Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Analog] Nikon FM2 - rengøring af matskive~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-03 09:10

Der var kommet en del støv i "søgeren" på mit Nikon FM2 og jeg ville
derfor rengøre spejlet og matskiven. Min pustepensel var ikke effektiv
nok og jeg pustede derfor med munden. Jeg spyttede lige ud af vinduet
først, for ikke at udgyde for meget savl, og pustede så.

At spejl og matskive duggede, overraskede mig ikke, men når jeg nu
kigger i søgeren, er der tilsyneladende nogle fugtige plamager og
stadig en del støv. Der er ikke noget at se på spejlet og den synlige
side af matskiven, så det må jo sidde på den del af matskiven der
vender opad i prismehuset.

Da jeg før i tiden havde Nikon F2 og F3, kunne man adskille det hele,
men det ser ikke ud som om man kan de på FE og FM-modellerne. Er der
nogen der har erfaringer med adskillelse og/eller rengøring af de
ædlere dele på disse huse?

Og nej.... selv efter 10 minutter er det ikke fordampet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-03 09:19

Fri, 06 Jun 2003 10:10:09 +0200, skrev Kurt Hansen:

>At spejl og matskive duggede, overraskede mig ikke, men når jeg nu
>kigger i søgeren, er der tilsyneladende nogle fugtige plamager og
>stadig en del støv.
[snip]
>Og nej.... selv efter 10 minutter er det ikke fordampet.

Der var jeg lidt for hurtig og overdrev vist også en smule med tiden.
Nu - efter 10 minutter - ER fugten faktisk fordampet, men der er
stadig masser af støv.

Fra : Per M

Dato : 06-06-03 15:28

Hej Kurt
Prøv eventuelt med "luft på dåse". Du kan i de fleste velassorterede
fotoforretninger(der findes stadig nogle af dem) købe "Dust-Off" eller
tilsvarende produkter med ultrakomprimeret luft. Jeg havde samme problem som
dig med mit F90X, hvor man godt kan tage matskiven ud, men for at undgå at
ridse den eller lignenede, købte jeg en dåse luft, og det virkede. Den
leverer alligevel et noget højere tryk end ens egne lunger.
Sådan en dåse koster omkring 100 kr., og det er selvfølgelig en net sum for
en gang luft, men den kan bruges mange andre steder også - den er f.eks.
fremragende til at fjerne støv i tastaturer med.
mvh
PerM

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-06-03 16:23

"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en gang luft, men den kan bruges mange andre steder også - den er f.eks.
> fremragende til at fjerne støv i tastaturer med.

jo, men til tastatur rensning har du jo ikke behov for
så hys. ren luft som i kameraet, hvorfor
det på længere sigt, kunne være en bedre ide, at investerer
i en kompresser til 600-800,- i Harald Nyborg, Silvan,
eller hvad der nu lige er i nærhedden..

har lige brugt først "el-fix" på dåse, og derefter luft fra kompressoren
i batterikammeret på et OM101, hvor batteriet, har været utæt :-/

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-06-03 17:41

On Fri, 6 Jun 2003 17:23:04 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> skrev i en meddelelse
klip
> [...]
>det på længere sigt, kunne være en bedre ide, at investerer
>i en kompresser til 600-800,- i Harald Nyborg, Silvan,

En bil eller cykelslange kan give et godt billigt pust,
men pas på kondens. (også fra kompressor)
mvh Ebbe

Fra : Per M

Dato : 06-06-03 23:00

Det er bare så svært lige at få plads til en kompressor i en fototaske
mvh
Per M

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:bbqbkp$ifd$1@sunsite.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-06-03 07:45

> Det er bare så svært lige at få plads til en kompressor i en fototaske

nej, men hvor mange tastature slæber du rundt med i din foto taske ?
BTW: Lowepro laver nogle seriøst store tasker

Fra : Per M

Dato : 07-06-03 13:24

Det med tastaturet var også bare et forslag til andre ting man kan kan bruge
sådan en DustOff til - man skal ikke rense ører med den
- og ja, måske skulle man foreslå LowePro at lave en taske med plads til

meddelelse news:bbs1kp$mjo$1@sunsite.dk...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-03 17:12

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Nu sidder jeg da og bliver helt forbløffet. Kan du ikke tage matskiven ud af
FM2'eren. Det mente jeg da ellers at man kunne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-06-03 20:52

Tue, 10 Jun 2003 18:11:51 +0200, skrev Benny Mortensen:

>"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Nu sidder jeg da og bliver helt forbløffet. Kan du ikke tage matskiven ud af
>FM2'eren. Det mente jeg da ellers at man kunne.

Der sidder godt nok lissom en fjederanordning og det er da muligt at
den er beregnet til at løsne matskiven med? Jeg har ikke turdet at
prøve endnu, men måske skulle jeg bare kaste mig ud i det

Fra : Per M

Dato : 10-06-03 21:07

Hej Kurt
iflg. denne side:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slr8283.htm
skulle FM2 have udskiftelig matskive. Men hvordan man tager den ud, ved jeg
ikke..., men jeg fandt lige et link til det også:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fefmshared//html/screenchange.htm
Håber det er en hjælp.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-06-03 19:51

Tue, 10 Jun 2003 22:07:13 +0200, skrev Per M:

> [...]
>skulle FM2 have udskiftelig matskive. Men hvordan man tager den ud, ved jeg
>ikke..., men jeg fandt lige et link til det også:

Tratte-raaaa, bingo! Udførlig instrux som var lige til at gå til.
Matskiven er nu pustet og blæst og sat på plads igen )

Takker!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-06-03 13:22

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Hej igen Kurt

Ha, det skulle da lige passe andet. Dit FM2 er da nyere end mine gamle
FE'ere, så det kunne da ikke passe, at du ikke kunne skifte matskive. Foto
skulle jo gerne være en ren fornøjelse

M.V.H......Benny..