problemer med sessions
Fra : sune vuorela

Dato : 07-06-03 15:37

Hjesa!

Jeg får en fjelmeddelse:

Warning: session_start():
open(/tmp\sess_9bfc1aa8fd051651ec29f71b336ee92b, O_RDWR) failed: No
such file or directory (2) in E:\Apache2\htdocs\pass\index.php on line
4

linie 4 som den henviser til indeholder bare kommandoen
session_start();

og ikke andet.

Er der nogen, der vil pege mig i den rigtige retning?

Venlig hilsen
Sune - stadig nybegynder

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-06-03 23:52

sune vuorela wrote:

> [...]
> session_start();
>
> og ikke andet.
>
> Er der nogen, der vil pege mig i den rigtige retning?

Prøv at kig i php.ini efter 'session.save_path' og ret stigen der.

/Jan

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 00:56

En der kalder sig Jan Larsen <jan@snubi.dk> skrev:

>Prøv at kig i php.ini efter 'session.save_path' og ret stigen der.

Takker - det var lige det jeg manglede!

Venlig hilsen

Sune - som synes at folk i denne gruppe er meget hjælpsomme!

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 01:39

En der kalder sig sune vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev:

>Takker - det var lige det jeg manglede!

Men nu opstod der tilgengæld andre problemer. Jeg får følgende
fjelmeddelelser:

Min fil hedder index.php.

linje 3 er include("functions.php");

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers
already sent (output started at
E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php:72) in
E:\Apache2\htdocs\pass\index.php on line 4

Linje 4 i index.php er bare session_start();

functions.php indeholder et par funktioner som først kaldes fra linje
5 af.

Hentes functions.php via browseren (localhost/functions.php) er der
ingen fjelmeddelelser.

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by
(output started at E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php:72) in
E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php on line 6

og den linje der henvises til her ser bare sådan ud:
Header("Location: ./login.php");

Jeg håber at jeg kan få lidt flere hints i den rigtige retning

Fra : Peter Theill

Dato : 08-06-03 02:56

> Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers
> already sent (output started at
> E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php:72) in
> E:\Apache2\htdocs\pass\index.php on line 4

Det lader til filen "functions.php" sender noget output til klienten fx via
"echo". Et hurtigt fiks vil vaere at placere dit kald til "session_start()"
i starten af "index.php" (dvs *foer* du laver et kald til
"include('functions.php');").

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 12:26

En der kalder sig "Peter Theill" <user@example.net> skrev:

> [...]
>"echo". Et hurtigt fiks vil vaere at placere dit kald til "session_start()"
>i starten af "index.php" (dvs *foer* du laver et kald til

det fik den ene fjelmeddelelse til at holde op. Det undrer mig dog, da
functions.php kun indeholder funktioner. Sådan leverer jo først noget,
når de bliver kaldt.

Den anden fjelmeddelse i mit forrige indlæg kan jeg dog ikke rigtig
forstå.

--
SUne

Fra : Peter Theill

Dato : 08-06-03 15:07

> det fik den ene fjelmeddelelse til at holde op. Det undrer mig dog, da
> functions.php kun indeholder funktioner. Sådan leverer jo først noget,
> når de bliver kaldt.

Det skyldes ofte blanktegn ("whitespaces") i starten eller slutningen af
filen. Fx:

------------- start af fil -------
<?php

function x() {
;
}

?>

------------- slut af fil -------

> Den anden fjelmeddelse i mit forrige indlæg kan jeg dog ikke rigtig
> forstå.

Baade:

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers
already sent (output started at
E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php:72) in
E:\Apache2\htdocs\pass\index.php on line 4

og

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by
(output started at E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php:72) in
E:\Apache2\htdocs\pass\functions.php on line 6

skyldes at output er startet. Saa undersoeg "functions.php" for blanktegn
for at vaere sikker paa du ikke starter output.

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 15:22

En der kalder sig "Peter Theill" <user@example.net> skrev:

>skyldes at output er startet. Saa undersoeg "functions.php" for blanktegn
>for at vaere sikker paa du ikke starter output.

må man heller ikke indrykke koden?

altså:

<?
function() {
Det funktionen gør
}
?>

sådan at koden bliver overskuelig?

--
SUne

Fra : JMo.

Dato : 08-06-03 15:26

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in

> må man heller ikke indrykke koden?

Jow, jow.. Det er linier FØR <?php eller EFTER ?> der giver problemer - de
bliver jo output'et direkte.

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 22:29

En der kalder sig "JMo." <ns_sf010@mohr.cx> skrev:

>Jow, jow.. Det er linier FØR <?php eller EFTER ?> der giver problemer - de
>bliver jo output'et direkte.

hmmm sådan nogle har jeg ikke... men det virker stadig ikke. samme
fjelmeddelelse.

det er loginscriptet fra
http://codewalkers.com/tutorials.php?show=32&page=3
som jeg forsøger at få til at virke.

--
sune

Fra : sune vuorela

Dato : 08-06-03 23:26

En der kalder sig sune vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev:

>Hjesa!

