Program uventet afbrudt,m.m.
Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-03 19:45

Min "Babe" er begyndt at opføre sig dårligt, det startede da den ofte
gav besked : "Programmet afsluttede uventet....." , senere fik jeg
beskeden flere gange i træk, men indtil nu kun i MS office X. Nu har
jeg lige downloaded
Candy Bar 1.5.2, og oplevede at computeren genstartede af sig selv?
Bagefter ville jeg åbne et downloaded spil (både CB og spil er fra
Apples hj.side), og her slutter programmet også uventet hver gang ved
forsøg på start af spil?!

Et andet sprg.:Mange af jeres mails hedder noget "mærkeligt" f.eks.
xxxspam@spam..... Hvad går det ud på?

Og til sidst, kan man" save" en påbegyndt artikel el."Follow up" som
kladde?
Glæder mig til at høre fra Jer!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-06-03 19:56

On Tue, 03 Jun 2003 20:44:37 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Et andet sprg.:Mange af jeres mails hedder noget "mærkeligt" f.eks.
> xxxspam@spam..... Hvad går det ud på?

Det er fordi vi er notoriske spammere.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-06-03 20:58

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> Bagefter ville jeg åbne et downloaded spil (både CB og spil er fra
> Apples hj.side), og her slutter programmet også uventet hver gang ved

Især Word er meget følsom overfor defekte/konfliktende fonte. Hent evt.
FontdoctorX (find den på www.macupdate.com). Den kan fås i en
demoudgave, der kan finde, men ikke rette fejl.
Og prøv at reparere disktilladelser: Programmer -> Hjælpeprogrammer ->
Diskværktøj -> Førstehjælp -> Reparer disktilladelser, det hjælper tit
på problemet med at starte nogle programmer.

>Et andet sprg.:Mange af jeres mails hedder noget "mærkeligt" f.eks.
>xxxspam@spam..... Hvad går det ud på?

At vi hader spam, og derfor enten bruger mail-adresser med et spam
filter, får en adresse der hedder spam, som åbenbart bliver ignoreret af
spamernes adressehøstere, eller som mig bruger en adresse, der ikke
bruges til alm. post, men kun fungerer som skraldespand.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 04:30

Hej Kaj

Jeg bliver nødt til at komme med en kraftig advarsel mod at bruge en
demoversion af FontDoctor - eller en reg. version for den sags skyld. FD er
noget af det værste, jeg nogensinde har brugt på nogen maskine eller noget
system. Den ødelægger flere ting, end den reparerer.

Desværre er X versionen ikke en nyskrevet version af deres ver. til
klassiske Mac OS, og det har betydet, at de fejl, der er i den klassiske
version er ført med over i X versionen. - Så det er fuldstændig på eget
ansvar og egen risiko at bruge programmet.

mvh. Erik Richard
(tidl. betatester på FontDoctor)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-06-03 21:17

Hej Lone

> [...]

> Bagefter ville jeg åbne et downloaded spil (både CB og spil er fra
> Apples hj.side), og her slutter programmet også uventet hver gang ved

Hmm erfaringer fra ældre maskiner og systemer:
Det kan være, at du har udu i din disks struktur. Raperér med Norton
eller tilsvarende. Og optimér/defragmentér evt med Speeddisk.
Det kan også være, at du kører med programmer/udvidelser/kontrolpaneler,
der konflikter med hinanden.

Og endelig, så er det teoretisk muligt, at du har dårlig hardware.

Jeg har en mistanke til en maskine hos én jeg kender, som havde det
varmt! Husk at maskinerne skal have luft til og omkring sig.

Der kan også være kludder med indstillingsfiler både programmers og
finders/systems.

Evt kan det i sidste ende blive nødt til at geninstallere systemet.

Håber disse ård kunne hjælpe dig.

> Et andet sprg.:Mange af jeres mails hedder noget "mærkeligt" f.eks.
> xxxspam@spam..... Hvad går det ud på?

