Hvilken mac til grafik
Fra : Snotty

Dato : 31-05-03 16:00

Hej !

Jeg har en veninde der skal til at have sig en Mac. Den skal bruges til
grafiske ting, blandt andet Photoshop, Illustrator og andre design
programmer. Selv har jeg ingen erfaring med Mac, men har konfigureret en del
pc. Nu spørger hun mig så, hvilken model, og hvad skal hun gå efter Da jeg
ikke ved så forfærdenlig meget om performance på en mac vil jeg gerne hører
om nogen har et par ideer til processor, ram, grafikkort etc.

Jeg regner med, at firewire og usb2.0 også er standard på mac.

mvh

Rune

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-03 16:50

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> om nogen har et par ideer til processor, ram, grafikkort etc.
>
> Jeg regner med, at firewire og usb2.0 også er standard på mac.

Det kommer i høj grad an på, hvormange penge, din veninde har. Men hun
bør vælge en G4, og så er alt over 500Mhz meget fint.

Hvis hun har mange penge, vil jeg anbefale, hun køber en PM med level 3
cache - det kan mærkes i billedbehandling.

Har hun ikke så mange, fåes en super eMac til en fornuftig pris -
kanonydelse til 12000,-

Når det er til grafik/billeder vil jeg fraråde "fodbolden" - den nye
iMac, da TFTskærmen ikke er god nok endnu - men det er en smagssag - og
alle andre vil nok sige det modsatte.

Hun skal forberede sig på at købe ekstra RAM.

På nye/nyere maskiner er firewire standard, ja - på de helt nye FW 800,
men USB 2.0 er ikke standard - det har man jo ikke noget at bruge til,
når man har FW, vel))))))

Hvis du som PCmand focuserer på Mhz,så bør du vide, at en G4processor
med Velocity engine performer omtrent 2,5 gange en Intel.

Så 500Mhz G4 er lig med 1,2Ghz P4......

Grafikkortene er som standard altid gode, men kan naturligvis fås bedre
- så vil hun have noget, hun senere kan udvide, vil jeg klart anbefale
en PowerMac, og er pengene ligegyldige, skal hun købe den største.

Hvis hun har tid, kan hun også vente til september - der er rygter om en
helt ny processor, G5..........rygter, altså

God fornøjelse
Morten Lind
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Bitbucket

Dato : 31-05-03 17:08

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> om nogen har et par ideer til processor, ram, grafikkort etc.
>
> Jeg regner med, at firewire og usb2.0 også er standard på mac.

Den mindste PowerMac G4 1 GHz til 14.000 kr kan bruges, der skal bruges
ekstra RAM der er 256 MB i, den kan godt komme op på 1GB RAM, men ikke
til Apples røverpriser, en en almindlig skærm på mindst 17", fladskærme
er ikke gode til at gengive farver præcist, Firewire 400/800 er
standard, USB 1.1 er standard, men det er USB 2.0 ikke, der skal
tilkøbes et USB 2.0 kort, hvis det absolut skal være der. Grafikkortet
der sidder i er glimrende, det er kun til spil og måske 3-D programmer
man skal tænke på stærkere grafikkort. For godt 2.000 kr ekstra får man
et DVD-R/CD-R drev i, det kan godt betale sig, hvis meget store
grafikopgaver skal lagres eller sendes.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-03 17:08

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> ikke ved så forfærdenlig meget om performance på en mac vil jeg gerne hører
> om nogen har et par ideer til processor, ram, grafikkort etc.

Skal den bruges professionelt eller er det til hobby-arbejde? _Skal_ det
være en Mac? Ja, det lyder måske underligt i en Mac-gruppe, men nogen
gange vil folk have en Mac udelukkende pga. udseendet og så er de ikke
helt klar over, at det er en anden verden end Windows. Det skal man lige
være klar over...

Det er altid bedst at købe den største model, da den så holder længe,
men det er jo ikke altid at pengepungen kan klare det, så behovet er en
vigtig del af det. En 17" iMac er en rigtigt lækker maskine, som har en
god skærm, som dog kan være problematisk, hvis man laver farvekritisk
arbejde.

