/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Post Danmark og rykkergebyrer
Fra : Nic


Dato : 06-06-03 10:37

Nu er deres tilgodehavende på 4,50 endt med et beløb på 104,50

Jeg mener at have læst et sted at de ikke har ret til at opkræve så store
beløb for så lidt?

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nic

(Remove the x from my email adress to reply)



 
 
Henning (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 06-06-03 11:26

On Fri, 6 Jun 2003 11:37:05 +0200, "Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote:

>Nu er deres tilgodehavende på 4,50 endt med et beløb på 104,50
>
>Jeg mener at have læst et sted at de ikke har ret til at opkræve så store
>beløb for så lidt?

Du har øjensynligt fået mere end een rykker? Første rykker er svjh
pålagt 20,- i gebyr?


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Nic (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 06-06-03 11:42

> Du har øjensynligt fået mere end een rykker? Første rykker er svjh
> pålagt 20,- i gebyr?

Ja, men det jeg ikke forstår er at et så lille beløb kan ende med så mange
penge?
Nu truer de med inkasso?



LR (06-06-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 06-06-03 11:46

> Nu truer de med inkasso?

Hehe, så ender det nok med kr. 604,50!

Mvh,

Lasse



Nic (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 06-06-03 11:47

> > Nu truer de med inkasso?
>
> Hehe, så ender det nok med kr. 604,50!

Og det har de lov til? - at 4,50 ender med så store beløb?



Jess Møller-Petersen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 06-06-03 12:04

Renteloven:
"§ 9 b. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan fordringshaveren
kræve et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig
grund (rykkergebyr). Fordringshaveren kan endvidere kræve et gebyr, jf. stk.
3, for at anmode en anden om at inddrive fordringen på fordringshaverens
vegne, såfremt dette er sket med rimelig grund (inkassogebyr).

Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for
hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum."

Tja, at de så starter med kr. 20 er da meget heldigt, måske også en måde for
skyldeneren betaler. Tvivler på de færreste betaler hvis der bliver smidt
kr. 100 på første gang.
Så at du skylder dem kr. 4,50 eller kr. 104,50, er ligemeget.
Men spørgsmåler er om de gider starte en sag for kr, 4,50 plus gebyr???
Do you feel lucky punk... DO YOU?!?



Nic (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 06-06-03 12:09

> Tja, at de så starter med kr. 20 er da meget heldigt, måske også en måde
for
> skyldeneren betaler. Tvivler på de færreste betaler hvis der bliver smidt
> kr. 100 på første gang.
> Så at du skylder dem kr. 4,50 eller kr. 104,50, er ligemeget.
> Men spørgsmåler er om de gider starte en sag for kr, 4,50 plus gebyr???
> Do you feel lucky punk... DO YOU?!?

Mange tak for hjælpen- Jeg er dog ikke sikker på om jeg føler mig heldig



TGD (06-06-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 06-06-03 12:04


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:Ai_Da.6847$Jp3.291392@news010.worldonline.dk...

<KLIP>

> Og det har de lov til? - at 4,50 ender med så store beløb?

Hvis du skylder dem penge er de i deres gode ret til at true dig med
inkasso, så hvis du har nogle indsigelser så er det på tide du gør dem
opmærksom på det.

De må pålægge dig et gebyr der ikke overstiger udgifterne, så ja 4,50 kr kan
ende med mange penge.



Bertel Lund Hansen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-06-03 12:17

Nic skrev:

>Og det har de lov til? - at 4,50 ender med så store beløb?

Ja. Du har skam også lov at betale i tide så du undgår det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Nic (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 06-06-03 13:33

> Ja. Du har skam også lov at betale i tide så du undgår det.

Det var vist ikke helt det mit spørgsmål lød på.



Tommy Hasen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Hasen


Dato : 06-06-03 14:56



"> > Ja. Du har skam også lov at betale i tide så du undgår det.
>
> Det var vist ikke helt det mit spørgsmål lød på.
>
>
Nej, men det lød som du var lige ved at græde over at skulle betale din
regning

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar




Dunk (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Dunk


Dato : 06-06-03 18:41


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:Ai_Da.6847$Jp3.291392@news010.worldonline.dk...
> > > Nu truer de med inkasso?
> >
> > Hehe, så ender det nok med kr. 604,50!
>
> Og det har de lov til? - at 4,50 ender med så store beløb?
>
>
Du kunne da bare have betaqlt de 4,50 i tidernes morgen!!


Venligst
Dunk


Jess Møller-Petersen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 06-06-03 18:51

Hvis du sender et brev og ikke bevist underfrankere det, hvordan kan du så
vide at du skulle ha' frankeret det lige netop med kr. 4,50 mere...
Du tager altid på posthus når du skal sende noget???



Morten Bjergstrøm (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-06-03 19:24

"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller(fjern dette)@get2net.> skrev:

> Hvis du sender et brev og ikke bevist underfrankere det, hvordan
> kan du så vide at du skulle ha' frankeret det lige netop med kr.
> 4,50 mere...

Så sender PostDK en regning på den manglende porto + 18,75. Det er
møgirriterende at modtage en sådan portoregning men, hvis man betaler
med det samme kommer der ikke yderligere gebyrer på og man slipper for
en evt. sag i retten for at inddrive pengene.


> Du tager altid på posthus når du skal sende noget?

Hvis du er i tvivl om, hvor meget porto, der skal på ja. Alternativt
anskaffer du dig en brevvægt.


--
Morten http://miljokemi.dk

Jess Møller-Petersen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 06-06-03 20:28

Det ville svare på var at på det tidspunkt, da han fik det første girokort
ikke kunne nøjes med at betale kr 4,50.



Morten Bjergstrøm (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-06-03 22:54

"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller(fjern dette)@get2net.> skrev:

> Det ville svare på var at på det tidspunkt, da han fik det første
> girokort ikke kunne nøjes med at betale kr 4,50.

Det er korrekt. PostDK har jo trods alt lidt ekstra arbejde ved at
inddrive den manglende porto. Det tager de så 18,75- hvilket vel
umiddelbart er meget rimelig (og nok ganske tæt på de reelle
omkostninger) i forhold til de gængse rykkergebyrer på 100,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Nic (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 07-06-03 11:19

> Hvis du sender et brev og ikke bevist underfrankere det, hvordan kan du så
Bevist? mener du Bevidst? Hvem har snakket om det? Det var en fejl.

> vide at du skulle ha' frankeret det lige netop med kr. 4,50 mere...
Det stod der i 1. rykker...

> Du tager altid på posthus når du skal sende noget???
nej?



Jess Møller-Petersen (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 07-06-03 12:34

Nu er du godt klar over hvem jeg spørger... Dunk. Der mente at man bare
kunne ha' betalt kr. 4,50 mere...



Dunk (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Dunk


Dato : 07-06-03 15:00


"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller(fjern dette)@get2net.> skrev i en
meddelelse news:3ee0d3e7$0$97184$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis du sender et brev og ikke bevist underfrankere det, hvordan kan du så
> vide at du skulle ha' frankeret det lige netop med kr. 4,50 mere...
> Du tager altid på posthus når du skal sende noget???
>
>

Nej det gør jeg ikke - men det er lovligt både at veje forsendelsen og slå
op i en portotabel inden man smider sit brev i en postkasse.

Venligst Dunk


Jess Møller-Petersen (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 07-06-03 15:17

Det sådan man gør, hmm!!!



