Ond i maven?
Fra : RpR

Dato : 05-06-03 14:24

Nu har jeg i løbet af det sidste års tid med lidt mellemrum haft meget ondt
i maven, typisk lige under ribbenene og mest i venste side. Jeg føles også
meget oppustet :-/
Jeg var ved lægen for et års tid siden der mente det bare var en
maveforkølelse.

Nogen der har en ide til hvad det kan være?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : bauchmann

Dato : 05-06-03 14:29

"RpR" skrev d. 05-06-03 14:24 dette indlæg :
> [...]
> Jeg var ved lægen for et års tid siden der mente det bare var en
> maveforkølelse.
>
> Nogen der har en ide til hvad det kan være?

Indet jeg vil svare på spørgsmålet vil jeg lige høre om du samtidig har

1. Feber
2. Tynd eller træg mave

For mig lyder det underligt med din læges svar.
m.v.h
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 14:47

> 1. Feber

Nu har jeg ikke taget min temperatur, men jeg føler mig frisk nok og ikke
varm eller noget.

> 2. Tynd eller træg mave

Skifter fra tid til anden, mindes ikke at have haft afføring de sidste par
døgn.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-03 15:03

RpR wrote:

> [...]
> varm eller noget.

> Skifter fra tid til anden, mindes ikke at have haft afføring de sidste par

Sig mig lige engang:
Hvad spiser/drikker du så'en normalt?
Drikker du _vand_ nok? ca. 2 liter pr. dag

Altså de helt basale ting - og ændringer af disse - kan altså også ens
fordøjelses-system til at gå amok.

Og nej, det er ikke nogen diagnose. For at få en diagnose, så skal du
naturligvis forbi en læge for at få den.

Det er mere fordi jeg tit hører at folk har hovedpine her i varmen. Og
når man så spørger om de har fået vand nok at drikke, så svarer de
nej....Når de så går ind for at drikke noget vand og det lige får lov
til at "virke" lidt, så er hovedpinen forsvundet. Sjovt at store mængder
af 2 forskellige molekyler (to hydrogener og en oxygen) kan have så stor
virkning

Gi' det et forsøg og hvis det ikke virker eller bliver værre, så giv
lægen et besøg.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 15:35

> Sig mig lige engang:
> Hvad spiser/drikker du så'en normalt?
> Drikker du _vand_ nok? ca. 2 liter pr. dag

Får cornflakes til morgenmad, franskbrød om eftermiddagen og et varmt måltid
til spisetid. Altså intet unormalt eller decideret usundt.

Drikker en hel del cola, så væske skulle der også være nok af.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-03 19:22

RpR wrote:

> Får cornflakes til morgenmad, franskbrød om eftermiddagen og et varmt måltid
> til spisetid. Altså intet unormalt eller decideret usundt.

Hvis det er det eneste, så savner jeg nogen vitaminer, mineraler og
andre af de sunde ting.

Og derudover hvad med frokosten?

> Drikker en hel del cola, så væske skulle der også være nok af.

Nope, det meste cola indeholde koffein. Og koffein er vist vanddrivende.

Prøv at drikke 4-5 glas vand a 2-3 dl. pr. dag.
Du kan jo lave en regel om, at du vil drikke ligeså meget vand som cola.

Ikke at disse råd er svarene på dine problemer, men det kan jo måske
hjælpe dig lidt på vej.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-06-03 12:30

[Carsten Riis | Thu, 05 Jun 2003 20:22:03 +0200]

Javist ja, men mængden af koffein i cola er så latterlig lille at den
vanddrivende effekt er til at tage at føle på.

Til gengæld indeholder cola en mængde sukker der nemt kan påvirke
fordøjelsen, så du råd om at erstatte en hel del af colaen med vand, er
rigtigt godt *)

*) "Det holder vand" :)

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-06-03 13:51

Rene' Hjorth wrote:

> [Carsten Riis | Thu, 05 Jun 2003 20:22:03 +0200]

> Javist ja, men mængden af koffein i cola er så latterlig lille at den
> vanddrivende effekt er til at tage at føle på.

ok.

Jeg mente, at mængden var noget i nærheden af kaffe.

> Til gengæld indeholder cola en mængde sukker der nemt kan påvirke
> fordøjelsen,

Tja, nu ved vi jo ikke om rpr drikker light. Og der er vist ikke så
meget sukker i (men tilgengæld andre sjove ting, som man egentlig ikke
ved hvad har af effekter på lang sigt).

> så du råd om at erstatte en hel del af colaen med vand, er
> rigtigt godt *)
>
> *) "Det holder vand" :)

hehehe.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-06-03 20:20

[Carsten Riis | Fri, 06 Jun 2003 14:51:22 +0200]

>Jeg mente, at mængden var noget i nærheden af kaffe.

