Gaaer paa Omgang i Sognet
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-06-03 17:39

Hvad menes der med, at personer "Gaaer paa Omgang i Sognet"?

Jeg er stødt på en 9-årig dreng med den "stillingsbetegnelse" og nu
har jeg en ugift mand på 46 med samme betegnelse. Jeg har ikke set det
før.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-06-03 17:58

De var fattige og nød forplejning ved at gå på omgang i sognet (nogle dage
eller få uger ad gangen). På den måde blev byrden delt blandt sognes
beboere. Så vidt jeg husker fik de folk som havde sådanne folk boende en
beskeden sum penge af sognet for at forsørge de fattige i det korte tidsrum
(eller husker jeg forkert her og var det virkeligt af rent, godt hjerte?).

- Jesper Holgersen (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-06-03 18:14

On Tue, 10 Jun 2003 18:58:17 +0200, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>(eller husker jeg forkert her og var det virkeligt af rent, godt hjerte?).
klip

Det rene gode hjerte sørgede for at få så meget arbejde ud af de
fattige, som muligt, og til tider, så lidt mad ind i dem som
muligt.
jvnf. Helene Strange - Sverkeslægten (meget læseværdig) fra
lolland
mvh Ebbe

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 10-06-03 18:13

"Kirsten Bjorneboe" <kibj-delete@tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg er stødt på en 9-årig dreng med den "stillingsbetegnelse" og nu
> har jeg en ugift mand på 46 med samme betegnelse. Jeg har ikke set det

Jeg kan tenke meg til at det var slike som ikke kunne
arbeide, og som ble sendt rundt på gårdene. 9-åringen
hadde kanskje mistet sine foreldre, og 46-åringen hadde
kanskje en skade slik at han ikke kunne arbeide. I Norge
iallefall så ble slike sendt rundt på gårdene som en annen
"pakke", til folk som tok seg av dem. Den som hadde
havnet i en slik situasjon ble altså sendt rundt på gårdene
i sognet etter tur. Det måtte jo være helt forferdelig å ha
det slik, og det var nok ikke alle steder de som skulle ta
seg av "legdslemmene" som de kaltes i Norge, var snille
med dem de skulle ta seg av. Noen "legdslemmer" kunne
få fast opphold på gårdene, men det var sjelden.

Noen slike var det nok også fattigkassen som tok seg
av, men da betalte disse noen for å ta seg av de som
trengte det. Så det blir noe annet.

Anne Lise Hovdal

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 10-06-03 19:49

"Kirsten Bjorneboe" <kibj-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad menes der med, at personer "Gaaer paa Omgang i Sognet"?

Da andre allerede har givet et svar på ovenstående, vil jeg blot udvide med
at spørge, om nogen ved, om såkaldt "tingning" også blev brugt i denne
forbindelse?

Forældreløse børn (f.eks.) kunne jo af sognet blive "tinget i fremmed brød",
hvilket betød, at den husfader, der bød mindst, kunne få lov at huse
plejebarnet, og dermed udnytte dets arbejdskraft.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-06-03 22:32

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Tue, 10 Jun 2003 20:49:10
+0200

>Da andre allerede har givet et svar på ovenstående, vil jeg blot udvide med
>at spørge, om nogen ved, om såkaldt "tingning" også blev brugt i denne
>forbindelse?

Det mener jeg helt bestemt det gjorde. Jeg har da ofte set bemærkningen
"Indtinget på fattigvæsenets regning" eller lign. også for voksne
personer.

>Forældreløse børn (f.eks.) kunne jo af sognet blive "tinget i fremmed brød",
>hvilket betød, at den husfader, der bød mindst,

Du mener forlangte mindst.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 11-06-03 07:40

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Det mener jeg helt bestemt det gjorde. Jeg har da ofte set bemærkningen
> "Indtinget på fattigvæsenets regning" eller lign. også for voksne

Argh,- ja selvfølgelig

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Norma Nielsen

Dato : 10-06-03 23:13

Jeg mener, at det fortrinsvis var lemmerne i fatiighusene, de af dem der var
lidt arbejde i, der blev sendt ud at arbejde på gårdene og fik føden der
hvor man var. Således kunne man spare på udgifterne til kosten i
fattighusene. En af mine aner er i en folketælling benævnt som
omgangsfattiglem. Det har nok været det laveste trin på rangstigen. mvh
norma@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-06-03 23:50

Tusind tak for alle jeres gode og oplysende svar.

Det undrer mig en anelse, at jeg ikke er stødt på begrebet før. For
jeg har nu indtastet folketællinger for 12 sogne i samme herred i 1834
(ca 8.600 personer), og først i det allersidste sogn mødte jeg
betegnelsen. Blev det kun brugt i nogle sogne?

Men der har været masser af fattiglemmer, almisselemmer og forsørgede
af fattigkassen eller -væsenet.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-06-03 01:08

"Kirsten Bjorneboe" <kibj-delete@tdcadsl.dk> wrote in message news:8hncevkfbjjo64rqlct674hp29tmre2img@4ax.com...
> [...]
> betegnelsen. Blev det kun brugt i nogle sogne?
>
> Men der har været masser af fattiglemmer, almisselemmer og forsørgede

Det er kendt fra købmands huse i Bergen Norge

Hugh W