Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstilling til natbilled, Canon A70?
Fra : Vega

Dato : 05-06-03 16:31

Hej gruppe.

Hvordan indstiller I jeres Canon A70 til natbilleder, f.eks. hvis man tager
et billed i tivoli?

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 11:25

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Hvordan indstiller I jeres Canon A70 til natbilleder, f.eks. hvis man
tager
> et billed i tivoli?

Er der ikke nogen der kan hjælpe med det, eller har en dansk side om det?

Mvh. Vega.

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-06-03 12:05

> "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> tager

Prøv at gå ind i kategorien "natbilleder" på FotoKritik, og se på biledernes
exif-data.
http://www.fotokritik.dk/kategori.html

Der er et fra Tivoli her: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=21780

vh Alex Linaa

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 12:58

> Prøv at gå ind i kategorien "natbilleder" på FotoKritik, og se på
> [...]

Takker, kan du eller en anden, forklare mig hvad man skal gøre for at få så
skarpe billeder i mørke som der er på den side du henviser til?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 13:49

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message

> biledernes

> Takker, kan du eller en anden, forklare mig hvad man skal gøre for at få

> skarpe billeder i mørke som der er på den side du henviser til?
>
> Mvh. Vega.

Billedet fra Tivoli er taget med 3 sek. eksponering, hvis du vil tage noget
ligende med dit A70, skal du sætte det til M hvor du kan indstille alt på
kameraet selv, såsom lukketid, blænde, iso osv.. Jeg har selv taget flere
nat-billeder med mit A70 (www.dksoft.dk), det kan godt lade sig gøre at få
et godt resultat ud af det. Hvis du sætter lukkertiden til 3 sek, vil
"bevægende lys (kan ikke komme på bedre ord :) ) trække striber efter sig,
så hvis du skal tage et billede hvor der er bevægelse, men hvor du vil have
det fryst fast skal du sætte ISO op og vælge en stor blændeåbning...men jeg
tror ikke du får noget godt resultat ud af det...De bliver ret grynede ved
ISO 400, som er max for A70.
Håber det kan bruges til noget...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-06-03 14:06

Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message

> [...]

jeg
> tror ikke du får noget godt resultat ud af det...De bliver ret grynede ved

Jeg vil lige tilføje, at stativ er et must!
Jeg plejer at bruge denne opskrift: Stativ, lille blændeåbning, lang
lukketid, og manuel fokus på uendelig. Det giver sædvanligvis skarpe
billeder med stor dybdeskarphed,

vh Alex

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 14:12

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message
> [...]

> Jeg plejer at bruge denne opskrift: Stativ, lille blændeåbning, lang
> lukketid, og manuel fokus på uendelig. Det giver sædvanligvis skarpe

UPS, den havde jeg glemt, ja, stativ er et must, godt du lige huskede det

OG...så er det en rigtig god idé at sætte selvudløser på kameraet, bare 2
sek, ellers er der ret stor risiko for at dine billeder bliver rystet -også
selv om du bruger stativ. Med selvudløseren har du 2 sek til at fjerne dine
hænder fra kameraet, og så bliver billederne ret skarpe.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-06-03 14:36

> [...]
have
> det fryst fast skal du sætte ISO op og vælge en stor blændeåbning...

Der kan komme nogle anderledes billeder ud af bevægelse og lang lukketid:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=22457

Billedet er eksponeret 4 sekunder.

/Alex

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 15:49

> [...]

jeg
> tror ikke du får noget godt resultat ud af det...De bliver ret grynede ved

Takker, det kan jeg godt. Hvordan har du indstillet kameraet, når du har
taget billeder i Tivoli f.eks, hvor der er meget lys? Kan du forklarer kort
hvad lukketid og alle de andre indstillingsmuligheder er for noget?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 16:18

Hej

> [...]

> Takker, det kan jeg godt. Hvordan har du indstillet kameraet, når du har
> taget billeder i Tivoli f.eks, hvor der er meget lys?

Jeg har ikke haft digitalkamera særligt lang tid, så jeg har ikke taget
billeder i sådanne situationer. Jeg har taget flere aften/natbilleder, det
har typisk været med 10-15 sek eksponering for at opnå den effekt at
bilernes lygter danner hvide "spor" efter sig på vejen. Et par af disse
billeder ligger på min hjemmeside som jeg tidligere refererede til.

>Kan du forklarer kort
> hvad lukketid og alle de andre indstillingsmuligheder er for noget?
>
> Mvh. Vega.

