S: Mauser 8x57JS
Fra : Knud Erik Mortensen

Dato : 10-06-03 17:16

Jeg har 2 stk. Mauser rifler til salg

1. den ene 8x57 (mod. 98) med Jaguar kikkert 4x32
2 . den anden 8x57 med Bushnell Buckhorn variabel kikkert
sælges.
Der medfølger ca. 80 skud

Våbentilladelse fordres.

Hvad kan de koste ?

Mvh.
Knud Erik Mortensen
(9460 Brovst)

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 11-06-03 11:30

Hej Knud Erik.
Er dine rifler ombyggede millitær eller er det "mærkevåben"?
Er de med sidesikring eller klapsikring på bundstykke?
Hvilke aftræk er der på?
Er de med jagtpiber eller millitærpiber og er der foruden kikkert faste
sigtemidler?
Hvad med skæfte? Er det jagtskæfter hel/halv og hvilken type?
Hvad med slitage i piben samt pibens udvendige tilstand (brunering)?

Ja, det er mange spørgsmål; men nødvendige for at kunne sætte en pris.

Kal. 8x57js er desværre et kaliber som ikke mere er særligt efterspurgt.
Guderne må vide hvorfor! Der for er priserne også derefter.For ikke længe
siden blev der på auktion www.laritz.com solgt en flot 8x57js med snelle og
kikkert for under kr. 1000,- Den så ud næsten som ny.
Jeg har bla. en Husqvarna mod. 648 som jeg købte for en "slik" i kal.
8x57js. Den skyder fænomenalt og kan bruges til det hele. Jeg kan lade ammo.
til den fra ræv til vildsvin. En 14,6 grams kugle kan lades til ca. 3600
Joule på 100 m. og hvis riflen er indskudt på 150m er træfpunktet kun ca. 8
cm under på 200m og hvem skyder efter noget, her hjemme, på så lang en
afstand?Den er monteret med EAW svingmontager og der er tre kikkerter til
systemet: rødpunkt, variabel med lys og variabel til trykjagt. Jeg har
ombygget den med snellle- aftræk og nyt rigtig lækkert skæfte, samt købt en
brugt reservepibe (Husqvarna i samme kal.) - det hele indkøbt i Tyskland for
omregnet kr. 1500,- jeg har en riffel for livet og næste liv. Mine andre
rifler står efterhånden bare i våbenskabet og samler "støv".

Har du evt. billeder af riflerne som du kan maile?

vh

Knud Erik Jørgensen

KAL. 8x57JS - fan!

Fra : NEWS

Dato : 12-06-03 11:37

"Knud Erik Joergensen" <kej@kirkemusiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, det er mange spørgsmål; men nødvendige for at kunne sætte en pris.
>
> Kal. 8x57js er desværre et kaliber som ikke mere er særligt efterspurgt.

Klip Klip

Nu er 8x57 js jo mange ting. Der findes og så 8x57 j og 8x57
Nu er det jo således at det er muligt at lade med alle 3 slags patroner i
alle 3 slags.
8x57 er bare lidt mindre i løbet og det har før givet løbssprængninger mm.
Hold jer fra den kaliber da det kan gå galt. selvfølgelig kan der også lades
med alm patroner i js men så vil der bare blive for meget slup i løbet.
Ikke for at være negativ men køb hellere en kaliber, hvor der kan købes
billig træning ammunition til og brug de andre til spændeskiver.
Poul
Klip Klip

Fra : Claus Espeholt

Dato : 12-06-03 14:57

Selvom jeg har set mange Mauser 8x57 rifler så har jeg dog kun set dem i
8x57JS. 8x57J er meget sjælden og udgået før 1. Verdenskrig. Det her problem
står nævnt i bøgerne men er ikke noget praktisk problem. Det er også meget
svært at få fat i 8x57J ammunition.
MvH
Claus

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 12-06-03 15:32

Hej Poul.
Sikke en gang "begrebsforvirring" - eller rettere sagt VRØVL!!!
8x57js er ikke mange ting men udelukkende 8x57js.
I 1888 indførte Tyskerne "8 mm Mauser" som officiel militær patron. De
kaldte patronen "Patrone 88" eller bare 8x57i - i står for "infanteri".
Senere fejlfortolket til et "j". Projektilets diameter var 8,07 mm, pibens
riflingsdiameter
8,07 mm og boringsdiameteren var 7,80 mm.