Nope, der er 6 gange så meget koffein i kaffe som i cola.

>Tja, nu ved vi jo ikke om rpr drikker light. Og der er vist ikke så
>meget sukker i (men tilgengæld andre sjove ting, som man egentlig ikke
>ved hvad har af effekter på lang sigt).

True...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-06-03 22:27

Rene' Hjorth wrote:
> [...]

Og du kan naturligvis henvise til en kilde for din viden ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-06-03 15:35

[Erik G. Christensen | Fri, 06 Jun 2003 23:27:29 +0200]

>Og du kan naturligvis henvise til en kilde for din viden ?

Hvis du var LIDT langsommere på aftrækkeren, ville du måske se at denne
udtalelse ikke var fra min side...

På den anden tide holder udsagnet alligevel lidt vand - vel har de
fleste sødemidler i daglig brug eksisteret i mere end 50 år, men de har
ikke været brugt i samme grad i den tid som de er nu.

Brugen af kunstige sødemidler har eksploderet i løbet af de sidste 5-10
år og fortsætter sikkert hermed, så gennemsnitsmenneskets indtag af
disse nok er 10 gange højere end hvad det var for bare 20 år siden.

Jeg er selv ivrig bruger af kunstige sødemidler, men må da indrømme at
selvom de er rigtigt grundigt afprøvet, også gennem længere tid, har man
da ikke ordentlige langtidserfaringer (>30 år) af større mængder af
stofferne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-03 16:03

"Erik G. Christensen" wrote:

> Og du kan naturligvis henvise til en kilde for din viden ?

Og du har naturligvis kilder for hvilke effekter /sjove ting/ har på
lang sigt?

Og hvor lang er /lang sigt/?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-06-03 16:22

Carsten Riis wrote:

> Og du har naturligvis kilder for hvilke effekter /sjove ting/ har på
> lang sigt?

Aspartam (det må vel være det, der tænkes på?) er et af de mest
gennemtestede tilsætningsstoffer på markedet, ikke mindst på grund af
flere skræmmekampagner. Endnu er der ikke påvist en fare ved stoffet,
med mindre man har en bestemt sjælden sygdom.

> Og hvor lang er /lang sigt/?

Stoffet har været testet grundigt i over 20 år, så /langt sigt/ må være
noget mere end 20 år.

Personligt fatter jeg ikke, hvad alle konspirationsfantasterne får ud af
at skabe frygt for et tilsætningsstof, som kan gøre livet nemmere for en
masse syge mennesker - for ikke at snakke om alle de raske mennesker,
som måske kunne undgå sygdom, hvis de fik lidt mere aspartam frem for
sukker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-06-03 18:00

Carsten Riis wrote:

> Og du har naturligvis kilder for hvilke effekter /sjove ting/ har på
> lang sigt?
>
> Og hvor lang er /lang sigt/?

Næ, selvom du vil forfølge

Så var det nærmest modsat, da min søn havde fået Haresyge som soldat,
var lægerådet at drikke Cola, og har da selv brugt det ved udlands-
ophold, hvor de hygieniske forhold var usikker.

Men har aldrig fået en beskrivelse af, hvad der virker.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-03 19:01

"Erik G. Christensen" wrote:

> Næ, selvom du vil forfølge

Den forstod jeg ikke. Forfølge hvad?

> Så var det nærmest modsat, da min søn havde fået Haresyge som soldat,
> var lægerådet at drikke Cola,

Haresyge kan man få via katte. hmmmm.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/toxoplasmose.htm kender du
sikkert.

Nå, jeg håber da at din søn har det okay efter haresygen.

> og har da selv brugt det ved udlands-
> ophold, hvor de hygieniske forhold var usikker.

Skulle jeg syd for alperne eller øst for tyskland eller på den anden
side af atlanten, så vil sgu heller ikke stole på den lokale
vandforsyning.

Dertil har jeg mit tarmsystem alt for kært.

> Men har aldrig fået en beskrivelse af, hvad der virker.

Tja, den med udenlandsopholdet er forklaringen vel, at man ikke kan
klare "bakteriesammensætningen" i vandet fra den lokale vandforsyning.
Og man derfor bør indtage udelukkende kildevand eller andet forarbejdet
vand (herunder: cola).

Ikke at jeg nogensinde har efterprøvet vand fra lokale vandforsyninger i
fx Grækenland, Italien og Frankrig på egen krop, men kun lyttet til
turisguiden fra rejsebureauet.

Fra : RpR

Dato : 08-06-03 20:02

> [...]
> klare "bakteriesammensætningen" i vandet fra den lokale vandforsyning.
> Og man derfor bør indtage udelukkende kildevand eller andet forarbejdet

Tror snarere det er den store mængde chlor der bliver tilsat vandet i mange
af de større byer i udlandet.
Kan stadigvæk huske at vandet fra vandhanerne i Rom lugtede af chlor, og det
var så slemt at huden på fingrene blev tør og skallede af (!). Ikke tale om
det "vand" kan drikkes.

