Appelsinhud / cellulitis
Fra : Kanin

Dato : 08-06-03 18:38

Jeg har "opdaget" en creme, som virker fantastisk godt på appelsinhud,
nemlig: Anjo anti-cellulitis lotion. Den er drøj, effektiv og billig
(96,50 kr.). Den fås i Matas!!! Brug den morgen og aften og bliv
overrasket. Nogle minutter senere har du en svag brændende fornemmelse
på de indsmurte områder.
Endelig har jeg fundet en creme, der holder hvad den lover!!! (og tro
mig- jeg har prøvet mange...)
God fornøjelse
Kaninen

http://www.kandu.dk/

Fra : Girlie

Dato : 08-06-03 22:11

"Kanin" <Kanin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på de indsmurte områder.
> Endelig har jeg fundet en creme, der holder hvad den lover!!! (og tro

Hvor lang tid gik der før du så resutater? Og hvilke resultater?

Fra : Kanin

Dato : 08-06-03 22:39

"Girlie" skrev d. 08-06-03 22:11 dette indlæg :

> "Kanin" <Kanin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvor lang tid gik der før du så resutater? Og hvilke resultater?

> Der går et par uger med selve "bulerne" (undskyld udtrykket), men du
kan mærke forskel med det samme. Til natten smører jeg på og tager et
par stramme cykelshorts på, det er varmt, men det virker..

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-06-03 14:55

"Kanin" <Kanin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har "opdaget" en creme, som virker fantastisk godt på appelsinhud,

Hvordan har du "opdaget" den - og hvordan har du pludselig opdaget Usenet?

Dit indlæg gør mig mistroisk, må jeg indrømme. Ikke kun fordi du ikke har
postet andet end reklame-indslaget på Usenet - så vidt jeg kan se. Men lige
så meget fordi det plejer at være producenter/forhandlere af creme, der
påstår, at den hjælper på appelsinhud.

Jeg har stadig til gode at opleve adskillige brugere, der bakker påstanden
op - altså når de ikke lige sidder i en tøseflok i pyjamas på TV-shop *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Kanin

Dato : 09-06-03 16:51

"Lisbeth Jacobsen" skrev d. 09-06-03 14:55 dette indlæg :
> [...]
påstanden
> op - altså når de ikke lige sidder i en tøseflok i pyjamas på TV-shop

Efter at have kigget igen på mit indlæg, kan jeg godt forstå at du er
mistroisk. Men jeg er ikke forhandler af hverken det ene eller andet.
Jeg opdagede den efter at have prøvet mig frem med stort set alt
indenfor cremer til appelsinhud.
jeg er overvægtig men er så småt begyndt at smide nogle kilo, og så
bliver jeg sgu' glad når jeg slipper for at betale en formue for at føle
mig bedre tilpas. Jeg vil også pointere at det eneste 100%-virkende er
omlægning af kost og rigelig motion. Men cremen får ihvertfald MIG til
at blive begejstret derfor mit indlæg. Og nej, jeg har ikke været på
Usenet før, og jeg har endnu ikke lagt andet ud, men det kommer, det
kommer..

Det er absolut ikke et reklameindslag, men et venligt ment tip.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-06-03 17:40

> jeg er overvægtig men er så småt begyndt at smide nogle kilo, og så
> bliver jeg sgu' glad når jeg slipper for at betale en formue for at føle
> mig bedre tilpas.

En ting er at føle sig bedre tilpas. Noget andet er, om cremen rent faktisk
virker på appelsinhud. Og hvordan konstaterer du egentlig at den gør det?

Og hvor længe har du brugt den før du synes, den virkede?

> Jeg vil også pointere at det eneste 100%-virkende er
> omlægning af kost og rigelig motion.

Jeg ville tro, at det er det eneste, der virker på appelsinhud.

Hvordan skulle cremen virke? Appelsinhuden er fedt... og hvordan skulle
creme kunne få det til at forsvinde? Creme virker på overhuden. Appelsinhud
er jo ikke "hud" men fedtlag, der sidder dybt under huden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-06-03 18:39

Lisbeth Jacobsen wrote:

> En ting er at føle sig bedre tilpas. Noget andet er, om cremen rent
> faktisk virker på appelsinhud. Og hvordan konstaterer du egentlig at
> den gør det?

nu er jeg NØDT til at berette lidt om noget jeg er ved at prøve ..... jeg
vil ikke nævne navnet på behandlingen men gerne beskrive forløbet samt de
resultater jeg har oplevet på bare 5 uger.....
dette er ikke et reklame indlæg ( de der kender mig ved jeg ikke har noget
tilhørsforhold til nogle slankeprodukter af nogen art), og derfor udelader
jeg navnet...... ihvertfald lige nu....

behandlingen består af en slags "dybde bindevævsmassage" som med en
kombination af motoriserede "rullere" og vacuum gennem-masserer huden og
fedtet.... det øger blodtilførslen til huden og fedtdepoterne og knuser de
store fedtceller og fedtknuder der danner appelsinhud..... der bliver på
intet tidspunkt lovet vægttab, kun at man vil opnå et glattere og slankere
udseende, med mere "gnist" i hudtonen.....

> Og hvor længe har du brugt den før du synes, den virkede?

resultatet for mig er at jeg på de 5 uger (10 behandlinger) har tabt mig 24
cm i alt rundt omkring på kroppen (mest ved "bh-dellen" hvor der er smuttet
ikke mindre end 6 cm), og at min appelsinhud er blevet tydeligt/synligt
mindre ( for ikke at sige næsten er forsvundet på mine yderlår) og min
hudtone er frisk......

> Jeg ville tro, at det er det eneste, der virker på appelsinhud.

nej det er netop problemet.... der er intet der normalt virker på
appelsinhud, da det skyldes forstørrede fedtceller.... alle er disponerede
for appelsinhud..... selv supermodeller ;)

> [...]
> skulle creme kunne få det til at forsvinde? Creme virker på
> overhuden. Appelsinhud er jo ikke "hud" men fedtlag, der sidder dybt

det er vi enige om...... jeg kan ikke udtale mig om cremen men kun sige at
den massage type jeg har prøvet ( i min evige kamp mod de genstidige kilo)
har virket, om ikke på vægten så på centimeterne....

det skal dog siges at jeg ikke stopper endnu,men skal have yderligere 10
behandlinger hvor de sidste åndsvage deller skal knokles væk...... jeg har
ikke ændret voldsomt på min diæt ( følger stadig diætistens) og heller ikke
på mine motionsvaner..... det gør jeg dog nu, da vi lige er flyttet i hus
med motionsrum*G*

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-06-03 19:24

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> nej det er netop problemet.... der er intet der normalt virker på
> appelsinhud, da det skyldes forstørrede fedtceller.... alle er disponerede
> for appelsinhud..... selv supermodeller ;)

Nemlig, og så hut jeg hvisker.. kan bare ikke huske hvor, så er der skam
lavet undersøgelser, at en måde at komme af med appelsinhud er nemlig
massage! -
Derfor diverse cremer måske ganske fint virker, fordi det netop er
befamlingsdelen *GG* der gør udslaget. - hvorvidt, der er nogle midler i
cremen der optimerer processen, skal jeg så ikke udtale mig om.

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-06-03 19:29

> nej det er netop problemet.... der er intet der normalt virker på
> appelsinhud, da det skyldes forstørrede fedtceller.... alle er
> disponerede for appelsinhud..... selv supermodeller ;)

Vægttab er ret effektivt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-06-03 20:54

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Vægttab er ret effektivt *S*

ikke konkret på appelsinhud desværre.... man kan måske nok formiindske
området og omfanget, men er der først appelsinhud så er vægttab desværre
ikke nok til at fjerne det.....
gid det var så vel..... hvis det var så nemt ville de færreste slanke
mennesker jo lide af det..... men tro det eller ej.... rigtig mange har
det.... selv ultraslanke piger ( sladderbladet Okay har endda vist billeder
af nicole kidman og naomi cambell med appelsinhud på lårene.....)

som allerede nævnt så skyldes det forstørrede fedtceller, og de er ikke
sådan at slippe af med uden kirurgi eller andre ekstremer.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-06-03 21:14

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> ikke konkret på appelsinhud desværre....

Hvis man er overvægtig er bulerne på lårene ikke kun appelsinhud af den
slags selv slanke modeller kan have. Derfor vil vægttab have kraftig effekt
på de buler, som skyldes overvægt og som mange alligevel opfatter og omtaler
som appelsinhud.

> man kan måske nok formiindske
> området og omfanget,

Meget endda.

> men er der først appelsinhud så er vægttab desværre
> ikke nok til at fjerne det.....

Næh.. ikke nok til at FJERNE. Det er der mig bekendt alligevel intet, der
kan.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-06-03 22:54

> [...]
effekt
> på de buler, som skyldes overvægt og som mange alligevel opfatter og

der vil jo altid være buler når der er fedt... det er jo ligesom ret svært
at undgå..... men buler og appelsinhud er altså ofte en og samme ting (hvis
vi vel at mærke snakker om buler midt på et område der under normal
omstændigheder ville være glat)
at det bliver mindre er jo ikke ens betydende med at appelsinhuden magisk
forsvinder..... en reduktion i fedtvævet vil jo helt automatisk give en
reduktion i de forstørrede fedtceller, men det er dog ikke ens betydende med
at det er væk.....
og uanset at andre kalder noget for appelsinhud, så formodede jeg at vi
begge vidste hvad det var, og derfor kunne være ret konkrete i vores omtale
af det... ;)

> Meget endda.

ja og nej.... at det bliver mindre er ikke ensbetydende med at det er væk..
blot mindre.....

> Næh.. ikke nok til at FJERNE. Det er der mig bekendt alligevel intet, der
> kan.

det er jo så det jeg er ved at hitte ud af..... og nu var det altså at
fjerne det jeg talte om.....
som jeg allerede har nævnt så er min egen appelsin hud synligt reduceret (
vel at mærke uden noget vægttab, trods diæt)..... og min behandler mener at
vi kan fjerne ret meget af det, således at det kun vil være synligt i
underlige positurer, i stedet for som før, hele tiden uanset hvordan jeg
sad/lå/stod.....
en anden ting jeg glemte at omtale er at behandlingen bliver anbefalet både
før og efter fedtsugninger, da det hjælper til at jævne området ud..... så
vidt jeg forstod så tillader behandlingen også at plastikkirurgerne går
tættere og mere præcist ind i fedtet, og på den måde kan de fjerne mere end
ellers..... især fordi de irriterende fedtknuder er blødgjort....

knus sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 07:14

> ja og nej.... at det bliver mindre er ikke ensbetydende med at det er
væk..
> blot mindre.....

Prø lige at læs engang til, hvad jeg har skrevet. Så behøver du ikke bruge
en masse energi på at forsøge at overbevise mig om noget, jeg allerede har
erklæret mig enig med dig i *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 12:42

> [...]
> en masse energi på at forsøge at overbevise mig om noget, jeg allerede har

desværre har dine formuleringer indimellem tendens til at have en svag
dobbelttydighed som gør det svært at afgøre om du reelt er enig eller
ej.......
hvilket er grunden til at jeg svarede igen..

sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 15:31

> desværre har dine formuleringer indimellem tendens til at have en svag
> dobbelttydighed

Du er altid velkommen til at spørge, hvis jeg udtrykker mig, så du ikke
forstår hensigten.

Hvad var det, der var dobbelttydigt for dig i dette tilfælde?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 17:23

> Du er altid velkommen til at spørge, hvis jeg udtrykker mig, så du ikke
> forstår hensigten.
>
> Hvad var det, der var dobbelttydigt for dig i dette tilfælde?

det var sådan set hele formuleringen i indlægget, og måden det var sat op
på, der gjorde at det fik en dobbelttydning for mig...... og så det at du
tilsyneladende mente at motion og kostomlægning vil kunne gøre det, og det
er jeg så uenig i.....

knus sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 20:53

> det var sådan set hele formuleringen i indlægget, og måden det var sat op
> på, der gjorde at det fik en dobbelttydning for mig......

Hmm.. det forstår jeg ikke.

Du skrev nemlig, ".... er der først appelsinhud så er vægttab desværre ikke
nok til at fjerne det" hvorefter jeg faktisk gav dig ret med følgende
formulering:

> [...]
kan."

> og så det at du tilsyneladende mente at motion og kostomlægning vil kunne

Det har jeg intet sted skrevet. Tværtimod har jeg jo - som ovenfor
gengivet - skrevet at der mig bekendt IKKE er noget, der kan fjerne det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 22:25

> Det har jeg intet sted skrevet. Tværtimod har jeg jo - som ovenfor
> gengivet - skrevet at der mig bekendt IKKE er noget, der kan fjerne det.

det er ren og skær flueknepperi det her, Lisbeth, men jeg skal gerne give
dig hele forklaringen når du nu så gerne vil have den.....

du skrevhelt konkret som svar på "kanin"s indlæg:
">> Jeg vil også pointere at det eneste 100%-virkende er

> Jeg ville tro, at det er det eneste, der virker på appelsinhud."

hvortil jeg svarer:
"nej det er netop problemet.... der er intet der normalt virker på
appelsinhud, da det skyldes forstørrede fedtceller.... alle er disponerede
for appelsinhud..... selv supermodeller ;)"

du siger så:" Vægttab er ret effektivt *S*"

hvortil jeg svarer: "ikke konkret på appelsinhud desværre...."

og du så svarer:
[...]

som allerede sagt gik jeg stærkt ud fra at vi var enige om at vi snakkede
konkret om appelsinhud eftersom det var hvad emnet drejer sig om...... din
drejning fra at omhandle appelsinhud til at begynde at snakke om buler
generelt, gør mig i tvivl om hvad det reelt er du mener......
jeg har hele tiden talt om at fjerne appelsinhud, men det har du åbenbart
ikke fra starten af.... så må jeg så konkludere at vi har talt forbi
hinanden.......'
og er det tilfældet er det jo ikke så underligt at jeg ikke forstår hvad du
konkret mener........

og så lige for en god ordens skyld.... du HAR skrevet at motion og
kostomlægning er det eneste du kan tro kan gøre tricket med at fjerne
appelsinhud..... tjek gerne din history.....
eller er det mig der har misforstået det første citat??

knus sabina......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 00:03

> som allerede sagt gik jeg stærkt ud fra at vi var enige om at vi snakkede
> konkret om appelsinhud

Jeg talte både om appelsinhud og de buler overvægt giver på lårene. Hvornår
det er hvad, må jeg erkende, at jeg ikke ved. Jeg kan nemlig ikke se
forskel.

Men sidder appelsinhuden på en ultratynd model, hjælper vægttab næppe. Og så
skyldes den næppe heller overvægt.

Når jeg således mener, at vægttab er effektivt, så forudsætter jeg tillige,
at der er tale om overvægt.

> din drejning fra at omhandle appelsinhud til at begynde at snakke om buler
> generelt, gør mig i tvivl om hvad det reelt er du mener......

Hvis du ser et par bulede lår, kan du så se, hvor meget af det der er
overvægt og hvad der er appelsinhud? Jeg kan ikke - og omtaler derfor det
hele i én pærevælling. Må erkende, at jeg faktisk ikke aner, om der ER
forskel. Gør du?

> jeg har hele tiden talt om at fjerne appelsinhud, men det har du åbenbart
> ikke fra starten af....

Jeg har talt om at reducere buler på lårene. Og de buler kalder jeg
appelsinhud... uden at vide, om det i medicinsk forstand ER appelsinhud.

> og så lige for en god ordens skyld.... du HAR skrevet at motion og
> kostomlægning er det eneste du kan tro kan gøre tricket med at fjerne
> appelsinhud..... tjek gerne din history.....

Nej. Jeg skrev faktisk, at jeg tror det er det eneste, der VIRKER. Men, som
jeg også skrev, ikke så meget, at det helt FJERNER.....

Og var jeg overvægtig med appelsinhud/buler... ville jeg personligt vælge
vægttab som primær behandling.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-03 09:54

> Jeg talte både om appelsinhud og de buler overvægt giver på lårene.
Hvornår
> det er hvad, må jeg erkende, at jeg ikke ved. Jeg kan nemlig ikke se
> forskel.

forskellen er ret simpel..... det er størrelsen på bulerne...... appelsinhud
laver en masse små "dimpels" i huden, hvor overvægt giver en masse bløde
buler........
ofte følges overvægt og cellulite ad..... jeg har ihvertfald aldrig set
bløde kvinder uden appelsinhud....
men ikke nødvendigvis den anden vej......

det er ret tydeligt på disse billeder.....
her er det primært overvægt der buler, men der er stadig appelsinhud
under...: http://www.sandiegofit.com/images/leggings%20cellulite.gif

og på dette billede er det primært appelsinhud der danner bulerne:
http://www.beautytherapies.com/services%20images%20final/cellulite.jpg

> Men sidder appelsinhuden på en ultratynd model, hjælper vægttab næppe. Og

> skyldes den næppe heller overvægt.

hvilket jo var mit udgangspunkt...

> Når jeg således mener, at vægttab er effektivt, så forudsætter jeg
tillige,
> at der er tale om overvægt.

nu snakkede jeg om appelsinhud, og pointerede endda at den behandling jeg
modtager ikke lover vægttab..... mange kvinder er jo egentlig godt tilfreds
med vægten, men bryder sig ikke om formen og den manglende fasthed på
kroppen, som opstår når man bliver lidt ældre...... når alting begynder at
hænge lidt......

