Brugt vare i stedet for reparation
Fra : sharky

Dato : 04-06-03 11:10

Hej,

Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
oprindeligt købte produkt.

Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
års reklamation ?

På forhånd tak.

Fra : Martin Møller

Dato : 04-06-03 12:19

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2

De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade sig
gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler differencen.
Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis
du tager imod en brugt vare istedet.

Martin

Fra : Søren Emig

Dato : 04-06-03 15:50

> [...]
differencen.
> Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis

Jamen i visse tilfælde er det UMULIGT at følge dette. Et godt eks. er
harddiske.

Når forretningen sender harddisken ind til f.eks. IBM, for de selv en
"ombytter" tilbage. Denne ombytter er aldrig den samme disk som blev sendt
ind.

Da en alm. forretning ikke har mulighed for at reparere på harddiske hvad er

muligheden? At give nye diske hver gang én går i stykker?

Fra : Søren Emig

Dato : 04-06-03 15:52

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-03 16:24

Martin Møller wrote:
> [...]
> differencen. Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du
> bliver snydt hvis du tager imod en brugt vare istedet.

Hvad skulle der egentlig være i vejen med det - det kan da være en glimrende
service - man kalder det ombytningsservice - så behøver du ikke vente på
reparationen.

Garantien påbyder jo kun at udbedre fejlen.

Men det afhænger meget af produktet, nogle steder vil det ikke være
hensigtsmæssigt.

Carsten Holck

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-06-03 23:23

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> wrote:

> [...]
differencen.
> Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis

Det er sjovt som nogen kan være negative til egen skade.

1. Vi reparerer varen, det tager x dage.
2. Vi bytter til en vare vi allerede har repareret, den kan du få med med
det samme.

Så længe du selv kan vælge, kan jeg ikke se problemet.

At foretningen tilbyder mulighed 2 som en ekstra service ser jeg som at
række kunden en lillefinger, hvis han vælger at flå hånden helt af i stedet,
holder foretningen hurtigt op med at give den ekstra service.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : sharky

Dato : 05-06-03 11:04

> [...]
> det samme.
>
> Så længe du selv kan vælge, kan jeg ikke se problemet.

Problemet er, at ved et stort firma er det ikke muligt at vælge. De kører
selv servicen udenom forhandlerne, og kunden får en renoveret vare i stedet
for en ny og i stedet for at reparere den kunden har.

Det eneste spørgsmål jeg har:

Er det lovligt at gøre det på den måde i.flg. dansk lovgivning ?

Fra : TGD

Dato : 04-06-03 13:24

> [...]
> stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
> nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det

Det tror jeg faktisk ikke, men det er MEGET udbredt.

> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> års reklamation ?

Hvis man får reperaret en vare har man stadig x antal tids reklamationsret
tilbage på hele varen, men man får yderligere 5 års reklamationsret på
reperationen.

Altså efter 2 år kan du ikke klage over en ny mangel, men du kan klage over
den udbedrede mangel.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-06-03 13:27

TGD <mrx@dk2net.dk> wrote:
> Hvis man får reperaret en vare har man stadig x antal tids reklamationsret
> tilbage på hele varen, men man får yderligere 5 års reklamationsret på
> reperationen.

Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : TGD

Dato : 04-06-03 13:31

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?

Det er noget jeg har opfanget herinde....

Fra : sune vuorela

Dato : 04-06-03 14:20

En der kalder sig "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
..

>Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?

1908-loven.

--
Sune

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-06-03 14:30

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> En der kalder sig "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
> .

> 1908-loven.

Og hvilken del af 1908-loven skulle dette så høre ind under? (først og
fremmest, er en reklamationsret at betragte som en fordring? Og hvorfor
først ved reperation?)

Fra : sune vuorela

Dato : 04-06-03 14:59

> [...]

>Og hvilken del af 1908-loven skulle dette så høre ind under? (først og
>fremmest, er en reklamationsret at betragte som en fordring? Og hvorfor

<lægmands udlægning>

I løbet af reklamationsretsperioden gør du krav på et produkt, hvor
den pågældende mangel ikke er til stede.

I 1908-loven står der i § 1

For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:

1) Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden
Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er afhændet som
Tilbehør til fast Ejendom <klip>

heraf følger den 5-års frist på krav man har stillet en gang.

</lægmand>

--
Sune

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 14:34

> Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?

Der er som sådan ikke 5 års ny reklamationsret, men der er en
forældelse på samme fejl på 5 år. Dvs. der kan reklameres over samme
fejl i 5 år.
Dette følger, som en anden også nævner, af 1908 loven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 04-06-03 17:01

<KLIP>

> forældelse på samme fejl på 5 år. Dvs. der kan reklameres over samme
> fejl i 5 år.
<KLIP>

Er det ikke reklamationsret?

Fra : Peter G C

Dato : 04-06-03 18:30

In news:iJoDa.5193$Jp3.164047@news010.worldonline.dk,
TGD <mrx@dk2net.dk> typed:

[klip]

> Er det ikke reklamationsret?

Der har vi den igen - den med begrebet.

Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan (krav på
reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes efter 5 år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 20:10

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Der har vi den igen - den med begrebet.

Skulle vi tage diskussionen en gang til bare for sjov skyld?

> Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan
> (krav på reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes
> efter 5 år.

Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-03 20:28

Morten Bjergstrøm skrev:

>Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?

Noget andet end reklamationsret. Ellers får vi et hav af
spørgsmål fra folk der vil hav opklaret om reklamationsfristen er
2 år eller 5 år. Tænk på "garanti".

Hvad med "reparationsret"?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-06-03 11:58

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Hvad med "reparationsret"?

Forældelse er nok bedre, for det er jo det det er. Det med at sætte "ret" i
enden af alting giver det sådan et mærkeligt "jeg-kan-kræve-en-masse"-præg.

Sorry Bertel, at det lige var dit indlæg det gik ud over. Det er ikke
personligt.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-03 15:26

Kristian Storgaard skrev:

>Forældelse er nok bedre

Enig.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 05-06-03 12:11

In news:Xns9390D75A8526F.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Skulle vi tage diskussionen en gang til bare for sjov skyld?

Nej.

Men spørgsmålet viser jo meget godt, at begrebet ikke til nogen hjælp. Det
må I da indrømme nu?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 13:54

> Nej.

Det synes du alligevel ikke.

> Men spørgsmålet viser jo meget godt, at begrebet ikke til nogen
> hjælp. Det må I da indrømme nu?

Men du prøver alligevel ihærdigt

> Misligholdelsesbeføjelsen.

Hvor mange mon forstår, hvad det betyder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 05-06-03 20:58

In news:Xns9391978A7C767.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Men du prøver alligevel ihærdigt

Schyyyy!

[klip]

> Hvor mange mon forstår, hvad det betyder?

Hvor mange forstår, hvad "reklamationsret" og garanti betyder?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 21:19

> Hvor mange forstår, hvad "reklamationsret" og garanti betyder?

Det kan der, med al respekt, være noget om.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 04-06-03 13:25

Et godt link www.net-tjek.dk

Fra : sharky

Dato : 04-06-03 17:10

> Et godt link www.net-tjek.dk

Der står lidt om ombytning, hvor jeg får det ud af det, at det skal være til
en ny vare. Men hvis vi nu tager eksemplet fra tidl. i denne tråd med en IBM
harddisk eller f.eks. et HP produkt. Er det så rimeligt at få leveret en
brugt vare i stedet for en ny, hvis varen er fra 2 mdr. til 1 år gammelt ?

På forhånd tak.