Skal maskinen kunne udvides udover RAM og harddisk, så skal man op i
PowerMac modellerne og her er der 3 hastigheder at vælge imellem: 1 GHz,
2x1,25 Ghz og 2x1,42 GHz. Alle er gode maskiner, men Mac OS X kan godt
lide dual processor-maskiner, så jeg ville gå efter den midterste model
og proppe mindst 512 MB RAM i den (køb ikke RAM'en hos Apple, da de er
dyre), men så er vi også over 20.000. Er det på det niveau vi er?

Tjek selv på http://www.apple.com/denmarkstore

> Jeg regner med, at firewire og usb2.0 også er standard på mac.

FireWire har været standard i årevis, da det er Apple der har opfundet
det. USB 2.0 er de dog ikke nået til endnu, måske fordi det indtil
fremkosten af FireWire 800 (som er dobbelt så hurtigt som alm. FireWire
og USB 2.0) var lidt en konkurrent til FireWire. Nye maskiner har
FireWire 800.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Snotty

Dato : 31-05-03 19:12

Ok, mange fine input der ! Tak for det.

Hun er midt i noget design halløj, så det er vist ikke bare for udseende
skyld og hun kan ikke vente til efter sommer.

Mht Ram, er mac så ligeså stor sluger som windows eller er macOS bedre til
at styre og ikke mindst rydde op i rammen så der ikke swappes så meget til
disk.
Hvis det var en pc ville jeg nok selv anbefale mindst 512 mb.

Ram, Grafik kort og skærm til mac. Er det specielt eller det samme som til
pc ?

mvh Rune

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-03 19:38

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> Hvis det var en pc ville jeg nok selv anbefale mindst 512 mb.
>
> Ram, Grafik kort og skærm til mac. Er det specielt eller det samme som til

Køber hun ny maskine, er styresystemet OS X, og det system multitasker,
hvilket vil sige, at det tildeler den mængde RAM, der er nødvendig -
forudsat den er til stede -

RAM skal hun bruge meget af - systemet sluger de første 128, så mindst
512 er et godt udgangspunkt(gerne mere).

RAM er standard, men lad være at købe noname - man kan risikere, de ikke
kendes, men hold dig til anerkendte mærker, så får du ikke bøvl.

Jeg har selv en fra DATARAM(Apple) - en fra Kingston og en fra One
Technologies.........fungerer perfekt.

Grafikkort sidder jo i maskinen, men ellers er det muligt at flashe et
PC-kort - husk at garantien bortfalder.

Hun kan bruge alle gode skærme - muligvis skal der en adapter til
skærmporten, afhængig af model/mærke.

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-06-03 00:02

Morten Lind - mortenlind@mac.com on 31/05/03 20:37 wrote:

> Køber hun ny maskine, er styresystemet OS X, og det system multitasker,
> hvilket vil sige, at det tildeler den mængde RAM, der er nødvendig -
> forudsat den er til stede -

Du er lidt galt på den Morten. Multitasking betyder at maskinen er i stand
til at håndtere flere samtidige processer , altså at flere programmer på
samme tid kan benytte processoren.

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-03 05:20

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Du er lidt galt på den Morten. Multitasking betyder at maskinen er i stand
> til at håndtere flere samtidige processer , altså at flere programmer på
> samme tid kan benytte processoren.

Er det så multithreatning, det hedder? Eller hvad er det. det hedder?
(Alle de udenlandske fagudtryk, men jeg véd godt, hvad jeg
mener))))))
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-06-03 16:43

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev i en meddelelse

> Er det så multithreatning, det hedder? Eller hvad er det. det hedder?
> (Alle de udenlandske fagudtryk, men jeg véd godt, hvad jeg
> mener))))))

Virtuelt lager.

- Jens

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 02-06-03 18:24

Jens Rasmussen <hest@ko.gris> wrote:

> "Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev i en meddelelse

> Virtuelt lager.

