medlemsbidrag, efterlønsbidrag mv.
Hvis han "kun" er ved at have opbrugt det første år, burde der jo ikke være
nogle problemer.

Han kan jo fint spørge i sin a-kasse

mvh
Bendt

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-03 22:31

Rene Larsen wrote:

> [...]
> hvorledes står det til med det....??
>
> Det skal lige siges at han er ved at have opbrugt det første år.

Der er ikke noget noget som hedder aktivperiode længere.

Tilgengæld kan man blive sat til hvad som helst fra 1. dag.

Hurra for det, du kære borgerlige regering. (nå, det var vist lidt
sarkastisk politisk kommentar).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Rene Larsen

Dato : 09-06-03 22:53

hmm forklar så venligt hvorfor AF ikke kan sende en på kursus før efter 1
års ledighed???

Dagpenge perioden eksistere vist nok stadigvæk på en eller anden måde...

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-03 17:41

Rene Larsen wrote:

> hmm forklar så venligt hvorfor AF ikke kan sende en på kursus før efter 1
> års ledighed???

Så forklar mig lige, hvorfor jeg blev sendt på kursus efter 3 måneder.

> Dagpenge perioden eksistere vist nok stadigvæk på en eller anden måde...

jep. og i dagpengeperioden kan man nu blive sendt til kursus eller
blive anvist arbejde der også ligger udenfor din faglige område.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 08:27

> jep. og i dagpengeperioden kan man nu blive sendt til kursus eller
> blive anvist arbejde der også ligger udenfor din faglige område.

Det med arbejder uden for fagområdet er der ikke noget nyt i. Afair så
det "altid" (som i 5år eller mere) væres sådan efter 3måneders ledighed.

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 08:26

> Der er ikke noget noget som hedder aktivperiode længere.
> Tilgengæld kan man blive sat til hvad som helst fra 1. dag.

Det er nu både godt og skidt. Tidligere fik folk med en uddanelse ikke
en skid hjælp det første år, og de kunne heller ikke få betalt kurser
der måske kunne hjælpe dem i arbejde. Nu kan de fra dag 1 få betalt op
til 6 ugers relevant uddannelse/kurser. Der ser jeg da som et
fremskridt....

/A