> [...]
> overvægt og hvad der er appelsinhud? Jeg kan ikke - og omtaler derfor det
> hele i én pærevælling. Må erkende, at jeg faktisk ikke aner, om der ER

jeg kan ikke afgøre hvor meget der er hvad, men det er ret nemt at afgøre om
der er appelsinhud eller ej..... alle kvinder er prædisponerede for
appelsinhud, på grund af den måde måde vores krop er bygget op på......
appelsinhud dannes når hudens fedtceller vokser til abnorm størrelse og
klumper sig sammen, således at de buler der kommer er bunker af fedtceller
med udstrakt bindevæv imellem..... der står mere på de links der kommer
længere nede.....

> Jeg har talt om at reducere buler på lårene. Og de buler kalder jeg
> appelsinhud... uden at vide, om det i medicinsk forstand ER appelsinhud.

du kan læse lidt mere om hvad det reelt er her:
http://www.sandiegofit.com/images/leggings%20cellulite.gif
og her: http://www.iso-beauty.com/DesktopDefault.aspx?tabid=50

desværre er appelsinhud ikke et medicinsk problem, derfor kan det være
enormt svært at finde den medecinske betegnelse for det ( tro mig jeg har
søgt*G*)
det er et skønhedsproblem, og derfor vil forklaringerne altid komme fra
skønhedseksperter......

> Nej. Jeg skrev faktisk, at jeg tror det er det eneste, der VIRKER. Men,
som
> jeg også skrev, ikke så meget, at det helt FJERNER.....

virker/fjerner, er for mig flueknepperi og en og samme ting...... er det så
underligt at det flyder sammen?

> Og var jeg overvægtig med appelsinhud/buler... ville jeg personligt vælge
> vægttab som primær behandling.

overvægt er jo ogås et eller andet sted relativt... personligt føler jeg at
jeg er overvægtig, selvom alle i min omgangskreds siger jeg absolut ikke
behøver tabe mig..... min diætist synes ikke jeg er voldsomt overvægtig, men
ved jeg ligger lige på grænsen, og hjælper mig derfor...... så er problemet
bare at diæt eller ej... det eneste diæten har gjort for mig er at undgå at
jeg tager mere på... jeg har ikke tabt mig så meget som et gram på de 2½
måned jeg er kommet der.....
og som jeg allerede har pointeret flere gange bliver der ikke lovet vægtttab
med denne behandling..... så primær eller ej har ikke rigtig nogen
relevans......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 13:06

> [...]
> med udstrakt bindevæv imellem..... der står mere på de links der kommer

Jeg har fundet en anden forklaring i en avisartikel:

»Appelsinhud skyldes, at nogle af de bånd, som holder huden på plads til
fedtvævet, er for korte i forhold til det sul, vi har på kroppen.« Sagt af
hudekspert og overlæge dr.med. Hans Chr. Wulf, Bispebjerg Hospital.

Ifølge ham er de korte bånd i huden genetisk, arveligt betinget og
appelsinhuden skyldes, at der er ubalance mellem den genetiske nedbinding og
fedtmængden i kroppen.

Samme overlæge har iøvrigt intet til overs for creme mod appelsinhud. Det er
virkningsløst, mener han.

»Det eneste der er at gøre ved appelsinhud, er at tabe sig,« siger Hans Chr.
Wulf,

> det er et skønhedsproblem, og derfor vil forklaringerne altid komme fra
> skønhedseksperter......

Ikke altid, som du ser.

> virker/fjerner, er for mig flueknepperi og en og samme ting...... er det

> underligt at det flyder sammen?

En vinkender vil næppe undre sig over, at en amatør som mig ikke har næse og
smagsløg for nuancer i vinens smag og duft. Så nej..... jeg undrer mig ikke
ligefrem over, at ord til tider flyder sammen for dig og andre.

Virker/fjerner betyder langtfra en og samme ting:

Astmamedicin virker på astma - men fjerner den ikke.
Overvægt virker på sukkersyge - men fjerner den ikke.
Vægttab virker på appelsinhud - men fjerner den ikke.

> og som jeg allerede har pointeret flere gange bliver der ikke lovet
vægtttab
> med denne behandling..... så primær eller ej har ikke rigtig nogen
> relevans......

Personligt ville jeg hellere tabe mig nogle kilo end betale 10-15.000 kr.
for at blive behandlet for appelsinhud. Virkningsløs eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-03 14:39

> [...]

> Ifølge ham er de korte bånd i huden genetisk, arveligt betinget og
> appelsinhuden skyldes, at der er ubalance mellem den genetiske nedbinding

præcist det samme som der står i min udtale, bare formuleret på en anden
måde.....
og helt ærligt så stoler jeg en smule mere på skønhedsindustrien lige på
dette punkt....... lægerne har desværre en tendens til at tro at de er små
guder og at andre industrier ikke har noget at skulle have sagt....
når vi taler om hud og skønhedspleje så er skønhedsindustrien lysår foran
lægerne.....

appelsinhud har været behandlet af skønhedsindustrien i mange flere år end
lægerne har bekymret sig om det..... netop fordi det er et skønhedsproblem,
ikke et medicinsk problem.....
og mht genetik, så er det ifølge mine kilder ca 90% af alle kvinder der har
har problemet i en eller anden udstrækning, mens næsten ingen mænd får
det......

> Samme overlæge har iøvrigt intet til overs for creme mod appelsinhud. Det
er
> virkningsløst, mener han.'

ja _mener_ han..... har han tjekket andre muligheder? undersøgt markedet
inden han udtalte sig??
hvor gammel er artiklen, hvilken baggrund har han for sin udtale.....
hvis han blot udtaler sig udfra sit virke som læge, så kan jeg godt forstå
hvorfor han mener som han gør......
især hvis han ikke har udført nogle undersøgelser på området....

> »Det eneste der er at gøre ved appelsinhud, er at tabe sig,« siger Hans
Chr.
> Wulf,

det er der så mange ude omkring i verden der er uenig i..... ligesom flere
plastikkirurger her i landet også henviser til behandlingen for at forberede
huden ( knuse fedtcellerne og blødgøre bindevævet) inden en fedtsugning.....
netop for at komme appelsinhuden til livs, da det ofte er det der gør huden
grim efter en sugning....

> Ikke altid, som du ser.

det er en udtalelse fra en person som jeg desværre ikke kender og ikke
kender baggrunden på..... jeg vil gerne se den artikel du henviser til......

> [...]
ikke
> ligefrem over, at ord til tider flyder sammen for dig og andre.

dvs du sidder og kalder os andre amatører??
hvem er det af os der ikke ved hvad appelsinhud er?? og hvem er det af os
der blander andre ting ind i debatten som ikke var der?

> Virker/fjerner betyder langtfra en og samme ting:

efter som jeg taler om det som en og samme ting, så må du jo forholde dig
til det, i stedet for at prøve at fluekneppe dig frem til at få ret.....
og uagtet så mener jeg stadig din formulering var fnidret, jeg får stadig
samme konklution ud af det.......
måske du skulle overveje at formulere dig så vi "amatører" også kan forstå
hvad du mener.....
jeg prøver da i det mindste på at holde et sprog der forstås af størstedelen
her i gruppen.......

> Astmamedicin virker på astma - men fjerner den ikke.

enig...

> Overvægt virker på sukkersyge - men fjerner den ikke.

fnidder.... overvægt PÅVIRKER sukkersyge, den virker ikke på det.... vægttab
virker på diabetes 2 og kan i mange tilfælde fjerne det........

> Vægttab virker på appelsinhud - men fjerner den ikke.

enig...... men eftersom jeg snakkede om at fjerne og du om at virke, så må
en af os jo ligesom have læst forkert.......

> vægtttab
>
> Personligt ville jeg hellere tabe mig nogle kilo end betale 10-15.000 kr.
> for at blive behandlet for appelsinhud. Virkningsløs eller ej.

også hvis det er appelsinhuden og ikke overvægten der generer dig???
lad os sige at du er en slank ung pige på ca 60 kg...... dine lår buler og
er grimme og du kan ikke vise dig på stranden fordi du føler det ser
forfærdeligt ud.....
vil du hellere gå på en virkningsløs diæt eller betale for en virkningsfuld
behandling??
og hvad vili længen være sundet for din krop?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 19:00

> [...]
> guder og at andre industrier ikke har noget at skulle have sagt....
> når vi taler om hud og skønhedspleje så er skønhedsindustrien lysår foran

Når der er modstridende meninger har jeg det med at tro lidt mere - som
udgangspunkt - på den, der ikke har kommerciel interesse i sin mening.

> appelsinhud har været behandlet af skønhedsindustrien i mange flere år end
> lægerne har bekymret sig om det.....

Skønhedsindustrien er ikke en af de mest troværdige i mine øjne.

> dvs du sidder og kalder os andre amatører??

Som jeg kaldte mig selv for amatør hvad angår vin, tillader jeg mig at kalde
dig amatør på ord, siden du opfatter ordene "virker" og "fjerner" som udtryk
for en og samme ting. Også fordi jeg flere gange før har oplevet dig bruge
vendingen "flueknepperi" når du ikke har opfattet de nuancer i ordene, som
andre ser.

Vi har engang haft en debat, de var afledt af, at du ikke mente/mener (?)
der er forskel på "at have" og "at være" et problem.

Og jeg er absolut ikke den eneste, du har debatter med, der ender med, at du
bryder ud "flueknepperi" *S*

Så ja.. jeg tillader mig at kalde dig en amatør, hvad angår forståelse af
sprogets nuancer. Til gengæld må du gerne kalde mig amatør på både vin,
appelsinhud og viden om hår *S*

> hvem er det af os der ikke ved hvad appelsinhud er?? og hvem er det af os
> der blander andre ting ind i debatten som ikke var der?

Jeg ved INTET om appelsinhud overhovedet!
Og det var bestemt ikke din viden om appelsinhud jeg anfægtede.

> måske du skulle overveje at formulere dig så vi "amatører" også kan forstå
> hvad du mener.....

Man kan umuligt sikre sig mod, at der kan være forskellige opfattelse af
ordene. Men jeg er altid parat til at forklare mig, ifald nogen ikke
forstår, hvad jeg mener.

> også hvis det er appelsinhuden og ikke overvægten der generer dig???

Appelsinhud, strækmærker, rynker etc. er ikke noget der generer mig i en
sådan grad, at jeg vil betale dyrt for behandling. Men jeg er også typen,
der er glad for min Nivea og ikke køber kanondyre cremer.

> lad os sige at du er en slank ung pige på ca 60 kg...... dine lår buler og
> er grimme og du kan ikke vise dig på stranden fordi du føler det ser
> forfærdeligt ud.....

Da jeg var en superslank og superveltrænet ung pige på 57 kilo følte jeg, at
jeg bulede de forkerte steder og havde en helt forkert krop og et helt
forkert udseende. Heldigvis havde jeg ikke råd til dyre behandlinger. *S*

I dag har jeg råd - men hverken lyst eller behov for det.
Mit selvværd sidder andre steder end bulerne på mine lår og strækmærkerne på
mine hofter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 01:47

> Når der er modstridende meninger har jeg det med at tro lidt mere - som
> udgangspunkt - på den, der ikke har kommerciel interesse i sin mening.

alle har en eller anden form for kommerciel interesse i sin mening, ellers
var der ingen grund til at ytre den...
og selvom man udadtil ikke har, så er ikke alle meninger lige
veldefinerede.... en specialist i hud, vil næppe stille sig op og sige at en
eller anden behandling virker på appelsinhud, når nu lægerne i alle disse år
har sagt det modsatte.....

> Skønhedsindustrien er ikke en af de mest troværdige i mine øjne.

jeg kan godt forstå dit synspunkt på sin vis... måske den er mere troværdig
på mig fordi jeg er uddannet i industrien, og derfor har lidt mere baggrund
for at udtale mig om sagerne.....
men du må da et eller andet sted have respekt for erfaringen........ og som
jeg allerede har nævnt så har lægerne ikke bekymret sig om appelsinhud netop
fordi det er et skønhedsproblem...... den eneste grund til at de har taget
emnet op er sansyneligvis pga lidelser som bulimi og anorexi....
jeg mener skønhedsindustrien er mere troværdig ( trods kommerciel interesse)
fordi de har brugt tiden og kronerne på det, og fordi skønhedsindustrien på
sigt ikke kan overleve på løfter.... der skal altså resultater på bordet,
ellers dør behandlingen ret hurtigt.......

> Også fordi jeg flere gange før har oplevet dig bruge
> vendingen "flueknepperi" når du ikke har opfattet de nuancer i ordene, som
> andre ser.

jeg brugte ordene i den samme sammenhæng, derfor er det for mig det
samme.... at du skiller dem ad kan jeg ikke tage mig af.....
nuancer eller ej i dette tilfælde mener jeg stadig at du måske bør indrette
dine udtalelser efter det forum du udtaler dig i..... ligesom vi andre
gør....

> Og jeg er absolut ikke den eneste, du har debatter med, der ender med, at
du
> bryder ud "flueknepperi" *S*

nej det har du ret i.... fordi der er mange der gør det, og oftest er mit
udbrud venligt ment, hvilket det også var i dette tilfælde..... et udtryk
for at der ikke er nogen grund til at tærske langhalm på det.....

> Så ja.. jeg tillader mig at kalde dig en amatør, hvad angår forståelse af
> sprogets nuancer. Til gengæld må du gerne kalde mig amatør på både vin,
> appelsinhud og viden om hår *S*

måske jeg blot bruger sproget på en anden måde end du..... sprog for mig er
ikke en ensidig affære, men fyldt af forskellige opfattelser af samme ord,
uanset hvad ordbøger og deslige siger....... feks får og Får.... lam og
Lam.... men sjovt nok så kører du igen på......

> Jeg ved INTET om appelsinhud overhovedet!
> Og det var bestemt ikke din viden om appelsinhud jeg anfægtede.

godt så...... men vi kan vel godt blive enige om at i tilfælde af at noget
virker på appelsinhud, så er det vel med det formål at fjerne det.... eller
hvad?

> Man kan umuligt sikre sig mod, at der kan være forskellige opfattelse af
> ordene. Men jeg er altid parat til at forklare mig, ifald nogen ikke
> forstår, hvad jeg mener.

ja det ved jeg, men dine udtalelser står stadig i kontrast til dine
forklaringer....... jeg vil stadig holde på at du udtalte at det eneste der
kunne virke på appelsinhud var motion og kostændring........

> Appelsinhud, strækmærker, rynker etc. er ikke noget der generer mig i en
> sådan grad, at jeg vil betale dyrt for behandling. Men jeg er også typen,
> der er glad for min Nivea og ikke køber kanondyre cremer.

sådan er vi jo så forskellige...... jeg kan ikke bruge nivea, men jeg kan
heller ikke bruge de dyre cremer eller make-upper....

> [...]
> jeg bulede de forkerte steder og havde en helt forkert krop og et helt
> forkert udseende. Heldigvis havde jeg ikke råd til dyre behandlinger. *S*

de fandtes heller ikke i DK dengang*G* jeg har aldrig i mine slanke dage
følt mig forkert eller bulet de forkerte steder.... har altid været
"velsignet" med timeglasfigur og et par bryster jeg var stolt af*G*
graviditeten satte sine spor, og det er jeg ked af..... ikke strækmærkerne,
men den delle der hænger og tillader svamp at dannes i hudfolden hvis jeg
ikke på varme dage sørger for at have en lille klud liggende under.....
rynker har jeg endnu meget få af, også på det punkt har jeg været ret
heldig...... grunden til at jeg startefe på denne behandling var dels at jeg
havde råd, og dels at jeg efterhånden havde forsøgt så meget forskelligt, at
jeg lige så godt kunne se hvad der skete........

> I dag har jeg råd - men hverken lyst eller behov for det.
> Mit selvværd sidder andre steder end bulerne på mine lår og strækmærkerne

> mine hofter.

du svarede egentlig ikke på mit spørgsmål...... ignorer venligst den
økonomiske faktor.... i dine slanke velmagtsdage.... ville du vælge diæten
frem for behandlingen, vel vidende at diæten ikke virker, men behandlingen
sansyneligvis virker??

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 10:26

> alle har en eller anden form for kommerciel interesse i sin mening, ellers
> var der ingen grund til at ytre den...

Hvilken kommerciel interesse har overlægen i appelsinhud?

Og hvilken kommerciel interesse har du i denne debat om
appelsinhuds-behandling?

JEG har ingen - og jeg har aldrig haft så meget som antydning af kommerciel
interesse i de meninger jeg har luftet her i gruppen.

> jeg kan godt forstå dit synspunkt på sin vis... måske den er mere
> troværdig på mig fordi jeg er uddannet i industrien, og derfor har lidt
> mere baggrund for at udtale mig om sagerne.....

Du har uden tvivl en baggrundsviden, som jeg ikke har. Jeg har trods alt kun
den viden jeg eksempelvis har fra offentliggørelse af diverse undersøgelser
af produkter og behandlinger. Og der har jo gennem tiden været masser af
eksempler på, at skønhedsindustrien lover langt mere, end
produktet/behandlingen kunne holde. Eller - at behandlingen indebærer en
risiko for liv og helbred, som forbrugeren ikke er blevet oplyst om.

Tag eksempelvis cremerne mod appelsinhud og rynker. Hvad skønhedsindustrien
lover på det område, overgår langt realiteterne.

Og når det gælder behandling mod appelsinhud findes der metoder, der er
langt, langt billigere end den du nævner. Og holder det, at de andre og
billigere behandlingsformer kan fjerne appelsinhud, hvorfor så ikke vælge en
af de billige?

