Billeder på binaer nyhedsgrupper
Fra : Papusniak

Dato : 05-06-03 22:38

Hej
Er det lovlig i DK at publicere billeder på fx dk.binaer.erotik med sexuale
undertone, hvor billeder har man taget på stranden eller gaden af personer
som slet ikke ved at de bliver fotograferet.
Jeg synes det er sygt at gøre sådan nogle ting, men hvad siger loven.
På forhånd tak for svaret

MVH
Papusniak

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 22:44

"Papusniak" <papusniak_no_spam@hotmail.com> skrev:

> [...]
> fotograferet. Jeg synes det er sygt at gøre sådan nogle ting, men
> hvad siger loven. På forhånd tak for svaret

Der er en § i Straffeloven som måske kunne være relevant:
264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-06-03 23:05

Papusniak <papusniak_no_spam@hotmail.com> wrote:
> [...]
> som slet ikke ved at de bliver fotograferet.
> Jeg synes det er sygt at gøre sådan nogle ting, men hvad siger loven.

Ang. straffeloven, §264d

Citat fra "Fotografering og privatlivets fred", af Dansk
Journalistforbund, ISBN 87-98145-2-5 :

"Den mest kendte sag er nok billederne af den topløse Sanne Salomonsen i
Ugens Rapport. Hun blev fotograferet badende fra en offentlig, øde
stand. Østre Landsret fandt, at topløs badning er en så almindelig
forteelse, at gengivelse af billeder heraf ikke i sig selv er en
fredskrænkelse. Men måden de blev offentliggjort på i Ugens Rapport
kunne give det indtryk, at Sanne Salomonsen havde accepteret at optræde
i sensationel, afklædt tilstand til ære for Rapports læsere. Det var
derfor sammenhængen, der gjorde, at retten nåede frem til, at det havde
været retsstridigt at bringe fotografierne."

Jeg har desværre ikke umiddelbart kunne finde den oprindelige tekst af
denne dom, men den kan passende bruges her, som indikation af
lovligheden:

Billeder af folk der bader på stranden kan være lovlige.
Hvis billederne bringes i en erotisk sammenhæng, kan de, alene af den
grund, være ulovlige.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 06-06-03 19:52

Rune B. Broberg wrote:
> Jeg har desværre ikke umiddelbart kunne finde den oprindelige tekst af
> denne dom, men den kan passende bruges her, som indikation af
> lovligheden:

Hvis du har en elektronisk UFR i nærheden så kan du let finde den.

Mvh

Bruno