"Horse in salami". Politiken misinformerer~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 10:32

"Horse in salami". Politiken misinformerer 07-06-2003

"Skidt med sandhed, historien skal være god", sagde Cavling og sir Politiken
d.d. der med udgangspunkt i at briter(pr DNA-test) har fundet lidt hestekød
i spegepølse, oplyser,
at hestekød er godt men "Nordbakker og ponyer er tilgengæld noget fedt sejt
sjask, der højst kan bruges til en hverdagsbøf".

Nogle få dovne ponyer skal nok indeholde et par % mere fedt end
arbejdsheste, men der er ikke foretaget smagspanel-test og det er zoologisk
indlysende at beslægtede hestearter har næsten ens kødsmag. Min søn har
netop arbejdet på en islandsk gård og nordbakker er så senede og u-fede som
andre heste at dømme udfra fotografier.

Så journalisten har bare hørt et sjovt postulat og ophøjer det til
videnskabelig sandhed, når det matcher hans kreative vinkel , showmanship og
underholdnings-lyst

Det svarer til, da Politiken godtog en anonym rundspørge, der viste at 1/3
af sygeplejersker havde stukket sig på nåle. Gallup vil altid få det svar,
der kan føre til højere løn - arbejdsrisiko. Elegant og demagogisk
sammenblander man

"at stikke sig lidt på en eller anden nål" og

"at pådrage sig dybt stik helt ind til blodbanen med injektionsnåle
indeholdende blodrester fra potentielle aids- og hepatitis-patienter".

Sådan gør moderne aviser en fjer til 5 høns og et par måske-stik til at 1/3
af vore opofrende behandlere har udsat sig for risiko for din skyld.

At hest smager lækkert og magert og lidt sødt, kan et smagspanel sagtens
afgøre og man kan ikke narre dem med ko, lam eller svin. Men at de kan smage
forskel på de gængse slagtede gamle ponyer og andre gamle heste, er aldeles
usandsynligt - og hvis avisen ønskede sandhed, ville den tænke selv og ikke
blot underholde.

Selvfølgelig bør salami med hest i være deklareret, lissom gensplejset kød
bør varedeklareres - de overtroiske hystader skal have respekt, når det ikke
fordyrer varen. Varedeklaration om ligegyldigheder sker idag på en
hjemmeside - der er ikke plads på emballagen.

"Selv om det er løgn, skal det alligevel stå først i Politiken".
Henrik Cavling ca 1910, bekræftet 1997 af "Politikens Oplysning."

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 10:47

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Så journalisten har bare hørt et sjovt postulat og ophøjer det til
> videnskabelig sandhed, når det matcher hans kreative vinkel , showmanship
og
> underholdnings-lyst

At påvise uundskyldelige lodrette usandheder i Politiken kan man let gøre,
cirka dagligt.

Sidste år skrev den respekterede Politiken-topmand Thomas Haarder i sin
reklameartikel for italiensk parmaskinke at SVINENE FODRES MED PARMESANOST

Det stod i en overskrift. Intet antydede andet end at han ville lægge
hovedet på blokken for sin sandhed.

Selvfølgelig kunne der kun være tale om at svinene fodres med VALLE fra
parmesanostproduktion, og det erkendtes ynkeligt - men tror I at Politiken
ville dementere på nogen måde. ? NEJ

Nej, når fejlretter er fremskridtmand så står man fast på hvad er skrevet -
så dementeres løgne kun yderst sjældent.

Man har ellers oprettet en særlig læsernes redaktør som kun skal fejlrette .

Da jeg nævnte, at de og de reportager er skjult reklame og illustrationer er
klar "produkt placement" , i strid med pral om at journalistik er hæderlig
og upartisk, så svaredes blot, at ILLUSTRATIONER ER NØDVENDIGE - man ville
ikke se på klagens substans

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-06-03 12:08

Er der nogen her der har en god opskrift på hestekød (bøffer, hakket)?

Jeg skriver ikke for at provokere - men for at smage. For 50 år siden var
det meget almindeligt at spise hestekød på landet, specielt fordi det var
billigt.

Håber på et lækkert svar.

/Christian