> men du må da et eller andet sted have respekt for erfaringen........

Jada... det har jeg bestemt. Når det vel at mærke er erfaring, der er hold
i - og ikke bare en udokumenteret påstand.

Jeg har jo eksempelvis - og det ved du sikkert - ikke ret meget til overs
for en vis slankeorganisations "erfaring" med, at man undgår rynker på maven
ved at spise lever en gang om ugen.

Jeg har heller ikke respekt for alle de producenter/forhandlere af
slankecreme, rynkecreme og antiappelsinhuds-creme, der lover effektiv
virkning uden at have dokumentationen i orden.

Jeg har heller ikke respekt for alle de producenter/forhandler af diverse
kosttilskud, der påstår, at deres produkt kan gøre mig slankere.

> [...]
> skønhedsindustrien på sigt ikke kan overleve på løfter.... der skal altså
> resultater på bordet, ellers dør behandlingen ret hurtigt.......

Når det gælder slankeprodukter, ser det ikke ud til, at manglende resultater
betyder, at produkterne trækkes tilbage fra markedet. Der skal ret meget
til, før det sker. Der sælges litervis og kilovis af kanondyre og
virkningsløse cremer og piller mod deller, rynker og appelsinhud.....

I DK findes der en plastickirurg (måske flere?), hvis behandlinger har
medført massevis af grædefærdige kvinder og masser af klager. Det har
(desværre) ikke stoppet den pågældende.

Der sælges hårfarve, som i adskillige tilfælde har givet slemme allergiske
reaktioner - de pågældende hårfarver sælges alligevel.

> godt så...... men vi kan vel godt blive enige om at i tilfælde af at noget
> virker på appelsinhud, så er det vel med det formål at fjerne det....
eller
> hvad?

Forstår ikke, hvad du mener med ovenstående.

> [...]
der
> kunne virke på appelsinhud var motion og kostændring........

Jeg har ikke skråsikkert fastslået, at kostændring er det eneste der virker.
Det har derimod den overlæge, jeg citerede.

Jeg kun skrevet, at vægtab er effektivt (det ved jeg af erfaring fra mig
selv og veninder) og jeg har tillige skrevet, at det mig bekendt er det
eneste, der virker.

> [...]
> frem for behandlingen, vel vidende at diæten ikke virker, men behandlingen

Den økonomiske faktor er uden betydning. At jeg i dag har råd har jo ikke
ført til, at jeg vælger andre behandlinger, end dem, jeg selv kan udføre. Og
som før nævnt køber jeg heller ikke dyre cremer mod hverken deller,
strækmærker, appelsinhud eller rynker. Ikke dyrere end Nivea-niveau i hvert
fald.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 12:11

> Hvilken kommerciel interesse har overlægen i appelsinhud?

hvilken interesse har han feks i at sige at visse behandlinger virker på
appelsinhud??
lægerne har altid påstået at det ikke kan lade sig gøre, ergo vil det ikke
være i deres interesse at komme og sige noget andet...
kommerciel interesse kan også være at undgå at omtale andre positivt... og
derved sætte sin egen holdning og behandling i et bedre lys.....

jeg vil iøvrigt stadig gerne se den artikel......

> Og hvilken kommerciel interesse har du i denne debat om
> appelsinhuds-behandling?

for mig handler det om at jeg har fundet en metode der virker...... jeg har
ingen økonomiske interesser i det, men kommercielt kan også imo være at
fremme et produkt uden at det nødvendigvis behøver være økonomisk
interesse...... sålænge det fremme produktet eller ydelsen.....

> JEG har ingen - og jeg har aldrig haft så meget som antydning af
kommerciel
> interesse i de meninger jeg har luftet her i gruppen.

din kommercielle interesse i dette er at du udtrykker en klar holdning om at
det eneste der virker er kostomlægning og motion..... derfor taler du for
det, hvilket jo er fint nok....... i samme øjeblik man omtaler noget
negativt eller positivt med henblik på at fremme en bestemt ting, så er det
imo kommercielt.... så vidt jeg har kunne finde behøver det ikke
nødvendigvis betyde at man har en økonomisk interesse i det personligt.....
men det betyder ikke at andre ikke kan have økonomi i klemme......
jeg har søgt og søgt, men ikke fundet noget der understreger at for at noget
er kommercielt skal man have en personlig økonomisk interesse i det.....
snarere tværtimod.....

> [...]
kun
> den viden jeg eksempelvis har fra offentliggørelse af diverse

mange gange er det kun det negative der er synligt og bliver
offentliggjort.....
det er jo også sådan at der skal 10 positive til at opveje en negativ
omtale.....

> [...]
> produktet/behandlingen kunne holde. Eller - at behandlingen indebærer en
> risiko for liv og helbred, som forbrugeren ikke er blevet oplyst om.

hvilke risiko for liv og helbred kan der være i skønhedsindustrien??
det eneste jeg umiddelbart kender til hvor der er risiko for liv og helbred
er feks letigen.... og det er ikke skønhedsindustrien, men lægestandens
ansvar....
naturligvis er der produkter der ikke holder hvad de lover..... det er der
inden for alle industrier....

> Tag eksempelvis cremerne mod appelsinhud og rynker. Hvad
skønhedsindustrien
> lover på det område, overgår langt realiteterne.

gør det?
nu har jeg ikke set nogle undersøgelser der underbygger den teori.... kun
hørt om personlige erfaringer, og der vil jo altid være en fejlmargen.....
og som allerede nævnt skal der 10 positive til at opveje en negativ.......
desværre......

> [...]
> langt, langt billigere end den du nævner. Og holder det, at de andre og
> billigere behandlingsformer kan fjerne appelsinhud, hvorfor så ikke vælge

behandlinger specifikt mod appelsinhud??
vi snakker altså ikke overvægt og vægttab her, men appelsinhud helt
præcist....
de eneste jeg har hørt om, som har fået positive omtaler af almindelige
mennesker er denne behandling samt den tidligere nævnte ANJO creme..... alle
de andre har jeg ikke hørt noget konkret positivt om.......

> Jada... det har jeg bestemt. Når det vel at mærke er erfaring, der er hold
> i - og ikke bare en udokumenteret påstand.

hvad skal der til for at overbevise dig?? en lægeuddannelse?

> Jeg har jo eksempelvis - og det ved du sikkert - ikke ret meget til overs
> for en vis slankeorganisations "erfaring" med, at man undgår rynker på
maven
> ved at spise lever en gang om ugen.

den vil jeg nu godt give dig ret i*G* den virker lidt "far fetched".....

> Jeg har heller ikke respekt for alle de producenter/forhandlere af
> slankecreme, rynkecreme og antiappelsinhuds-creme, der lover effektiv
> virkning uden at have dokumentationen i orden.

igen, hvad for dokumentation er det du gerne vil have?

> Jeg har heller ikke respekt for alle de producenter/forhandler af diverse
> kosttilskud, der påstår, at deres produkt kan gøre mig slankere.

hvad snakker vi om her?
nutrilet eller feks chrom?

> [...]
> til, før det sker. Der sælges litervis og kilovis af kanondyre og
> virkningsløse cremer og piller mod deller, rynker og appelsinhud.....

nogen må det jo virke på, ellers ville det ikke kunne sælges.....
det kommer jo iøvrigt også an på hvor man køber det... supermarkederne er
IKKE det forum jeg ønsker at handle den type varer i feks.....

> I DK findes der en plastickirurg (måske flere?), hvis behandlinger har
> medført massevis af grædefærdige kvinder og masser af klager. Det har
> (desværre) ikke stoppet den pågældende.

nej det er korrekt, men det skyldes primært lægestanden selv.. det er
komplet umuligt at klage over lægerne i dag da de beskytter sig selv
effektivt..... der vil altid være naive mennesker der ikke sætter sig ind i
en ting inden de benytter den....... men på sigt tror jeg også at den
pågældende læge vil blive stoppet, måske ikke af læge standen selv, men pga
negativ omtale.....
desværre kan det for patienterne også udvikle sig til en injuriesag, og så
er vi jo lige vidt.....
man er nødt til at se liddt på hvad type produkt vi taler om her......
lægestanden er for godt beskyttet endnu til at man kan gøre noget
effektivt....

> Der sælges hårfarve, som i adskillige tilfælde har givet slemme allergiske
> reaktioner - de pågældende hårfarver sælges alligevel.

ja, men de sælges under eget ansvar..... de pågældende personer der er ramt
af allergi har med garanti ikke udført den anbefalede allergitest der er i
ALLE pakker med kemi.......
selv i frisørfarver og deslige anbefales en allergitest......
og igen kik på antallet..... det kan feks være at det kun er 1 ud af 3000
der får en allergisk reaktion...... synes du så produktet bør trækkes
tilbage??
der er jo ikke en ærlig chance for at vide hvad det var der udløste
reaktionen.....

> eller
>
> Forstår ikke, hvad du mener med ovenstående.

det der står.... hvis man benytter noget der virker på en bestemt ting, så
må det jo være med det formål at fjerne det ( eller i tilfældet af astma
medicin, lindre symptomerne)..

> Jeg har ikke skråsikkert fastslået, at kostændring er det eneste der
virker.
> Det har derimod den overlæge, jeg citerede.

nej det var ikke....... du skrev ordret allerede inden overlægen kom på
bordet:
> Jeg ville tro, at det er det eneste, der virker på appelsinhud.
og:
> Vægttab er ret effektivt *S*

eller det var måske ikke det du mente??

> Jeg kun skrevet, at vægtab er effektivt (det ved jeg af erfaring fra mig
> selv og veninder) og jeg har tillige skrevet, at det mig bekendt er det
> eneste, der virker.

ja, som jeg skrev: du udtalte.......
det er dig der bringer skråsikkert ind i denne debat.....

> Den økonomiske faktor er uden betydning. At jeg i dag har råd har jo ikke
> ført til, at jeg vælger andre behandlinger, end dem, jeg selv kan udføre.

hvorfor undgår du at svare på mit spørgsmål??

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 17:17

> lægerne har altid påstået at det ikke kan lade sig gøre, ergo vil det ikke
> være i deres interesse at komme og sige noget andet...

Læger har ofte interesse i at komme med bud på effektiv behandling. Nogle
gange er deres interesse kommerciel. Andre gange er det helt andre
interesser, de plejer.

> jeg har søgt og søgt, men ikke fundet noget der understreger at for at
> noget er kommercielt skal man have en personlig økonomisk interesse i
> det..... snarere tværtimod.....

Du hr ret.... At man har kommerciel interesse betyder ikke nødvendigvis at
man har
PERSONLIG kommerciel interesse. Men hvad er lige anledningen til, at du
føler trang til at forklare det???

> mange gange er det kun det negative der er synligt og bliver
> offentliggjort.....

Undersøgelser, som dem, der eksempelvis offentliggøres af Forbrugerrådet,
plejer nu at være ganske objektive. Du får det objektive resultat og kan så
selv vurdere, om du synes, det er positivt eller negativt. Så nej... det
plejer ikke kun at være det negative, der bliver offentliggjort.
forbrugerrådet vil eksempelvis lige så gerne fortælle os, hvad der er godt -
som advare os mod dét, der er skidt. Det samme gælder aviser og ugeblade,
når de laver test af diverse produkter.

> hvilke risiko for liv og helbred kan der være i skønhedsindustrien??

Plastickirurgi indebærer fare for liv og helbred.

Hårfarver indebærer fare for dit helbred (allergiske reaktioner kan endda
være så
slemme, at der er fare for liv også)

Kan du ikke huske sagen om Skin-Cap (jeg husker den ikke mere i detaljer) så
prøv evt. at søge på nettet. Det var en horribel sag om en creme, der
angiveligt skulle hjælpe folk med slem hudsygdom, men som tvært imod
medførte, at de fik det værre.

Kræftfremkaldende stoffer i kosmetik.

Kosmetik uden fyldestgørende varedeklarationer.

> de eneste jeg har hørt om, som har fået positive omtaler af almindelige
> mennesker er denne behandling samt den tidligere nævnte ANJO creme.....
> alle de andre har jeg ikke hørt noget konkret positivt om.......

Søg på appelsinhud og du finder massevis af tilbud om behandling. Om de er
gode eller ej aner jeg intet om, men der er masser af tilbud. Og nogle af
dem er mig bekendt behandlingsformer, der har været tilbudt i årevis.

> hvad skal der til for at overbevise dig?? en lægeuddannelse?

En uddannelse/titel overbeviser mig sjældent.
Bortset fra, at jeg selvfølgelig ikke lader mig klippe af en, der ikke
kalder sig frisør.

En af de mest afgørende ting for min tillid er, om personen har kommerciel
interesse i produktet. Har vedkommende det, er jeg langt mere skeptisk og
forbeholden end jeg er, hvis vedkommende IKKE har en kommerciel interesse.

Hvad der så skal til for at overbevise mig afhænger helt og aldeles af, hvad
jeg skal overbevises om. Men det er som nævnt altafgørende vigtigt for mig i
givet fald, at det også lovprises af andre (helst fagfolk) end dem, der har
særlig
interesse (evt. kommerciel) i produktet.

Hvor skrappe krav jeg stiller til dokumentation afhænger også af, hvad
behandlingen koster, hvor det sælges, hvem der har produceret det, hvad det
skal bruges til etc..

Hvis nogen vil sælge mig et produkt, der koster få kroner, er jeg ofte
villig til at prøve UDEN dokumentation. Faktisk sker det ganske tit, at jeg
prøver nye produkter uden nogen som helst form for dokumentation. Men jeg er
IKKE villig til at ofre 10-15.000 kroner uden at have en vis sikkerhed for,
at
produktet er pengene værd.

Og så findes der produkter, der ganske givet er pengene værd og virker helt
som producenten lover - det betyder dog ikke nødvendigvis, at jeg vil købe
og bruge produktet.

Det er eksempelvis muligt, at "din" behandling mod appelsinhud virker.
Men jeg vil bestemt ikke bruge 10-15.000 kr. på den. Ganske enkelt fordi der
er langt sjovere ting at bruge penge på *S*

> nogen må det jo virke på, ellers ville det ikke kunne sælges.....

Masser af produkter kan sælges på trods af manglende virkning. Eller på
trods af en virkning, der er direkte modsat, hvad der loves.

Du kan eksempelvis stadig købe Skin-cap. Dog ikke herhjemme, så vidt jeg
ved. Men at et stof er blevet forbudt herhjemme er jo heller ikke
ensbetydende med, at danskere ikke står på hovedet for at købe det - og
gerne ved brug af ulovlige metoder.

Så jeg mener faktisk seriøst, at manglende dokumentation for virkning og
uskadelighed ikke altid stopper et produkt.

> og igen kik på antallet..... det kan feks være at det kun er 1 ud af 3000
> der får en allergisk reaktion...... synes du så produktet bør trækkes
> tilbage??

Jeg nævnte blot et eksempel på noget, der sagtens kan sælges selvom der er
fare for en kraftig bivirkning. Om et produkt skal trækkes tilbage eller ej
er en helt anden diskussion.

> det der står.... hvis man benytter noget der virker på en bestemt ting, så
> må det jo være med det formål at fjerne det ( eller i tilfældet af astma
> medicin, lindre symptomerne)..

Øh ja.... og? Er stadig ikke med på, hvad du vil sige med det

> eller det var måske ikke det du mente??

Jo... jeg mener lige præcis dét jeg skriver.... at jeg vil TRO at det er det
eneste, der virker. Du synes helt at overse, at jeg giver udtryk for
manglende viden - og at jeg altså IKKE skråsikkert skriver, at kost og
motion ER det eneste, der virker.

> hvorfor undgår du at svare på mit spørgsmål??

Jeg har svaret dig. Hvis du ikke synes, jeg har svaret, er det fordi jeg
ikke forstår, hvad det
er for et svar, du forventer.

Forventer du at jeg skal svare dig på, hvad jeg ville have gjort HVIS jeg
som 18-årig havde haft masser af penge og HVIS der var adgang til de
behandlingsformer, der er adgang til i dag?

I givet fald vil mit svar være, at det aner jeg ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 18:19

> Læger har ofte interesse i at komme med bud på effektiv behandling. Nogle
> gange er deres interesse kommerciel. Andre gange er det helt andre
> interesser, de plejer.

ofte, men ikke altid ( desværre som det jo viser sig i feks plastikkirurgi
verdenen).....

> [...]
> man har
> PERSONLIG kommerciel interesse. Men hvad er lige anledningen til, at du

blot for at undgå misforståelser, og for at andre også kan følge med......

> [...]
godt -
> som advare os mod dét, der er skidt. Det samme gælder aviser og ugeblade,

ok så er det de negative der får mest omtale....... eller hvad?
se nu feks engang på den nylige tur mht teflon pander........ i flere år har
deres omdømme været godt, og så lige pludselig slås det enormt op at de er
giftige..... jeg siger ikke at det ikke kan være rigtigt, men man ser bare
yderst sjældent lignende positive omtaler.....
langt de fleste tests i ugeblade og lignende er desunden subjektive, og et
udtryk for skribentens egen erfaring med produktet...... erfaringen kan være
fin og reel nok, men næppe 100% objektiv.....

> Plastickirurgi indebærer fare for liv og helbred.

plastikkirurgien har bund i lægestanden..... uagtet at den efterhånden er en
del af skønhedsindustrien, så har den rod i lægestanden, og der vil den rod
forblive sålænge det kræver den uddannelse at blive plastikkirurg......
med den generelle skønhedsindustri snakker jeg om behandlinger der indvirker
på huden og kroppen, uden knive og narkose....

