Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel mellem LS-40 og LS-4000?
Fra : Peter Andersen

Dato : 04-06-03 08:53

Hvor stor forskel er der mellem disse to scannere?
Er der nogen der har prøvet og har arbejdet med begge to? Den tekniske
forskel er at LS-4000 har dobbelt så høj opløsning, og et range på 4,2 i
forhold til 3,6 på LS-40.
Men hvordan er det i praksis?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 04-06-03 09:41

> [...]
> Er der nogen der har prøvet og har arbejdet med begge to? Den tekniske
> forskel er at LS-4000 har dobbelt så høj opløsning, og et range på 4,2 i

Hej Peter,
"Spørg ikke hvad Nikon kan gøre for dig, men hvad
du skal gøre med en Nikon"
Hvis du har brug for den større dynamik, dvs. du skal
ha' det bedste, dit workflow og udstyr er optimeret til
at præstere det perfekte, så er LS-4000 en god
investering, den er sikkert også hurtigere.. Men hvis du
bare skal have enormt gode scanninger og ikke arbejder
for National Geographic, så er LS-40 lige dig.. Eller måske
en brugt LS-2000, de går billigt rundt omkring..
Det med hastigheden er vigtigt.. -max-

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-06-03 10:02

max wrote:

> [...]
> for National Geographic, så er LS-40 lige dig.. Eller måske
> en brugt LS-2000, de går billigt rundt omkring..

Jeg har en LS-2000 stående som jeg sælger. Den er ik rigtig mig alligevel.

Det der mere er tanken er at en brugt LS-4000 koster ikke voldsomt meget
mere end en sprit ny LS-40 koster i tyskland (eller det samme som en ny i
DK). Så dermed er spørgsmålet hvor meget mere man får for pengene.
Jeg har nok mere eller mindre besluttet mig at spare sammen til en brugt
LS-4000.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 04-06-03 10:23

> [...]
> DK). Så dermed er spørgsmålet hvor meget mere man får for pengene.
> Jeg har nok mere eller mindre besluttet mig at spare sammen til en brugt

Jamen - LS-2000 fungerer fint for mig..
Den større dynamik er værd at gå efter hvis du har et
optimalt setup, din kalibrering skal være i orden og din
arbejdsproces fra scanning til print skal også være i
orden, men du siger jo ikke noget om hvad du skal bruge
det til.. Men du får altid mere for pengene ved at købe brugt,
duften af nyt koster og holder kun nogle få minutter..
Så din beslutning er fornuftig, men sørg for at købe en med
service muligheder, den skal nok (måske) renses og justeres..
-max-

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-06-03 10:42

max wrote:

> Jamen - LS-2000 fungerer fint for mig..
Det er også en glimrende scanner, men LS-40 er bedre, og nu er jeg altså
blevet varm på en LS-4000. Så nu må jeg bare spare sammen :-/

> [...]
> Så din beslutning er fornuftig, men sørg for at købe en med
> service muligheder, den skal nok (måske) renses og justeres..

Ja, garanti og service vil være dejligt. Men måske bliver det svært! En
rensning kan jeg forstå, støv er noget den onde har opfundet! men justering
og kalibrering tror jeg ik der er meget af på en LS-4000 (eller Nikon
scanner i det hele taget). Har du erfaring for det da?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 04-06-03 11:00

> [...]
> og kalibrering tror jeg ik der er meget af på en LS-4000 (eller Nikon
> scanner i det hele taget). Har du erfaring for det da?

Hehe, jeg har haft min med på motorcykel gennem
Indien og Thailand, på hullede veje i regn og blæst,
men den kører stadig fint, så måske er kalibrering
ikke noget der skal laves så tit.. Det var en go'
skanner, nu er alt mit udstyr digitalt, undtaget en
gammel Hblad jeg ikke bruger mere, så må vi se
om det nye kan holde til de samme strabadser,
jeg tvivler.. Men det er lettere og sjovere, jeg
brugte for meget tid på at skanne... -max-

Fra : MiBO

Dato : 04-06-03 11:08

Peter Andersen wrote:
> [...]
> Er der nogen der har prøvet og har arbejdet med begge to? Den tekniske
> forskel er at LS-4000 har dobbelt så høj opløsning, og et range på 4,2 i

Først, jeg har ingen af disse to, men overvejede dem i sin tid.
LS-4000 har mulighed for at (p*ss*dyrt) sætte et 50-dias magasin på, så
den kan "scanne helle natten, scanne hele dagen, scanne alle filmene..."
(hov det er vist en svensk sang der :) )

Men Nikon-scannere har en maget snæver dybdeskarphed, hvilket betyder at
hvis dias/film ikke er 99,99% plan, risikerer du noget er uden for
fikus-feltet.

Der er også nogle der påstår at den pærer Nikon anvender er "mere
ubarmhjertig" over for støv, ridser og lignende fejl i filmen, men at
farverne skulle være bedre.

Jeg skal selv snart skifte scanner, min Minolta SDII er _elendig_ med
tætte dias, og Minolta kommer snart med en ny scanner til under
10.000,-, med en dynamik på 4.8 (nok en teoretisk, men alligevel), ren
16-bit og 5400 dpi (hurra ikke mere upsamlpling til A3+)

Blot lidt at tænke på, men jeg tror at 9 ud af 10 vil stille sig
tilfreds med ls-40.

En lille heads-up mht. LS-2000, tænk på hvor lang tid fremover der vil
blive leveret drivere og support. Det er en fed, men gammel scanner, så
support fra Nikons side af vil måske snart aftage.

/michael