Lacie brænder
Fra : Michael

Dato : 28-03-01 22:39

Jeg har investeret i en brugt Lacie CD-R brænder (6x, SCSI extern) og den
fungerer ret godt sammen med f.eks. Toast.
Jeg har nu fået brug for at mounte diskene, men det kræver tilsyneladende en
driver.

Ved nogen hvor en sådan kan fås ? På Lacies hjemmeside er der ikke megen
hjælp at hente.

med venlig hilsen
Michael Pedersen
captain@esenet.dk

Fra : Jesper

Dato : 28-03-01 22:39

Michael <captain@esenet.dk> wrote:

> [...]
> driver.
>
> Ved nogen hvor en sådan kan fås ? På Lacies hjemmeside er der ikke megen

Har du prøvet toast cd-reader? (intalleres sammen med toast)

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Michael

Dato : 28-03-01 23:18

> Fra: jmfink@mac.com (Jesper)
> Dato: Wed, 28 Mar 2001 23:38:54 +0200

> Har du prøvet toast cd-reader? (intalleres sammen med toast)

> [...]

Det har jeg nu - og det virker !!!
Mit Retrospect backup-program vil dog stadig ikke anerkende drevet, så det
kræver nok en anden løsning.

Tak for hjælpen
Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-01 00:35

Hej Michael

Du kan bruge flere muligheder. På LaCies hjemmeside ligger der et kontrolpanel,
der hedder 'SilverLining 2.2.2'. Hvis du kører G3, må du _KUN_ bruge ver.
_2.2.2_. - Alle andre versioner af den gratis Silverlining kan smadre din HD.

Sammen med Toast skulle der også meget grne være en driver, der hedder 'toast
CD Reader'. Den smider du blot i udvidelsesmappen og genstarter, så skulle den
kunne mounte brænderen som et alm. CD drev.

Kontrolpanelet Mt Everything kan også køre det. Den kan sættes til enten at
bruge sin egen driver eller en driver, der allerede er installeret i forvejen.
Fordelen ved MtE er, at du ikke behøver at tænde for drvet ved opstart, men
blot tænder drevet og åbner kontrolpanelet, - marker CD brænderen og klik på
'Mount'. Det kræver blot, at der er en CD i skuffen.

Og så er der jo CD Rom Toolkit fra FWB og CD Speedtools fra Intech. Jeg bruger
selv CDT, og den har aldrig svigtet endnu, mens andre foretrækker CDST i stedet
for.

Hvis brænderen er i d2 serien, burde du også kunne bruge en standard d2 driver.
Du kan sende mig en mail off-list, så skal jeg sende den tilbage med driveren
vedhæftet.

mvh. Erik Richard

Michael wrote:

> [...]
> driver.
>
> Ved nogen hvor en sådan kan fås ? På Lacies hjemmeside er der ikke megen

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Michael

Dato : 29-03-01 22:05

Hej Erik Richard

Tak for dit svar.
Som du kan se af mit svar til Jesper tidligere, så virkede hans råd om at
bruge CD Reader fra Toast. Det løste dog ikke mit problem med Retrospect:

Jeg mente at jeg ved at mounte drevet kunne få Retrospect til at anerkende
min Lacie-brænder - men nej !
Jeg har senere fundet ud af, at Retrospect fra og med deres "Driver update
4.2" understøtter min brænder (TEAC CD-R56S). Problemet er bare at jeg får
følgende svar, når jeg prøver at starte Retrospect med den nye driver:

extension too new<<

Kan du eller måske en anden fortælle mig, hvad der menes hermed. Er mit
system for gammelt ? Jeg kan tilføje, at jeg har en beige G3 med Mac OS
8.5.1 installeret.

mvh Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 04:55

Hej Michael

Som jeg læser den meddelelse, betyder det, at det er Retrospecht, der er for gammel
i forhold til driveren. Koden er ikke en Apple fejlkode. - Men hvad står der i
'ReadMe' filen til driveropdateringen omkring systemkrav? - Hvis der ikke står
noget, bør den kunne bruges på systemet.

Men hvorfor opdaterer du ikke til OS 8.6? En beige G3 vil køre endnu bedre end med
8.6.1. Jeg har selv en 8.6 liggende på den ene af mine diske på en beige G3/233DT.

mvh. Erik Richard