Ægte ungarsk gullash?
Fra : Ultimatos

Dato : 04-06-03 22:22

På stort sagt hvert eneste spisested i Ungarn, begynder de tilberedningen af
gullash midt eftermiddag, i en stor sort jerngryde, som hænger over et åbent
bål. Efter 3-4 timers kogetid, serveres gullashén rygende varm med brød til
og den smager forrygende.

Desværre kan jeg ikke finde nogen opskrift på denne ægte gullash, men finder
som ofte den noget fordanskede udgave (kødstykker i brun sovs med
kartoffelmos).

Kender nogen i denne gruppe den ægte opskrift?

m.v.h.

Fra : nusnus

Dato : 04-06-03 22:46

"Ultimatos" skrev d. 04-06-03 22:22 dette indlæg :
> [...]
> kartoffelmos).
>
> Kender nogen i denne gruppe den ægte opskrift?

Hej
Jeg håber at det her lige er noget for dig.

http://www.kandu.dk/dk/news/257023/groupid/20202

Hilsen Nusnus

http://www.kandu.dk/

Fra : Ultimatos

Dato : 04-06-03 23:01

"nusnus" <nusnus.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finder

> Hej
> Jeg håber at det her lige er noget for dig.

Præcis.........og tak!

m.v.h.

Fra : kim rasmussen

Dato : 05-06-03 07:21

Hej ultimatos
her er en god opskrift :

1 kg oksekød (spidsbryst eller andet ikke magert kød)
okseben
ca. 1/2-1 kg kartofler
3 l vand
3 løg
1 ½ spsk paprika (stærk!)
1 stor dåse tomatpuré
1 ds. hakkede flåede tomater ( Juice sies fra )
1 spsk salt
ca. 4 gulerødder
2-3 spsk fedtstof (svinefedt)
1 tsk spidskommen
1-2 peberfrugter

Smelt i en stor gryde fedtstoffet , de finthakkede løg brunes heri.
Paprika og kødet i tern på ca 1x1 cm tilsættes og brunes godt.
Salt, spidskommen , tomatpuré og tomater tilsættes sammen med vand og ben.
Retten skal nu småkoge under låg, til kødet er næsten mørt — det tager 2 à
3 timer;
men det kan ikke få for længe — så tilsættes kartofler og gulerødder
ligeledes i 1 cm tern, og suppen koger til disse er møre.
Lige inden servering tilsættes fintskåret peberfrugt som pynt.
Server suppen, gerne med franskbrød til.

Udover vand passer en kraftig rødvin hertil.

Det kan være svært at få rigtig stærk paprika herhjemme (måske i
indvandrerbutikkerne )
men man må ikke bruge chili eller lignende for at gøre retten stærkere!,
så hellere lidt ekstra af den almindlige paprika.
I øvrigt så virker spidskommen ved at fremhæve det stærke; men det kan
ikke anbefales at øge mængden af dette krydderi.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Michael Olsen

Dato : 05-06-03 19:22

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> skrev i en meddelelse

> Desværre kan jeg ikke finde nogen opskrift på denne ægte gullash, men
finder
> som ofte den noget fordanskede udgave (kødstykker i brun sovs med
> kartoffelmos).

Hvis du søger på pörkölt, som er rettens ungarske navn, er du måske mere
heldig. Gullash i Ungarn er mere en slags suppe.

Og husk at pörkölt serveres med nudler af den type, som på tysk hedder
knockerln. Du laver en nudeldej, som presses gennem de store huller på et
rivejern ned i kogende vand.

mvh Michael Olsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-06-03 22:46

Hej Michael

Michael Olsen <Michael.Olsen@bt.dk> wrote:

> Hvis du søger på pörkölt, som er rettens ungarske navn, er du måske mere
> heldig. Gullash i Ungarn er mere en slags suppe.

Jamen, det lignede da også, at det var suppen - Gulyás Leves - han ville
ha', eller er det bare mig, der er halv ungarer, der tænkte sådan?

> Og husk at pörkölt serveres med nudler af den type, som på tysk hedder
> knockerln. Du laver en nudeldej, som presses gennem de store huller på et
> rivejern ned i kogende vand.

Og det smager dejligt

/Sebastian

> mvh Michael Olsen