Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital fremkaldelse
Fra : Tommy Hasen

Dato : 07-06-03 15:47

Hej
Inden jeg begynder og brokke mig over resultat af mine billeder, vil jeg
lige være sikker på det ikke er min egen skyld.
Jeg oploadede billederne i fuld størrelse, jeg kunne så se at med deres
beskæring ville resultatet blive dårligt, derfor ændrede jeg billedernes
størrelse til ca. 10x15cm og så passede det meget bedre.
Er det forkert at ændre størrelsen på den måde i cm, jeg har ikke ændret på
opløsningen ?

--
Vh
Tommy

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 16:21

Tommy Hasen skrev:

> Er det forkert at ændre størrelsen på den måde i cm, jeg har ikke
> ændret på opløsningen ?

Når du siger at opløsningen ikke har ændret sig, så må det være en
forkert måde du har gjort det på.

Lad os sige at du har et kamera som tager et billede på 1772 x 1181
pixels. Når du åbner det billede i f.eks. Photoshop, så vil Photoshop
måske vise at opløsningen er 72 ppi og printstørrelsen er 62,51 i
bredden og 41,66 cm i højden.

Du ændrer så printbredden til 15 cm, hvilket resulterer i et billede
på 15 x 10 cm, men hvis opløsningen ikke ændrer sig, så er det fordi
at du har bedt Photoshop om at resample billedet. Det vil resultere i
et billede som nu er 15 x 10 cm, men stadig i en opløsning på 72 ppi
så billedet vil nu kun være 425 x 283 pixels og det kan du ikke få
et tilfredsstillende print ud af i den størrelse du ønsker.
Et sådant billede kan til nød bruges til print i visitkortsstørrelse,
eller noget i den stil.

Madsen.

Fra : Tommy Hasen

Dato : 07-06-03 18:54

">
> [...]
> et tilfredsstillende print ud af i den størrelse du ønsker.
> Et sådant billede kan til nød bruges til print i visitkortsstørrelse,

Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få samme problem igen, jeg bruger PSP
?

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 20:39

Tommy Hasen skrev:

> Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få samme problem igen, jeg
> bruger PSP ?

Jeg kender ikke PSP så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Madsen.

Fra : JOJ

Dato : 07-06-03 22:29

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> størrelse til ca. 10x15cm og så passede det meget bedre.
> Er det forkert at ændre størrelsen på den måde i cm, jeg har ikke ændret

___

Du skal CROPPE (beskære)
og i JASC PSP7 er det at finde under >>Image>>Canvas size
- du indtaster herefter den nye højde og den nye bredde på det billede som
skal beskæres

Jf. Bilka, er målene:
PRINTFORMAT OPLØSNING VED
150 dpi OPLØSNING VED 300
dpi
10x15 cm. 593 x 872 1186 x 1744
13x18 cm. 738 x 1047 1477 x 2093
15x20 cm. 844 x 1163 1767 x 2326
20x30 cm. 1180 x 1744 2360 x 3488

Hvis ovenstående ser mystisk ud (det er copy/paste) så se det selv på
http://www.bilka.dk/internet/bilka/bw.nsf/index
under digitale foto etc.

Mvh.
Jens
Min mailadresse er gyldig, men fjern
NEJ-TAK

Fra : JOJ

Dato : 07-06-03 22:31

Fra : xylo

Dato : 08-06-03 13:39

"JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal CROPPE (beskære)
> og i JASC PSP7 er det at finde under >>Image>>Canvas size
> - du indtaster herefter den nye højde og den nye bredde på det billede som
> skal beskæres

Får man så ikke bare to hvide kanter på billedet ?

Søren.

Fra : JOJ

Dato : 08-06-03 17:22

"xylo" <e@mail.com> wrote in message

> "JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> skrev i en meddelelse

> Får man så ikke bare to hvide kanter på billedet ?
>
> Søren.

Svar:
Nej ikke hvis dit originale billede er større (h x b) end det du ønsker at
CROPPE til.
Det afhænger af i hvor høj opløsning billedet er taget
- de fleste 3M. pixel kan jo tage billeder i ca. 2100 x 1500 pixel, svarende
til ca. 13 x 18 cm jf. Bilka

At CROPPE betyder bare at du piller et stykke ud af billedet som har den
størrelser der passer til papirbilledet du ønsker fremkaldt.
Kvaliteten bibeholdes (samme mængde information pr. areal)
Så hvis du får hvide kanter er det fordi dit original billede er for småt på
en eller begge leder.

Du kan i så fald RESIZE i stedet
IMAGE --> RESIZE --> vælg ACTUAL / PRINT SIZE --> RESOLUTION sættes til 300
pixel per inch
husk at vinge af i MAINTAIN ASPECT RATIO, ellers kommer det til at se
mærkeligt ud!
Herefter indtaster du målene, så du har noget at CROPPE af bagefter
- dvs. at begge mål (bredde og højde) skal som _minimum_ være 15 x 10 cm.

Ved brug af RESIZE minskes mængden af information pr. areal da billedet
strækkes - altså et kvalitetstab!
Bla. derfor er det ikke helt lige meget hvor mange M.pix et digitalkamera
har, der skal gerne være noget at kunne croppe af
uden at man skal til at forstørre billedet og alle mulige krumspring som
forringer kvaliteten.
Det blev så et noget længere svar end jeg havde forestillet mig - håber du
kan finde hoved og hale i det

Fra : xylo

Dato : 08-06-03 23:06

JEG kan ikke finde hoved og hale i det. Uanset hvordan jeg cropper eller
resizer sker der INGEN beskæring, der kan allerhøjst ske en form for
resizing. Hvis jeg ændrer ratio vil billedet blive forvrænget. Så uden at
vælge et specifikt område af billedet jeg vil beskære kan jeg ikke få
billedet i forholdet 1.5 når det er 1.3

Søren.

Fra : Per Jefsen

Dato : 08-06-03 23:22

On Mon, 9 Jun 2003 00:05:46 +0200, xylo <e@mail.com> wrote:

> Så uden at vælge et specifikt område af billedet jeg vil beskære kan jeg
> ikke få billedet i forholdet 1.5 når det er 1.3

Ganske korrekt - du har indset den matematiske sandhed 1.3 er ikke det
samme som 1.5 :)

I praksis bør fremgangsmåden være, at du cropper dit billede med Tokes
JpegCrops, eller photoshop (udvælg blivende areal med rectangle select,
hvor du har valgt aspect ratio 2:3 under options) eller whatever med
forholdet 2:3 (eller hvilket format det nu er du bestiller i), uden at
resample eller resize eller noget.

Per Jefsen

Fra : xylo

Dato : 09-06-03 13:18

Jeg mente nu også det var noget fnidder at bruge PSP selvom det er det
program jeg benytter mest med hensyn til billed manipulation. Photoshop har
jeg også men da jeg opdagede der ikke var rødøje fjerner droppede jeg det
igen. Men hvis det kan beskære billederne nemt, var det måske en ide at give
det endnu en chance

Søren.

newsrqgy3gr9eii7w8@news.cis.dfn.de...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-06-03 01:21

"xylo" <e@mail.com> wrote in

> [...]
> droppede jeg det igen. Men hvis det kan beskære billederne nemt, var
> det måske en ide at give det endnu en chance

I PSP8 prøvede jeg lige at gøre følgende som jeg tror er det i ønsker:

1. Image resize ret til 300 dpi
2. Tryk på S (for at få Selection tool værktøjslinjen frem)
3. Klik på Custom Selection i værktøjslinjen
4. Indtast den Pixelstørrelse der skal bruges i Right og Bottom og lad Left
og Top være 0.
5. Klik på menuen Selections (Alt+S) og vælg Load / Save Selection -> Save
selection to disk.
6. Giv den et sigende navn - f.eks. 10x15 billede (300dpi) og tryk Ok
7. Nu kan du ved at trykke M (for at få fat på Move tool) flytte rundt på
din selection ved at højreklikke og trække den derhen du vil have den - og
du kan være sikker på du får den rigtige størrelse.

Næste gang du skal lave et 10x15 billede, så skal du kun:

Udføre trin 1
Et nyt trin 2: Gå op i menuen Selections (Alt+S) og så vælge Load / Save
selection og vælge at loade en selection. Vælg så den der hedder 10x15
billede (300dpi).
Derefter kan du udføre trin 7 i ovenstående.

Så når først man lige har lavet sine selections i størrelser der passer til
dpi tallet, så kører det bare derudaf i PSP :)

Jeg har for et par somre siden scannet jeg ved ikke hvor mange dias ind af
gamle danske vindmøller og beskåret dem så de passede i et ensartet format
til brug i et digitalt vindmøllearkiv - og det brugte jeg PSP5 til, så det
er ikke nogen ny funktion den med at gemme en selection.

Mvh.
Flemming