Login procedure - sikkert nok?
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 10-06-03 11:33

Hej gruppe.

Jeg har lavet en lille login procedure med sessions og en MySQL database,
men da det er mit første forsøg, er jeg ikke sikker på, om der er nogen
"huller" i.

Jeg gør sådan her:

1) Brugeren angiver brugernavn og password.
2) Disse bliver tjekket mod de registrerede værdier i databasen (bruger md5
til passwordet)
3) Hvis de stemmer overens definerer jeg $_SESSION['access'] = TRUE. Ellers
FALSE.
4) På de sider, der skal beskyttes tjekker jeg så, om $_SESSION['access'] ==
TRUE og redirecter til loginsiden hvis det ikke er tilfældet.

Som det ses, tjekker jeg kun passwordet mod værdien i databasen én gang. Man
kan selvfølgelig gøre det på hver side, men er det nødvendigt? Bliver
proceduren mere sikker af det?

Er det på nogen måde muligt for andre at sætte $_SESSION['access'] variablen
"manuelt", og dermed få adgang uden om database-tjekket?

Hvad gør I andre?

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 10-06-03 12:05

"Mikkel Z. Herold (MZH)" <mikkel@mzh.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
> Er det på nogen måde muligt for andre at sætte $_SESSION['access']
variablen
> "manuelt", og dermed få adgang uden om database-tjekket?
Hvad med at putte brugernavnet og md5-hash'en af adgangskoden ned i et par
session-variabler, og så checke disse mod databasen hver gang noget skal
udføres? Så slipper du for at tænke over, om nogen kan ændre i
sessionvariablerne..

Martin

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 10-06-03 12:27

> [...]
> et par session-variabler, og så checke disse mod databasen hver gang
> noget skal udføres? Så slipper du for at tænke over, om nogen kan

Det var egentlig det, mit spørgsmål gik på: Er det sikkert nok at tjekke
$_SESSION['access'] variablen eller kan den manipuleres?

Som du skriver vil det være helt sikkert at tjekke brugernavn og password på
alle de beskyttede sider, men jeg er i tvivl om, om det er "overkill", for
det giver jo en frygtelig masse databasekald...

Mikkel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-06-03 12:30

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:
> [...]
> alle de beskyttede sider, men jeg er i tvivl om, om det er "overkill", for
> det giver jo en frygtelig masse databasekald...

Well... session'en er jo netop mere end en cookie.

SessionID bliver lagt i cookien (eller hvad man nu har sat session's
indstillingerne til).
Denne referer til en session's fil i dit session bibliotek. Derfor kan
din session's indhold IKKE manipuleres med mindre man har adgang til din
harddisk. Typisk vil sessionen ligge i /tmp/ hvis du bruger linux :)

Tag et kig på:
http://www.acros.si/papers/session_fixation.pdf

Det forklarer lidt om Sessions og sikkerhed (linket er også på php.net).

mvh
Johan

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 10-06-03 12:37

> Det var egentlig det, mit spørgsmål gik på: Er det sikkert nok at tjekke
> $_SESSION['access'] variablen eller kan den manipuleres?
Sessiondata opbevares normalt som klartekst i filer, svarende til de enkelte
sessions, under /tmp, ejet af brugeren php kører som. Hvis man altså har
adgang til at rette i disse filer, har man mulighed for at give sig selv
adgang..

Martin

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 10-06-03 13:23

On Tue, 10 Jun 2003 13:37:00 +0200, "Martin C. Petersen"
<mcp@phys.au.dk> wrote:

> [...]
>sessions, under /tmp, ejet af brugeren php kører som. Hvis man altså har
>adgang til at rette i disse filer, har man mulighed for at give sig selv

Så hvis man sørger for at /tmp mappen befinder sig over rodmappen, kan
man vel være rimelig sikker på at den ikke kan manipuleres.
MVH Martin S

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 10-06-03 14:24

> Som du skriver vil det være helt sikkert at tjekke brugernavn og password
> på alle de beskyttede sider, men jeg er i tvivl om, om det er "overkill",
> for det giver jo en frygtelig masse databasekald...

Er det da et problem? Selvom der er mange med "bredbånd" på helt op til 512
kB er der stadig mange med 56k og lavere modemforbindelse (mig selv inkl.).
Selv med 512 kB er opslaget til localhost betydeligt hurtigere 0.00 - 0.02
sekunder m. opslag i en database m 120 medlemmer på min sløve skrivebords
PC og brugeren kommer til at vente på at downloade istedet for på at du får
tjekket færdig.