Nej, det hedder virtuel hukommelse. Det danske ord "lager" svarer til
det man i dag kalder diskplads el. lign. (jvf. "fastpladelager" der
betyder harddisk).

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-06-03 08:53

"Magnus Marius Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det hedder virtuel hukommelse. Det danske ord "lager" svarer til
> det man i dag kalder diskplads el. lign. (jvf. "fastpladelager" der
> betyder harddisk).

Og arbejdslageret ("hukommelsen") er ikke lager?

Hukommelse er et daarligt ord, imho, for en computer kan ikke huske. Den kan
lagre, om det saa er permanent (fx fastpladelager) eller ej.

- Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-03 18:50

Jens Rasmussen <hest@ko.gris> wrote:

> [...]

Hold nu op, I to))).......(Hjælp, Peter - hjælp).....

Er vi enige om, at OS X, 10.x.x tildeler den mængde hukommelse, et
givent program i brug, har brug for?

Hvilket vil sige, at manuel tildelig af hukommelse er overflødig?

Hvis disse to udsagn er korrekte, er der så nogen, der i en rus af
umådelig visdom kan oplyse pøbelen om det udenlandske ord for denne
egenskab?

På forhånd tak fra
Morten, der ikke kan se logikken i at kunne 3584 forskellige fagudtryk,
hvis man véd, hvordan det virker)))))
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-06-03 19:36

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
> [...]
>
> Hvis disse to udsagn er korrekte, er der så nogen, der i en rus af
> umådelig visdom kan oplyse pøbelen om det udenlandske ord for denne

Dynamic memory allocation.

Oversæt selv til dansk (jeg skal ikke rodes ud i noget

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-03 19:55

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Dynamic memory allocation.
>
> Oversæt selv til dansk (jeg skal ikke rodes ud i noget
>
> /Preben

Det ka´ jeg s´gu´ godt forstå......hæ, hæ Tak, Preben.....(Din server
lukker ikke ind - subpage/brugtsalg?)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-06-03 22:22

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det ka´ jeg s´gu´ godt forstå......hæ, hæ Tak, Preben.....(Din server
> lukker ikke ind - subpage/brugtsalg?)
> M.

Er du ikke bare rendt ind i "myldretiden".

klip fra Apache ErrorLog:
[Mon Jun 2 20:26:12 2003] [error] [client 80.196.244.213] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/subpage/menuknap/bg.jpg
[Mon Jun 2 20:26:12 2003] [error] [client 80.196.244.213] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/menu/bg.jpg
[Mon Jun 2 20:32:24 2003] [error] [client 80.196.1.216] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/default.ida
[Mon Jun 2 20:41:33 2003] [error] [client 217.157.229.166] File does
not exist: /Library/WebServer/Documents/menu/bg.jpg
[Mon Jun 2 20:41:35 2003] [error] [client 217.157.229.166] File does
not exist: /Library/WebServer/Documents/subpage/menuknap/bg.jpg
[Mon Jun 2 20:51:09 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/scripts/root.exe
[Mon Jun 2 20:51:11 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/MSADC/root.exe
[Mon Jun 2 20:51:14 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/c/winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:17 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist: /Library/WebServer/Documents/d/winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:20 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..%5c../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:24 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/_vti_bin/..%5c../..%5c../..%5c../winnt/syst
em32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:28 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/_mem_bin/..%5c../..%5c../..%5c../winnt/syst
em32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:31 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/msadc/..%5c../..%5c../..%5c/..¡../..¡../.
..¡../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:35 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..¡../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:43 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..¿Ø../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:47 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..¡ú../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:51:57 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..%5c../winnt/system32/cmd.exe
[Mon Jun 2 20:52:00 2003] [error] [client 80.196.7.141] File does not
exist:
/Library/WebServer/Documents/scripts/..%2f../winnt/system32/cmd.exe

Fanden tage Windows orme.