SÅ fandt jeg en løsning - det var noget med at skrive en kommando
øverst på siderne som var
ob_start();

Jeg ved dog ikke hvad den gør - eller om der er nogen fælder ved den.
Er der det?

Jeg vil nødig bruge den hvis det kan give problemer.

--
Sune

Fra : Peter Theill

Dato : 08-06-03 23:42

> SÅ fandt jeg en løsning - det var noget med at skrive en kommando
> øverst på siderne som var
> ob_start();

Ja, den buffer dit output -- jeg vil umiddelbart sige, at det ikke er en god
loesning paa dit problem. Du boer i stedet finde ud af hvorfor PHP brokker
sig over at output er startet hvis du ikke har blanktegn udenfor dine
PHP-tags (<? og ?>).

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : sune vuorela

Dato : 09-06-03 00:38

> [...]

>loesning paa dit problem. Du boer i stedet finde ud af hvorfor PHP brokker
>sig over at output er startet hvis du ikke har blanktegn udenfor dine

Kan jeg få dig til at tage et kig på koden, som jeg har fundet på

http://codewalkers.com/tutorials.php?show=32&page=3

for det er sådan set bare den jeg bruger - og jeg har ikke
php-kendskabet til at fejlfinde det.

--
Sune

Fra : Peter Theill

Dato : 09-06-03 01:43

> Kan jeg få dig til at tage et kig på koden

Jeg har lige set den igennem og umiddelbart ser den fin nok ud - har du
downloadet koden i en zip fil eller har du taget kopieret og kopieret den
fra siderne ind i nye filer?

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : sune vuorela

Dato : 09-06-03 08:40

> [...]

>Jeg har lige set den igennem og umiddelbart ser den fin nok ud - har du
>downloadet koden i en zip fil eller har du taget kopieret og kopieret den

Jeg har taget kopieret den ind i nye filer.

--
Sune

Fra : Peter Theill

Dato : 09-06-03 10:23

> Jeg har taget kopieret den ind i nye filer.

Godt, saa er jeg helt *overbevidst* om, at det skyldes blanktegn som jeg
initielt sagde :)

Hvordan har du gemt de nye filer? Har du brugt "Word", "WordPad" eller
tilsvarende tekstbehandlinger? Eller "FrontPage"? Hvis det er tilfaeldet saa
slet filerne igen og start "notepad". Det er den du skal bruge.

Derefter aabner du filen "functions.php". Placerer din cursor lige *foer*
<?php i starten af filen og holder Shift nede samtidigt med du Ctrl+Home.
Derefter trykker du Del. Goer det samme med "index.php" og "login.php".

Nu tager du filen "functions.php" og placerer din cursor lige *efter* ?> i
slutningen af filen. Du holder Shift nede og trykker Ctrl+End. Derefter Del.
Goer det samme for "index.php".

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-06-03 10:43

Peter Theill wrote:

> [...]
> tilsvarende tekstbehandlinger? Eller "FrontPage"? Hvis det er tilfaeldet saa
> slet filerne igen og start "notepad". Det er den du skal bruge.

Det er da at gøre livet for besværligt - så kan man jo fx ikke be
programmet om at få blanktegn og linieskift visualiseret. Jeg er enig i
at det skal være en ren tekst-editor, men notepad er ikke en hjælp til
arbejdet i forhold til programmer som kan lave syntaks-farvning osv.

Ultraedit, Html-kit, emacs osv gør et bedre job på den front.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Theill

Dato : 09-06-03 10:52

> Det er da at gøre livet for besværligt
>
> [Snip]
>
> Ultraedit, Html-kit, emacs osv gør et bedre job på den front.

Det er klart. Notepad boer (kan!) ikke bruges til serioest udvikling og jeg
refererede udelukkende til den for at sikre mig, at det var et program Sune
har installeret paa sin maskine.

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : sune vuorela

Dato : 09-06-03 11:53

En der kalder sig "Peter Theill" <user@example.net> skrev:

>Godt, saa er jeg helt *overbevidst* om, at det skyldes blanktegn som jeg
>initielt sagde :)

Jeg kan stadig ikke finde de blanktegn.

>Hvordan har du gemt de nye filer? Har du brugt "Word", "WordPad" eller
>tilsvarende tekstbehandlinger? Eller "FrontPage"? Hvis det er tilfaeldet saa
>slet filerne igen og start "notepad". Det er den du skal bruge.

Nu fornærmer du mig. Frontpage? Helt ærligt
Jeg bruger cutehtml til den slags - og notepad i en snæver vending
hvis jeg skal rette noget fra en maskine der ikke er min.
Cutehtml skriver tingene med en fast font, sådan at man kan se et
mellemrum - desuden nummerer den linierne, sådan at jeg kan se at jeg
befinder mig i linie 1

Nu tog jeg den lige ind i notepad - og den viser heller ingen
blanktegn før <?php

Jeg slettede dog <?php og skrev det igen - og så virker det af en
eller ande grund. Jeg er dybt forundret.

--
Sune