Morten
--
...som ønsker sig en ny PC

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-06-03 14:24

Morten Winkler Jørgensen wrote:

> [...]
> PC og brugeren kommer til at vente på at downloade istedet for på at du får

Hmm, databaseopkald har intet med brugerens forbindelse at gøre? Med
mindre du laver connection over nettet? Er der et eller andet jeg har
glippet her?

mvh
Johan

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 10-06-03 14:53

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, databaseopkald har intet med brugerens forbindelse at gøre? Med
> mindre du laver connection over nettet? Er der et eller andet jeg har
> glippet her?
Morten sammenligner den tid, det tager at lave ét databaseopslag, med tiden,
det tager at downloade den resulterende side, og konkluderer at førstnævnte
generelt er meget lille i forhold til sidstnævnte..

Desuden vil opslaget nok også ofte være meget hurtigere end hvad scriptet
ellers skal udføre..

Martin

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-06-03 15:04

Martin C. Petersen wrote:

> [...]
> generelt er meget lille i forhold til sidstnævnte..
>
> Desuden vil opslaget nok også ofte være meget hurtigere end hvad scriptet

Aaah okay :) Jeg var bare helt faldet af på den ;) Så er jeg med igen...

mvh
Johan

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 10-06-03 17:23

> [...]
> 120 medlemmer på min sløve skrivebords PC og brugeren kommer til at
> vente på at downloade istedet for på at du får tjekket færdig.

Det er selvfølgelig en god pointe. Jeg har bare altid haft den opfattelse,
at databasekald er relativt "tungere" end f.eks. at skulle tjekke værdien af
en variabel. Ofte (altid?) ligger databasen vel på en anden server, hvorimod
variablen ligger i selve scriptet...

Performance-forskellen er selvfølgelig minimal så længe vi snakker et helt
simpelt system som mit, men jeg er interesseret i, om der er en "rigtig"
måde at lave login-procedurer på, og om den indebærer databasekald for hver
side, der skal password-beskyttes.

Mikkel

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 10-06-03 17:56

> [...]
af
> en variabel. Ofte (altid?) ligger databasen vel på en anden server,

Jeg vil nu mene at MySQL serveren tit ligger på samme maskine som
Apache/php, men det er selvf. meget forskelligt fra server til server.

> [...]
> simpelt system som mit, men jeg er interesseret i, om der er en "rigtig"
> måde at lave login-procedurer på, og om den indebærer databasekald for

Hvis du læser lidt på www.dk.php.net om sessions vil du se at hvis dine
sessions skal være rigtig sikre bør du kryptere din forbindelse med f.eks.
SSL.
http://dk2.php.net/session

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-06-03 08:34

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> Ofte (altid?) ligger databasen vel på en anden server,
Som standard accepterer MySQL ikke forespørgsler fra andre maskiner end
localhost. At du, måske, får to forskellige adresser kan have noget med
fejltolerence, uigennemsigtighed og meget andet DNS relateret fnidder at
gøre. Prøv med en "dig -x" (under *nix) at se om ikke de to adresser på
henholdsvis web- og database-maskine ender ved samme IP nummer. Det kunne
være sjovt hvis det var tilfældet.

> [...]
> simpelt system som mit, men jeg er interesseret i, om der er en "rigtig"
> måde at lave login-procedurer på, og om den indebærer databasekald for
Jeg har som regel et "adgangsobjekt" med den ønskede funktionalitet som
vedligeholdes over samtlige sider i sitet. Hver gang (som regel en pr.
besøg) en bruger logger på, foretages opslag i passwordfil/database. Ud fra
det gemmes privilegier, grupper, brugernavn mv. i det objekt der, via
sessions, vedligeholdes gennem hele sitet.

Håber det hjalp lidt.
Morten

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 11-06-03 09:35

> [...]
> passwordfil/database. Ud fra det gemmes privilegier, grupper,
> brugernavn mv. i det objekt der, via sessions, vedligeholdes gennem

Det lyder spændende... Jeg har endnu ikke leget med klasser eller objekter,
men må hellere få kigget lidt på det.

Nogen der kender en god tutorial - ud over "den fine manual" .

Mikkel