> Hårfarver indebærer fare for dit helbred (allergiske reaktioner kan endda
> være så slemme, at der er fare for liv også)

ja enig, men hjemmefarver er stadig under eget ansvar...... hvis man læser
brugsforvirringen så står der højt og tydeligt at man skal teste inden
brug.......

> [...]

> prøv evt. at søge på nettet. Det var en horribel sag om en creme, der
> angiveligt skulle hjælpe folk med slem hudsygdom, men som tvært imod

kender ikke sagen, og har desværre ikke tid eller båndbredde til at sætte
mig ind i den lige nu....

> Kræftfremkaldende stoffer i kosmetik.

det er der også så mange andre steder.... som i branket kød feks.....

> Kosmetik uden fyldestgørende varedeklarationer.

finder du også andre steder.... personligt synes jeg det er værre når vi
feks taler om fødevarer, end når vi snakker kosmetik...
mht kosmetik der kan der jo også være "hemmelige" opskrifter som producenten
ikke vil have ud...... jeg oplevede sådan en mur da jeg for nogle år siden
opdagede jeg var allergisk over for to mascaraer af god kvalitet og kendte
mærker......
jeg drønede til hudlæge og blev testet, men det eneste svar jeg i sidste
ende fik var "ring til producenten eller affind dig med det".......
ergo stoppede jeg bare med at købe de to mærker..... jeg prøvede at ringe
til producenten, men fik bare en sludder for en sladder......

> Søg på appelsinhud og du finder massevis af tilbud om behandling. Om de er
> gode eller ej aner jeg intet om, men der er masser af tilbud. Og nogle af
> dem er mig bekendt behandlingsformer, der har været tilbudt i årevis.

nu snakker jeg om personlige erfaringer, ikke reklamer....

> En uddannelse/titel overbeviser mig sjældent.
> Bortset fra, at jeg selvfølgelig ikke lader mig klippe af en, der ikke
> kalder sig frisør.

skræmmende, idet der nu er uddannelser til folk der kun tager 1/4 del af den
tid jeg brugte på det, og som kun lærer 1/4 del af det jeg har lært, og
stadig kan arbejde som frisør og tage præcist det samme for det......
du kan også være ude for nogle steder at folk uden uddannelse klipper i
saloner ( har set det selv) og kalder sig frisør....... så uddannelse eller
ej, titel eller ej... man kan aldrig vide ;)

> [...]
> forbeholden end jeg er, hvis vedkommende IKKE har en kommerciel interesse.

hvor skiller du så den kommercielle interesse...... ved positiv eller
negativ omtale?

> [...]
har
> særlig interesse (evt. kommerciel) i produktet.

lovprises lige frem.....*G*

> Hvor skrappe krav jeg stiller til dokumentation afhænger også af, hvad
> behandlingen koster, hvor det sælges, hvem der har produceret det, hvad
det
> skal bruges til etc..

jeg får en eller anden trist fornemmelse.... jeg kunne ikke selv være så
afhængig af andres holdninger og meninger til ting..... der foretrækker jeg
langt personlig erfaring..... både mine næres og mine egne.....

> [...]
er
> IKKE villig til at ofre 10-15.000 kroner uden at have en vis sikkerhed

jamen hvilken sikkerhed vil du kræve i dette tilfælde?
der er masser af matriale på nettet.... der er masser af personlige
henvisninger at få hvis man spørger de rigtige steder.....
ejeren siger selv at hvis man ikke ser gode resultater inden for 15
behandlinger, så anbefales det at stoppe.... der vil altid være en eller
anden form for resultater i form af forbedret hudkvalitet og velvære... men
med gode resultater snakkes der om mistede centimeter.....
og ifølge ejeren har hun kun oplevet det 2 gange på de sidste fem år hvor
hun har udført behandlingen.....

> Og så findes der produkter, der ganske givet er pengene værd og virker
helt
> som producenten lover - det betyder dog ikke nødvendigvis, at jeg vil købe
> og bruge produktet.

det er jo altid et personligt valg...... ligesom med alt andet....

> [...]
der
> er langt sjovere ting at bruge penge på *S*

dit valg*G* jeg har valgt at gøre det fordi det har øget min velvære
betydeligt og fordi min personlige velvære vægter højere end feks en rejse
sydpå.....

> [...]
> ved. Men at et stof er blevet forbudt herhjemme er jo heller ikke
> ensbetydende med, at danskere ikke står på hovedet for at købe det - og

igen jeg kender ikke produktet, men vil da gerne læse nærmere om det...
ligesom jeg gerne vil se den artikel du nævnte tidligere, men stadig ignorer
mig omkring.....

> Så jeg mener faktisk seriøst, at manglende dokumentation for virkning og
> uskadelighed ikke altid stopper et produkt.'

sikkert, men det eneste du lige nævner er skin-cap ( hvad det så end er)....
jeg kan ikke selv lige komme i tanken om noget konkret som er trukkket
tilbage eller skubbet ud af markedet, men ved dog der er noget derude*G*

> [...]
> fare for en kraftig bivirkning. Om et produkt skal trækkes tilbage eller

en kraftig virkning er måske relevant hvis vi taler om en stor del af
brugerne oplever den.... hvis vi er ude i marginaler og det ydermere er
kundens eget ansvar, og hun er varslet, så ser jeg ingen grund til at omtale
det......

> Øh ja.... og? Er stadig ikke med på, hvad du vil sige med det

jeg spørger om vi er enige..... thats all......

> [...]
> eneste, der virker. Du synes helt at overse, at jeg giver udtryk for
> manglende viden - og at jeg altså IKKE skråsikkert skriver, at kost og

du gav ikke voldsomt udtryk for manglende viden i de første to
udtalelser.... snarere tværtimod.....

> Jeg har svaret dig. Hvis du ikke synes, jeg har svaret, er det fordi jeg
> ikke forstår, hvad det er for et svar, du forventer.

det gør du jo nok ikke så.... jeg synes ellers jeg formulerer mig meget
direkte..... der er ikke ret mange svar muligheder i det spørgsmål, men
alligevel får du vendt og drejet det til noget det ikke er....

> [...]
> behandlingsformer, der er adgang til i dag?
>
> I givet fald vil mit svar være, at det aner jeg ikke.

jeg forventer du svarer på om du ville vælge en behandling der virker, eller
en diæt der ikke virker..... det kan da ikke være så svært..... ignorer
penge faktoren og aldersfaktoren og forhold dig til det konkrete
spørgsmål.....
du kan også vende den om på andre ting... feks en løbetur eller
nutrilet.....
det er lidt underordnet....
valget står mellem noget der virker og noget der ike virker på et bestemt
problem...... hvad ville du vælge?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 18:51

> hvor skiller du så den kommercielle interesse...... ved positiv eller
> negativ omtale?

Forstår ikke, hvad du mener med spørgsmålet desværre

> [...]
jeg
> langt personlig erfaring..... både mine næres og mine egne.....

Men jeg ofrer altså ikke 15.000 kr. på at få personlig erfaring *S*

Taler vi om en kur til den pris, skal der seriøs dokumentation til for at
overbevise mig om dens effekt. Altså en uvildig undersøgelse med
kontrolpersoner etc.

Andres personlige erfaring vil i sådanne tilfælde ikke betyde ret meget for
mig. Medmindre jeg kender den pågældende og således ved, om det er en
person, hvis dømmekraft er til at stole på.

Du kan jo finde masser af mennesker, der har erfaring med, at man undgår
rynker på maven ved at spise lever en gang om ugen. Efter min mening er
sådanne "erfaringer" intet værd overhovedet. Sådanne mennesker er jo ganske
enkelt ikke i stand til at vurdere sammenhængen mellem årsag og virkning.

> jamen hvilken sikkerhed vil du kræve i dette tilfælde?

Når det gælder den behandling du taler om, vil jeg se uvildige og
kontrollerede forsøg med behandlingen, hvis jeg skal overbevises om dens
effekt.

> igen jeg kender ikke produktet, men vil da gerne læse nærmere om det...
> ligesom jeg gerne vil se den artikel du nævnte tidligere, men stadig
ignorer
> mig omkring.....

Æhhh... jeg var altså ikke lige klar over, at du har forventet at JEG skulle
sørge for at skaffe den til dig. *S*

Jeg har set set den i papirudgave på arbejde.
Den var - så vidt jeg husker - fra B.T. eller fra Berlingske.
Jeg er derfor ikke i stand til at sende dig et link.

Jeg skrev udtrykkeligt i mit 2. indlæg:

"Jeg ville tro, at det er det eneste, der virker på appelsinhud."

Og i et efterfølgende skrev jeg om vægttab, at det er ".... ikke nok til at
FJERNE. Det er der mig bekendt alligevel intet, der kan."

Bid mærke i ordene "TROR" og "MIG BEKENDT."
Det er åbenlyse erkendelser af mangel på viden.

Så jeg har faktisk lige fra start gjort det klart, at jeg TROR - og ikke, at
jeg VED, hvad der kan fjerne appelsinhud.

> jeg forventer du svarer på om du ville vælge en behandling der virker,
eller
> en diæt der ikke virker.....

Jeg vil selvfølgelig vælge en behandling, jeg VED virker.

Men taler vi konkret om appelsinhud og valget mellem diæt/vægttab og den
behandling du har valgt, så ville jeg helt klart vælge diæt.

Om diæt/vægttab virker - og i hvilket omfang - kan jeg jo dårligt vide,
medmindre jeg har prøvet. Den billigste og mest naturlige behandling vil
være mit første forsøg.

Virker det ikke, vil jeg næppe gøre mere.
Vælge en behandling til 10-15.000 kr. vil jeg afgjort ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 21:01

> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Forstår ikke, hvad du mener med spørgsmålet desværre

feks den tidliger omtalte overlæge.... jeg mener at han har en kommerciel
interesse i at fortsat at lade folk gå i troen at intet virker på
appelsinhud....
hans kommercielle interesse er feks at folk stadig kommer i hans
konsultation og at han kan henvise til andre behandlere i lægestanden, og
således bevare sin ancenitet.... han vil naturligvis omtale denne behandling
negativt for at bevare hans egne kommercielle interesse.....
vil du skille ham fra og ikke anse ham for et uvildig forum?? eller vil du
tage hans udtale for gode varer til trods for at han tilsyneladende udtaler
sig udfra hans egne kommercielle interesse, og tydelige manglende viden
omkring behandlingen....

> der foretrækker jeg
>
> Men jeg ofrer altså ikke 15.000 kr. på at få personlig erfaring *S*

det er så dit valg ;) jeg foretrækker som sagt personlig erfaring, og den
kan man altså også få uden at smide 15000 kr...... man kan sagtens få en
fornemmelse af hvor dybt behandlingen virker efter en prøvebehandling som jo
så koster 400 kr......
som jeg allerede har fortalt så er det primært velhaverkvinder der kommer
der, og de bruger primært mund til mund metoden....
der har været omtale af det på oestrogen, og for nylig også i urban og på tv
( kan ikke huske hvilken kanal).....

> Taler vi om en kur til den pris, skal der seriøs dokumentation til for at
> overbevise mig om dens effekt. Altså en uvildig undersøgelse med
> kontrolpersoner etc.

det gør vi jo ikke..... og problemet i dette tilfælde er jo så at lægerne
ikke vil tro på det, og dermed laver de heller ikke en undersøgelse der er
uvildig... og slet ikke når maskinen koster 350.000 kr, og det jo så kræver
at enten en behandler ( som der kun findes en af heri landet) er villig til
at bruge tid og mange penge på at overbevise nogle individer om at det hun
allerede tror fuldt og fast på, virker...

> [...]
> mig. Medmindre jeg kender den pågældende og således ved, om det er en
> person, hvis dømmekraft er til at stole på.

det er vi så enige i.....

> [...]
ganske
> enkelt ikke i stand til at vurdere sammenhængen mellem årsag og virkning.

lige den med lever er jo svær at påvise...... men med den omtalte behandling
ser man jo resultater inden for 5 uger..... og der bliver altid taget før og
efter billeder.... nogle anvender diæt imens de får behandlingen, andre gør
ikke..... det bliver der så vidt jeg ved ikke holdt øje med, idet det er
centimeter og billeder der afgør resultatet...

> Når det gælder den behandling du taler om, vil jeg se uvildige og
> kontrollerede forsøg med behandlingen, hvis jeg skal overbevises om dens
> effekt.

se mit svar længere oppe.....

> Æhhh... jeg var altså ikke lige klar over, at du har forventet at JEG
skulle
> sørge for at skaffe den til dig. *S*

eftersom du henviste til den, så må det da være at forvente at du
fremskaffer kilden..... ;)

> Jeg har set set den i papirudgave på arbejde.
> Den var - så vidt jeg husker - fra B.T. eller fra Berlingske.
> Jeg er derfor ikke i stand til at sende dig et link.

når du nu bruger den som dokumentation i en debat som denne kunne det måske
være en god ide at huske hvor du ser det, eller i det mindste forklare at
det var noget du læste i forbifarten.......

> eller en diæt der ikke virker.....
>
> Jeg vil selvfølgelig vælge en behandling, jeg VED virker.

godtså ;)

> Men taler vi konkret om appelsinhud og valget mellem diæt/vægttab og den
> behandling du har valgt, så ville jeg helt klart vælge diæt.

også selvom du er slank, på grænsen til tynd?
det virker på mig som uasvarligt på den måde at mene at tynde mennesker bør
gå på diæt for at fjerne appelsinhud......

> Om diæt/vægttab virker - og i hvilket omfang - kan jeg jo dårligt vide,
> medmindre jeg har prøvet. Den billigste og mest naturlige behandling vil
> være mit første forsøg.

jeg ville personligt aldrig anbefale en slank pige diæt, hvis det eneste hun
vil af med er nogle buler på lårene.... det er at puste til gløderne synes
jeg....

> Virker det ikke, vil jeg næppe gøre mere.
> Vælge en behandling til 10-15.000 kr. vil jeg afgjort ikke.

det er så dit valg ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 21:49

> [...]
behandling
> negativt for at bevare hans egne kommercielle interesse.....

Den omtalte overlæge henviser næppe nogen til behandling hos andre.
Hans indstilling er jo, at ingen anden behandling end vægttab virker.

Mig bekendt har han ikke udtalt sig offentligt om den behandling du taler
om. Er det så ikke lige lovlig forhastet af dig at konkludere, hvordan han
vil omtale den? *S*

I øvrigt kommer kvinder med appelsinhud næppe i konsultation hos en
overlæge! Man vader sjældent direkte fra gaden ind til overlæger for at
blive behandlet.

Og kan ikke få øje på, at han har nogen kommerciel fordel ud af at sige, at
intet andet end vægttab virker.

> vil du skille ham fra og ikke anse ham for et uvildig forum??

Ja. Jeg vurderer ham til at være saglig og troværdig.
Ikke fordi han er overlæge, men fordi han er hudspecialist. Og fordi jeg
ikke kan få øje på, at han vinder noget som helst ved sin mening.
Og fordi han ikke er den eneste hudlæge med den mening.

> eller vil du tage hans udtale for gode varer til trods for at han
tilsyneladende udtaler
> sig udfra hans egne kommercielle interesse, og tydelige manglende viden
> omkring behandlingen....

Jeg kan slet ikke få øje på, at han har nogen kommerciel interesse - men
skal da ikke kunne sige, om han har aftaler i stil med dem Arne Astrup havde
med sukkerfabrikkerne *S*

Det har jeg nu ingen grund til at tro.

> eftersom du henviste til den, så må det da være at forvente at du
> fremskaffer kilden..... ;)

Det er vi så ikke lige enige om *S*
Men jeg kunne og burde have oplyst artiklens overskrift og den avis, den
blev bragt i. Beklager, at jeg ikke fik det med.

> også selvom du er slank, på grænsen til tynd?

Så vil jeg næppe gå på slankekur.

Til gengæld har jeg aldrig nogensinde set en slank - på grænsen til tynd -
med appelsinhud der overhovedet er værd at bekymre sig om!

> det virker på mig som uasvarligt på den måde at mene at tynde mennesker
bør
> gå på diæt for at fjerne appelsinhud......

Hvem mener de skal det?

> [...]
hun
> vil af med er nogle buler på lårene.... det er at puste til gløderne synes

Jeg ville anbefale hende at leve med bulerne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 22:21

> han vil naturligvis omtale denne
> behandling
>
> Den omtalte overlæge henviser næppe nogen til behandling hos andre.
> Hans indstilling er jo, at ingen anden behandling end vægttab virker.

hvilket jo så vil betyde at hen vil henvise til en klinisk diætist frem for
noget andet..... hvis han altså henviser....

> Mig bekendt har han ikke udtalt sig offentligt om den behandling du taler
> om. Er det så ikke lige lovlig forhastet af dig at konkludere, hvordan
han
> vil omtale den? *S*

det ved jeg ikke.... du konkluderer da også ud fra andre udtalelser.....
eftersom han udtaler at kun vægttab virker, kan man da med rette konkludere
at hen enten har en negativ indstilling til denne behandling eller ikke
kender til den......

> I øvrigt kommer kvinder med appelsinhud næppe i konsultation hos en
> overlæge! Man vader sjældent direkte fra gaden ind til overlæger for at
> blive behandlet.

nååå det ved jeg nu ikke*G* det kan jo være de kommer der for andre
problemer.... men den udtalelse der får mig egentlig til at føle at han er
endnu mere utroværdig, når du nu antyder at han slet ikke har noget med
appelsinhud at gøre i det daglige......

