parforhold og boligkøb
Fra : AN

Dato : 07-06-03 13:08

Hej

Min kæreste og jeg står overfor at skulle købe en lejlighed, men vi har
nogle ting vi ikke helt ved hvordan vi løser rent juridisk.

Vi er ikke gift. Vi finanserer købet ved at A låner hele beløbet af A's far,
men bliver tilbagebetalt med hjælp fra B.

Skal både A og B stå på kontrakten?

Hvis både A og B skriver under på kontrakten har A vel i princippet foræret
en halv lejlighed til B. Skal B så beskattes af denne "gave"?

Hvis både A og B skriver under på kontrakten, hvordan sikrer man sig så,
hvis - mod alle odds - A og B går fra hinanden? Hvordan sikrer man sig at A
får alle sine penge tilbage, da det jo udelukkende er A's lån? Og hvordan
sikrer man sig at B også får lidt ud af lejligheden igen, da B jo har været
med til at afdrage på lånet?

Hvis det kun er A, der står på kontrakten, hvordan sikrer man sig så, at B
får noget igen for de penge B har afdraget til A's far?

Forvirret? Så spørg bare om detaljer...

Håber I kan hjælpe.

Mvh.
Anders

Fra : René

Dato : 07-06-03 22:50

"AN" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det kun er A, der står på kontrakten, hvordan sikrer man sig så, at B
> får noget igen for de penge B har afdraget til A's far?

Hvad med at både A og B underskriver lånedokumentet hos A´s far
og A´s far tager pant i lejligheden (pantebrev)
og både A og B underskriver kontrakten (skødet) på lejligheden.

Hvis A og B så går fra hinanden så skal den der bliver i lejligheden betale
den der flytter halvdelen af lejlighedens værdi. Det kan gøres ved at den
der bliver i lejligheden overtager hele lånet alene.

Da lejligheden nok bliver mere værd med tiden og lånet bliver mindre med
tiden vil der sikkert være et overskud som skal deles. Og da begge står som
ejer af lejligheden skal den der overtager lejligheden betale halvdelen af
overskudet til den der flytter.

Hvis B overetagerer lejligheden så har A´s far muligheden for at kræve en
tvangsaktion hvis B ikke betaler.

Mvh
René

Fra : David T. Metz

Dato : 09-06-03 14:04

AN skriblede:
> [...]
>
> Skal både A og B stå på kontrakten?
>
> Hvis både A og B skriver under på kontrakten har A vel i princippet

Nej. Det betyder at de begge hæfter.

> Skal B så beskattes af denne "gave"?

Der er så ingen gave involveret. Du skriver selv at B bidrager til at
afdrage lånet. Iøvrigt kan de godt have fælles husholdning uden at være
gift.

> [...]
> så, hvis - mod alle odds - A og B går fra hinanden? Hvordan sikrer
> man sig at A får alle sine penge tilbage, da det jo udelukkende er

Det letteste er at udfærdige et lånedokument med A og B som debitorer,
eller der kan oprettes et lånedokument mellem A og B.

> Og hvordan sikrer man sig at B også får lidt ud af
> lejligheden igen, da B jo har været med til at afdrage på lånet?

Det følger af den fælles ejendom. Hvis fordelingen er skæv kan man evt
opgøre det som forskellige ejerandele.

> Hvis det kun er A, der står på kontrakten, hvordan sikrer man sig så,
> at B får noget igen for de penge B har afdraget til A's far?

Det er sværere.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-03 20:40

AN wrote:

> [...]
>
> Vi er ikke gift. Vi finanserer købet ved at A låner hele beløbet af A's far,
> men bliver tilbagebetalt med hjælp fra B.

Når I kan overveje det før I gør noget, bør i får en snak med en advokat,
der også kan råde om det, i ikke lige har tænkt over.

Aftal evt. prisen først, så i hved vad i satster.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.