12,7X44R patron
Fra : Finn Kristiansen

Dato : 10-06-03 15:16

Kan det virkelig passe?
Jeg sad og læste i NG swnet.fritid.jakt. der var nogen der efterlyste
ammunition der hed 10,75 X 68 og 12,7 X 44R. Det er jo en kanon, eller er
der virkelig nogen der skyder med sådanne rifler.

Hilsen Finn

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-06-03 00:55

Finn Kristiansen <fk@xxxprivate.dk> skrev i
> [...]
> ammunition der hed 10,75 X 68 og 12,7 X 44R. Det er jo en kanon, eller er
> der virkelig nogen der skyder med sådanne rifler.

Hva skal dette bety? En slags moralsk forargelse over at noen foretrekker
grove kaliber?

12,7 x 44 R er en SVARTKRUTTPATRON fra ca 1867. Vanligvis benyttet sammen
med Remington 1867, et utmerket gevær.

For øvrig finnes det en hel del mennesker som skyter (og jakter) for sin
fornøyelses skyld, all den tid man er rimelig sikker på å finne sin mat i
det nærmeste supermarked.

Capice?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 11-06-03 20:57

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> Finn Kristiansen <fk@xxxprivate.dk> skrev i

> Hva skal dette bety? En slags moralsk forargelse over at noen foretrekker
> grove kaliber?

Nej ingen moralsk forargelse bare nysgerig!

Hilsen Finn

Fra : TheCrow...

Dato : 11-06-03 09:31

kender ikke 10,75
men 12.7 mm bruges i militærets tmg og til langtrækkende sniper riffler
det siges at m disse riffler rammer man en fodbold på 2 km afstand
læs evt mere om disse på www.snipercountry.com
hved ikke om de er lovlige til jagt herhjemme, men gad da egentligt godt
vide det....

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 11-06-03 09:54

Ang. 12,7 mm - er det en patron kaldet .50 BMG.

projektilet er 12,7 mm i diameter, og hylsteret er 99 mm.
er det ikke en lidt grov kaliber til jagt i Danmark... den ville måske
være velegnet i rusland til Bjørne...

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs (Næsted)

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 11-06-03 18:28

On Wed, 11 Jun 2003 08:31:17 GMT, "TheCrow..." <TheCrow....news@kandu.dk> wrote:

>kender ikke 10,75
>men 12.7 mm bruges i militærets tmg

12,7x44R er næppe beregnet til TMG, da betegnelsen udover diameter også angive
en hylsterlænde på 44mm og Rand, så det er i hverfald ikke det TMG jeg, iøvrigt
med stor fornøjelse, håndterede gennem taglugen på en ældgammel Bedford i
Jægerspris skydeterræn for mere end 25 år siden. Så jeg tror mere på Erik
Prestmo's oplysning om at det er en gammel sortkrudtskaliber.

> hved ikke om de er lovlige til jagt herhjemme, men gad da egentligt godt
> vide det....

Så vidt jeg kan se indeholder "Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der
må anvendes til jagt m.v." ikke begrænsninger vedr. max. kaliber for riflede
våben, men kun på typen af våben og projektilets udformning, men fornøjelsen vil
muligvis være være til at overse, da der næppe bliver meget tilbage efter en
fuldtræffer med blødnæset 12,7 ammunition

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 12-06-03 22:36

Læste tidligere på året .Noget om bekræftede træf på snigskytter. Og det var
på afstande på ca 2300 m. Dette var med "Antisniper rifler .50 BMG.
Der er iøvrigt nogle Army folk fra "Over there" her på Bornholm iøjeblikket,
og de øver sig bla. andet med disse rifler. Jeg siger bare, godt det ikke er
mig der skal lægge skulder til.
PS skyder med 223 Rem.
B.AA

Fra : Henrik Melby

Dato : 26-06-03 18:07

12,7x44R er en sortkrudt patron adopteret i det Svenske og Norske
militær i året 1867. Kalibren er oprindeligt ,42" svensk~.50"US og
længden svarende til 42mm. I 1874 øgede Nordmændene længden med 2 mm
som øgede krudtmængden fra ca 60 grains til godt 65 grains. Svenskerne
fulgte efter og standarden er i dag 12,7x44R. Det er imidlertid ikke
alle originale rifler fra før 1874 der kan kamre en sådan patron. I
øvrigt så ændrede de militære magter aldrig fra randtænding til
centraltænding før riflerne udgik i 1896!

Med en 450 grain blykugle foran 62 grains sortkrudt kan en
mundingshastighed på 1300 fps opnås. Det var nok til at farfar's far
kunne dræbe en elg på helt forsvarlig vis! I dag skal der nitrokrudt
og over 2kJ til i Sverige. Heldigvis har lovgivningen i Danmark ikke
forbudt sortkrudt som drivmiddel. Der må også jages med
blåyprojektiler, så det er helt ok. En af mine gode venner har taget
en fin gaffelbuk med sin 12,7x44R for en måned siden! Rent gennemskud
(det ville det også være på en elg)!

MHT til den anden kaliber, mener du så muligvis 10,15x63R eller
10,15x61R?
Den første hedder: 10,15x63R Serbian Mauser den anden hedder:
10,15x61R Jarman og stammer fra Norge.
10,15x68R svarer sikkert mere til 43 Spanish.

Alle ovenstående ( og mange flere) er gode kalibre der stammer fra den
brede vifte af Remington Rolling Block geværer der invaderede de
fleste af verdens arméer på den tid. Der blev solgt over 5 millioner
RB rifler fra ca 1867 til 1889. Det er vist kun overgået af M16 og
AK47.

Have fun