Dæk
Fra : Jan V

Dato : 07-06-03 07:26

Er der en tommelfingerregel for hvor gamle dæk må være på en campingvogn?
Mine dæk er 8 år gamle, der er ingen revner og meget fint mønster.

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-06-03 08:33

Jan V wrote:

> Er der en tommelfingerregel for hvor gamle dæk må være på en
> campingvogn? Mine dæk er 8 år gamle, der er ingen revner og meget
> fint mønster.

De kære dæk...

Det er ikke rart at skulle kassere noget der ellers ser ud til at være i
orden. Dæk monteret på en campingvogn er en lidt underlig størrelse - de
bliver for gamle og møre uden umiddelbare tegn på det. Endvidere er dækkenes
levetid afhængig af opbevaring hvor køligt og mørkt er en fordel.

Noget skidt er det hvis vognen står med solen bagende på den ene side. Så
ender du med et solmørnet dæk og et der stadig er fuldt brugbart. Hold øje
med små revnedannelser i overfladen, et er et symptom på at gummiet mørner.
Overfladen kan ligeledes virke tør og hvis du "skraber" dækket, så kan man
næsten hive det yderste lag af.

8 år behøver ikke at være for gammelt men jeg selv ville skifte ved 6-8 års
brug. De nye dæk kunne så være et 8-lags varevognsdæk eller minimum en
reinforced type. Profilen må gerne være så lav som mulig uden at dækkets
rulleomkreds og dermed også højde ændres.

Under alle omstændigheder ville jeg ikke begive mig ud på en længere tur med
så gamle dæk. De lange stræk på autobahnen med fuld ferielast giver en anden
og voldsommere belastning end de meget kortere weekendture her i landet.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Harry

Dato : 07-06-03 09:57

"Jan V" <jvinterhoj@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3ee18570$0$32544$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Er der en tommelfingerregel for hvor gamle dæk må være på en campingvogn?
> Mine dæk er 8 år gamle, der er ingen revner og meget fint mønster.

Så er det nok på tide at få dem skiftet - især hvis vognen har stået
stille i længere perioder. Det gør jo de fleste campingvogne.
Dæk på campingvogne slides sjældent op, men bliver møre i siderne.
Derfor anbefales det at man skifter senest 6-7 år efter
fremstillingsåret. Dækkvaliteter på kendte mærker er væsentlig
forbedret de senere år, men reglen gælder stadig og må anbefales især
hvis man planlægger at køre langt, hvor dækket under langturskørsel i
varmere himmelstrøg bliver udsat for langt større belastninger end
f.eks. en lille tur tværs over Sjælland.
Du skal kigge efter et dæk med stive sider. Det KAN være et
varevognsdæk, men visse dækmærker f.eks. Pirelli laver personvognsdæk
med væsentlig stivere sider end f.eks.Michelin, hvis du samtidig går
op fra et 14" til et 15" dæk bliver du samtidig mere komfortabelt
kørende. Hvis der er plads til dækket, altså.

mvh. Harry.

Fra : Hans Jørgen

Dato : 12-06-03 12:00

Har lige fået nye dæk på campingvognen, de gamle var omkring 5-6 år gamle,
og jeg blev meget overrasket over hvor mange revner der var i dækkene.
Jeg fik nogle varevogndæk, 8 lags og du almægtige hvilken forskel.
Vi kørte mandag da det blæste ret kraftigt og Hobbyen lå helt stabilt bag
bilen uden slinger.
Så brug de nødvendige penge og få et godt dæk.
Venlig hilsen - Hans Jørgen