> Og kan ikke få øje på, at han har nogen kommerciel fordel ud af at sige,
at
> intet andet end vægttab virker.

igen, han har netop intet ud af at sige noget uden for lægestanden virker,
men han har interesse i at holde det så videnskabeligt som muligt, og
således undgå at give skønhedsindustrien noget af den ancenitet som han
har.....

> [...]
> ikke kan få øje på, at han vinder noget som helst ved sin mening.
> Og fordi han ikke er den eneste hudlæge med den mening.

det er vi så uenige i...... og igen, hans udtalelse omkring hvad appelsinhud
var er jo præcis den samme som der står alle andre steder.....

> Jeg kan slet ikke få øje på, at han har nogen kommerciel interesse - men
> skal da ikke kunne sige, om han har aftaler i stil med dem Arne Astrup
> [...]

en hudspecialist arbejder så vidt jeg ved, primært med hudoverfladen.....
ikke så meget med de dybere fedtlag.... så hudspecialist, overlæge eller ej,
så føler jeg ikke han er så meget mere troværdig end så mange andre der i
det daglige arbejder med hud....

> Det er vi så ikke lige enige om *S*

hey jeg spurgte efter den tre gange*G* ligesom du ofte spørger efter kilder,
så gør jeg altså det samme*G*

> Så vil jeg næppe gå på slankekur.

netop....

> Til gengæld har jeg aldrig nogensinde set en slank - på grænsen til tynd -
> med appelsinhud der overhovedet er værd at bekymre sig om!

det har jeg.......

> bør
>
> Hvem mener de skal det?

det virkede på mig som om du vil anbefale alle at gå på diæt for at komme af
med uønskede buler..... hvilket er grunden til at jeg spurgte....

> hun
>
> Jeg ville anbefale hende at leve med bulerne.

det ville jeg umiddelbart også, men hvis det ikke var en option, ville jeg
anbefale hende at prøve andre muligheder frem for diæt.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 23:18

> hvilket jo så vil betyde at hen vil henvise til en klinisk diætist frem
for
> noget andet..... hvis han altså henviser....

Og gør han det, er det næppe noget han tjener på.

> [...]
konkludere
> at hen enten har en negativ indstilling til denne behandling eller ikke

Hvis han ikke kender den, har han næppe en negativ indstilling til den.
Måske han vil være skeptisk - hvilket kun vil være naturligt, hvis han er
professionel.

> men den udtalelse der får mig egentlig til at føle at han er
> endnu mere utroværdig, når du nu antyder at han slet ikke har noget med
> appelsinhud at gøre i det daglige......

At han ikke dagligt beskæftiger sig med appelsinhud, er ikke ensbetydende
med, at han er utroværdig. Lige så lidt som du bliver utroværdig af ikke
dagligt at arbejde med emnet. Så klap nu lige hesten, inden du når ud i
vilde og forhastede konklusioner.

> [...]
> men han har interesse i at holde det så videnskabeligt som muligt, og
> således undgå at give skønhedsindustrien noget af den ancenitet som han

Skønhedsindustrien får ikke "ancenitet" via en overlæges udtalelser. Man kan
ikke give andre af sin anciennitet.

(Anciennitet er et udtryk for det tidsrum, man har siddet i en bestemt
stilling.)

Hvis han ikke har noget ud af at påstå, at noget udenfor lægestanden
virker - er vi med andre ord enige om, at han ikke har KOMMERCIEL interesse.
Så fik vi det på plads.

> det er vi så uenige i...... og igen, hans udtalelse omkring hvad
appelsinhud
> var er jo præcis den samme som der står alle andre steder.....

Ja så er det nok forkert *GGG* Hvis der er andre, der har sagt det samme....

> hey jeg spurgte efter den tre gange*G* ligesom du ofte spørger efter
kilder,
> så gør jeg altså det samme*G*

Du skrev blot, at du gerne ville se den. og jeg skulle altså så konkludere,
at JEG skulle skaffe den til dig *S*

Er du mon vant til at skrige: "Jeg er tørstig" og så kommer folk styrtende
med drikke til dig *S*

Jeg beklager, men jeg kan hverken give dig et link eller kopiere hele
indholdet og sende det til din e-mail. Men husker jeg det, mens jeg er på
arbejde, skal jeg gerne tjekke, hvilken avis artiklen blev bragt i.

> det virkede på mig som om du vil anbefale alle at gå på diæt for at komme
af
> med uønskede buler..... hvilket er grunden til at jeg spurgte....

Appelsinhud er ikke noget, der kan få mig til at anbefale nogen at gøre
noget som helst.
Og jeg kunne ikke drømme om at anbefale andre end meget overvægtige at tabe
sig.

Hvordan du er nået frem til en anden konklusion undrer mig.... en smule.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-06-03 23:34

> for
>
> Og gør han det, er det næppe noget han tjener på.

så vidt jeg er informeret tjener læger penge på den patienter de
behandler... ergo har han også penge i klemme, også i det øjeblik han
henviser til en anden læge..... i samme øjeblik han har patienten inden for
døren kommer der kroner i kassen.... hvad tror du ellers sygesikringskortene
er beregnet til?

> [...]
> med, at han er utroværdig. Lige så lidt som du bliver utroværdig af ikke
> dagligt at arbejde med emnet. Så klap nu lige hesten, inden du når ud i

jeg sagde bare at jeg føler han virkede mere utroværdig..... det er der
intet vildt og forhastet i overhovedet..... jeg siger jo bare min
mening......

> Hvis han ikke har noget ud af at påstå, at noget udenfor lægestanden
> virker - er vi med andre ord enige om, at han ikke har KOMMERCIEL
interesse.
> Så fik vi det på plads.

nej, for nu vender du den om..... jeg mener han har noget ud af at påstå at
det ikke virker.... ligesom feks DDV har noget ud af at påstå at lever
virker på løs hud......
hans kommercielle interesse ligger i at undgå at få andre behandlinger til
at virke positive..... fordi det vil nedvurdere hans egne metoder og
muligheder....

> appelsinhud
>
> Ja så er det nok forkert *GGG* Hvis der er andre, der har sagt det
samme....

er du træt??? jeg siger jo netop at det er rigtig nok..... jeg tror hellere
du må læse det igen.....

> Du skrev blot, at du gerne ville se den. og jeg skulle altså så
konkludere,
> at JEG skulle skaffe den til dig *S*

ja og eftersom du havde set den, kunne du måske overveje at tænke lidt selv,
og henvise til hvor du havde set den, eller sende et link til den...... men
det er naturligvis for nemt..........

> Er du mon vant til at skrige: "Jeg er tørstig" og så kommer folk styrtende
> med drikke til dig *S*

jeg skrev faktisk flere direkte spørgsmål ind til artiklen og overlægen,
ligesom jeg ordret skrev: det er en udtalelse fra en person som jeg desværre
ikke kender og ikke kender baggrunden på..... jeg vil gerne se den artikel
du henviser til......
men det er måske for meget at forvente at du kan forstå en hentydning?

> Jeg beklager, men jeg kan hverken give dig et link eller kopiere hele
> indholdet og sende det til din e-mail. Men husker jeg det, mens jeg er på
> arbejde, skal jeg gerne tjekke, hvilken avis artiklen blev bragt i.

det må du gerne...... da jeg som sagt meget gerne vil se den artikel, og
selv danne mig et indtryk af det...... jeg synes desværre din gengivelse af
det har virket mangelfuld....

> [...]
tabe
> sig.
>
> Hvordan du er nået frem til en anden konklusion undrer mig.... en smule.

måske det er din forvirrede måde at formulere dig på?

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-06-03 14:10

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> så vidt jeg er informeret tjener læger penge på den patienter de
> behandler...

Næh... læger i det offentlige system får fast løn.

Hermed falder hele din argumentation sammen, idet der SVJH var tale om en
overlæge ved en hospitalsafdeling.

> døren kommer der kroner i kassen.... hvad tror du ellers
sygesikringskortene
> er beregnet til?

Har du en idé om hvad moderne behandlinger koster?

> nej, for nu vender du den om..... jeg mener han har noget ud af at påstå
at
> det ikke virker.... ligesom feks DDV har noget ud af at påstå at lever
> virker på løs hud......

Hvad har de ud af at påstå at lever virker på løs hud? sælger de lever?

> hans kommercielle interesse ligger i at undgå at få andre behandlinger til
> at virke positive..... fordi det vil nedvurdere hans egne metoder og
> muligheder....

.... eller også har han gennemgået de undersøgelser der findes, og
konkluderet, at de fleste metoder, efter afprøvning, ikke virker på
appelsinhud.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-06-03 14:15

> [...]

konkludere
> at hen enten har en negativ indstilling til denne behandling eller ikke

....eller - som tredje mulighed - er objektiv.

> [...]
> men han har interesse i at holde det så videnskabeligt som muligt, og
> således undgå at give skønhedsindustrien noget af den ancenitet som han

Nu forstår jeg ikke rigtig hvad du mener med anciennitet, men du er
tydeligvis ikke klar over at der i videnskaben er indbygget et
objektivitetskriterium. Det er således ligegyldigt om noget er indenfor
eller udenfor lægestanden, hvis det bliver "holdt videnskabeligt" - så er
det objektivt.

> en hudspecialist arbejder så vidt jeg ved, primært med hudoverfladen.....
> ikke så meget med de dybere fedtlag....

Det er fedt i huden - det er bl.a. det som er problemet i forbindelse med
cellulitis.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 14:17

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> at
>
> Hvad har de ud af at påstå at lever virker på løs hud? sælger de lever?

det handler så vidt jeg kan dømme om troværdighed...... de har på et eller
andet tidspunkt fundet en undersøgelse der underbygger teorien om at visse
indholdsstoffer ( jeg ved ikke hvilke) har en positiv effekt på huden......
den teori har de bygget deres kostplan op omkring, og hvis de nu, efter
adskillige år, trækker den teori ud af deres kostplan vil det se negativt
ud, og i sidste ende have en negativ effekt på deres omdømme......
især i betragtningen af at kostplanen sikkert adskillige gange har været
igennem en revurdering.....
det er ihvertfald min teori.......

> ... eller også har han gennemgået de undersøgelser der findes, og
> konkluderet, at de fleste metoder, efter afprøvning, ikke virker på
> appelsinhud.

måske, men jeg tillader mig at tvivle........

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 14:16

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> Næh... læger i det offentlige system får fast løn.
>
> Hermed falder hele din argumentation sammen, idet der SVJH var tale om en
> overlæge ved en hospitalsafdeling.

Fordi man er ansat i det offentlige, så man vel godt have interesser,
der ligger ud over det konkrete ansættelsesforhold.

Skal jeg sige navnet?
Men lad os da bare lege Lykkehjulet, hvor konsonanterne er gættet.

_ r n _ _ s t r _ p

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-06-03 16:07

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
> Fordi man er ansat i det offentlige, så man vel godt have interesser,
> der ligger ud over det konkrete ansættelsesforhold.

Du viser tydeligt, at du ikke har læst indlæggene. Der blev nemlig konkret
sagt, at lægerne fik betaling for de patienter de behandler - og det er ikke
korrekt i det offentlige system. Der blev slet ikke taget stilling til noget
som helst andet.

Udover det er de her konspirationsteorier grænsende til latterlige - måske
skulle I junke lidt mindre X-files.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 07:24

> [...]

> patienten inden for døren kommer der kroner i kassen....
> hvad tror du ellers sygesikringskortene er beregnet til?

Læger har aldrig behandlet appelsinhud og henviser mig bekendt heller ikke
til anden behandling. Og går dermed ikke glip af nogen indtægt.

> ligesom feks DDV har noget ud af at påstå at lever
> virker på løs hud......

Hvad ville de have ud af at fortælle, at det IKKE virker?

> ja og eftersom du havde set den, kunne du måske overveje
> at tænke lidt selv,

Jamen det falder mig slet ikke ind at JEG, der skal sørge for at sende dig
en avisartikel *S*

Havde jeg derimod kunnet poste et link, havde jeg gjort det!

> og henvise til hvor du havde set den, eller sende et link til
> den...... men det er naturligvis for nemt..........

Jeg burde have nævnt, hvilken avis, den blev bragt i, det giver jeg dig helt
ret i.
Men det er mig ikke muligt at sende et link til en mappe i et arkivskab på
min arbejdsplads *S*

> jeg skrev faktisk flere direkte spørgsmål ind til artiklen og
> overlægen, ligesom jeg ordret skrev: det er en udtalelse fra
> en person som jeg desværre ikke kender og ikke kender
> baggrunden på.....

Lige så lidt som jeg kender baggrunden på den behandling du henviser til
eller den person, der udfører den.

> jeg vil gerne se den artikel du henviser
> til...... men det er måske for meget at forvente at du kan
> forstå en hentydning?

Moaaar.... jeg er tørstig. Skaf mig vand *S*

> måske det er din forvirrede måde at formulere dig på?

Det kan være, at min måde at formulere mig på er forvirrende - for dig.
Men det er bestemt ikke en forvirret måde jeg formulerer mig på.

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle

Dato : 16-06-03 17:25

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg burde have nævnt, hvilken avis, den blev bragt i, det giver jeg dig
helt
> ret i.

Hvad forhindrer dig i at nævne det nu?

mange hilsner
nusle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 17:22

> [...]
> adskillige år, trækker den teori ud af deres kostplan vil det se negativt
> ud, og i sidste ende have en negativ effekt på deres omdømme......

Det har ikke nogen negativ indflydelse på folks omdømme, at de erkender at
være blevet klogere.

Og handler det hele om, at der er kommet ny viden på bordet, er det en
daglig foreteelse, specielt på ernæringsområdet, at fortælle offentligt, at
man har opdaget, at tingene hænger anderledes sammen.

Du behøver kun følge en smule med i medierne for at opdage, at det faktisk
er ganske almindeligt og helt uden risiko for tab af omdømme er fortælle, at
man har fundet frem til nye viden, der rokker ved den gamle.

Først fortalte de os, at vi skulle stege i så lidt fedt som muligt.
Så fandt de ud af, at det er aldeles ligegyldigt, hvor meget fedt vi steger
i.

Du behøver med andre ord ikke gå og frygte, at de holder nyhederne tæt ind
til kroppen for at skjule dem for os *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 17:24

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> ..... jeg vil gerne se den artikel du henviser til......

Det drejer sig om følgende artikel fra BT, 2. sektion, Journalen side 18:

"Creme mod appelsinhud er virkningsløs"

artiklen er fra 27 juli 1997

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 17:31

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad forhindrer dig i at nævne det nu?

Intet.... ikke nu *S*

Som jeg skrev drejede det sig om en artikel, der ligger i en mappe i et
arkivskab på mit arbejde. Jeg skulle lige på arbejde og finde den. *S*

Så kig i et andet indlæg. Avis, dato og sidetal er postet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 17:40

> Det drejer sig om følgende artikel fra BT, 2. sektion, Journalen side 18:
>
> "Creme mod appelsinhud er virkningsløs"
>
> artiklen er fra 27 juli 1997

hvilket så kun får mig til at sige at siden 1997 er der sansyneligvis sket
alvorlige ting på markendet, og den tidligere omtalte behandling har været i
DK i de sidste 5 år, dvs siden '98....
hvilket jo naturligt nok gør at den tidligere nævnte læge derfor næppe
kender til den, men det gør også at artiklens indhold ikke er 100% relevant
i forhold til den nuværende viden på området....
nu har jeg ikke adgang til sådanne arkiver og ville slet ikke vide hvor jeg
skulle begynde, men i lyset af artiklens alder, anser jeg den ikke længere
for aktuel.......

men tak for informationen ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 17:41

> konkludere
>
> ...eller - som tredje mulighed - er objektiv.

måske, men jeg tillader mig at tvivle, især i lyset af at jeg ikke selv har
set den pågældende artikel og derfor ikke har fået muligheden for at dømme
for mig selv.... også i lyset af at den tidligere omtalte behandling har
visuelle beviser, og at den ikke er voldsomt udbredt i dk, men derimod er
det i både frankrig og usa..... hvor vi vel godt kan blive enige om at de er
lysår foran danskerne hvad angår virksomme behandlinger på mange områder...

> [...]
> objektivitetskriterium. Det er således ligegyldigt om noget er indenfor
> eller udenfor lægestanden, hvis det bliver "holdt videnskabeligt" - så er

hvor er det indbygget?? er læger ikke tilladt at have deres egen mening om
ting??
det er ikke hvad jeg har oplevet i min tid som patient....

hudoverfladen.....

> Det er fedt i huden - det er bl.a. det som er problemet i forbindelse med
> cellulitis.

ifølge min anatomibog(frisørfagets) ligger fedtcellerne primært i
underhuden(det dybeste hudlag), og det er læderhuden der binder overhuden
til underhuden og dermed også læderhudens fibroblastere der bliver for
stramme når der dannes cellulitis...
underhuden er også det sted der omtales mindst så vidt jeg kan dømme... da
dets primære opgave er at polstre mod stød og virke som depotorgan.....
det er så vidt jeg kan dømme primært overhud (og de tre lag der findes der)
og læderhud som hudlægerne(og andre der arbejder med huden) arbejder med,
idet det er der alle de spændende celler og lignende befinder sig....
ligesom det primært er de hudlag der er til at komme i nærheden af med
diverse produkter for kroppens eget immunforsvar, uden at ligefrem ødelægge
huden.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 17:53

> hvilket så kun får mig til at sige at siden 1997 er der sansyneligvis sket
> alvorlige ting på markendet, og den tidligere omtalte behandling har været
> DK i de sidste 5 år, dvs siden '98....

