DKhostmaster
Fra : Maja S.

Dato : 07-06-03 16:18

Hej.
Er det egentligt påkrævet at alle
som ejer websider skal(!) indbetale
til DK-hostmaster?

Som nok 99% af hjemmeside ejere
virker det umiddelbart som om jeg ikke
får noget som helst for de 75,- kr. som
årligt betales denne "forening" eller klage
nævn...

Med venlig hilsen

Maja

Fra : Christian

Dato : 07-06-03 17:39

On Sat, 7 Jun 2003 17:18:01 +0200, "Maja S." <mail@mail.dk> wrote:

>Er det egentligt påkrævet at alle
>som ejer websider skal(!) indbetale
>til DK-hostmaster?

Nej. Du kan have alle de websider du orker. Det eneste du skal betale
for hos dk-hostmaster er et eventuelt .dk domæne.

/Christian

Fra : Casper Bang

Dato : 07-06-03 18:24

det du betaler hos DK hostmaster er at de tager sig af domænerne; sælger den
videre og administrerer dem.
De har servere stående rundt om i landet som tager sig af mange vigtige
ting... jeg vil tro at hvis DKHostmasters servere gik ned, ville ingen DK
domæner virke (teoretisk; de har backupservere).

Så nej, pengene bliver rent faktisk givet godt ud... men kun til .dk
domæner; .com etc... betaler du til andre firmaer

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 07-06-03 19:29

De administrerer dem....... Hvad så når de laver fejl og sælger domaænenavne
som andre ejer.
så man får konfiskerede sine pcere af politiet,,,, Fordi der var andre der
ejede domænet,, lDet er nu over et år siden jeg oplevede dette et andet
firma ejede det domæne som dk hostmaster gav mig cerfikat på

jeg har endnu ikke fået mine pcere retur

Fra : Casper Bang

Dato : 07-06-03 19:44

Jeg har aldrig sagt at de er perfekte...
Men trods alt, at sælge dig disse domæner kræver folk som skal have løn...
Det er det du betaler til.

At de så måske har for meget monopol på området er noget helt andet... der
er ikke nok konkurrence på at få dem til at gøre det godt.

*apropros monopoler, hvordan kan det være at der kun er ét monopoltilsyn?*

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-06-03 07:04

In <bbtc0b$t5q$1@sunsite.dk> "Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> writes:

>*apropros monopoler, hvordan kan det være at der kun er ét monopoltilsyn?*

Der er ikke noget monopoltilsyn mere. De har skiftet navn.

/Martin

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 08-06-03 09:58

> *apropros monopoler, hvordan kan det være at der kun er ét monopoltilsyn?*

Hvis der var 2 skulle der jo også være et tilsyn med at det ene
monopoltilsyn ikke fik monopol på tilsynssager og så fortsætter det ellers!

Mvh Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-06-03 20:30

"Ibber Rene Cairo" <123@ishoejby.dk> skrev:

> De administrerer dem....... Hvad så når de laver fejl og sælger
> domaænenavne som andre ejer.
> så man får konfiskerede sine pcere af politiet,

Er det bare mig, der ikke umiddelbart kan se en sammenhæng mellem
konfiskation af PCere og salg af domæner?

> [...]
> dette et andet firma ejede det domæne som dk hostmaster gav mig
> cerfikat på
>
> jeg har endnu ikke fået mine pcere retur

Har du gjort politiet opmærksom på fejlen? Har du klaget? Har du
snakket med en advokat?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 07-06-03 23:02

ja dem der var ejer af domænet anmeldte mig fordi de mente jeg måtte have
taget deres mails
Er sigtet for at flytte domænet fra et webhotel til et andet hvorved de
mistede deres mails

har nu i over et år haft 2 pcere tastetur mus og en fladskærm konfiskeret.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-06-03 09:27

> [...]

> måtte have taget deres mails
> Er sigtet for at flytte domænet fra et webhotel til et andet

Hmmm.

> har nu i over et år haft 2 pcere tastetur mus og en fladskærm
> konfiskeret.

Har du klaget over det? Det lyder mere end tvivlsomt både hvad angår
sigtelse og konfiskation.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JørgenE

Dato : 13-08-03 22:46

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev

> Så nej, pengene bliver rent faktisk givet godt ud... men kun til .dk
> domæner; .com etc... betaler du til andre firmaer

I følge min edb-leverandør er det TDC der står for DKhostmaster - bare til
orientering.

Mvh. JørgenE

Fra : Rasmus Haslund

Dato : 14-08-03 09:01

> I følge min edb-leverandør er det TDC der står for DKhostmaster - bare til
> orientering.

Din EDB-leverandør burde vist få hans fakta på det rene!

TDC har ganske rigtigt OGSÅ en hostmaster - deres email er
hostmaster@tele.dk.
De har bare INTET at gøre med DK-Hostmaster!

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-08-03 13:06

"Rasmus Haslund" skrev:
> TDC har ganske rigtigt OGSÅ en hostmaster [..]
> De har bare INTET at gøre med DK-Hostmaster!

Forvirringen skyldes nok at DK-Hostmaster HAR været TDC's engang.