Jeg kan da prøve...

Lukketiden, som vel også kaldes eksponeringstiden, er den tid som
CCD-elementet i dit kamera får lys, dvs det tidsrum billedet tages over.
Hvis du skal tage et billede af en bil, der kører forbi, og hvis det skal
være skarpt skal du derfor vælge en hurtig lukketid. Jo hurtigere lukker du
bruger, desto mindre lys kommer der logisk nok ind til CCD-elementet (det er
det der "ser" og optager dit billede". Hvis du tager billede i dårligt lys
kan du derfor med fordel vælge en langsommere lukker, så der kommer mere lys
ind til CCD'en...

ISO, angiver lysfølsomheden. ISO 50 (som er det mindste på dit A70) kan
bruges når der er rigeligt med lys. ISO 100 er dobbelt så følsom som 50, 200
dobbelt så følsom som 100 etc. Du skal derfor vælge en højere ISO værdi når
du tager billeder i dårlig belysning. Det skal så siges at jo højere ISO,
desto mere grovkornede bliver dine billeder...Vælg derfor så lav ISO som
muligt (når det er muligt)...

Blænden, angiver hvor stort et "hul" billedet tages igennem... Jo større
blændeåbning (mindre blændetal) desto mere lys kommer der ind i kameraet,
men dybdeskarpheden bliver mindre. Vælges en lille blændeåbnin (højere
blændetal) opnåes en bedre dybdeskarphed.

Det er ikke så teknisk det jeg lige har forklaret, men hvis du kigger lidt
tilbage er bl.a. blænden blevet forklaret meget mere teknisk, af folk der
har en del mere tjek på det end mig.

Håber du også kan bruge dette...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 18:08

> [...]
> tilbage er bl.a. blænden blevet forklaret meget mere teknisk, af folk der

Det kunne jeg da, takker. Vil det sige at man skal sætte ISO og lukketid
højt, når man tager nattebilleder?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 18:53

> [...]
> når
ISO,

> Det kunne jeg da, takker. Vil det sige at man skal sætte ISO og lukketid

Det kommer igen meget an på hvad du vil opnå...Sætter du lukketiden høj vil
du jo få billeder hvor du vil kunne se bevægelsesmønstret fra lyskilder der
ikke står stille, som fx fra biler eller måske pariserhjul fra tivoli.
Hvis det du tager billede af skal så helt stille, skal du sætte ISO høj, men
så bliver det som nævnt ret grynet.
Måske det ville hjælpe hvis du beskrev hvad det var du ville tage et billede
af?

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 19:05

> [...]
men
> så bliver det som nævnt ret grynet.
> Måske det ville hjælpe hvis du beskrev hvad det var du ville tage et

Det er ikke noget specielt. Jeg vil bare gerne vide nogenlunde hvad jeg skal
stille på, hvis man tager billeder af personer i mørke, og hvor der er meget
lys i mørke, som f.eks Tivoli. Men jeg prøvede igår at tage et billed på
min vej, men det blev ret mørkt, og lidt sløret, men jeg brugte heller ikke
stativ, og havde sat kamera'et til "nattescener".

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 19:13

> [...]
ikke
> stativ, og havde sat kamera'et til "nattescener".

Hvis du er tæt nok på, skal blitzen nok sørge for at personerne bliver gode
nok. Når du sætter den til nattescener, vil jeg tro den vælger en
forholdsvis lang lukketid derfor blev dine billeder rystet. Jeg tror næppe
du kan tage billede af noget om natten uden at bruge stativ, da man er nødt
til enten ret høj ISO eller lang lukketid, og da A70 kun går op til ISO 400,
er du nødt til at have en lang lukketid. Mener at jeg engang læste at man
ikke skal regne med at kunne holde kameraet stille nok til at klare
lukketider langsommere end 1/65. Når du holder udløserknappen halvt i bund,
kan du se nede i venstre hjørne om der bliver problemer med rystede
billeder...der er et lille ikon der tænder.

> Mvh. Vega.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 19:21

> [...]
> kan du se nede i venstre hjørne om der bliver problemer med rystede
> billeder...der er et lille ikon der tænder.

Jeg vil lige takke da for din guiden . Det sætter jeg pris på.

Hvad betyder det når der står 1/65, hvordan læser man det i sekunder, nogen
gange står det sådan her jo 5".

Jeg skal til Italien her til sommer, så jeg vil gerne kunne bruge det
rimeligt godt, både i dagslys og sen aften og nat.

