Opskrift på Opsats ?
Fra : Martin_P

Dato : 06-06-03 14:58

Da jeg skal på jagt her i weekenden, og forhåbentlig så skyder en buk
som bliver på stedet, så skal jeg dermed også til at ordne opsatsen -
er der en fremgangsmåde der er nemmere/bedre end bare at gå igang med
at koge hovedet(efter man har fjernet det man kan med en kniv først
selvfølgelig)

Og der er noget med Brintoverilte??

Martin_P

Fra : Torben F@rum

Dato : 06-06-03 22:14

"Martin_P" <martinXXX@datahuset.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der en fremgangsmåde der er nemmere/bedre end bare at gå igang med
> at koge hovedet(efter man har fjernet det man kan med en kniv først

Hej

Kogning:
Jeg har tidligere også pillet alt kød og skind af råt, men en kammerat
foreslog at koge hovedet med skindet på.
Så det eneste jeg gjorde har at save underkæben af under øjenhulerne (med en
almindelig fuchsvans), lagde er snit fra den ene rosenstok til næsen, kogte
en lille halv time (uden nogen form for tilsætningsmiddel), 2 minutter i
koldt vand, så det er til at arbejde med, så kan hele frakken krænges af
kraniet, selv kød og hinder mellem rosenstokkene som jeg ellers altid plejer
døje med følger smertefrit med "frakken" øjne trykkes nemt ud gennem bunden
af kraniet, kødet i tindingen ( der hvor underkæben har fat ryger ud i et
stykke. Herefter små 10 minutters kogning igen, efterfulgt af koldt vand, og
det sidste pillearbejde, færdig.

Når opsatsen er tør slibes den plan på en båndpudser.

Brintoverilte:
Jeg plejer at pakke kraniet ned i vat til kanten af rosenstokkene, og så
gennemvæde vattet med brintoverilte, men har hørt at nogle varmer
brintoverilten op i en gryde (til omkring kogepunktet) for så at dyppe
kraniet deri, dette har jeg endnu ikke prøvet og kan derfor ikke udtale mig
om metodens egnethed.

Knæk og bræk, håber du får din buk.

Torben Farum

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 18-06-03 08:31

Jeg er selv i den heldige situation, at det endelig lykkedes mig at få min
første buk -en ulig seksender- som jeg nu også skal have ordnet, så jeg
ville gerne have uddybet lidt den metode, som du beskriver, da det
umiddelbart lyder, som om den er lettere at have med at gøre, end at skrabe
hele kraniet rent inden kogning, derfor;
hvor præcis saver du kraniet af, inden du koger. Hvis det kun er underkæben,
der fjernes, hvad så med hjerne m.m. Hvornår saver du det "endelige" snit?
Det er første gang, så alle gode råd er velkomne (jeg ved godt, at jeg kan
slå op i Politikens jagtbog o.s.v., men det lader jo netop til at der her i
NG er nogle, der har ideer, der kan bruges, og som kan spare mig for nogle
ubehagelige overraskelser undervejs).
På forhånd tak
Henrik L. Sørensen

Fra : Torben F@rum

Dato : 18-06-03 19:08

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> NG er nogle, der har ideer, der kan bruges, og som kan spare mig for nogle

Hvis det er min beskrivelse du hentyder til så saver jeg underkæben af inden
kogning igennem skindet. (det er dog en fordel at skære for da skindet og
kødet let kan "rulle" under saven.)
Sav så tæt på bunden af øjenhulerne som du tør, men sav hellere for lidt af
end for meget.
Hvis snittet er lagt tilpas vil du ramme bunden af den hule som hjernen
ligger i, den kan så rystes ud efter kogning. (evt spules eller blæses med
trykluft.)
Til slut slibes på plansliber så opsatsen bliver lige.
Der er mange som vil have øjenhulerne brudte, men mine er intakte, det er
lidt smag og behag, hvis du skal have opsatsen bedømt SKAL de være brudte,
men jeg syntes de præsenterer sig bedre hele.

Ubehagelige overraskelser....

Pas på med næsen, den består af små benplader som kan falde fra hinnanden,
hvis du koger for meget og er hårdhændet.

--
Knæk & bræk

Med venlig hilsen

Torben Farum

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 19-06-03 07:43

Tak for hjælpen, kunne ikke lige se det for mig, men nu kan jeg godt se,
hvad du mener.
Venlig hilsen
Henrik L Sørensen