Image Magick
Fra : Marianne

Dato : 05-06-03 20:16

jeg leger med Coppermin men får denne fejl når jeg vil uploade fotos

PHP running on your server does not support the GD image library, check with
your webhost if ImageMagick is installed

hvad skal jeg gøre??????

jeg kan ikke finde noget om GD image library eller ImageMagick nogen steder

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 05-06-03 20:38

Marianne wrote:
> PHP running on your server does not support the GD image library, check
> with your webhost if ImageMagick is installed

Du skal sørge for at din webserver har et php-modul, der er kompileret med
GD biblioteket. Hvis du har din egen web-server, så afinstaller php-pakken
og hent source-koden til php og kompiler den med GD. Hvis du bruger en
internet udbyder, så skal du henvende dig til deres support afdelingen og
bede dem om at installere GD. Hvis du er webhotel kunde, vil de muligvis
ikke det - i så fald kan du via en fil, der skal hedde .htaccess, køre en
php-version der er forskellige fra dit webhotel. Hvis du når så langt, så
spørg igen.

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Marianne

Dato : 05-06-03 20:42

Hej Lars!

jeg kører på min egen pc - xp

jeg har php 4.3.2 (installeret i går)

hvad mener du med: kompiler den med GD ???

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 05-06-03 22:01

Marianne wrote:
> jeg kører på min egen pc - xp
> jeg har php 4.3.2 (installeret i går)
> hvad mener du med: kompiler den med GD ???

Du skal hente source-koden, læse kompileringsvejledningen, og når du kommer
til det trin, der hedder konfiguration, så skal du slå GD til.

Hvis du skriver "./configure --help", eller hvad det nu hedder på Windows,
så får du en mega-lang hjælpetekst, hvor den relevante linie ser sådan ud:

--with-gd[=DIR] Include GD support (DIR is GD's install dir).

Dvs. at din configure linie skal indeholde --with-gd et eller andet sted. Da
du som sagt kører Windows, skal du nok angive mappen for, hvor du har
installeret GD bibliotekerne og deres C/C++ header filer.

Hvordan man så konkret kompilerer php på en Windows, må du ikke spørge mig
om, men det står sikkert på php hjemmesiden:

http://dk.php.net/

Generelt er den slags meget nemmere på Linux.

Jeg kan fortælle dig, at min configure linie ser sådan ud:

../configure --with-apxs2 --with-interbase --enable-ftp --with-gd
--with-mysql --with-gettext

Det skyldes, at jeg bruger firebird (interbase) og mysql databaserne, gerne
vil kunne køre ftp fra mine scripts, bruger GD og GNU gettext, og vil have
det til at køre på en Apache 2.x webserver.

Hilsen,

Lars.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-06-03 22:07

Lars Dybdahl wrote:

> Hvordan man så konkret kompilerer php på en Windows, må du ikke spørge mig
> om, men det står sikkert på php hjemmesiden:

Sidst jeg satte PHP op på en windows maskinne, fulgte de forskellige
moduler med som *.dll filer, og de ligger i en undermappe til
installationsmappen. Man skal så bare fjerne udkommenteringen i php.ini
og bagefter kan man lave en fil[1] der spytter opsætningen af PHP ud.

Ved dog ikke om det stadig er sådan i windows.

[1] lav en fil som følger og tjek for GD support.

------- phpinfo.php-----------
<?php
phpinfo();
?>

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-03 22:18

"Marianne" <tipederfjerndette@hotmail.com> skrev Thu, 5 Jun 2003
21:42:12 +0200

>jeg har php 4.3.2 (installeret i går)
>
>hvad mener du med: kompiler den med GD ???

Hvis du har hentet 'klar til brug' Windowsversionen, så er den side af
sagen i orden.

Se:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=bajorb%24l0c%241%40news.net.uni-c.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Ddk.edb.internet.webdesign.serverside.php%2Binsubject:gd-lib%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3Dbajorb%2524l0c%25241%2540news.net.uni-c.dk%26rnum%3D2

Eller blad ca. en uge tilbage i gruppen her. Der har for nylig været 2
tråde om emnet.

Iøvrigt kan Image Magic hentes her: http://www.imagemagick.org/
Den kan utroligt meget, men er *ret* tung at arbejde med(IMHO).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Marianne

Dato : 05-06-03 23:24

det eneste jeg kan finde er i min confic.inc.php i myphpadmin, der står:

$cfg['GD2Available'] = 'auto'; // Is GD >= 2 available? Set to
yes/no/auto. 'auto'
// does autodetection, which is
a bit expensive for
// php < 4.3.0, but it is the
only safe vay how to
// determine GD version.

så det tyder på at GD ikke er tilstede?

Fra : Marianne

Dato : 05-06-03 23:53

er der en i gruppen der er en x-pert til servere (apache + sambar)
og php + sql + asp

alt sammen på xp

og som bor i Kbhn-området

så vil jeg godt betale for at få noget on-site hjælp.
det er rent privat og ikke noget jeg tjener penge på (dvs jeg hoster ikke
for andre)
men jeg vil godt lege lidt med php+sgl på min egen pc

skriv til tipederfjerndette@hotmail.com

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-06-03 16:46

"Marianne" <tipederfjerndette@hotmail.com> skrev Fri, 6 Jun 2003
00:24:29 +0200

>det eneste jeg kan finde er i min confic.inc.php i myphpadmin, der står:

Du har åbenbart ikke læst det Link jeg gav dig.? Så vi ta'r den lige en
gang mere (php.ini ligger i C:\Windows\):

Kig i mappen: "php/extensions" og se om denne fil er der "php_gd2.dll"

Kopier så filen til den mappe der er nævnt i din php.ini (formentlig
roden af php installationen):

x-------------------
; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = c:\php
x----------------

Gå derefter ned (stadig i php.ini) til det sted der hedder:

x----------------------
;Windows Extensions
;Note that MySQL and ODBC support is now built in, so no dll is needed
for it.
x------------------

Og aktiver php_gd2.dll (dvs. fjern det foranstående semikolon) så det
kommer til at se ca. sådan her ud:

x------------------
;extension=php_filepro.dll
;extension=php_gd.dll
extension=php_gd2.dll
;extension=php_gettext.dll
;extension=php_hyperwave.dll
;extension=php_iconv.dll
x-------------------

Genstart så Apache.

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-06-03 20:13

puh ha - endelig

tak for hjælpen Arne - jeg skal åbenbart ha' det skåret ud i pap (smil)

fik dog en fejlmeddl og måtte yderligere ændre i stien

extension_dir=";.c\php" (der var et ; og . for meget)

men nu virker det!!!

jeg har dog stadig 2 løse ender....

1)
jeg får denne meddelse i myphpadmin:
$cfg['PmaAbsoluteUri'] direktivet SKAL være sat i konfigurationsfilen!
Your configuration file contains settings (root with no password) that
correspond to the default MySQL privileged account. Your MySQL server is
running with this default, is open to intrusion, and you really should fix
this security hole

hvad betyder det og hvad skal jeg gøre???

2)
hvordan får jeg asp til at virke på min Apache