Tastatur... de mærkelige taster
Fra : Thomas Berger

Dato : 09-06-03 16:23

Måske der er nogen der kan svare på hvad følgende tasters fulde navn
er og/eller hvad de egentlig bruges til:

Sys Rq
Scroll Lock
Pause/Break
Alt
Alt Gr
F4
F7
F8
F9
F11
F12

Jeg ville sætte stor pris på al den hjælp I kan give mig

hilsen
Thomas

Fra : Gismo

Dato : 09-06-03 16:33

"Thomas Berger" <bluthshendelNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Måske der er nogen der kan svare på hvad følgende tasters fulde navn
> er og/eller hvad de egentlig bruges til:

> [...]

oprettet da det var svært at ramme alle tasterne på engang :P

> Alt Gr

svare til alt + ctrl

Gismo

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 09-06-03 17:14

Thomas Berger wrote:
> Måske der er nogen der kan svare på hvad følgende tasters fulde navn
> er og/eller hvad de egentlig bruges til:
>
> Sys Rq

System Request, blev brugt i gamle dage til at komme i forbindelse med
administratoren på et multibruger system.

> Scroll Lock

Tja

> Pause/Break

Bruges til at stoppe/pause et program (virker vist nok kun på DOS/bash
programmer). Prøv evt at trykke på den under boot, og du vil se at computeren
stopper med at boote. Dette trick virker vist nok ikke i de nyere versioner 2000
- XP osv.

> Alt

Bruges f.eks sammen med F4 til at lukke et program med.

Alt og
> Alt Gr

bruges til at give tasterne flere funktioner

> F4
> F7
> F8
> F9
> F11
> F12

Funktionstaster som afhængig af OS kan programmeres til at udføre forskellige
funktioner.

> Jeg ville sætte stor pris på al den hjælp I kan give mig

Håber ovenstående hjalp.

--
/kenne
Microsoft Works......yeah right..

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-06-03 20:55

Kenneth Kristensen skrev :

> System Request, blev brugt i gamle dage til at komme i forbindelse med
> administratoren på et multibruger system.

> Tja

Igen fra gamle dage. Når man fx skrev dir og 1.000-vis af filer væltede ned
over skærmen kunne man låse billedet med Scroll Lock

> [...]
computeren
> stopper med at boote. Dette trick virker vist nok ikke i de nyere

Alternative - flere funktioner på samme tast.

Alternative Graphics - de grafiske tegn på tasterne, fx @ £ $ ? |

> bruges til at give tasterne flere funktioner

> Funktionstaster som afhængig af OS kan programmeres til at udføre
forskellige
> funktioner.
De programmeres af programmerne.

> Håber ovenstående hjalp.
Ditto

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-06-03 17:23

Således skrev Thomas Berger <bluthshendelNOSPAM@hotmail.com> i
dk.edb.hardware Mon, 09 Jun 2003 17:22:51 +0200:

>Scroll Lock

"Låser" din markør så det ikke er den der bevæger sig, men
"baggrunden".

Bruges stort set ikke mere under Windows, men prøv at bruge den i
f.eks. Agents gruppe-vindue.

Vær dog opmærksom på at Scroll-lock-dioden ikke angiver den aktuelle
status i Agent, da du kan have den låst i f.eks. gruppe-vinduet og
ulåst i de andre.

Knud
--
"Bother," said the Borg, "We've assimilated Pooh."

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 09-06-03 20:36

On Mon, 09 Jun 2003 17:22:51 +0200, Thomas Berger
<bluthshendelNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Måske der er nogen der kan svare på hvad følgende tasters fulde navn
>er og/eller hvad de egentlig bruges til:
>
>Sys Rq

Denne tast står der ofte også "PrtScr" på.
I Windows bliver der gemt et billede i hukommelsen ("udklipsholder") af
skærmen hvis du trykker på denne tast. Hvis du trykker Alt og PrtScr
samtidig tager du et "billede" af det aktive vindue. Du kan herefter
åbne et billedredigeringsprogram eller tekstbehandlingsprogram og sætte
det ind.

--
Michael Pilgaard,
Aalborg

Fra : Thomas Berger

Dato : 10-06-03 06:38

Mange tak for de fine svar... det var netop hvad jeg havde behov for
at vide...
/berger

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-06-03 10:14

In dk.edb.hardware, Thomas Berger <bluthshendelNOSPAM@hotmail.com>
says...
> Alt

Sammen med det numeriske tastatur, vil 'Alt' give tegnene i ASCII-
tabellen. 'Alt'-248 er et gradtegn - '°'.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen