HD-plads
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-06-03 19:20

Hej

Når jeg tager en Info på alle de mapper der er på min HD og lægger
tallene sammen ender jeg på et forbrug der er væsentlig mindre end den
plads der er brugt på HD'en iflg Info på denne.

Jeg ved 10.2.6 laver scratch-files eller hvad søren det nu hedder - men
de kan da ikke være på flere GB? I så fald er det ikke så underligt jeg
synes det går lidt langsommere. Kan man rydde op i dette? Fjerne filen
på en eller anden måde?

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 07-06-03 08:24

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> de kan da ikke være på flere GB? I så fald er det ikke så underligt jeg
> synes det går lidt langsommere. Kan man rydde op i dette? Fjerne filen

Hvis det er de scratchtingester, jeg tænker på, så slukker du bare
maskinen - så begynder det forfra, når du tænder igen.
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Bitbucket

Dato : 07-06-03 11:09

> [...]

> de kan da ikke være på flere GB? I så fald er det ikke så underligt jeg
> synes det går lidt langsommere. Kan man rydde op i dette? Fjerne filen

MacOS X laver swapfiler, det er småtingsafdelingen, et antal filer a´
ca. 76MB. Hvis du har nok RAM er der kun 1 eller 2. Til gengæld udgør
det usynlige hieraki med MacOS X er hel del plads.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-06-03 11:47

> [...]

> tallene sammen ender jeg på et forbrug der er væsentlig mindre end den
> plads der er brugt på HD'en iflg Info på denne.

Alt efter hvilken metode du regner pladsen sammen med vil der kommer
forskellige tal - der er en række mapper som du ikke direkte kan se fra
finderen. Du kan se alle mapper under roden ved at åbne en terminal og
skrive 'ls -a /'. Du kan nu i finderen gå ind i de mapper som er skjulte
ved at trykke mosgaard-skift-o. F.eks. kan du taste '/private/var/vm'
ind og se hvad der ligger - det skulle gerne være dine swapfiler :)

En af de mere fyldige mapper man ikke kan se er '/usr' den fylder dog
kun 370mb hos mig, så der er stadig langt til at finde de forsvundne
gigabytes

- Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-06-03 11:51

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [... ]Du kan nu i finderen gå ind i de mapper som er skjulte
> ved at trykke mosgaard-skift-o.

Ikke helt rigtigt! Det er mosgaard-skift-g. Husk at lave en skråstreg
foran de navne du får frem med 'ls -a /' fra terminalen.

- Jørgen