Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og text wrap.
Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 23:20

Hej,

Jeg har noget tekst i et dokument i InDesign 2.02. Der er også
lavet en oval med ellipse-værtøjet og på den ellipse har jeg
lavet text wrap (wrap around object shape).

Derefter har jeg markeret ellipsen og placeret et billede i den.
Planen er så at man kun skal kunne se den del af billedet som er
indenfor ellipsen og samtidig skal teksten udenfor ellipsen folde
eller "wrappe" sig rundt omkring den. Det fungerer også fint.

Hvad jeg ikke fatter er det der sker når jeg flytter på billedet
med den hvide pil, for den kurve hvormed man justerer hvor teksten
skal "wrappe" følger også med og det var ikke planen. Planen er at
kurven skal lægge fast i forhold til ellipsen. Det er kun billedet
jeg ønsker at flytte på. Hvordan gør man det?

Håber at I forstår hvad jeg mener. Hvis ikke så sig til.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-06-03 23:51

Madsen skrev:

> Hvad jeg ikke fatter er det der sker når jeg flytter på billedet
> med den hvide pil, for den kurve hvormed man justerer hvor teksten
> skal "wrappe" følger også med og det var ikke planen.

Hmm, noget tyder på at jeg havde fået lavet noget koks et sted for
efter at have slettet billedet, indsat det igen og lavet wrap på
ovalen igen, ser det nu ud til at fungere som jeg gerne vil have
det. Altså at billedet flytter sig, men kurven som bestemmer hvor
teksten skal "wrappe" bliver hvor den er.

Madsen.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 05-06-03 23:57

> [...]
> kurven skal lægge fast i forhold til ellipsen. Det er kun billedet
> jeg ønsker at flytte på. Hvordan gør man det?

Har lige prøvet her, og der fungerer det fint. Når jeg flytter på billedet,
viser den at kurven flytter med, men når jeg slipper billedet, så har
billedet flyttet sig inden for elipsen og teksten ligger som den skal. Kan
ikke genskabe problemet her - InDesign 2.02 på Windows2000.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Madsen

Dato : 06-06-03 01:00

Thomas²°°³ skrev:

> Kan ikke genskabe problemet her - InDesign 2.02 på Windows2000.

Det kan jeg faktisk heller ikke. For lidt siden troede jeg at det var
fordi at jeg måske var kommet til at lave wrap på billedet i stedet
for på ovalen, men selv det kan den finde ud af:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/wrap_paa_billede.gif>,
(genialt program), så jeg har pt. ingen anelse om hvad der var gået
galt i første omgang.

Det der skete var det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fejl.png> og når jeg så
slap musetasten sprang den lyseblå kurve ikke tilbage på ovalen igen.
Den blev stående ude til højre eller hvor jeg nu end trak billedet hen.
Nu springer den lyseblå kurve pænt tilbage på ovalen når jeg slipper
musetasten. Underligt hvad der var gået galt.

Madsen.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-06-03 23:58

In article <Xns9392360E826E.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kurven skal lægge fast i forhold til ellipsen. Det er kun billedet
> jeg ønsker at flytte på. Hvordan gør man det?
Det virker da fint her.
Tekstboks - fyldt med Placeholdertext - oval billed oveni - klikke på
den ovale i figursats vinduet - flytte billedinhold med den hvide pil -
teksten bliver stående indtil yderkanten af den usynlige del af
billedet kommer ind i ovalen - så flytter teksten sig.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X