Tele Danmark havde funktionen i årene1996-99, efter købet af DKNet (som
varetog DK-Hostmaster funktionen dengang) og indtil Tele Danmark efter pres
solgte den til den DIFO (en organisation oprettet til formålet).

http://www.stedetsomikkeer.dk/debat/domainname/240298_hellmuth.html

Mvh, Lars

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 14-08-03 10:27

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> I følge min edb-leverandør er det TDC der står for DKhostmaster - bare til
> orientering.

Så ved din edb-leverandør ikke hvad han taler om
DK-hostmaster ejes af foreningen DIFO (Dansk Internet Forum).

Fra http://www.difo.dk/Om/difo-hvad.html

<SNIP>
DIFO er desuden ejer af 100% af aktiekapitalen i selskabet DK Hostmaster
A/S, som står for den daglige administration af Top Level domænet .DK
</SNIP>

Så vidt jeg kan se er TDC ikke engang medlem af DIFO
Fra http://www.difo.dk/Om/medlemsliste.html

<SNIP>
Medlemmer af Dansk Internet Forum (DIFO)

Advokatsamfundet
DANSK IT
Dansk Handel & Service
Dansk Industri - ITEK
HTS Interesseorganisationen
FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel
Finansrådet, Danske Pengeinstitutters Forening
Forbrugerrådet
Horesta
IT-Brancheforeningen
</SNIP>

Fra : Henning

Dato : 08-06-03 00:13

> [...]

>virker det umiddelbart som om jeg ikke
>får noget som helst for de 75,- kr. som
>årligt betales denne "forening" eller klage

Så vidt jeg husker blev det indført for at hindre den hamstring, der
på et tidspunkt var i gang. Nu koster det trods alt 75,- om året at
have et dk-domæne liggende. Ikke det store beløb for os der har et
enkelt eller to, men for dem der på kort tid opkøbte flere tusinde...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Maja S.

Dato : 08-06-03 09:19

Henning skrev

> [...]
> have et dk-domæne liggende. Ikke det store beløb for os der har et
> enkelt eller to, men for dem der på kort tid opkøbte flere tusinde...

Det er så forståeligt for en newbie som mig
-Men på den anden side, disse personer/firmaer som opkøber mange
domæner og tjener kassen er nok ligeglad med fx. at have hamstret
100 gode domæner x 75,- kr. årligt, hvis de hurtigt kan lave rigtigt
mange penge på at sælge dem..

Men det kunne let virke -for os alm. hjemmeside ejere, at det bare var
en afgift for umiddelbart en ydelse/service som man ikke rigtigt kunne se
hvad var?..

Med venlig hilsen
Maja

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-06-03 12:48

"Maja S." <mail@mail.dk> writes:

> Men det kunne let virke -for os alm. hjemmeside ejere, at det bare var
> en afgift for umiddelbart en ydelse/service som man ikke rigtigt kunne se
> hvad var?..

De 75 kroner er så vanvittigt lavt et beløb, at jeg ikke kan tro der
er den store leobende ydelse. Det lyder mere som et rent
administrationsgebyr.

Det DK-Hostmaster laver er at opretholde WHOIS-listen for de danske
domæner. Der står hvem der ejer hvilke domæner og hvem der tekniskt
administrerer dem. Man kan slå op i WHOIS-listen på siden:
<URL:http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=69&action=cmsview>

Jeg kan se at jeg står som både registrant, fuldmægtig
("administrator" på englesk) og betaler for mit domæne.

Jeg har også brugt WHOIS til at slå telefonnumre op på folk jeg kender.
Det kan være hurtigere end telefonbogen, når man kender domænet, men ikke
kan huske adressen. :)

/L

Fra : Maja S.

Dato : 08-06-03 20:18

Ja -det er også fint nok

Men seriøst: jeg går ikke ligefrem og jagter
personer som ejer sider, er ret ligeglad med
hvem der ejer www.jubii.dk osv

Dette register kunne jeg jo teoretisk være ret
så ligeglad med -kunne jag spare 75,- årligt på
dette -som jeg ikke bruger til en dyt, ville det være
fint nok! -jeg kan jo også se gratis info på
www.kraks.dk -dertil høre ikke en sammenslutning
som indkassere penge for deres system...

Men ja, kan se lidt sammenhængen i DK Hostmaster...

Maja

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-03 09:37

"Maja S." <mail@mail.dk> wrote:

>Men seriøst: jeg går ikke ligefrem og jagter
>personer som ejer sider, er ret ligeglad med
>hvem der ejer www.jubii.dk osv

Jeg har en fornemmelse af, at du stadig ikke helt har forstaaet
DKhostmasters funktion. Whois er kun en bifunktion.

DKhostmaster har mindst to opgaver, som du er staerkt afhaengig
af, hvis du har dit eget dk-domaene:

1. De holder styr paa, at hvert domaene kun tildeles 1 gang.
Det har du brug for, saa ingen kommer og opretter et domaene
identisk med dit.