Det er "fejl" i adresserne, så de automatiske spamudsendere kommer til
at få dem retur.

> Og til sidst, kan man" save" en påbegyndt artikel el."Follow up" som
> kladde?

Ja ja, bare klik på den lille kuvert i højre hjørne af beskedvinduet, så
der er kryds over, så er den i venteposition

> Glæder mig til at høre fra Jer!

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-03 22:31

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Raperér med Norton
> eller tilsvarende. Og optimér/defragmentér evt med Speeddisk.

Der er en del i de amerikanske nyhedsgrupper der siger at man skal holde
Norton Discdoctor LANGT væk fra MacOSX.
Selv har jeg erfaringer med at den lægger en masse filer ind hvor man
har svært ved at finde dem. Og nogle af dem har (hos mig) givet
problemer.

Så jeg ville finde et andet diskprogram.

I øvrigt kører OSX vist nok en slags diskførstehjælp ved hver genstart,
øh gør den ikke?

Desuden kan du prøve at "reparere tilladelser" med programmet
"diskværktøj".

v.h
Martin

Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-06-03 09:18

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> I øvrigt kører OSX vist nok en slags diskførstehjælp ved hver genstart,
> øh gør den ikke?

jo, fsck hedder det, og for en nærmere beskrivelse, så åbn terminalen og
tast: man fsck [retur]

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 04:45

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Og endelig, så er det teoretisk muligt, at du har dårlig hardware.

Ja, kan fx. være en defekt RAM blok - eller blot en enkelt kreds i en blok,
men det er yderst sjælden, hvis det er nogenlunde god RAM.

> Jeg har en mistanke til en maskine hos én jeg kender, som havde det
> varmt! Husk at maskinerne skal have luft til og omkring sig.

For desktop modeller anbefales min. 5-8cm til hver side og 10cm bagud og
10-15cm over, hvis altså der ikke står en skærm ovenpå...

På tower modeller - generelt 10cm på alle sider.

> Der kan også være kludder med indstillingsfiler både programmers og
> finders/systems.

Ja, hvis det var en klassisk ver. af MSO, så vil jeg umiddelbart sige
filerne 'PPCRegistration Database og 'registration Database' samt PowerReg
Database', - om de hedder det samme i X aner jeg ikke....

> Evt kan det i sidste ende blive nødt til at geninstallere systemet.

Næppe, det er nok nærmere diskstrukturens MDB fil, der har problemer, så
DiskWarrior vil være ideel.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Madsen

Dato : 04-06-03 00:31

> [...]

> Bagefter ville jeg åbne et downloaded spil (både CB og spil er fra
> Apples hj.side), og her slutter programmet også uventet hver gang ved

Mht. Office X

Det er en velkendt bug, og der er utallige bud på hvad man kan gøre.

1. Download de opdateringer der er til Office X (der er vistnok to).
2. Reparer disktilladelser
3. Der kan være noget med fontene, prøv evt. m. "Fontdoctor" hvis du har
den.
4. Trash de preferences der er til Office X (ikke registrerings
databasen!)
5. I stedet for at dobbeltklikke når du vil starte programmet, kan du
evt. prøve at crtl-klikke (eller højreklikke) programikonet og vælg
"Åben". ..og samme fremgangsmåde med word og excel filer der skal åbnes
når programmet ikke allerede kører.

Så kan jeg ikke komme på flere løsninger...
Jeg havde samme problem men de er efterhånden forsvundet...måske pga.
opdateringer, reparering af tilladelser, osv.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 04:20

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> [...]
> Bagefter ville jeg åbne et downloaded spil (både CB og spil er fra
> Apples hj.side), og her slutter programmet også uventet hver gang ved

Lyder mistænkeligt som om du har et problem med din HD. - Sandsynligvis
er der en fejl i MDB - Master Directory Block. Prøv med Norton DiskDoctor
6.03 eller 7.x. - Eller endnu bedre, hvis du har DiskWarrior 2.1 med
seneste extension opdatering så læg et helt nyt directory på din HD.