/Preben

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-03 07:59

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Er du ikke bare rendt ind i "myldretiden".
>
> klip fra Apache ErrorLog:

Jo,

Omkring jul havde jeg også en masse af de dér......de har ikke været der
siden marts?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-06-03 08:55

> Hold nu op, I to))).......(Hjælp, Peter - hjælp).....
>
> Er vi enige om, at OS X, 10.x.x tildeler den mængde hukommelse, et
> givent program i brug, har brug for?

Jeps.

> [...]

> Hvis disse to udsagn er korrekte, er der så nogen, der i en rus af
> umådelig visdom kan oplyse pøbelen om det udenlandske ord for denne

Dynamisk lagerstyring :)

De danske ord er nemmere at gennemskue ;)

- Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-03 09:05

> [...]

> Jeps.

> Dynamisk lagerstyring :)
>
> De danske ord er nemmere at gennemskue ;)

Hæ, hæ.....
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Karl Antz

Dato : 31-05-03 19:45

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> disk.
> Hvis det var en pc ville jeg nok selv anbefale mindst 512 mb.

Detsamme ville jeg. Men swapperiet gør ikke så meget som under Win, da
Mac OS X i grunden er et Unix-system, og den slags systemer er bedre til
det med at swappe

> Ram, Grafik kort og skærm til mac. Er det specielt eller det samme som til
> pc ?

PC kører med BIOS, Mac derimod med noget der hedder Open Firmware. Så
hvis hun køber et PC-grafikkort, er der kun et meget lille udvalg, og
det skal ihvertfald flashes.

RAM: mener PC133 burde funke ok, men er ikke helt sikker - spørg en
anden

Skærm: her er grafikkortet afgørende. Det indbyggede kommer med Apple's
egen stik, som kombinerer strøm, USB og video i ét, samt et digitalt
stik; desuden følger der en digital til VGA (eller hvad det nu
hedder med.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-03 20:53

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> Ok, mange fine input der ! Tak for det.
>
> Hun er midt i noget design halløj, så det er vist ikke bare for udseende
> skyld og hun kan ikke vente til efter sommer.

OK. Så skal vi bare finde ud af hvor mange penge hun kan bruge på
projektet. Spørgsmålet er om hun kan "nøjes" med en iMac, eller om hun
skal have en PowerMac, ny eller brugt.

> [...]
> disk.
> Hvis det var en pc ville jeg nok selv anbefale mindst 512 mb.

512 er minimum, men 1 GB er bedre...

> Ram, Grafik kort og skærm til mac. Er det specielt eller det samme som til
> pc ?

RAM og skærm er det samme, men grafikkortet skal være til Mac og der
sidder allerede et i fra Apple's side og de er udemærket. På iMac'en og
den mindste PowerMac er det et GeForce4 MX og de de to større modeller
har et Radeon 9000 Pro. Medmindre hun skal arbejde med 3D grafik er det
ikke noget hun skal tænke på. Grafikkortene understøtter to skærme af
gangen og stikkene er DVI (en DVI->VGA adapter medfølger) og ADC, som er
Apple's eget stik til deres egne skærme. Her er der kun ét kabel til
skærm, USB og strøm.

Mac'erne bruger i dag DDR-RAM og den lille PowerMac skal have PC2100
RAM, hvor de to andre bruger PC2700 RAM. Altså standard-RAM i dag.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-06-03 21:35

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> [...]
>
> Hvis disse to udsagn er korrekte, er der så nogen, der i en rus af
> umådelig visdom kan oplyse pøbelen om det udenlandske ord for denne

Virtual Memory:
http://www.cis.temple.edu/~ingargio/old/cis307f97/readings/virtual.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-06-03 08:31

Snotty <ng@dorow.dk> wrote:

> [...]
> om nogen har et par ideer til processor, ram, grafikkort etc.
>
> Jeg regner med, at firewire og usb2.0 også er standard på mac.

Hej Snotty !

Hvis du ikke har forstand på Mac, så vis din veninde hvordan man bruger
en news group, så slipper du for at være mellemmand.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/