Fra : bauchmann

Dato : 05-06-03 15:12

> [...]
> Jeg var ved lægen for et års tid siden der mente det bare var en
> maveforkølelse.
>
> Nogen der har en ide til hvad det kan være?

Hej igen.
Først havde jeg mistanke om blindtarmsbetændelse, men det er udelukket.
Jeg har været i mine sygeplejebøger hvilket henledet mig på et andet
spørgsmål.
1, Helt nøjagtig sidder smerterne?
2. Hvordan er dine kostvaner og får du fibre nok.
'
v.h.
Torben

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 15:37

> Først havde jeg mistanke om blindtarmsbetændelse, men det er udelukket.

Rart, havde ellers tilløb til det da jeg var lille =)

> Jeg har været i mine sygeplejebøger hvilket henledet mig på et andet
> spørgsmål.
> 1, Helt nøjagtig sidder smerterne?

I venstre side under ribbenene og så nedefter.

> 2. Hvordan er dine kostvaner og får du fibre nok.

Som skrevet i den anden post vil jeg tro jeg får fibre nok i mine cornflakes
og kartofler.

Fra : bauchmann

Dato : 05-06-03 16:08

"RpR" skrev d. 05-06-03 15:37 dette indlæg :

> Rart, havde ellers tilløb til det da jeg var lille =)

Nu er jeg uddannet sygeplejerske, så det med vand er ude i hampen. Det
mærkes i hjernen. Det jeg på det bestemsteste må opfordre dig til, er at
søge læge hurtigst muligt. Som en anden har skrevet må du banke i
bordet. Dette er som regel ikke nok, men du må insistere på.
, at du ikke forlader ham før du har fået en henvisning til sygehuset
for en gastrochopi.
hvis han ikke vil det, må du skrive igen. Held og lykke.

m.v.h.
Torben

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 16:17

> [...]
> for en gastrochopi.
> hvis han ikke vil det, må du skrive igen. Held og lykke.

Kan ske jeg spørger dumt, men hvad er en gastrochopi? Umiddelbart lyder det
ikke som noget voldsomt rart :/

Fra : bauchmann

Dato : 05-06-03 16:33

"RpR" skrev d. 05-06-03 16:17 dette indlæg :
Det

Hej.
Den undersøgelse jeg henviser til, er ganske enkelt, at lægen via en
kikkert ser, hvad der er galt i maven. Man bliver lokalbedøvet, så det
er kun opkastningsfornemmelse man får.
m.v.h.
Torben

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 17:30

> [...]
> Den undersøgelse jeg henviser til, er ganske enkelt, at lægen via en
> kikkert ser, hvad der er galt i maven. Man bliver lokalbedøvet, så det

Lyder stadigvæk ikke for rat :-/
Uanset hvad så har jeg en eksamen jeg skal have overstået imorgen inden jeg
foretager mig noget som helst andet, så må det her vente, uanset hvor ondt
det gør. Jeg kan ikke afsige eksamen med så kort varsel.

Jeg har taget noget Magnesia DAK (svjh. var det navnet) som lader til at
have hjulpet en anelse på maven.

Fra : bauchmann

Dato : 05-06-03 18:24

"RpR" skrev d. 05-06-03 17:30 dette indlæg :

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Er du en nervøs type? Stadig vil jeg opfordre dig til at gå til lægen.
Den undersøgelse jeg hentyder til, er der garateret lang ventetid på.
God bedring og pøj, pøj med eksamen.
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 05-06-03 18:42

> Er du en nervøs type? Stadig vil jeg opfordre dig til at gå til lægen.
> Den undersøgelse jeg hentyder til, er der garateret lang ventetid på.
> God bedring og pøj, pøj med eksamen.
> Torben

Jeg vil se hvordan det går i løbet af imorgen og tage kontakt med min læge
skulle jeg finde mig selv nødsaget dertil.

Takker for opbakningen til eksamen og de gode råd!

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-03 19:51

bauchmann wrote:

> Nu er jeg uddannet sygeplejerske, så det med vand er ude i hampen.

Hvad er det nu lige der sker ved længerevarende vædskeunderskud?

Man kan jo forsøge sig med at spise nogen kostfibre uden at følge op med
indtagelse af vædske, så vil får man vist nok en ubehagelig fornemmelse
af oppustethed, hård mave og andre ubehageligheder.
Noget tilsvarene vil ske ved længerevarende vædskeunderskud, hvor
kroppen jo vil spare på den vand den får indenbords og kun bruge vandet
til det absolut nødvendige forbrug for at holde sig selv kørende. Og det
kan give de ubehageligheder som RpR beskriver.