NB. Hvis du bruger ikke-latinske sprog _kan_ det give nogle problemer med
navne på filerne i OS X /documents, men ikke i den klassiske del af
systemet.

Fejlen udmønter sig i, at programmerne ikke får den nødvendige RAM
tildeling, så derfor beskeden "...Programmet sluttede uventet...". Samme
fejl kan ofte opleves i OS 9.x, så det er ikke noget enestående for X.

> Et andet sprg.:Mange af jeres mails hedder noget "mærkeligt" f.eks.
> xxxspam@spam..... Hvad går det ud på?

Ganske simpelt en 'spam-killer'. Det betyder, at de der sidder og samler
mailadresser på nettet vil få deres spams tilbage i hovedet igen, da
adresserne ganske enkelt er falske.. Det vil svare til, at jeg i mine
mailadresser indsatte fx. 'NOSPAM' eller blot 'BBB' eller noget helt
tredie....

> Og til sidst, kan man" save" en påbegyndt artikel el."Follow up" som
> kladde?

Ja, når du er igang med et svar og fx. bliver nødt til at lukke ned, så
gem bare mailen og den vil automatisk blive gemt i mappen 'Drafts', hvor
den så ligger og du kan åbne den igen med et dobbeltklik og fortsætte,
hvor du slap. - Bliver du så stadig ikke færdig med at svare, så gem blot
igen og den forbliver i draftsmappen.

mvh. Erik Richard

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-06-03 10:29

> [...]
> tildeling, så derfor beskeden "...Programmet sluttede uventet...". Samme
> fejl kan ofte opleves i OS 9.x, så det er ikke noget enestående for X.

Hej Allesammen.

Tusind tak for Jeres feedback, det gør mig så glad! ;+))
Undskyld at der først kommer svar nu, men jeg er bankelam når jeg kommer
fra arbejde, derefter skal det administrative lige ordnes,
og så er der ikke overskud til det jeg allerhelst vil! ;o ((

Det er desværre ikke alt i jeres svar som jeg forstår, men det er
rigtigt med varmen, og maskinen er også " presset" rent RAM mæssigt.
Har iøvrigt aldrig oplevet det i OS 9.

Og svaret fra mig er som de fleste " nybegyndere " :En byge af nye
spørgsmål!
Hvad menes med: optimér/defragmentér evt med Speeddisk?
Hvad svarer terminal til i "OS9"?

Jeg har før fået af vide at man ikke kan få OSX til at gå ned,
men at det kan gå gruelig galt hvis man roder med UNIX, er det i
terminalen?
Er " bugs" noget som opstår i computer/programmer, eller er det som
virus, tilført bevidst for at skade? Hvordan" transporteres" bugs?
Nok for nu !
God Pinse til Jer alle ;+))
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-06-03 10:55

> [...]

> Er " bugs" noget som opstår i computer/programmer, eller er det som
> virus, tilført bevidst for at skade? Hvordan" transporteres" bugs?

Hej Lone

Din e-mail virker ikke. Jeg har netop prøvet at sende dig en mail.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-06-03 12:59

> Hej Lone
>
> Din e-mail virker ikke. Jeg har netop prøvet at sende dig en mail.

Kigger på det med det samme. Hvis det er Yahoo mailen kan det godt være
at det er fordi jeg ikke har været der længe. Bruger stadig Netscape, de
lever jo videre i bedste velgående trods et underskud på 700 milliarder
(AOL). jeg må bare prøve at vænne mig til at forstå tal af den
størrelse! Det er som regel "størrelser" jeg forbinder med astronomi!

