Open Firmware problerm på beige G3
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 19:27

Hejsa,

Jeg har installeret OS X Server 10.2 på en beige G3 MT, og det har
fungeret fint lige indtil nu.

Jeg satte en ny skærm på maskinen, men da den ikke var kompatibel med
den opløsning maskinen var sat til, måtte jeg genstarte maskinen mens
den var ved at boote. Da jeg satte den rigtige skærm til, stod den bare
og blinkede med en diskette med spørgsmålstegnet.

Jeg har prøvet at resettte nvram, men den var ligeglad. Så jeg har
prøvet at starte fra OS X Server installations CD'en, hvor man nemt kan
se og checke disken med Disk Utility.

Efter det begynder den nu at starte op i Open Firmware med beskeden
"can't OPEN" strygende hen over skærmen, indtil den viser prompten.

Hvis jeg lave en printenv, så viser den boot-device /APPL,ROM, hvilket
jeg kan forstå er normalt, men alligvel kan den ikke boote.

Hvad går der galt her? Er der en eller anden smart OF kommando jeg kan
fyre af for at få den til at boote fra HD'en, som sidder alene på IDE
kæden som master?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-06-03 22:17

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

<snip>
> Hvad går der galt her? Er der en eller anden smart OF kommando jeg kan
> fyre af for at få den til at boote fra HD'en, som sidder alene på IDE
> kæden som master?

Jeg _tror_ ikke det kan skade at prøve at sætte nvrammen til standard
værdierne og resette med følgende kommandoer:

init-nvram
reset-all

Jeg vil dog ikke garantere at det er kuren for din computer, jeg har
ikke prøvet selv.

Det er vist også en god ide at resette pram'en: mosgaard-alt-p-r

- Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 22:27

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke prøvet selv.
>
> Det er vist også en god ide at resette pram'en: mosgaard-alt-p-r

Intet virker... jeg har on-line support via iChat i øjeblikket

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-06-03 22:37

On Sat, 07 Jun 2003 20:27:00 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hvad går der galt her? Er der en eller anden smart OF kommando jeg kan
> fyre af for at få den til at boote fra HD'en, som sidder alene på IDE
> kæden som master?

Ud med batteriet, tryk på cuda'en i en 30 sekunders tid. Det burde klare
problemet.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 22:47

> Ud med batteriet, tryk på cuda'en i en 30 sekunders tid. Det burde klare
> problemet.

Batteriet har været ude, men jeg kan ikke finde nogen cuda på maskinen.
Rev. 1 266 MT

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-06-03 23:07

On Sat, 07 Jun 2003 23:46:50 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Batteriet har været ude, men jeg kan ikke finde nogen cuda på maskinen.
> Rev. 1 266 MT

Den sidder svjh i nærheden af PCI-slot 1 og AV-kortet mod bagsiden af
maskinen. Giv lige tændknappen et tryk også mens du har batteriet ude. Jeg
kan ikke lige huske om det er den model det er nødvendigt på, men det
skader bestemt ikke.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 23:45

> [...]
> maskinen. Giv lige tændknappen et tryk også mens du har batteriet ude. Jeg
> kan ikke lige huske om det er den model det er nødvendigt på, men det

Jeg har lige "opfrisket" den med 9.1, hvorefter der kom en ny OS X
Server på. Det hjalp.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-06-03 08:14

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har lige "opfrisket" den med 9.1, hvorefter der kom en ny OS X
> Server på. Det hjalp.

Så du fandt løsningen ? Er din harddisk partitioneret og på hvilken
partition lagde du 9.1 ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-03 13:58

> Så du fandt løsningen ? Er din harddisk partitioneret og på hvilken
> partition lagde du 9.1 ?

Kun én partition. Den nægtede simpelthen at starte OS X'eren, også med
en ny installation. Efter 9'eren havde været på kunne jeg reformatere og
installere OS X igen. Nu virker alt fint.