Som sygeplejerske må du da også have oplevet at få patienter ind, hvor
det eneste problem med dem er, at det er vædskemangel.
Jeg er godt nok ikke sygeplejerske eller anden sundhedsperson, men har
oplevet det på det på øvelser, hvor menige ikke får drukket nok. Udover
hovedpine og koncentrationsbesvær beklager de sig også over
fordøjelsesproblemer (og nej, det er ikke feltrationernes skyld, selvom
smagen tiltider overhovedet ikke nærmer sig mors mad). Nogen gange
bliver man endda nød til at lave vandpauser, hvor vi sikrer os at de
menige får vædske nok. Ellers går de fuldstændig omkuld.
Vædskeproblemer er en grum ting.

At indtagelse af vand så er sundere end colaen, tja det er så en anden
snak.
Og billigere er det også. Prisen for 3 liter cocacola svarer vist
nogenlunde til en kubikmeter vand.

Men det kan jo også være noget så "harmløst" som eksamensnervøsitet. Lad
os håbe det.

Gastroskopien, tja det er vist den eneste måde at være helt sikker at
det ikke er mere alvorlige sygdomme.
Men vil det ikke svare til, at få foretaget et røntgenbilllede bare
fordi man har ondt i benet, hvor der egentlig ikke er nogen øvrige
symptomer på en fraktur.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-06-03 21:06

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan jo forsøge sig med at spise nogen kostfibre uden at følge op
> med indtagelse af vædske, så vil får man vist nok en ubehagelig
> fornemmelse af oppustethed, hård mave og andre ubehageligheder.

Du har helt ret!

Jeg er en af dem, der er slem til at glemme at drikke. Og jeg betaler tit
prisen i form af hovedpine og mavepine

Hovedpinen kan hurtigt kureres ved at drikke vand.

Har jeg glemt at drikke i timerne omkring et måltid, kan mavepinen derimod
være svær at komme til livs.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-03 17:41

bauchmann wrote:

> [...]
> for en gastrochopi.
> hvis han ikke vil det, må du skrive igen. Held og lykke.

Det hedder gastroskopi. Det er ikke behageligt, mens det foregår, men der er
ingen gener bagefter. Jeg fik kaffe og et rundstykke en halv time senere
uden at mærke det mindste anderledes.

--
Vh
Viggo

Fra : Helga

Dato : 05-06-03 15:38

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
> [...]
> Jeg var ved lægen for et års tid siden der mente det bare var en
> maveforkølelse.
>
> Nogen der har en ide til hvad det kan være?

Nu har jeg selv haft nogle problemer med min mave, som også var lidt svært
for lægerne at finde en årsag til.
Jeg fik meget forskelligt at vide: mavekatar, mavesår, influenza. Det viste
sig at være galdestensanfald.
Jeg siger ikke at du har ovenstående, men jeg vil kraftigt anbefale dig at
gå ned til din læge og "banke i bordet".. det måtte jeg gøre. Jeg var
nærmest stempelt som hypokonder, og her nu hvor jeg har fået fjernet min
galdeblære, så er jeg glad for at jeg stod fast.
Mine egne symptoner var kraftige smerter i maven, opkast (tabte 4 kg på 4
dage), hovedpine, og i dagene op til min indlæggelse på sygehuset grå
afføring, gul i huden og øm ryg.
Så mit bud er at du skal lægge mærke til din afføring (når den dukker op),
måle din temperatur og så gå ned til din læge.
Det er kun dig der selv bedst ved hvor ondt du har det, så du må ikke lade
dig affærdige af lægen, hvis du ikke kan få hans/hendes diagnose til at
passe med hvordan du har det..

Held og lykke

Helga

Fra : Mirian

Dato : 06-06-03 09:49

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg var ved lægen for et års tid siden der mente det bare var en
> maveforkølelse.
>
> Nogen der har en ide til hvad det kan være?

Jeg ville mene at det er irriteret tyktarm. Jeg lider selv af det og
symptomerne er skiftevis hård og tynd afføring(ingen afføring) mavepine,
smerterne sidder oppe ved ribbene, oppustethed. Der er desværre ikke meget
der hjælpe andet end at formindske stress, drikke meget vand, spise
fedtfattigtt og dyrke motion, gåture er bedst hvor man bevæger sig stille og
roligt!
Så kan man ty til alverdens medicin, Magnesia ( som du allerede tager) husk,
antidepresiv medecin, laktulose etc. etc. men jeg er medicinfri da jeg har
prøvet alle disse ting men for mit vedkommende hjalp det ikke, kun ved kost
ændring kan jeg holde smerterne nede.
Held og lykke med det!
MVH Mirian