2. Hvis nogen vil ind paa din hjemmeside, skal deres maskine
bruge en ip-adresse, som den kan slaa op ud fra domaenenavnet.
Det goer man ved hjaelp af en dns-server. Men for at dns-serveren
kan goere sit arbejde, skal den kunne finde den dns-server, som
dit domaenes ip-adresser er registreret paa. Den oplysning faar
den fra en helt tredje kilde, nemlig fra DKhostmasters
dns-server.

(Punkt 2 er ogsaa svar til Morten Bjergstroem.)

(Tekniknoerder vil i oevrigt bemaerke, at jeg har skrevet
dns-server i ental. Fejlen er lavet med vilje for at goere
forklaringen mere overskuelig.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans

Dato : 08-06-03 23:05

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> De 75 kroner er så vanvittigt lavt et beløb, at jeg ikke kan tro der
> er den store leobende ydelse. Det lyder mere som et rent
> administrationsgebyr.

Hvem betaler så for de nye lokaler på den fornemme adresse "Kalvebod Brygge"
med tilhørende private parkeringspladser? :)

Mit gæt er at de skovler penge ind. Når først et domæne er sat korrekt op
kræver det vel ikke den store vedligeholdelse fra DK-Hostmasters side. Det
er kun når det skal redelegeres o.s.v.

Hans

Fra : Casper Bang

Dato : 09-06-03 10:27

> Mit gæt er at de skovler penge ind. Når først et domæne er sat korrekt op
> kræver det vel ikke den store vedligeholdelse fra DK-Hostmasters side. Det
> er kun når det skal redelegeres o.s.v.

derfor har de jo stadig 70 serveren stående tændt i døgndrift, samt et dusin
medarbejdere til at holde øje med at alt kører perfekt, og at de ikke bliver
hacket.
De har høje omkostninger.

*tallene er eksempler*

Fra : Hans

Dato : 10-06-03 21:09

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse

> [...]
dusin
> medarbejdere til at holde øje med at alt kører perfekt, og at de ikke

Jo jo det hele skal jo køre på skinnere hvilket jeg også tror at det gør da
der stort set kun er tale om rutinemæssige opgaver.

433.455 domæner a kr. 60,- giver også den klækkelige sum af kr.
26.007.300,- excl. moms. som årlig indtægt og disse tal er i stor stigning.
Hertil kommer så diverse andre indtægter i form af forskellige gebyrer.

Så der skal nok være lidt fløde til lokaleforbedringer og forkælelse af
bestyrelse o.s.v. efter at de 70 servere og 12 ansatte har fået sit

Slut og fut=>?

:) Hans

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-06-03 21:32

"Maja S." wrote:

> Men det kunne let virke -for os alm. hjemmeside ejere, at det bare var
> en afgift for umiddelbart en ydelse/service som man ikke rigtigt kunne se
> hvad var?..

Du får rent teknisk den ydelse, at når nogen skriver www.ditdomæne.dk i
deres browser, så kan deres browser finde ud af hvor den side skal findes.
Administrativt får du den ydelse, at der bliver holdt styr på hvem, der har
ret til at bruge dit domæne, så du (og kun du) kan bruge det.
At man kan slå ovenstående oplysninger op på DK-Hostmasters hjemmeside er
kun en ekstra mulighed - og det er nok en meget lille del af de 60 kr (husk,
at ud af de 75 kr er 15 kr moms), som går til at drive den service.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-06-03 23:12

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

> Du får rent teknisk den ydelse, at når nogen skriver
> www.ditdomæne.dk i
> deres browser, så kan deres browser finde ud af hvor den side skal
> findes.

Er det ikke ens webhotels navneserver der klarer den side af sagen?

> [...]
> kun en ekstra mulighed - og det er nok en meget lille del af de 60
> kr (husk, at ud af de 75 kr er 15 kr moms), som går til at drive

Størstedelen går til betaling af lokaler på en af de virkelig dyre
adresser i København resten går til betaling af en dyr bestyrelse.

Hvor skal vi FUTTE hen?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-06-03 23:27

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> www.ditdomæne.dk i
>
> Er det ikke ens webhotels navneserver der klarer den side af sagen?

Kun delvist. Jeg har en fornemmelse af, af dit spørgsmålstegn mest er
til pynt, men hvis du reelt er i tvivl, foreslår jeg en teknisk gruppe.
Ultrakort fortalt, så holder DK-Hostmaster styr på hvilke navneservere,
der indholder oplysninger om hvilke domæner.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-06-03 23:33

> Kun delvist. Jeg har en fornemmelse af, af dit spørgsmålstegn
> mest er
> til pynt, men hvis du reelt er i tvivl, foreslår jeg en teknisk
> gruppe.

Det er skam ikke til pynt. Mit kendskab til de lidt dybere lag af
internettet, protokoller mv. er meget overfladisk.

> Ultrakort fortalt, så holder DK-Hostmaster styr på hvilke
> navneservere, der indholder oplysninger om hvilke domæner.

Så langt er jeg med. Men går DK-Hostmasters funktion på det
punkt længere end til registreringen og godkendelsen af navneserverne?

FUT dk.edb.internet (som jeg umiddelbart finder mest relevant. Hvis der
er en mere relevant gruppe så skift endelig til denne)

--
Morten http://miljokemi.dk