Jeg tror ikke overlægers viden om deres felt er begrænset til, hvad der
foregår i DK.
Den slags har det med at fare rundt til internationale kongresser for at
møde fagfolk og prale med deres viden *S*

> [...]
relevant
> i forhold til den nuværende viden på området....

Selvom behandlingen kun har været i DK siden 1998, så er der tale om en over
12 år gammel behandlingsform, som han ganske givet har hørt om, ifald den er
så effektiv. Den har været brugt i USA siden januar 1996.

Det ville i øvrigt være ganske interessant at se "efter"-billeder, der ikke
er taget umiddelbart efter en intensiv behandling, men eksempelvis 3 måneder
efter man er stoppet og altså har ofret 10-15.000 kr. på at få appelsinhuden
fjernet.

> [...]
jeg
> skulle begynde, men i lyset af artiklens alder, anser jeg den ikke længere

Jamen så prøv at kig efter Berlingske Tidende fra 12 juli 2002 - 2. Sektion,
MAGASIN side 3

Der finder du artiklen "Hvorfor får kvinder appelsinhud?" og i den gentager
Hans Chr. Wulff sig selv og supplerer med:

"...mod appelsinhud er selv et mirakel ikke nok," siger professor og
overlæge i hudsygdomme ved Bispebjerg Hospital, Hans Chr. Wulff og
fortsætter: ". Det eneste, der hjælper, er at tabe sig og motionere, så
fedtet bliver erstattet af muskler."

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 17:57

> [...]
der)
> og læderhud som hudlægerne(og andre der arbejder med huden) arbejder med,

Det er rart at vide, at frisører ved mere end speciallæger i hudsygdomme om
hudens underliggende fedtlag *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 18:11

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> Du viser tydeligt, at du ikke har læst indlæggene.

jo jo. Desværre. Men jeg gider ikke diskussioner med Lisbeth Jacobsen.
Hun er Lisbeth. Og det kan man desværre ikke lave om på.

> Der blev nemlig konkret
> sagt, at lægerne fik betaling for de patienter de behandler - og det er ikke
> korrekt i det offentlige system.

Det er det sjove ved forholdsord. De er så små, men har en stor
betydning

for skulle vist være af eller fra. hvis dit indlæg skulle have nogen
som helst relevans.

For hvad var det nu Sabina hun sagde....læs nu lige lidt tilbage.

> Der blev slet ikke taget stilling til noget
> som helst andet.

Lad os nu se:

Hvis nu læger ikke tjener penge på at have patienter. Hvad tjener de så
penge på?
Hmmmm, gad nu lige vide hvad en læges job er: nå ja, behandle
patienter...

Det er vist det Sabina mener med at tjene penge på at have patienter.

> Udover det er de her konspirationsteorier grænsende til latterlige - måske
> skulle I junke lidt mindre X-files.

Arne Astrup, konspirationsteori, hmmmmmmm.

Måske kunne du virke lidt mindre skråsikker. storhed står forfald, you
know.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 18:53

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er Lisbeth. Og det kan man desværre ikke lave om på.

Hvad ville du lave mig om til, hvis du kunne *LOL*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 19:39

> [...]

> patienter...
>
> Det er vist det Sabina mener med at tjene penge på at have patienter.

lige præcis..... en læge(hvis vi går ud fra at det er en der arbejder med
mennesker) ville ikke kunne praktisere sit fag uden patienter..... uanset om
det er hands on patienter eller blot biopsier fra ansigtsløse patienter....
ligesom en frisør ikke kunne praktisere sit fag uden hår ( uanset om det
sidder på parykker eller hoveder)....
hvis lægen ingen patienter har, har han intet levebrød, derfor vil det altid
være i lægens interesse at have patienter.......

konspirationsteorier??

det er måske løgn og latin at læger arbejder med patienter??
*ser undrene ud* hvad søren laver de så?????

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 20:21

> Jeg tror ikke overlægers viden om deres felt er begrænset til, hvad der
> foregår i DK.

måske ikke... men kan du garantere det?

> Den slags har det med at fare rundt til internationale kongresser for at
> møde fagfolk og prale med deres viden *S*

muligvis, men kan du garantere det??
nu har de overlæger jeg har haft med at gøre primært erfaringer her fra
landet af..... og jeg har haft ikke mindre tre ekstremt dygtige af slagsen
på min sag da jeg ikke reagerede som flertallet..... de seneste to her på
sjælland havde begge ry for at være toppen inden for deres område..... den
ene endda specialist i lige min type operation, og samtidig lægen der
primært operede på børn her i landet.....
trods hans brede viden kunne jeg alligevel informere ham om ting han ikke
anede en brik om, som jeg havde samlet op på udenlandske sites og hos
udenlandske læger......
så jo, det kan godt være at nogle læger praler med deres viden i udlandet,
men personligt vil jeg hellere have en læge der har hænderne med i det han
laver og kan kende en prut fra en fis..... in a manor of speaking....... og
heldigvis for mig er det netop den type læger jeg har haft for
størstedelen.... desværre har jeg også oplevet dem der lever med næsen i
bøgerne og ikke kan se ordene for bare bogstaver....

> [...]
er
> så effektiv. Den har været brugt i USA siden januar 1996.

korrekt, men igen, kan du garantere at den pågældende læge har været i
udlandet og kender til denne behandling?
det tror jeg næppe du kan, medmindre du kan fremskaffe nogle beviser eller
kender ham personligt.....
en ting er hvad du tror, men det gør det bestemt ikke mere korrekt end det
jeg tror......

> [...]
måneder
> efter man er stoppet og altså har ofret 10-15.000 kr. på at få

jamen jeg skal gerne forhøre mig hos ejeren...... er ret sikker på at hun
ligger inde med et eller andet.......

> Jamen så prøv at kig efter Berlingske Tidende fra 12 juli 2002 - 2.
Sektion,
> MAGASIN side 3

igen, jeg har ikke adgang til sådanne ting, og ville ikke ane hvor jeg
skulle begynde at lede.....

> [...]
> overlæge i hudsygdomme ved Bispebjerg Hospital, Hans Chr. Wulff og
> fortsætter: ". Det eneste, der hjælper, er at tabe sig og motionere, så

sjovt nok så er det min opfattelse at fedtet ikke kan _erstattes_som sådan
af muskler...... fedtet vil altid være der i form af fedtceller som jo
aldrig forsvinder medmindre man suger dem ud, men deres massefylde/vægt vil
derimod godt kunne erstattes.... således at fedtvævet bliver mindre mens
musklerne forstørres..... der er jo også den faktor at fedt fylder mere end
muskler.....
men han har utvivlsomt sagt det på den måde for at masserne kunne forstå
hans holdning.....
men.... er appelsinhud en hud_sygdom_???
/ironi on/
det vidste jeg godt nok ikke........ hvilket lægemagasin kan jeg finde det
statement i?
og her gik jeg og troede at det var en tilstand som opstod pga arvelighed og
kvindelige kønshormoner..... men hvis det er en sygdom må der jo også være
en kur......
/ironi off/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-03 20:24

> der)
>
> Det er rart at vide, at frisører ved mere end speciallæger i hudsygdomme
om
> hudens underliggende fedtlag *S*

er det kun tilladt dig at udtrykke dig tvivlende??
er det kun dig der kan antyde ting... prøv lige at læse det jeg skriver
igen....
jeg skriver _så vidt jeg kan dømme_... ike at jeg ved mere end speciallæger
eller noget i den stil....
men utroligt at du kan få det til at lyde sådan....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 20:58

> måske ikke... men kan du garantere det?

Ja. Jeg VED, at lægers viden ikke begrænser sig til, hvad der foregår i DK.
Og det ved du også.

> muligvis, men kan du garantere det??

Ja. Læger farer rundt til kongresser, læser tidskrifter, udveksler
erfaringer. Og speciallæger er ikke nogle af de mindst vidende på deres
felt.

> desværre har jeg også oplevet dem der lever med næsen i
> bøgerne og ikke kan se ordene for bare bogstaver....

Jeg tror du er blevet smittet af den sygdom, der til tider hindrer en i at
se ordene for bare bogstaver *S*

> korrekt, men igen, kan du garantere at den pågældende læge har været i
> udlandet og kender til denne behandling?

Nej. Det kan jeg bestemt ikke.

> en ting er hvad du tror, men det gør det bestemt ikke mere korrekt end det
> jeg tror......

Jamen jeg tror ikke så meget andet, end at han nok hører om det meget
hurtigt, den dag nogen finder en revolutionerende behandling mod
appelsinhud. Jeg er overbevist om, at han ikke kommer til at gå 12 år i
uvidenhed fra behandlingen er opfundet, til han hører om den. Specielt ikke,
når han træder frem i medierne med års mellemrum og lufter sin "uvidenhed"
om behandling af appelsinhud.

> jamen jeg skal gerne forhøre mig hos ejeren...... er ret sikker på at hun
> ligger inde med et eller andet.......

Der findes massevis af kuponhæfter med "før" og "efter" billeder.... har du
også for vane at hoppe på den slags?

Sagt på en anden måde - hvis jeg ligefrem skal overbevises, kræver det mere
uvildig dokumentation end der, der leveres af folk med kommerciel interesse
i produktet.

I øvrigt har jeg hæftet mig ved, at behandlingen ikke har vedvarende effekt.
Den skal holdes vedlige med jævnlige behandlinger. Der er med andre ord ikke
tale om en behandling, der fjerner appelsinhud.

> igen, jeg har ikke adgang til sådanne ting, og ville ikke ane hvor jeg
> skulle begynde at lede.....

Rent ud sagt.... HVORFOR IND I HEDE HULE HELVEDE havde du da så travlt med
at jeg skulle finde oplysninger til dig om avis og dato, når du alligevel
ikke vil bruge det til noget? Du ville SÅ gerne se den artikel, at du hele
tre gange fortalte om din uovervindelige trang til at se den. Du var næsten
hysterisk krævende for at få de oplysninger, der var nødvendige for at få
fingre i dem. Og pludselig er det ligemeget?????

> [...]
og
> kvindelige kønshormoner..... men hvis det er en sygdom må der jo også være

Det er ikke alle sygdomme, der kan kureres, desværre.
Og ikke alle sygdomme, der findes en kur mod.

Mvh Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 21:06

> er det kun tilladt dig at udtrykke dig tvivlende??

Der er fanden til forskel på at lufte tvivl om SIN EGEN VIDEN - til at lufte
tvivl om, hvorvidt speciallæger i hudsygdomme har tilstrækkeligt kendskab
hudens underliggende lag til at kunne udtale sig om appelsinhud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-06-03 21:24

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Det er det sjove ved forholdsord. De er så små, men har en stor
> betydning

Begynder du nu på det igen... du var ellers endt i mit kill-filter, men du
må have skiftet adresse.

> for skulle vist være af eller fra. hvis dit indlæg skulle have nogen
> som helst relevans.

Nej, det skulle der ikke! meningen med det der blev skrevet var at læger
tjener flere penge, når de behandler flere patienter, således forstået, at
de få en pose penge for hver patient, der behandles - men det er ikke
rigtigt - og du ved jo også godt, at det var det diskussionen handlede om,
så i virkeligheden er du ikke en skid bedre end det du beskylder Lisbeth
for...

> Det er vist det Sabina mener med at tjene penge på at have patienter.

Ja, det kan da godt være - men rent formelt tjener lægerne altså ikke penge
på at have patienter. De tjene penge på at være til rådighed for
patienterne - om der er to eller ti gør ingen økonomisk forskel for lægen.

> Måske kunne du virke lidt mindre skråsikker. storhed står forfald, you
> know.

Tak for din kærlige omsorg - måske kunne du være lidt mindre nedladende
overfor folk, så kunne det være, at de gad diskutere med dig, men det ville
alligvel nok være for meget forlangt.

*PLONK*

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : nusle

Dato : 16-06-03 22:54

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> tjener flere penge, når de behandler flere patienter, således forstået, at
> de få en pose penge for hver patient, der behandles - men det er ikke

Det kan det nu godt være - hvis de f.eks. skriver recepter
ud til patienterne på et produkt de enten selv har direkte
økonomisk interesse i eller hvis interessenter på den ene
eller anden vis supporterer denne læge - det er set før,
og det vil ses igen.

> Ja, det kan da godt være - men rent formelt tjener lægerne altså ikke
penge
> på at have patienter.

Det gør de da både formelt og uformelt.

Formelt ved at de ville miste deres arbejde, hvis der ingen
patienter var.

Uformelt ved at de evt. supporteres i forskellige henseender
af div. firmaer.

mange hilsner
nusle

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 02:30

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Begynder du nu på det igen... du var ellers endt i mit kill-filter, men du
> må have skiftet adresse.

næh, ikke det sidste 10 måneder.

Jeg har i min tid på usenet haft følgende adresser

carstenr@groenjord.dk
carsten@car_ST_en.dk
cr@carben.dk

Enkelte gange har jeg fx brugt carsten@carben.dk men nej, jeg må skuffe
dig i den forstand at det program som du bruger er suboptimal, når du
bruger email-adresser som killfilter-kriterium.

> Nej, det skulle der ikke! meningen med det der blev skrevet var at læger
> tjener flere penge, når de behandler flere patienter, således forstået, at
> de få en pose penge for hver patient, der behandles

NEJ.

Det er hvad du læser det det som. Men forståelse er som bekendt noget
andet.

>- men det er ikke
> rigtigt - og du ved jo også godt, at det var det diskussionen handlede om,

Jamen, hvad var det så diskussionen handlede om? Åååååhhhh, du så
kloge Mikkel fortæl os ååååhhhh så uvidende hvad du kan fortælle af din
visdom.

(come on mand. Kom nu ned og snak som et almindeligt menneske).

> så i virkeligheden er du ikke en skid bedre end det du beskylder Lisbeth
> for...

hvorfor forsvarer du så lisbeth?

Der er måske forskel på folk?

> Ja, det kan da godt være - men rent formelt tjener lægerne altså ikke penge
> på at have patienter.

Nå, de kan da prøve at undlad at have patienter. Hvad ender månedslønnen
så på?

> De tjene penge på at være til rådighed for
> patienterne - om der er to eller ti gør ingen økonomisk forskel for lægen.

BS. Og det ved du sgu' også godt.

Privatpraktiserende læger laver sgu ikke en underlivsundersøgelse uden
at få for en underlivsundersøgelse.
Privatpraktiserende læger udskriver sgu ikke en recept uden at få penge
for det.
Privatpraktiserende læger laver sgu ikke noget uden at få penge for det.
En privatpraktiserende læge får også noget for at henvise til en
øjenlæge (og gudsketakoglov for det).

Næh du, læger har det sgu med at hytte deres og hinandens.
Du skal da ikke tro at læger er de rene filantroper. De har sgu også en
husleje der skal betales.

> Tak for din kærlige omsorg -

værsgo.

> *PLONK*

BS. Sidste gang du plonkede, så ville du ikke kunne se min besked.
Jeg har ikke skiftet emailadresse.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 03:21

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad ville du lave mig om til, hvis du kunne *LOL*

Som antydet. Det kan man (menneske) desværre ikke.

Jeg kan kun håbe, at du af dig selv finder ud af, at du ikke har de vise
sten. Ikke intellektuelt (der ved vi sgu alle, at vi ikke har de vise
sten), men helt inde hvor det gør ondt, helt inde i fundamentet.

Gerne en dag, hvor du møder begivenhed, der skubber dig ud over det du
formåer.
Da håber jeg, at du har så meget selverkendelse, at dine grænser er
nået.

Ikke at jeg ønsker dig indlæggelse på diverse psykiatiske afsnit, men
bare lige så'en lidt på grænsen. Et eller andet sted mellem at du
syntes at du ikke kan mere og så 100 gange oveni.
Et eller andet sted mellem, at du har været gennem grumme, men
nødvendige ting og at der bare er et eller andet hverdags som går dig på
tværs. Og det er hverdagstingen som gør dig ked.

Gerne lige før at "det bliver helt galt oppe i dit hoved". Lige før,
ikke tidigere, ikke efter.

Lige før grænsen for det du formår. Så håber jeg, at du kan se, at alt
hvad du hidtil har ment eller skrevet bliver opfattet i et helt andet
lys end hvad du egentlig troede du sagde.

Tro mig, rent intellektuelt ved vi godt, at vi alle har en sådan grænse,
men medmindre vi har været derude, så har man faktisk ikke set den.
Når man så har været derude og vende, hvor man bare ved, at man ikke
ønsker nogen anden, så begynder man at forstå andre menneskers
valg/prioriteringer ud fra de muligheder de har.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 06:37

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message

> Begynder du nu på det igen... du var ellers endt i mit kill-filter, men du
> må have skiftet adresse.

hvad er poblemet?

> [...]
> tjener flere penge, når de behandler flere patienter, således forstået, at
> de få en pose penge for hver patient, der behandles - men det er ikke

og det er ikke i bund og grund en og samme ting?

