Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makro fotografering
Fra : Søren H Nielsen

Dato : 09-06-03 13:33

Hvordan bruges mellemringe og bælg ? Er det muligt at bruge disse i
forbindelse med mit makro objektiv: Tamron 90mm/F2.8 ??

Mvh
Søren H. Nielsen

Fra : max

Dato : 09-06-03 13:38

> Hvordan bruges mellemringe og bælg ? Er det muligt at bruge disse i
> forbindelse med mit makro objektiv: Tamron 90mm/F2.8 ??
>
> Mvh
> Søren H. Nielsen

Ja det kan du sagtens, men hvorfor..
Mellemringe er billige og kan være i din
fototaske, bælgen er en klodset størrelse.
-max-

Fra : Søren H Nielsen

Dato : 09-06-03 14:05

Ok... jeg kunne godt tænke mig at opnå at jeg kommer rigtigt tæt på

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-06-03 15:42

"Søren H Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> skrev i melding
> Ok... jeg kunne godt tænke mig at opnå at jeg kommer rigtigt tæt på

Mellomringer og belg gjør samme jobben, men du får selvsagt en større
fleksibilitet med hensyn til forstørrelsesgrad med en belg enn med ringer.
Med mellomringer og / eller belg med stort uttrekk må man ofte vende
objektivet bak/fram for å komme "nært nok" til å få fokusert. Det finnes
spesielle venderinger til dette. Ellers er det ikke noen spesiell fordel å
få noe særlig mer enn 2:1 (200%) av original, i opptaket, fordi
dybdeskarpheten blir så liten at mesteparten av bildet likevel ikke kan
brukes til noe.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no