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-06-03 13:17

> Hej Lone
>
> Din e-mail virker ikke. Jeg har netop prøvet at sende dig en mail.
Har lige checket Yahoo, den funker stadig, til trods for lang fravær.
Jeg kom til at tænke på at jeg jo har fået mit eget fastnetnr., men ikke
netløsning endnu. Beboerforeningen arbejder på at få bredbånd i
ejendommen, så det vist ikke koster nær så meget at være på. Så
skifter jeg til Apples mail, for jeg er træt af de problemer jeg har
haft med Netscape mail, fordi jeg ikke ved hvad der er galt.
Har du en ide om hvad der er galt? Får du besked tilbage at den ikke
kan leveres, eller hvordan kan du se at den ikke virker?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-06-03 13:27

> [...]

> Har du en ide om hvad der er galt? Får du besked tilbage at den ikke
> kan leveres, eller hvordan kan du se at den ikke virker?

Din Netscape kommer retur og din yahoo kender jeg ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-06-03 14:46

> Din Netscape kommer retur og din yahoo kender jeg ikke.
Jeg må se at få den billigste netopkobling i Vølundsgade( er ikke
flyttet ind endnu) så jeg kan få et kundenummer og så bruge Apples mail.
Kan du ikke videresende den til: maillone2000@yahoo.dk, jeg er
nysgerrig!!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-06-03 11:44

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:
> Hvad menes med: optimér/defragmentér evt med Speeddisk?

Dit system skriver på en grammofonplade med riller (harddisk med spor og
sektorer)
Når du eller systemet sletter noget noget opstår der huller.
Næste gang der skal skrives på disken fyldes hullerne op med data.
Disse data ligger derfor spredt rundt på disken i stedet for "en pæn
lang rille". Det tager længere tid at hente data fra disken når de
ligger spredt. Den er fragmenteret.
Nogle programmer kan rydde op og lægge de spredte data pænt samlet igen.
Det kaldes defragmentering.

> Hvad svarer terminal til i "OS9"?

Det findes ikke. (udover debuggere etc.)
Terminalen er den direkte adgang til systemet (Unix) uden om
brugerfladen Aqua på Mac OSX.

> Jeg har før fået af vide at man ikke kan få OSX til at gå ned,

Næsten rigtigt.

> men at det kan gå gruelig galt hvis man roder med UNIX, er det i
> terminalen?

Den der intet vover.
Hvis man ikke er logget ind som root (den som kan alt) på systemet kan
det ikke gå helt galt. Under alle omstændigheder er det jo bare en
maskine

> Er " bugs" noget som opstår i computer/programmer, eller er det som
> virus, tilført bevidst for at skade? Hvordan" transporteres" bugs?

En bug er en fejl eller rigtig dårlig kode i et program.
Som regel en fejl som opstår i specielle situationer, hvorfor den ikke
er opdaget af programmørerne. Med mindre softwarens navn starter med
Mi...

(var det for pædagogisk korrrekt

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-06-03 12:52

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Som regel en fejl som opstår i specielle situationer, hvorfor den ikke
> er opdaget af programmørerne. Med mindre softwarens navn starter med

Det var minimum til klokkeklart 11 tal )

> /Preben
Kære Preben.
Du kan sgu´det knold med at forklare tingene, så jeg forstår det. For
mig er din styrke at du er god til at visulisere forklaringen over i et
"sprog" som jeg forstår (HD som LP), tak for det
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Per Madsen

Dato : 08-06-03 15:47

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hvad menes med: optimér/defragmentér evt med Speeddisk?

Preben gav jo et fint svar Med OS X er der ikke rigtig grund til at
defragmentere disken. Du kan evt. læse mere om det i den her tråd fra
Mediamac:

http://www.mediamac.dk/index.php?page=forum:show,thread_id=23223

Jeg kan ikke rigtig huske om jeg har givet dig linket her, men det er
rigtig godt til troubleshooting af OS X:

http://www.macattorney.com/tutorial.html

.... og så har jeg lavet en liste over, for mig, uundværlig OS X software
på min egen side,- linket er i min signatur....