Ny computer !! 2 forslag
Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 10:31

Hej

Jeg står og skal købe ny computer til en ven. Computeren skal ikke
bruges til spille (måske nogle få børnespil). Den skal bruges til
internet/mail. Lidt billedbehandling.

Jeg går og overvejer 2 muligheder:

Den samlede som den her:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375019

Eller også er der muligheden for at samle en selv. Og jeg har kigget
på disse dele:

Bundkort:
Intel Brownsville2                  899,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310378

CPU:
Intel Celeron 2000 BOX                  565,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320336

RAM:
512 mb DDR 2700 ram (V-data IQ)            455,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350197

Kabinet:
Q-tec ATX kabinet                  229,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810208

Harddisk:
Western Digital 40 gb med 8 mb cache            569,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420141

DVD drev:
Lite-on                        285,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=740552

Ialt                        3002,-

Umidlbart syntes jeg det nederste lyder mest interresant. Intel
chipsæt istedet for Sis. 2000 MHz CPU stedet for 1800. 512 mb istedet
for 256. Bedre harddisk. Og DVD istedet for CD.
Er det mig der tager fejl? Og vil i foreslå noget andet hvis jeg selv
skulle samle noget?

Hilsen Michael Skeem

Fra : Peter Holm

Dato : 09-06-03 11:23

Michael Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg står og skal købe ny computer til en ven. Computeren skal ikke
> bruges til spille (måske nogle få børnespil). Den skal bruges til

Jeg synes der mangler lidt RAM på de små Duron-maskiner fra shg, men hvis du
køber 128MB extra RAM til feks model Supreme 14, så har du da en fin maskine
til formålet. Desuden er den jo nem at opgradere til en XP 2100. Om et års
tid kan det jo gøres for en hund. Løber man tør for plads efter en 10000
digibilleder, så kan du jo opgradere med en brænder til 250kr.

Måske skulle det indgå som faktor om der ønskes en samlet garanti, som man
sikkert nemmest opnår ved køb af en færdigsamlet maskine.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-03 12:17

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> for 256. Bedre harddisk. Og DVD istedet for CD.
> Er det mig der tager fejl? Og vil i foreslå noget andet hvis jeg selv

Hvorfor så dyrt et bundkort? Hvis den kun skal bruges til internet, lidt
mail og få børnespil synes jeg det er spil af penge.
Køb brugt istedet.

Her er mit forslag, på en stadig kraftig pc;

Bundkort;
K7S5A ATX - Socket A / SiS735 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 / Audio / LAN
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908
Pris: 317kr.
Har det selv, og synes det fungere meget godt. Ikke godt til overclocking,
men som et solidt bundkort kører det bare.
Da jeg vælger PC2700 ram, virker det måske lidt dumt at vælge dette
bundkort, da det kun understøtter PC2100. En lille bios opdatering og det
fungere fint med PC2700.

CPU;
Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) - Socket A / FSB 266MHz
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577987
Pris: 553kr.
En rigtig god CPU! Længere er den ikke.

RAM;
V-Data 512MB - 184pins / 64bit (72bit) / 7,5ns / 3. Parts
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827920
Pris: 415kr.
Har dem selv, synes de fungere rigtig godt med ovenstående bundkort.

Kabinet:
Her er det vidst meget smag og behag.
Jeg ligger 350kr. til et kabinet, da det vel ikke behøver at være et
supergodt kabinet.
Pris: 350kr.

Hardisk:
Enig med dig. En fin hurtig hardisk, der vel har masser af plads til din
vens forbrug.
Pris: 559kr.
Evt finde en større harddisk fra starten af, og kun betale omkring de
9-10kr. pr GB.
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647967

DVD-rom:
LTD-165 Bulk - DVD 16X / CD 48X / IDE
Pris: 274kr.
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354677894
Det skal være LITEon når vi snakker om de små priser, de laver gode
produkter.

Samlet pris: 2.468kr.
Alle priser er taget fra Edbpriser af, og skal derfor købes ved forskellige
forhandlere. Du skal selvfølgelig ligge en slat oveni, hvis alt skal købes
samme sted.
Desuden så mangler der mus, keyboard, evt nogle små pc-højtaler. Hvad med
skærm?
Slet ikke for at snakke om grafikkortet?

Jeg har kun taget de samme ting med som du har.
Synes selv AMD cpu'en på ECS bundkortet med de 512 PC2700 ram rykker fra din
Celeron.

Smag og behag.

mvh
FB

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 16:59

Kan lige så godt sige at jeg ikke vil have AMD. De har skuffet mig for
mange gange..... Så det skal være en Intel.......

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-03 17:24

> Kan lige så godt sige at jeg ikke vil have AMD. De har skuffet mig for
> mange gange..... Så det skal være en Intel.......

Lyder meget utroligt.
En AMD på 1800Mhz yder stort set det samme som en P4 på 2200 - 2400Mhz.

Men smag og behag.

Stadig, køb en brug billig pc, hvorfor købe nyt til så lille et formål??

mvh
FB

Fra : Falk

Dato : 09-06-03 13:21

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for 256. Bedre harddisk. Og DVD istedet for CD.
> Er det mig der tager fejl? Og vil i foreslå noget andet hvis jeg selv

vil nok ofre de 1000 kr mere også for en ægte intel p4 1.8 samlet med 512

http://www.1tegration.dk/showshoppage.asp?id=3&sortfield=4&direction=asc&dos
how=1&productgroup1=1377&productgroup2=1381&productgroup3=0&searchword=&prod
uctgroup=1381

Hilsen Falk Dahlsen

---

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 17:00

> [...]
>how=1&productgroup1=1377&productgroup2=1381&productgroup3=0&searchword=&prod

Er det ikke overkill til en maskine der skal bruges til internet?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 17:29

>Bundkort:
>Intel Brownsville2                  899,-
>http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310378

Nogen der kender noget til grafikkortet på dette kort? De skriver det
er et Intel Extreme !! Hvordan yder det i forhold til andet?

Hilsen Michael

Fra : Falk

Dato : 09-06-03 19:40

> Nogen der kender noget til grafikkortet på dette kort? De skriver det
> er et Intel Extreme !! Hvordan yder det i forhold til andet?
>

> Hilsen Michael

de skriver lidt mere om kort på deres hjemeside...

http://www.intel.com/design/motherbd/bv2/bv2_inst.htm#13.0

---