acm wrote:
> Hejsa gruppe!
>
> Jeg skal ud og ligge i telt til sommer. I den forbindelse, vil vi
> gerne have el til brug for køleboks mm. i teltet.
>
> Hvad bør jeg bruge af ledning og stik, udover CEE stik til
standeren,
> for at have en rimelig sikker forbindelse.
>
> Hvilken dimension bør ledningen have, og hvilken type stik bør jeg
> bruge i teltet?
>
> Hilsen Jacob
Kik eventuelt på
http://www.campingstuff.dk/html/div/elstik.php
Jeg så engang at biltema ( sverige) havde et smart gennemgangs
(jordfejlsrelæ kaldte man det vist) H-FI sikringsstik til udendørs
brug -
fyldte ca. som de blå CE stik og havde resetknappen i en gummiknop
midt på maven. 3-400 sv kr.- men det er et par år siden, så EU har
måske taget livet af den. Har man mistillid til installationen på
pladsen og egne 50 m. kabel er det måske noget, idet lange kabler
svækker beskyttelsen fra pladsens H-FI relæer.? (ret mig hvis det er
forkert)
Og så så jeg, at Fakta havde en Køleboks der kørte på både 12 og 230 V
Den havde altså indbygget omformer så man slap for at tænke på plads
til den.
Det er vigtigt at omformeren, når køleboksen tilsluttes, virkelig
leverer 12-helst 14-15 volt, idet kølevirkningen ofte er stærkt
afhængig at
voltene. Tjek med et voltmeter hvis i bruger en almindelig billader
der ofte dykker til 9-10 volt hvis man tilslutter en køleboks mærket
3-4 A i forbrug.
Laderen er selvfølgelig mærket 12 V - 3 eller 4 A - men kravene til at
lade en bilakumulator er helt anderledes end drift af en køleboks.
De 3 - 4 A der oplyses indtræffer kun ved et næsten afladet batteri.
Ladere er indrettet med en udgangsspænding og forholdsvis stor indre
modstand så et fladt batteri ikke trækker for meget strøm, brandfare i
laderen, eller brændte sikringer, men oplades i et passende tempo.
Vi har tidligere kørt en såkaldt 4 A lader på bilens batteri samtidig
med at køleboksen var tilsluttet til cigarstikket, men også her
manglede der et eller andet, idet bilen næsten ikke kunne starte næste
dag. Jeg lånte så hos en ven en 8 A lader der havde en lynlade
indstilling, gir lidt højere volt, hvorefter boksen solo kørte fint.
Køleboksen kører da også på den lille lader, men man får måske 50 %
bedre kølevirkning hvis man kan få voltene op på de 14-15 Volt boksen
tåler.
Generatoren i bilen giver typisk 14.3 - 6-7 stykker hvilket der så er
i cigarstikket når motoren kører. Kan man få omformeren op på det
samme
når boksen er på, var det da helt fint.
Jeg hører, at Iglos bokse har indbygget regulator så der altid er
optimal spænding til "kølemotoren" hvilket skulle begrunde deres
højere pris. Andre gode bokse har måske samme teknik og så er voltene
ind i boksen måske også af mindre betydning på dem.
Men her var altså en mulig forklaring på de stadig varme
forfriskninger.
mvh sten