Besked på at post er slettet
Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-06-03 22:12

Hejsa.

Når jeg sletter en post i min mysql db, vil jeg gerne have en besked
på at det også er udført korrekt.

Jeg sletter på denne her måde:

mysql_query("DELETE FROM tabelnavn WHERE id = '$id'");

men vil gerne have tjek om det også er udført. Noget i stil med:

if ($id er slettet) {
så kommer en besked på at $id er slettet
}
else {
$id blev ikke slettet korrekt Prøv igen..
}

Hvordan gøres det ?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-06-03 22:35

Hej igen..

Undskyld ulejligheden, jeg fandt lige "mysql_db_query" i manualen
Den må kunne gøre det..

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Peter Theill

Dato : 08-06-03 01:31

> Undskyld ulejligheden, jeg fandt lige "mysql_db_query" i manualen
> Den må kunne gøre det..

Den returnerer kun status paa om eksekveringen gik godt. Dvs hvis du laver
'DELETE' af en raekke der ikke eksisterer vil du stadig ikke faa vaerdien
'FALSE'. Du skal hellere brugere 'mysql_affected_rows' der returnerer
antallet af slettede raekker (i dit tilfaelde). Du kan derfor tjekke om
denne vaerdi er '1'.

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-06-03 16:32

On Sun, 8 Jun 2003 02:30:50 +0200, "Peter Theill" <user@example.net>
wrote:

>. Du skal hellere brugere 'mysql_affected_rows' der returnerer
>antallet af slettede raekker (i dit tilfaelde). Du kan derfor tjekke om
>denne vaerdi er '1'.

Ja det har du ret i - tak.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-06-03 00:18

wrote:

> [...]
>'FALSE'. Du skal hellere brugere 'mysql_affected_rows' der returnerer
>antallet af slettede raekker (i dit tilfaelde). Du kan derfor tjekke om

Lige et spørgsmål mere.

printf ("Antal slettede poster er: %d\n", mysql_affected_rows());

Virker fint, men hvordan får jeg tallet %d over i en varialbel?
Har prøvet med

$antal = "%d"; og $antal = %d; det virker ikke, hvad går der
galt?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Peter Theill

Dato : 09-06-03 01:41

> Virker fint, men hvordan får jeg tallet %d over i en varialbel?
> Har prøvet med

Bare brug:

$antal = mysql_affected_rows();

eller hvis du oensker printf formatteringen:

$antal = sprintf("Antal slettede poster er: %d\n", mysql_affected_rows());

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-06-03 08:27

On Mon, 9 Jun 2003 02:40:57 +0200, "Peter Theill" <user@example.net>
wrote:

>Bare brug:
>
> $antal = mysql_affected_rows();

Ja selvfølgelig, var nok blevet lidt for træt..

Tak for hjælpen, nu kører det.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen