Skift af blæser på geforce
Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 08-06-03 21:22

Hej

Jeg har et geforce ddr. Det har ikke noget nummer, og det er købt for lang
tid siden, så jeg går ud fra det er en gammel sag. Jeg vil nu gerne sætte en
anden køler på kortet, da den gamle larmer og jeg nægter at købe et nyt kort
for det her fungerer fint til det jeg skal bruge det til.

Jeg var inde for at kigge på en ny blæser, men det lader til de kun er i 2
størrelser - 40 og 50 mm. Hullerne i mit kort passer dog ikke helt til
tallene på tegningen - men næsten. Nogen der har erfaring med at montere
disse blæsere på et geforce kort?

/Carsten H. Pedersen

Fra : Olesen

Dato : 09-06-03 08:09

"Carsten H. Pedersen" <ged@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelser - 40 og 50 mm. Hullerne i mit kort passer dog ikke helt til
> tallene på tegningen - men næsten. Nogen der har erfaring med at montere

Mit V7700 havde en død køler.
Kørte 1/2 års tid uden aktiv køler, kun køleprofilen hjalp
den af med varmen.
No problemas.

Nu har jeg fået foræret en P4 køler, dvs knækket blæseren af
og sat den dirkte oven på den gamle køler..det virker og er mere
lydløst.

Strøm får den fra FAN3 på bundkortet.

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 09-06-03 15:18

> Mit V7700 havde en død køler.
> Kørte 1/2 års tid uden aktiv køler, kun køleprofilen hjalp
> den af med varmen.
> No problemas.
Klasse. Ved du om det er farligt at hive køleren af? Altså, kan chippen
brænde af lige pludselig, eller vil jeg blive advaret på en eller anden
måde - ændringer i grafikken eller lignende?

Fra : Olesen

Dato : 09-06-03 16:09

> Klasse. Ved du om det er farligt at hive køleren af? Altså, kan chippen
> brænde af lige pludselig, eller vil jeg blive advaret på en eller anden
> måde - ændringer i grafikken eller lignende?

Du skal lade ALT sidde som fra fabrikken, du kobler bare køleren
fra på det lille strømstik (er nok hvidt).

Montêr så en anden blæser direkte oven på "alt det andet".
Det virker som før, men er måske mere lydløst, da blæseren
fra eks. en P4 CPU er meget støjsvag...*S*.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 09-06-03 20:22

On Sun, 8 Jun 2003 22:21:59 +0200, Carsten H. Pedersen
<ged@mail.ikasths.dk> wrote:

> [...]
> størrelser - 40 og 50 mm. Hullerne i mit kort passer dog ikke helt til
> tallene på tegningen - men næsten. Nogen der har erfaring med at montere

Du kan jo benytte Olesen's molbo løsning.
Men dem bedste løsning er at pille profilen af og montere en rimilig stor
køleprofil. Så slipper du for at have blæser på overhovedet.
En cpu køler fra en celeron 566 og opefter er mere end nok. Hvis du har
bare lidt airflow i kabinetet bliver gpu'en ikke særlig varm.
Det er bare lidt tricky af fjerne den gamle profil. Den er sikkert limet
på. Heldigvis sidder limen rigtig ringe på langt de fleste kort. Derfor kan
du let brække profilen af med en bred struetrækker. Du skal indsætte et
plast kort imellem printet og struetrækkeren for at bestytte printet. Der
skal nogle gange lægges kræfter i, andre gange popper den af ligesom ingen
ting.
Når du har fjernet den gamle profil skal du slibe toppen af gpuen da der
sidder en ordenlig klat lim oven på. Når den er plan montere du den anden
profil med noget arctik silver epoxy. Hvis du ikke allerede har det kan du
også montere den ved at smøre kølepasta på men undlade at komme pasta på to
af hjørnerne og komme i lille dråbe sekundt lim i de hjørner og derefter
trykker profilen fast. Hvis der er huller i grafikkortet kan du også
montere køleren med strips eller med nylonstruer.