Ukendt (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-06-03 18:48


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:6hZDa.6828$Jp3.290679@news010.worldonline.dk...
> Nu er deres tilgodehavende på 4,50 endt med et beløb på 104,50
>
> Jeg mener at have læst et sted at de ikke har ret til at opkræve så store
> beløb for så lidt?
>
> --
>
> Med venlig hilsen / Best regards
> Nic
>
> (Remove the x from my email adress to reply)


Det man måske kan fundere over er, hvorfor omkostningerne ved rykker nummer
2 pludselig 5 dobles (fra DKK 20,00 til DKK 100,00)...


FedePede



Jess Møller-Petersen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Jess Møller-Petersen


Dato : 06-06-03 18:59


> Det man måske kan fundere over er, hvorfor omkostningerne ved rykker
nummer
> 2 pludselig 5 dobles (fra DKK 20,00 til DKK 100,00)...
>
>
> FedePede
>
Læs lige tråden igennem, inden du spørger..



Ukendt (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-03 18:00


"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller(fjern dette)@get2net.> skrev i en
meddelelse news:3ee0d5d2$0$97246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Det man måske kan fundere over er, hvorfor omkostningerne ved rykker
> nummer
> > 2 pludselig 5 dobles (fra DKK 20,00 til DKK 100,00)...
> >
> >
> > FedePede
> >
> Læs lige tråden igennem, inden du spørger..


Jeg kan stadig ikke se, hvorfor omkostningerne bliver 5 doblet?? - 2 rykker
kan ikke give flere omkostninger end 1. rykker.

FedePede



Nic (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 08-06-03 18:11

> Jeg kan stadig ikke se, hvorfor omkostningerne bliver 5 doblet?? - 2 rykker
> kan ikke give flere omkostninger end 1. rykker.

Jeg overvejer også at lave dem trække mig i rettet - der går næsten princip i det.



Rune B. Broberg (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 08-06-03 18:15

FedePede wrote:
> Jeg kan stadig ikke se, hvorfor omkostningerne bliver 5 doblet?? - 2 rykker
> kan ikke give flere omkostninger end 1. rykker.

Jeg er faktisk ret sikker på Post Danmark har flere omkostninger med
rykker 2 end rykker 1 - den første laves (formentlig?) automatisk, når
det konstateres at brevet er underfrankeret - imens den næste skal
sendes et antal dage senere, i en ny - og formentlig mere
personale-krævende - procedure.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Morten Bjergstrøm (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 08-06-03 18:32

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:

>> Jeg kan stadig ikke se, hvorfor omkostningerne bliver 5 doblet??
>> - 2 rykker kan ikke give flere omkostninger end 1. rykker.
>
> Jeg er faktisk ret sikker på Post Danmark har flere omkostninger
> med rykker 2 end rykker 1

Nej det er omvendt.


> - den første laves (formentlig?)
> automatisk, når det konstateres at brevet er underfrankeret

Nej portobreve er skam et manuelt stykke arbejde, hvor brevet skal
opdages, vejes og fotograferes. Modtageren af regningen skal indtastes
i PostDKs system, der skal udskrives en regning, der skal fragtes til
modtageren.

--
Morten http://miljokemi.dk

SoftMan Brian (08-06-2003)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 08-06-03 23:14

<FedePede> wrote in message
news:3ee36c2d$0$97200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg kan stadig ikke se, hvorfor omkostningerne bliver 5 doblet?? - 2
rykker
> kan ikke give flere omkostninger end 1. rykker.

Nu siger loven jo ikke noget om at man ikke må opkræve mindre en
omkostningerne, hvilket nok gøres med første rykker.

Derudover er hele datasystemet hvor data indtastes for at udsende rykker
nr.2 jo ikke nødvendigt for "rykker" nr. 1, Hvis alle betalte første rykker,
ville dette datasystem ikke være nødvendigt, hvorfor det er rykker 2 der
betaler for dette (ved "almindelig" forretning, er datasystemet også
nødvendigt for 1. rykker, hvorfor denne er dyrere.).... dette får mig dog
til at tænke på om det er en rykker (den første fra postDK) da den kommer
samtidig med regningen?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste