Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalfoto-fremkaldelse i Bilka
Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-06-03 16:32

Hej,

Jeg har fået fremkaldt et sæt digitalfotos i Bilka, og er ret godt tilfreds
med kvaliteten. Da mit kamera (Canon Powershot S45) tager billeder i
almindelig VGA-opløsning, og altså ikke i "det rigtige" størrelsesforhold
til 10*15 billederne, blev de fremkaldte billeder leveret i størrelsen 10*
ca. 14. Så kommer spørgsmålene:

1. Jeg formoder at jeg selv kan beskære billederne, så de har det "rigtige"
format, således at de fremkaldte billeder leveres i 10*15. Er det korrekt
antaget?

2. Hvad sker der hvis jeg inden upload til Bilka, har roteret billederne 90
grader, sådan at de "vender den rigtige vej på skærmen" - vil Bilkas
fremkaldeudstyr kunne finde ud af at rotere det "tilbage", eller får jeg
bare et endnu mere beskåret billede ?

På forhånd tak,
mvh
Peter

Fra : Per Jefsen

Dato : 05-06-03 17:53

On Thu, 5 Jun 2003 17:31:34 +0200, Chuke Mimergolf <spam@nej.for.pokker>
> 1. Jeg formoder at jeg selv kan beskære billederne, så de har det
> "rigtige"
> format, således at de fremkaldte billeder leveres i 10*15. Er det korrekt
> antaget?

Ja det er korrekt. Den korte kant er låst, den lange er variabel. Bilka er
ret large mht. størrelserne, hvis du fx sender et 2:3 billede ind og
bestiller 15x20cm (hvilket er 3:4), så leverer de 15x22½cm (dvs. du får
hele 37½ kvadratcentimeter gratis :))

> [...]
> grader, sådan at de "vender den rigtige vej på skærmen" - vil Bilkas
> fremkaldeudstyr kunne finde ud af at rotere det "tilbage", eller får jeg

De kan godt finde ud af at vende det rigtigt selv. Der er trods alt ikke
tale om en større operation end en sortering af 2 tal :)

Per Jefsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-06-03 19:39

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev

> [...]
> ret large mht. størrelserne, hvis du fx sender et 2:3 billede ind og
> bestiller 15x20cm (hvilket er 3:4), så leverer de 15x22½cm (dvs. du får

Smart nok!

> De kan godt finde ud af at vende det rigtigt selv. Der er trods alt ikke
> tale om en større operation end en sortering af 2 tal :)

Super. Så kan jeg godt gå i gang med at rotere mine billeder.

Tak for svaret!
mvh
Peter

Fra : Per Jefsen

Dato : 05-06-03 19:47

> Super. Så kan jeg godt gå i gang med at rotere mine billeder.

ja - husk at bruge et lossless rotate tool - og Tokes JpegCrops til at
croppe med !:)

Per Jefsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-06-03 20:32

> ja - husk at bruge et lossless rotate tool - og Tokes JpegCrops til at
> croppe med !:)

S'føli'

mvh
Peter

Fra : max

Dato : 05-06-03 19:59

> Smart nok!

> Super. Så kan jeg godt gå i gang med at rotere mine billeder.
>
> Tak for svaret!
> mvh
> Peter

Der har været et par glade anmeldelser af Pixum,
så det må jeg lige prøve.. De gir åbentbart også en
masse ekstra cm2 feks.10x17, 13x23.. hvis jeg har
forstået det rigtigt..?
-max-

Fra : Per Jefsen

Dato : 05-06-03 20:06

> [...]
> så det må jeg lige prøve.. De gir åbentbart også en
> masse ekstra cm2 feks.10x17, 13x23.. hvis jeg har

så kan du lige så godt bruge bilka - de bruger nemlig samme print grej !

Per Jefsen

Fra : max

Dato : 05-06-03 20:08

> så kan du lige så godt bruge bilka - de bruger nemlig samme print grej !
>
> --
> mvh
> Per Jefsen

Det vil jeg meget gerne, men der ligger ikke lige en
Bilka i nærheden.. Sender de..?
-max-

Fra : Per Jefsen

Dato : 05-06-03 20:13

> Det vil jeg meget gerne, men der ligger ikke lige en
> Bilka i nærheden.. Sender de..?

nej

prøv føtex (www.foetex.dk) så vidt jeg kan se bruger de samme lab som bilka
- og stort set samme priser

Per Jefsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-06-03 19:41

Chuke Mimergolf wrote:

> [...] billeder leveret i størrelsen 10* ca. 14. [...]

Det lyder meget rimeligt: 10.2 cm / 3 * 4 = 13.6 cm.

> 1. Jeg formoder at jeg selv kan beskære billederne, så de har det
> "rigtige" format, således at de fremkaldte billeder leveres i
> 10*15. Er det korrekt antaget?

Ja. Det er også det mest attraktive for dig. En manuel udvælgelse af
beskæringsområdet vil næsten altid være bedre end en automatisk
beskæring fra Bilkas side.

Vær opmærksom på at målene snyder lidt, da de er baseret på tommer:

"10 x 15 cm" = 10.2 x 15.2 cm (4" x 6") = forholdet 2:3
"13 x 18 cm" = 12.7 x 19.1 cm (5" x 7.5") = forholdet 2:3
"15 x 20 cm" = 15.2 x 20.3 cm (6" x 8") = forholdet 3:4
"20 x 30 cm" = 20.3 x 30.5 cm (8" x 12") = forholdet 2:3
--
JPEGCrops 0.5.15 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-06-03 20:27

Toke Eskildsen wrote:

> "13 x 18 cm" = 12.7 x 19.1 cm (5" x 7.5") = forholdet 2:3

Hmm... Jeg har oplysningerne fra
http://www.negatifplus.com/numerik/tariframe2.html
men det ser godt nok lidt mystisk ud.

Det passer meget bedre med 7", så
"13 x 18 cm" = 12.7 x 17.78 cm (5" x 7") = forholdet 5:7

Foreløbig regner jeg med at de 13x18cm svarer til 5"x7", men hvis det
ikke er korrekt, vil jeg meget gerne rettes.
--
JPEGCrops 0.5.16 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/