> [...]
> på at have patienter. De tjene penge på at være til rådighed for
> patienterne - om der er to eller ti gør ingen økonomisk forskel for lægen.

den holder jo ikke...... igen, hvis lægen ingen patienter har, så har han
intet job... en overlæge der kun kan trække 2 patienter, vil efter al
sansynelighed enten blive omprioriteret eller nedprioriteret, frem for ham
der har 10 patienter om dagen..... det kaldes effektivitet......
og nu er det jo også sådan at overlæger har patienter i flere lag..... der
er deres personlige patienter, som de behandler via deres konsultation... og
så er der deres egne patienter der bliver indlagt og behandlet på
sygehuset... og så er der de patienter som lægen ikke personligt tager imod
og indlægger, men som henvises af andre læger....... og endelig de patienter
som bliver indlagt akut.......
hvis lægen er inkompetent vil han miste sine personlige kunder, han vil
utvivlsomt også miste kollegernes respekt og dermed deres henvisning....
det gør jo så at han mister 3/4 dele af det patientgrundlag han har, og kun
kan fungere som konsulent og akutlæge.......
hvor længe tror du en sådan læge vil være ansat i det offentlige?

så, formelt eller ej, så tjener en læge penge på at have patienter...... han
modtager måske ikke penge direkte fra patienterne, eller pr patient, men
ikke desto mindre kræver hans virke at han har patienter og en god "bedside
maner"....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 06:53

> Jeg tror du er blevet smittet af den sygdom, der til tider hindrer en i at
> se ordene for bare bogstaver *S*

sjovt som den smitter den sygdom.... du lider jo også ofte af den.....

> Nej. Det kan jeg bestemt ikke.

det siger du ellers længere oppe at du kan..... jeg stiller det samme
spørgsmål 3 gange, hvorfor forskellige svar?

> [...]
ikke,
> når han træder frem i medierne med års mellemrum og lufter sin "uvidenhed"

nu glemmer du en ret afgørende faktor......
behandlingen vi taler om er udvilket af skønhedsindustrien, ikke
lægestanden..... det alene er nok til at gøre den "utroværdig" for mange
læge og derfor vil mange læger på forhånd afskrive den som useriøs, uanset
om den er virksom eller ej......

> Der findes massevis af kuponhæfter med "før" og "efter" billeder.... har
du
> også for vane at hoppe på den slags?

nej, men jeg plejer at stole på billeder af min egen krop.... ligesom jeg
også stoler på min kærestes vurdering af den forandring min krop har
gennemgået......

> [...]
mere
> uvildig dokumentation end der, der leveres af folk med kommerciel

ja det tror jeg gerne.... efterhånden har jeg den opfattelse at de eneste du
kan stole på er folk der sidder og taler negativt om ting de ikke kender
til, og som har en lægetitel..... uden iøvrigt at have andre beviser for
deres kompetance.....

> Rent ud sagt.... HVORFOR IND I HEDE HULE HELVEDE havde du da så travlt med
> at jeg skulle finde oplysninger til dig om avis og dato, når du alligevel
> ikke vil bruge det til noget?

fordi jeg forventede det var noget der var almindeligt tilgængeligt ved at
kontakte den nærmeste kiosk og spørge om de havde et eksembel af sidste uges
aviser...... jeg havde ikke regnet med at det krævede at jeg havde adgang
til et eller andet arkiv........

> [...]
> hysterisk krævende for at få de oplysninger, der var nødvendige for at få
> fingre i dem. Og pludselig er det ligemeget?????

nej ikke ligemeget, bare umuligt for mig at finde..... men hvis det er dig
så magtpåliggende at vise mig at du har ret, er du da yderst velkommen til
at scanne den pågældende artikel og smide den i dk.binaer........ men det er
måske ligemeget om du kan bevise dine påstande?

> og
>
> Det er ikke alle sygdomme, der kan kureres, desværre.
> Og ikke alle sygdomme, der findes en kur mod.

sjovt som kun du kan svare alvorligt på en tydeligt markeret ironisk
udtalelse.....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 06:57

> [...]
> tvivl om, hvorvidt speciallæger i hudsygdomme har tilstrækkeligt kendskab
> hudens underliggende lag til at kunne udtale sig om appelsinhud.

der er absolut ingen forskel i din og min udtalelse....... du udtaler dig
meget konsekvent om hvad overlæger gør og ikke gør, uden ellers at have
nogen konkret viden om det... jeg tillader mig at forholde mig til en
anatomibog der beskriver huden, og kommer derved frem til at det dybeste
hudlag (underhuden) kun har to funktioner, og dermed sansyneligvis er den
mindst vigtige af hudlagene, set i lægemæssigt øjemed.....
men du kan måske ikke give mig ret i at de to øvre hudlag er langt vigtigere
og primært de hudlag en hudlæge ville arbejde med?....
det er blot ikke min erfaring at det er sådan......

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-06-03 07:34

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message

> [...]
> økonomisk interesse i eller hvis interessenter på den ene
> eller anden vis supporterer denne læge - det er set før,

Igen, det var slet ikke det der bliver diskuteret her! der blev fremført en
påstand om at læger i det offentlige sygehussystem tjener flere penge, når
de behandler flere patienter, og det er ganske simpekt ikke rigtigt.

....den situtation du beskriver er iøvrigt særdeles sjælden - og jeg ville da
være interesseret i at høre på konkrete eksempler, du ¨måtte have...

> Det gør de da både formelt og uformelt.

Nej!

> Formelt ved at de ville miste deres arbejde, hvis der ingen
> patienter var.

.... og hvor realistisk er det i dagens Danmark?

> Uformelt ved at de evt. supporteres i forskellige henseender
> af div. firmaer.

Det er i hvert fald en påstand - om den har hold i virkeligheden, det
mangler jeg fortsat at få godtgjort. Sålænge jeg ikker har noget mere
konkret at gå efter, så vil jeg kalde det de sædvanlige
konspirationsteorier, som er gode, frit opfundne historier, som egner sig
bedre til film end til den virkelige verden.

Det er rent faktisk beskæmmende at se, hvordan sådanne teorier vinder
gehør - de er et udtryk for en ubehagelig fundamental mistro til andre
mennesker. Lad os da endelig tro på en flok mennesker, der griber vilde
ideer og teorier ud af den blå luft, medens en gruppe, der har som erklæret
mål at undersøge tingene grundigt inden de udtaler sig bliver udsat for
mistro.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-06-03 07:39

> [...]

imod
> og indlægger, men som henvises af andre læger....... og endelig de

Nu er det langt fra alle læger, der har privat konsultation. Langt de fleste
er "almindelige" hospitalslæger.

> hvor længe tror du en sådan læge vil være ansat i det offentlige?

Længe, da der er lægemangel...

> [...]
> modtager måske ikke penge direkte fra patienterne, eller pr patient, men
> ikke desto mindre kræver hans virke at han har patienter og en god

Mmmm... Vi kan godt blive enige om, at han ikke tjener flere penge fordi
han får en patient mere, ikke sandt?

....og vi kan også godt blive enige om, at han ikke tjener noget på at
henvise til andre læger?

Vi kan vist også godt blive enige om, at han slet ikke tjener noget
yderligere ved ikke at anbefale nogen behandling fremfor en alternativ
behandling?

Så, hvor er det lige "bedside maner" kommer ind i billedet? du fremfører, at
læger udtaler sig negativt om en behandling, som han ikke selv kan tilbyde
noget alternativ til - hvad er det lige gevinsten er?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 08:03

> Jeg kan kun håbe, at du af dig selv finder ud af, at du ikke har de vise
> sten. Ikke intellektuelt (der ved vi sgu alle, at vi ikke har de vise
> sten), men helt inde hvor det gør ondt, helt inde i fundamentet.

Det lyder for mig som om du bærer på en dyb, dyb smerte, som andre dårligt
kan undgå at røre ved?

Når man kommunikerer i et forum som dette har man ikke muligheden for at se,
hvordan andre reagerer og hvilket humør de er i. Men jeg kan forsikre dig,
at jeg på ingen måde har til hensigt at træde på dig.

Må jeg ikke foreslå dig at overveje, om du med din facon sender nogle
anden side? Og som nok ikke harmonerer med, hvad du har behov for.

> Ikke at jeg ønsker dig indlæggelse på diverse psykiatiske afsnit, men
> bare lige så'en lidt på grænsen.

Du fortæller mig, at du ønsker, at jeg mister min livsglæde, min optimisme
og kontrollen over mit liv? Hvordan vil det dog kunne glæde dig? Og hvad er
det dog for at humør du er i, siden du ikke evner at ønske dine medmennesker
det bedste?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 08:08

> det siger du ellers længere oppe at du kan..... jeg stiller det samme
> spørgsmål 3 gange, hvorfor forskellige svar?

Du læser ikke, hvad jeg skriver, men hvad du TROR jeg skriver!

> [...]
er
> måske ligemeget om du kan bevise dine påstande?

Det er IKKE tilladt.
Du må selv finde de nævnte artikler, ifald du vil se dem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 08:09

> ... og hvor realistisk er det i dagens Danmark?

realistisk nok....

> patienter
>
> Nu er det langt fra alle læger, der har privat konsultation. Langt de
fleste
> er "almindelige" hospitalslæger.

som tidligere nævnt har jeg haft kontakt med 3 forskellige overlæger inden
for samme felt.... alle disse læger har haft konsultationer.... der er ikke
på noget tidspunkt nævnt privat konsultation ( som i familielæger)...... men
ikke desto mindre har overlæger også patienter kun de ser....

> han
> "bedside
>
> Mmmm... Vi kan godt blive enige om, at han ikke tjener flere penge fordi
> han får en patient mere, ikke sandt?

jeg har aldrig påstået de tjente _flere_ penge på flere patienter.... kun at
de tjente penge på patienter......

> ...og vi kan også godt blive enige om, at han ikke tjener noget på at
> henvise til andre læger?

det er jeg nu ikke så sikker på...... henvisninger fungerer ofte begge veje
i speciallæge regi....

> Vi kan vist også godt blive enige om, at han slet ikke tjener noget
> yderligere ved ikke at anbefale nogen behandling fremfor en alternativ
> behandling?

nej det kan vi ikke... mange læger er underlagt klausuler og kontrakter som
gør at de har aftaler med forskellige lægemiddelfirmaer og derfor primært
benytter og henviser til deres produkter...... du går vel ikke i den tro at
lægemiddelindustrien ikke også har nogle jern med i ilden..
lægemiddelindustrien er faktisk ret "slemme" til at komme med gaver og andre
små "perks" som skal overbevise lægerne..... nogle ville kalde det
bestikkelse, men andre kalder det godt salgsarbejde......

> [...]
> læger udtaler sig negativt om en behandling, som han ikke selv kan tilbyde
> noget alternativ til - hvad er det lige gevinsten er?

at han ikke mister troværdighed...... tro det eller ej, læger har også brug
for at være troværdige.....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 08:12

> Du læser ikke, hvad jeg skriver, men hvad du TROR jeg skriver!

nej det er lige omvendt... du læser ikke hvad jeg skriver.....

> er
>
> Det er IKKE tilladt.
> Du må selv finde de nævnte artikler, ifald du vil se dem.

tja..... need i say more.....
det må virkelig være nemt at argumentere på den måde......

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 10:00

> [...]
> påstand om at læger i det offentlige sygehussystem tjener flere penge, når
> de behandler flere patienter, og det er ganske simpekt ikke rigtigt.

hvor i alverden ser du den påstand???
der blev ordret sagt: så vidt jeg er informeret tjener læger penge på den
patienter de behandler...

der er ikke sagt noget om at han tjener flere penge jo flere patienter han
behandler....... '
den eneste pointe der er: ingen patienter = ingen penge... eller ingen løn
om du vil.....

> [...]
> konspirationsteorier, som er gode, frit opfundne historier, som egner sig
> bedre til film end til den virkelige verden.

jamen så forklar da lige hvorfor læger får løn? det kunne jo være vi andre
har misforstået noget......

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 10:00

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 11:48

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det lyder for mig som om du bærer på en dyb, dyb smerte, som andre dårligt
> kan undgå at røre ved?

Hvad fabler du om?

> Når man kommunikerer i et forum som dette har man ikke muligheden for at se,
> hvordan andre reagerer og hvilket humør de er i.

Men hvorfor så ikke tage de ting som folk siger for gode varer.
Fx når en mand/kvinde siger, at det ikke kan lade sig gøre at bruge tid
på aktivitetX.
Mon ikke at personen har så meget selvindsigt, at vedkommende har vendt
og drejet kalenderen, forsøgt at får fri og alle de andre ting man gør
før man siger, at det ikke kan lade sig gøre.
Så er der ingen grund til, at "strø salt i såret" og fortælle om, hvor
dygtig man selv er.

Man skal på usenet passe på med analogier, men jeg forsøger mig
alligevel:
----------
Når man ser en person der har brækket det højre ben, så giver det ikke
flere muligheder for personen at fortælle, at man selv har brækket det
venstre ben for 10 år siden. Det hjælper at få skaffet noget lægehjælp,
så benet kan sættes sammen igen. Lægehjælpen giver muligheder. Det gør
fortællingen om, at man selv har brækket benet ikke.
Når en person er ved at drukne, så hjælper det ikke at starte
svømmeundervisning fordi svømmeundervisning på længere sigt kan
forhindre at situationen opstår igen. svømmeundervisningen gør faktisk
at personen dør (og så er det jo så som så med den lange sigt). Det
hjælper at smide redningskrans ud til vedkommende eller selv springe i
vandet og bjærge vedkommende.
De ved begge to, at de er ude i en situation, hvor situationen har
overtaget kontrollen over de muligheder der er. I begge situationer skal
man hjælpe folk ud fra de muligheder som situationen byder. Og ikke hvad
man selv har gennemlevet eller hvad der hjælper på lang sigt.
----------

I hverdagen findes der så andre faktorer som man ikke er helt herre
over. Heldigvis ikke så drastiske som i analogien. Men de er der.

> Men jeg kan forsikre dig,
> at jeg på ingen måde har til hensigt at træde på dig.

Næh,

> Du fortæller mig, at du ønsker, at jeg mister min livsglæde, min optimisme
> og kontrollen over mit liv?

Næh, men det trygge liv (med livsglæde, optimisme og kontrol) du snakker
om , at man altid har et valg. Det er det altså ikke alle der har.
Du har tilsyneladende rent intellektuelt forståelse for, at ikke alle
har et valg, men de råd du kommer med viser ikke denne forståelse.

Og metoden for at kunne forstå det hele vejen. Det er altså at
gennemleve en situation, hvor man ikke har kontrollen over hvad der
foregår, hvor selv det mest optimistiske ikke kan praktiseres, hvor selv
den største livsglæde får sig et midlertidigt knæk.
Når man så kommer ud på anden side, så har man fået det "under huden"
hvad det vil sige ikke at kunne vælge selv. Hvor faktorer der ligger
uden for ens kontrol træffer de valg man gør.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 13:50

> Hvad fabler du om?

Om dine reaktioner såmænd!

> Men hvorfor så ikke tage de ting som folk siger for gode varer.

I det omfange jeg ikke tager ting for gode varer, er det fordi jeg ser
anderledes på tingene. Jeg kan forstå, at det kan genere dig ret voldsomt,
at høre opfattelser, der strider mod dine egne. At du opfatter det som
fornærmende til tider. Sådan oplever jeg det slet ikke. Måske mit overskud
og min indlevelsesesevne bare er langt større end din, når det kommer til
stykket? Jeg føler mig i hvert fald ikke "trådt på" af andres holdninger i
det omfang du synes at gøre det.

> [...]
> og drejet kalenderen, forsøgt at får fri og alle de andre ting man gør
> før man siger, at det ikke kan lade sig gøre.

Det ser ud som om personen undervejs i debatten har fået øje på mulige måder
at løse problemet på. Så det ser faktisk slet ikke ud til, at situationen er
så fastlåst og umulig, som den først så ud. Og sådan er det jo tit. Specielt
hvis man som Niels er åben for at SE mulighederne. Og det er han jo. Han har
ligefrem set flere mulige måder at løse problemet på.

> Så er der ingen grund til, at "strø salt i såret" og fortælle om, hvor
> dygtig man selv er.

Jamen hallo!!!!! Jeg giver faktisk udtryk for, at jeg tror på, at andre er
præcis lige så dygtige! *S*

> Når man ser en person der har brækket det højre ben, så giver det ikke
> flere muligheder for personen at fortælle, at man selv har brækket det
> venstre ben for 10 år siden.

Næh.. men det kan måske inspirere at høre, hvordan andre har klaret de
praktiske problemer, der kan være forbundet med at have brækket et ben. og
dur andres erfaringer ikke, gør det ikke skaden større. Og har man ikke brug
for at høre andres råd og erfaringer.... så synes jeg man skal finde et
andet selskab end Usenet! Her må man dælendullleme leve med, at der kommer
meninger og erfaringer.

> [...]
> man hjælpe folk ud fra de muligheder som situationen byder. Og ikke hvad
> man selv har gennemlevet eller hvad der hjælper på lang sigt.

Men nogle gange er man i situationer, hvor man SELV må redde sig frem for at
vente på, at andre gør det. Og er det ikke rart at vide, at man har både
evnerne og styrken til det?

Jeg lærte i øvrigt at svømme ved - som 11-åeig - at hoppe ud på dybt vand...
og så er det ikke engang løwn! I begyndelsen var det ussel hundesvømning.
Men jeg fik det lært. Og det gjorde jeg ved at prøve selv og ved at lytte
til de gode råd, jeg fik fra andre. jeg tog det, jeg mente, jeg kunne bruge.
Og jeg holdt røven ovenvande *S*

Jeg fortæller det IKKE for at genere dig, men for at illustrere, hvor dyb en
tro jeg har på, at jeg kan klare mig. Og jeg tror, at andre kan det samme!

> I hverdagen findes der så andre faktorer som man ikke er helt herre
> over. Heldigvis ikke så drastiske som i analogien. Men de er der.