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 19:31

>Når du holder udløserknappen halvt i bund,
>kan du se nede i venstre hjørne om der bliver problemer med rystede
>billeder...der er et lille ikon der tænder.

Når jeg bruger stativ, kommer ikonet for at kamera'et røster alligevel, jeg
bruger selvudløser på 2 sek. så det kan ikke være fordi jeg røster med
kamera'et. Skal det det?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 19:44

> Når jeg bruger stativ, kommer ikonet for at kamera'et røster alligevel,
jeg
> bruger selvudløser på 2 sek. så det kan ikke være fordi jeg røster med
> kamera'et. Skal det det?

Kameraet ved ikke om det ryster, det er blot en advarsel om at billederne
kan risikere at blive rystet, så hvis du bruger stativ og 2 sek selvudløser
skal du ikke tænker videre over det.
En god idé er at sætte focus til uendelig, hvis det du fotografere altså er
længere væk end 5-7meter. Det gør du ved at trykke på MF knappen og så
indstille den derefter. Autofocus kan godt have svært ved at indstille i
mørke, da den jo ikke kan se det den skal focusere på. Så hvis det du skal
tage billeder af er længere væk end dens lille orange diode kan oplyse er
det en god idé selv at indstille den.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 19:39

> gode
> nødt
> 400,
> bund,
>
> Jeg vil lige takke da for din guiden . Det sætter jeg pris på.
Det var så lidt

> Hvad betyder det når der står 1/65, hvordan læser man det i sekunder,
nogen
> gange står det sådan her jo 5".
Når der står 5" skal det læses som 5 sekunder.
Når der f.eks. står 1/60 skal det læses som 1sek / 60 = 0,0167 sek =
16ms.
Så kan du jo begynde at regne på hvor meget motivet kan nå at flytte sig før
det kommer til at se uskarpt ud :)

> Jeg skal til Italien her til sommer, så jeg vil gerne kunne bruge det
> rimeligt godt, både i dagslys og sen aften og nat.
Klart nok...

> Mvh. Vega.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Vega

Dato : 06-06-03 18:14

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage er bl.a. blænden blevet forklaret meget mere teknisk, af folk der

Er alle dine nattebilleder taget med stativ?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 06-06-03 18:54

> [...]
> når
ISO,

> Er alle dine nattebilleder taget med stativ?

Ja, det er de...lige pånær det billede af statuen, der havde jeg ikke mit
stativ til råde, så det er håndholdt, derfor er det ikke helt skarpt.

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Vega

Dato : 07-06-03 14:50

Jeg kom til at tænke på hvordan du ved hvad du skal sætte lukketid og de
andre ting til? Satser du og prøver eller?

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 07-06-03 20:32

> Jeg kom til at tænke på hvordan du ved hvad du skal sætte lukketid og de
> andre ting til? Satser du og prøver eller?
I starten prøvede jeg bare, det er jo hurtigt at se om det er gået godt
eller skidt. Nu har jeg en anelse mere styr på det, men der er stadig
_mange_ fejl-shots imellem...men hva, man kan vel ikke forvente at være
proff fra dag 1. Man må prøve sig lidt frem. Er ved at få indkøbt nogle
bøger så jeg kan få endnu mere styr på hvordan man tager "et godt
billede"...

Mvh
Jens

Fra : Vega

Dato : 07-06-03 15:11

> Ja, det er de...lige pånær det billede af statuen, der havde jeg ikke mit
> stativ til råde, så det er håndholdt, derfor er det ikke helt skarpt.

Bruger du flash når du tager billeder i mørke, når det ikke personer du
tager billed af? Når den står i M mode og man tager flash fra, så kan man se
ændringen på LCD skærmen, når ændre blænde og lukketid ændres. Det bliver
lyser og mørker.

Mvh. Vega.

Fra : Jens Christensen

Dato : 07-06-03 20:30

> Bruger du flash når du tager billeder i mørke, når det ikke personer du
> tager billed af?
Nix, men har også kun taget billeder af ting der var langt væk om natten.

>Når den står i M mode og man tager flash fra, så kan man se
> ændringen på LCD skærmen, når ændre blænde og lukketid ændres. Det bliver
> lyser og mørker.
Er ikke helt sikker på at jeg fårstår hvad du mener, men som jeg forstår det
så spørger du om man kan se ændringer på LCD skærmen når man slår flash fra
(kan jeg ikke huske) og om man kan når man piller ved blænde, lukketid osv .
Ja, det kan man.

mvh,
Jens Christensen