/Thomas

Fra : Olesen

Dato : 09-06-03 22:15

"Thomas Hansen" <thomas.hansenfjern@image.dk> skrev i en meddelelse
newsrqileynznasjl3@news.image.dk...

> Du kan jo benytte Olesen's molbo løsning.
> Men dem bedste løsning er at pille profilen af og montere en rimilig stor

Hele idêen med min "molboløsning" er netop den er hurtig samt
du slipper for at vrikke med noget som helst du ikke
ved holder til det.

Hvis endelig han vil køre med passiv køling, så behøver
han såmænd slet ikke foretage sig noget.

Mit Asus V-7700AGP 64mb DDR kørte i rigtig lang
tid uden blæseren aktiveret uden at fryse eller lave
grafikfejl.

Så har han en MX kort af en slags, så tror jeg
også dên kan køre uden...
De første GF kort brugte iøvrigt dobbelt så megen
strøm som de senere.

MEN...en aktiv køling skader aldrig og
kan gøres til en meget billig penge og fungere
bedre end den oprindelige.
Iøvrigt holder disse små blæsere sjældent ret lang tid.

MVH

Fra : Thomas Hansen

Dato : 09-06-03 22:30

> Så har han en MX kort af en slags, så tror jeg
> også dên kan køre uden...

MEn det har han jo ikke det er et geforce 1 med DDR ram.
Det kort har en ret stor orb køler monteret. Et standart GF1 kommer med en
ekstrem lille profil. Desuden er dit korts køler monteret korrekt med
kølepasta, det var ASUS som startede med at lave kølerne ordenligt på deres
geforce kort. Et standart GF1 er monteret med en køler som er limet på
gpuen. Som regle er den limet skævt på, hvilket betyder at kortet i
forvejen køre lige på grænsen af hvad det kan klare.

/Thomas

Fra : Olesen

Dato : 09-06-03 22:43

"Thomas Hansen" <thomas.hansenfjern@image.dk> skrev i en meddelelse
newsrqirc00mnasjl3@news.image.dk...

> [...]
> gpuen. Som regle er den limet skævt på, hvilket betyder at kortet i
> forvejen køre lige på grænsen af hvad det kan klare.

Okay, så ikke det var et GF1 som blir ekstra varm.
Så en frisk blæser henover ville bringe lykke er jeg sikker på.

MVH

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 11-06-03 11:26

Hej igen.

Jeg fik erhvervet mig endnu et billigt kort, som i hvert fald test-mæssigt
er bedre end det jeg havde før. Derfor besluttede jeg mig for at prøve det
med at hugge profilen af og montere en ny, da en af mine venner havde en
større profil liggende.

Jeg var ikke helt skarp, tror jeg. Med nvidia's drivere installeret crasher
computeren før den når ind i windows (2000). Den kommer til at indlæse, men
så går skærmen helt i smadder og efter et stykke tid bliver der lukket ned.

Afinstallerer jeg driverne, så virker det fint - dog maks i 600*800 med 16
farver. :)

Nogen der ved hvad det skyldes? Udnytter de drivere fra nvidia noget fysisk
på kortet, som jeg i min iver er kommet til at smadre?

Ellers tak for råd osv - jeg må bare passe bedre på næste gang.

/Carsten

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-06-03 23:54

On Wed, 11 Jun 2003 12:25:41 +0200, Carsten H. Pedersen
<ged@mail.ikasths.dk> wrote:

> [...]
> på kortet, som jeg i min iver er kommet til at smadre?
>
> Ellers tak for råd osv - jeg må bare passe bedre på næste gang.

Hej
Du kan være kommet til at beskadige en printbane. Prøv at inspicer printet
omkring gpuen. Jeg gjorde noget ligende på et GF2 kort. Det kunne dog let
rettes med en lille strej ledende sølvmaling. Når kortet virker delvist kan
det være at banen har forbindelse men at den er meget tynd.
Det kort havde samme symptomer som du beskriver. I dos og med default
driver virkede det fint men når jeg installerede de rigtige driver gik det
ned. Skærmen lignede farvet havregrød i windows og låste helt hvis jeg
startede et 3d spil.

/Thomas