Jeps.. men i det aktuelle tilfælde diskuterede vi, om man kan finde 1-2-3
timer om ugen til noget man gerne vil. Og dét er man godt nok selv herre
over!

> Næh, men det trygge liv (med livsglæde, optimisme og kontrol) du snakker
> om , at man altid har et valg. Det er det altså ikke alle der har.

Nej.. det ved jeg sørme godt, at ikke alle har.

> Du har tilsyneladende rent intellektuelt forståelse for, at ikke alle
> har et valg, men de råd du kommer med viser ikke denne forståelse.

Jeg har intellektuelt og konkret/praktisk den erfaring, at der ALTID er et
valg! Ikke dermed sagt, at man altid har mulighed for at vælge det, man
gerne vil have! Jeg siger kun, at man altid har et valg. Som regel endda
adskillige valgmuligheder og ikke bare to.

Og meget ofte er de muligheder man har, jo netop konsekvensen af valg, man
tidligere har truffet - eller undladt at træffe.

> [...]
> foregår, hvor selv det mest optimistiske ikke kan praktiseres, hvor selv
> den største livsglæde får sig et midlertidigt knæk.

Hvem siger, at jeg ikke har været i den situation også?
Kan du forestille dig, at det at gennemleve en sådan situation og komme ud
på den anden side måske netop er forklaringen på, at man tror på sin styrke?

> Når man så kommer ud på anden side, så har man fået det "under huden"
> hvad det vil sige ikke at kunne vælge selv. Hvor faktorer der ligger
> uden for ens kontrol træffer de valg man gør.

Eller også har man erkendt, at man til enhver kan vælge at give op, lade stå
til - eller kæmpe imod.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 19:00

> der er absolut ingen forskel i din og min udtalelse.......

Der er da der så absolut. Der er kollossal forskel.

Jeg har udtrykt tvivl om MIN EGEN VIDEN.
Du udtrykte tvivl om andres. (specialægens)

> du udtaler dig meget konsekvent om hvad overlæger gør og ikke
> gør, uden ellers at have nogen konkret viden om det...

Forkert. Jeg har faktisk masser af konkret viden om læger, overlæger og
speciallæger. Omend jeg ikke ved alt om dem.

> men du kan måske ikke give mig ret i at de to øvre hudlag er
> langt vigtigere og primært de hudlag en hudlæge ville arbejde
> med?....

Min kommentar gik ikke på din og andre frisører videns om huden.
Min kommentar gik heller ikke på de forskellige hudlag.

Jeg svarede ene og alene på dit spørgsmål: "er det kun tilladt dig at
udtrykke dig tvivlende??"

Nej. Det er ikke kun mig, der må udtrykke tvivl! Det er tilladt alle at
tvivle.
Det er sørme også tilladt at tvivle på, at speciallæger ved noget om
underhud og appelsinhud og hvad de i øvrigt beskæftiger sig med.

Men det rokker ikke ved, at der er fanden til forskel på, om man udtrykker
tvivl om sin egen viden - eller man underkender specialisters.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 19:21

> tja..... need i say more.....
> det må virkelig være nemt at argumentere på den måde......

Jeg er faktisk ikke med på, hvad du mener med ovenstående sarkasme.

Det er nemlig ganske almindeligt i en debat at henvise til artikler og
deslige. Også uden at man af den grund skal stå på hovedet i kopimaskiner
eller scannere for at poste dem til folk, der kræver at få dem tilsendt! Det
er faktisk helt almindeligt, at man henviser til kilden - og at folk SELV
finder kilden frem, ifald de vil tjekke.

Der plejer tillige at være en vis troværdighedsgrænse, når man debatterer
med folk.
Hvis nogen henviser til en artikel eller en bog, så plejer man sædvanligvis
at stole på, at de ikke har opfundet den pågældende artikel/bog, men at den
rent faktisk findes. Og vil man gerne se den... jamen så finder man den
selv. Det er der absolut intet ualmindeligt i.

Når folk afleverer skriftlige eksamensopgaver, er det almindelige med en
stribe henvisninger til kilder - men bestemt ikke almindeligt, at de
samtidig smækker bunken af kilder i eksamensbordet som dokumentation.

Når en journalist i sine artikler henviser til en navngiven overlæge, er det
heller ikke almindeligt, at journalisten skal dukke op hos læserne med
overlægen ved hånden for at dokumentere, at der ikke er tale om en til
lejligheden opdigtet overlæge.

Hvis du ikke stoler på, at de folk du debatterer med citerer fra rigtige
avisartikler - og endda citerer korrekt - så stoler du så lidt på de
pågældende, at det må betegnes som ren idioti overhovedet at debattere med
dem. Mennesker, du har så lidt tillid til, skal du lade være med at
diskutere med.

Hvis du kan præsentere uvildig og seriøs dokumentation for den behandling du
taler om, skal jeg dog gerne ekstraordinært sørge for, at du får de omtalte
artikler at se.

Men indtil da må du nok vælge, om du vil stole på, at de omtalte artikler
eksisterer og at jeg har citeret helt loyalt fra dem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 19:31

> Jeg er faktisk ikke med på, hvad du mener med ovenstående sarkasme.

jeg har snippet det meste af dit indlæg fordi det er totalt irelevant i
forhold til min kommentar....
jeg hentydede udelukkende til at det må være nemt at henvise til gamle
artikler, og selv have adgang til dem, for bagefter at sige det ikke er
tilladt at lige kyle dem i scanneren eller lignende ( nogle kopimaskiner kan
faktisk kopiere direkte til mail) og smide dem et sted hvor vi knapt så
heldige har en ærlig chance for at finde dem.....
sarkasmen ligger for din egen regning, den var der ikke oprindeligt........
men jeg synes det er sjovt som du ignorerer tydelig ironi i det ene indlæg
og ser sarkasme i et andet hvor det ikke er tilstede......
mon ikke du skulle tage at læse indlæggene med et lidt mere åbent sind? ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 19:38

> Der er da der så absolut. Der er kollossal forskel.
>
> Jeg har udtrykt tvivl om MIN EGEN VIDEN.
> Du udtrykte tvivl om andres. (specialægens)

nej jeg gør ikke.... jeg siger udelukkende at der så vidt jeg kan dømme
primært er overhuden og læderhuden lægerne arbejder med..... det er alt.....
jeg har ikke sagt at jeg sår tvivl om deres viden, på deres område vel at
mærke..... jeg er sikker på at den pågældende læge er en udemærket læge i
hudsygdomme, men igen er det mig bekendt ikke en sygdom at have
appelsinhud.......

> Forkert. Jeg har faktisk masser af konkret viden om læger, overlæger og
> speciallæger. Omend jeg ikke ved alt om dem.

du lader ellers ofte som om.....

> Min kommentar gik ikke på din og andre frisører videns om huden.
> Min kommentar gik heller ikke på de forskellige hudlag.

hvorfor ikke?

> Jeg svarede ene og alene på dit spørgsmål: "er det kun tilladt dig at
> udtrykke dig tvivlende??"

whatever.....

> [...]
> Det er sørme også tilladt at tvivle på, at speciallæger ved noget om
> underhud og appelsinhud og hvad de i øvrigt beskæftiger sig med.

utroligt, hvorfor så dine underlige bemærkninger??

> Men det rokker ikke ved, at der er fanden til forskel på, om man udtrykker
> tvivl om sin egen viden - eller man underkender specialisters.

jeg underkender ikke en skid, jeg siger min mening...... som stadig er at:
[...]

bemærk især ordene jeg har markeret med *
hvis det ikke er udtryk for min egen mening, så ved jeg ikke hvad er....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 20:01

> hvorfor ikke?

Fordi jeg som tidligere nævnt ikke engang har en frisørs viden om hud,
underhud og appelsinhud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 20:06

> jeg hentydede udelukkende til at det må være nemt at henvise til gamle
> artikler, og selv have adgang til dem, for bagefter at sige det ikke er
> tilladt at lige kyle dem i scanneren eller lignende

Jeg skrev, at det ikke er tilladt at poste en artikel i en nyhedsgruppe!
Ikke at det ikke er tilladt at kyle dem i en scanner/kopimaskine.

Hvis du søger på Google vil du kunne se, at jeg i mange år har været optaget
af det urimelige i at krænke andres ophavsret ved at poste artikler på
Usenet/hjemmesider etc. Så nej.. det gør jeg afgjort ikke.

> ( nogle kopimaskiner kan
> faktisk kopiere direkte til mail) og smide dem et sted hvor vi knapt så
> heldige har en ærlig chance for at finde dem.....

Jeg har ikke umiddelbart adgang til en scanner.

Men derudover synes jeg som sagt det overskrider anstændighedsgrænsen med
mange meter at forvente, at andre skal sørge for at skaffe dig kopier af
artikler frem for at stole på, at de eksisterer og at der er citeret
korrekt.

Du kan jo selv finde dem! Hvis du vel at mærke ER interesseret i de
artikler, du skiftevis afviser relevansen af for i det næste at vise stor
interesse for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 20:42

> Fordi jeg som tidligere nævnt ikke engang har en frisørs viden om hud,
> underhud og appelsinhud.

det forhindrer dig da ikke i at udtale dig om en læges viden om samme.......
hvad er forskellen?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 21:08

> det forhindrer dig da ikke i at udtale dig om en læges viden om
samme.......
> hvad er forskellen?

Nu er du igen ramt af momentan mangel på logisk sans. Og det er ment som
respekt for dine evner! Jeg tror nemlig ikke på, at dit spørgsmål er et
udslag af naiv uvidenhed, men derimod blot er særdeles polemisk.

Jeg er faktisk overbevist om, at du evner at ræsonere dig frem til, hvilken
forskel der er på, om jeg udtaler mig om hudens opbygning (som jeg har
erkendt ikke at vide noget om) eller jeg udtaler min tillid til, at en
speciallæge i hudsygdomme ved mere om emnet end jeg og en frisør tilsammen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Girlie

Dato : 10-06-03 21:01

> [...]

> vil ikke nævne navnet på behandlingen men gerne beskrive forløbet samt de
> resultater jeg har oplevet på bare 5 uger.....

Jamen fortæl! Hvad koster det for det første og hvad er det lige
behandlingen hedder?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-06-03 21:00

"Girlie" <girlie@hotmail.com> wrote in message
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

jeg

> Jamen fortæl! Hvad koster det for det første og hvad er det lige
> behandlingen hedder?

jeg har tilladt mig at sende dig en privat mail... sig lige til hvis den
ikke er kommet frem....

knus sabina...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-06-03 21:15

> jeg har tilladt mig at sende dig en privat mail... sig lige til hvis den
> ikke er kommet frem....

Øhhh... hvorfor må vi ikke få at vide her i gruppen, hvad du taler om? Er
der nogen grund til, at det skal bevares som en hemmelighed?

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-06-03 22:02

> Øhhh... hvorfor må vi ikke få at vide her i gruppen, hvad du taler om? Er
> der nogen grund til, at det skal bevares som en hemmelighed?
>
> Mvh. Lisbeth

Måske det skyldes, at hun ikke gider den tur igennem, som du gav vekommende
der startede tråden!

Katja

Som også gerne vil have en mail.. tak.. *GG* atlså omkring det Sabina taler
om

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-06-03 22:44

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message
> [...]
> der startede tråden!
>
> Katja
>
> Som også gerne vil have en mail.. tak.. *GG* atlså omkring det Sabina

mail er afsendt ;)

knus sabina

Fra : Pia J

Dato : 13-06-03 06:24

> [...]
> der startede tråden!
>
> Katja
>
> Som også gerne vil have en mail.. tak.. *GG* atlså omkring det Sabina

Ja, det lyder interessant - er det noget man kan praktisere selv?

:Pia

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 06:29

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> taler
>
> Ja, det lyder interessant - er det noget man kan praktisere selv?

nej desværre ikke.... medmindrer du certificerer dig og indkøber en maskine
til 350000 kr....

knus sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 07:25

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Måske det skyldes, at hun ikke gider den tur igennem, som du gav
> vekommende der startede tråden!

Lagde du mærke til, hvor elegant og aldeles ufornærmet vedkommende tog mine
spørgsmål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-06-03 22:38

> [...]
>
> Øhhh... hvorfor må vi ikke få at vide her i gruppen, hvad du taler om? Er
> der nogen grund til, at det skal bevares som en hemmelighed?

præcis som Katja nævner så er det for at undgå at der kommer et ramaskrig
over reklamer og deslige......
efterhånden synes jeg det er ubehageligt, og ser derfor ingen grund til
ligefrem at tillade mig selv at blive skydeskive omkring denne sag......
har du derimod lyst til at høre nærmere om det privat, skal jeg gerne
svare......

knus sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 07:23

> præcis som Katja nævner så er det for at undgå at der kommer et ramaskrig
> over reklamer og deslige......

Jamen, jamen.... Man må GERNE omtale produkter ved navn i denne gruppe.
Og det sker jævnligt UDEN at der kommer ramaskrig.

> [...]
> ligefrem at tillade mig selv at blive skydeskive omkring denne sag......
> har du derimod lyst til at høre nærmere om det privat, skal jeg gerne

Vi har faktisk for vane at skrive Herbalife, Nupo, Atkins, Reductil,
Therma-Power og andre produkt-navne, når det er konkrete kure/behandlinger
vi taler om.

Og når du ikke har kommmerciel eller anden særlig inteteresse i produktet,
er der da slet ingen grund til at sidde og putte med det.

Der er ligefrem en fordel ved at nævne navnet.
Det kunne jo være, der var andre out there, der har erfaringer med præcis
samme behandling - og som dermed kan bidrage med netop deres erfaringer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 12:53

> Jamen, jamen.... Man må GERNE omtale produkter ved navn i denne gruppe.
> Og det sker jævnligt UDEN at der kommer ramaskrig.

desværre sker det lige så ofte at man ikke kan sige noget uden at der falder
brænde ned..... derfor min tøven.....

> [...]
>
> Og når du ikke har kommmerciel eller anden særlig inteteresse i produktet,
> er der da slet ingen grund til at sidde og putte med det.

jeg "putter" ikke... jeg gider bare ikke være skydeskive så derfor vælger
jeg bevidst at tage en anden vej end normalt......
at andre frit nævner produkter er også fint, men denne behandling er ikke
som sådan en slankebehandling ( selvom den får kroppen til at se slankere
ud) da den ikke lover noget vægttab.....
derfor vil det kunne anses som værende uden for fundatsen hvis jeg nævnede
> [...]

> samme behandling - og som dermed kan bidrage med netop deres erfaringer.

jeg har tidliger spurgt her i gruppen, og også andre steder online, og ikke
fået nogle svar..... det kan godt være der er kommet nogle til, men med
denne behandling og den beskrivelse jeg er kommet med vil eventuelle
behandlede ikke være i tvivl om at det er den samme behandling......
det er ikke voldsomt udbredt på nettet, idet kundegrundlaget primært er
velhavende ( eller ihvertfald bedre bemidlede) kvinder......

mht erfaringer der mangler jeg personligt ikke eksembler..... jeg kender
flere der har prøvet behandlingen, og jeg tvivler på at nogle vil smide
10-15.000 kr efter noget der ikke virker...

knus sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-06-03 15:37

> [...]
> ud) da den ikke lover noget vægttab.....
> derfor vil det kunne anses som værende uden for fundatsen hvis jeg

Det er da så afgjort ikke udenfor fundatsen at nævne det. Men OK.. da du
ikke vil nævne det her, vil jeg da meget gerne have det oplyst i en privat
mail, om du vil.

Jeg har nemlig hørt om en sådan behandling, men er ikke sikker på, at der er
tale om netop den behandling du fortæller om. Jeg kan ikke huske den
behandling jeg før har læst om - men er det den samme, vil jeg kunne
genkende den på navnet.

> det er ikke voldsomt udbredt på nettet, idet kundegrundlaget primært er
> velhavende ( eller ihvertfald bedre bemidlede) kvinder......

Jamen vi surfer sørme da også på nettet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-03 17:30

> Det er da så afgjort ikke udenfor fundatsen at nævne det. Men OK.. da du
> ikke vil nævne det her, vil jeg da meget gerne have det oplyst i en privat
> mail, om du vil.

det er jo så et tolkningsspørgsmål.....

> [...]
> tale om netop den behandling du fortæller om. Jeg kan ikke huske den
> behandling jeg før har læst om - men er det den samme, vil jeg kunne

der er afsendt en mail til dig om det ;)

> Jamen vi surfer sørme da også på nettet *S*

ja det tror jeg gerne*G* men nu ved jeg at langt de fleste af kunderne
derude er "mund til øre" kunder, og hun kun har ret få kunder fra
nettet...... der findes en hjemmeside, men den ligger der så vidt jeg ved
mere fordi "det gør man", end som en reklamesøjle......
dog er der planer om at synliggøre den langt mere i fremtiden......

knus sabina

Fra : SNB

Dato : 09-06-03 21:36

96,50,-? Okay, der er nogle som har penge nok.
Jeg bruger den lidt billigere type creme, nemlig muskelvarmer - den koster
under det halve - men effekten er den samme. Nemlig en forøgelse af
blodomløbet.

Synes bare lige jeg ville dele det med Jer

Stor hils Suzan

Fra : Iben Staal Olsen

Dato : 10-06-03 18:43

"SNB" wrote :
> [...]
> blodomløbet.
>
> Synes bare lige jeg ville dele det med Jer

Hej Suzan,
Kan du se nogen effekt på cellulitten ved at bruge muskelvarmer ?
Og hvor lang tid gik der før du kunne se forandringen ?
--
Smil fra Iben