I 1905 hævede man projektildiameteren med 0,13 mm til 8,20 mm,
riflingsdiameteren til 8,20 mm og boringsdiametern til 7,89 mm. Betegnelsen
kom til at hedde 8x57is hvor "s" står for spids kugle. Det kom senere til at
hedde 8x57js for at undgå forvirringen omkring der gotiske "i" der blev
forvekslet med et "j"!

Ergo: 8x57js er KUN EN TING!!!

Billig ammo. (ny glimrende ammo) kan købes i Tyskland for ca. kr. 500,- for
spidsskarp 100 stk. og ca. kr. 620,- for jagtammo. 100stk.
Jeg har testet begge i chronograf (12,7 grams kugle, ca. 775 m/s og i min
riffel Husqvarna 8x57JS spredning på ca. 2,5 cm på 100m i 10 skuds gruppe,
anslagsenergi ved 100 m er ca. 3100 joule)

HOLD jer fra gammel tysk 8x57js krigsammo. som bruger fænghætter med bl.a.
kviksølv - det tærer løbet.

HUSK hvis man vil købe ammo. i Tyskland at få en importtilladelse hos jeres
lokale politi/ våbenkontor!!!

At skrotte en velskydende riffel i kal. 8x57js vil være det samme som at
lave en splinterny Mercedes om til øldåser!!

Hvis man skal til Tyskland for at købe ammo., kan man jo købe øllet ved
samme lejlighed!!

Knud Erik Jørgensen

Fra : J Nielsen

Dato : 12-06-03 16:37

On Thu, 12 Jun 2003 16:31:46 +0200, "Knud Erik Joergensen"
<kej@kirkemusiker.dk> wrote:

> [...]
>hedde 8x57js for at undgå forvirringen omkring der gotiske "i" der blev

Og lige for en god ordens skyld: Skulle man ved et uheld anvende "JS"
ammunition i en "J" riffel, vil der ikke ske noget som helst!
De løbssprængninger og andre skræksenarier der knytter sig til myten
skyldes i hvert fald ikke en forskel i kuglediameteren på sølle 0.13 mm.

Den navnkundige P.O. Ackley udførte engang et forsøg, i forbindelse med en sag
om en løbssprængning i en .270 riffel.
For at teste hvor stor indflydelse kuglediameteren havde på kammertrykket,
borede han kammerhalsen op på en 30-06 testriffel så den kunne lades med en
patron hvor kaliber .30 kuglen var udskiftet med en 8mm kugle af samme vægt.
- Altså en forøgelse af kuglediameteren på over en halv mm!

Til alles overraskelse viste det sig at både hastighed og kammer tryk FALDT.

Ackley skriver:

"At the end of the test recorded above, a great deal of confusion exists as to
any actual conclusion except that the writers who will have us to belive that
oversize bullets will blow up a gun, are on the wrong track."

For egen regning kan jeg tilføje, at hvis de tyske ingenører havde haft den
mindste tvivl om en evt. risiko, ville de have ændret patronens udformning så
en forveksling ikke var mulig.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Mogens Christensen

Dato : 12-06-03 15:54

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Knud Erik Joergensen" <kej@kirkemusiker.dk> skrev i en meddelelse

> Klip Klip
>
> Nu er 8x57 js jo mange ting.

Med fare for at virke dum, vil jeg da påstå at 8x57 IS som den rigtigt
hedder kun er en ting og ikke mange ting.

Der findes og så 8x57 j og 8x57

Jeg har også kun hørt om 8x57 I foruden 8x57 IS, men det er måske også
noget som jeg helt har misforstået.
Forøvrigt er det en rigtig god som faktisk fortjener større opmærksomhed en
den har nu. Faren for at komme galt afsted med de to typer er meget ringe da
cal. .318 kun blev lavet til 2 verdenskrig og de piber findes nok ikke
mere. Efter 2 verdenskrig tog cal. .323= S=spitze helt over.
Jeg vil forøvrigt gerne høre om den sidste 8x57 som jeg ikke kender.

MVH
Mogens

Fra : NEWS

Dato : 12-06-03 16:05

Beklager jeg fik lige en kaliber for meget med.
der er kun 2 af slagsen
Poul

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 12-06-03 22:22

jeg har samme spørgsmål som K.E. Joergensen.

Kan jeg også få svar på dem

Har du selv fundet en pris???.

Thomas