Hej alle sammen!
Her følger en "længere" redegørelse for min boligforenings oplevelser
af kabelnettet.dk:
--
Jeg bor i en boligforening på nørrebro, og vi valgte at benytte
kabelnettet.dk som udbyder i december sidste år.
Ved oprettelsen blev vi lovet at vi uden problemer kunne få lov til at
opsætte en server på vores linie til web, mail og den slags for
bygningen.
Efter oprettelsen i januar måned oplevede vi følgende problemer:
1. Support
E-mail til kabelnettet.dk besvaredes ikke.
Telefoniske henvendelser til enkelte personer indenfor kabelnettet
blev besvaret med "Han sidder til møde, hvis du efterlader et nummer,
så ringer han tilbage til dig senere". Hvilket aldrig skete.
2. Stabilitet
Linien har været meget ustabil, og hastighederne har svinget ekstremt.
I gode perioder (om natten), kunne vi komme op og hente med 500kb/s,
som jo var virkelig lækkert, men i dagtimerne oplevede vi ofte at
hastighederne lå under 15kb/s, og ping tider på op til 3000 i flere
timers intervaller.
3. Løfter
Som sagt fik vi lovet at vi uden problemer ville få lov til at opsætte
vores egen server på linien. Da tiden kom og vores server var indkøbt
og sat op som den skulle, så forsøgte vi at kontakte kabelnettet for
at få åbnet for de relevante porte til vores server, og fik følgende
svar.
Til spørgsmål ang. opsætning af mail server fik vi som svar at vide at
der fra kabelnettet skulle udarbejdes nogle juridiske dokumenter som
skulle underskrives af personer der ønskede at opsætte mail servere på
deres linier, til brug i evt. tilfælde af åbne relays, der kunne få
konsekvenser for kabelnettet.
Deres juridiske afdeling havde dog ret travlt og arbejdede på sagen.
Vi ville blive kontaktet når disse lå parate.. Dette skete aldrig.
Som svar på spørgsmål ang. webserver og andre services, fik vi at vide
at deres IP pulje ikke tillod uddeling af faste IP addresser. De havde
dog bestilt flere IP addresser, men før de fik disse, så var der intet
de kunne gøre.
De arbejdede desuden på et projekt der skulle give alle deres kunder
faste addresser. Så vi skulle blot vente på at dette kom i orden. De
ville kontakte os.. Dette skete aldrig.
Den lovede tidshorisont dengang var slutningen af februar...
Her er et uddrag af en mail som jeg sendte dem den 7. marts:
-----------------------------------------------------------------
----- Original Message -----
From: "Magnus P. Bjarnason" <icelandic@hotmail.com>
To: <support@kabelnettet.dk>
Sent: Friday, March 07, 2003 5:11 AM
Subject: Nørrebrogade 9 - Forbindelse
>
> Jeg hedder Magnus P. Bjarnason
>
> Jeg bor på Nørrebrogade 9, hvor vi har 39 lejemål med abbonnement på jeres
> service via radiokæde.
>
> Vi har siden vi blev forbundet ønsket at opsætte vores egen web & mail
> server, og har i forbindelse med vores forspørgsler fået 2 ting at vide,
> som jeg gerne ville have en opdateret status på:
>
> 1)
> Hvad er tidshorisonten for jeres planer om statiske IP addresser til alle
> jeres kunder?
>
> 2)
> Vi har tidligere fået at vide at et juridisk dokument skulle laves til
> underskrift af parter der ønsker at opsætte en mail server, men at dette
> dokument endnu ikke var færdigt. Igen, hvad er tidshorisonten på dette?
>
> Udover disse spørgsmål så har vi 2 problemer for tiden:
>
> 1) DHCP Serveren i routeren er enten slået fra, eller bare
> disfunktionel. -
> Brugere der ikke benytter sig af en statisk IP og selv indtaster Gateway,
> DNS osv. har ingen mulighed for at komme på nettet.
>
> 2) De sidste 2 uger, er der mange af brugerne der har henvendt sig til mig
> pga. ustabilitet på linien. Folk der spiller der ryger af serveren.
> Web-sites der slet ikke kan kontaktes med Iexplore osv..
>
> Jeg har selv i denne periode ofte oplevet hastigheder på max. 3-15kb/s i
> timer ad gangen.
>
> Som jeg skriver nu, så kan jeg ikke kontakte
www.hotmail.com
>
>
> Her følger et lille output fra en ping
www.kabelnettet.dk -t kommando:
>
> Lavet Kl: 03:47:00
> -----
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=1812ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=2349ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=1991ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=2359ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=2290ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=2272ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=1936ms TTL=126
> Reply from 62.84.220.14: bytes=32 time=2322ms TTL=126
>
> Ping statistics for 62.84.220.14:
> Packets: Sent = 58, Received = 58, Lost = 0 (0% loss),
> Approximate round trip times in milli-seconds:
> Minimum = 1602ms, Maximum = 2971ms, Average = 2218ms
> ----
>
> For et par dage siden, da gav den samme kommando en gennemsnitstid på over
> 3000ms, og et 20% pakketab.
>
> -
>
> Jeg har ved at læse diverse indlæg på bl.a dk.edb.internet.udbydere set at
> flere af jeres kunder tidligere har oplevet lignende problemer. Som så i
> nogle af tilfældende har vist sig at være en fejl, der så er blevet rettet
> fra jeres side efter en henvendelse.
>
> Jeg håber derfor at I vil tage jer tid til at se på sagen, og i alle
> tilfælde vil sende mig en mail med jeres repons på denne henvendelse.
>
>
> Mvh. Magnus P. Bjarnason
-----------------------------------------------------------------
Den 30 Maj, altså næsten 3 måneder senere, fik jeg følgende svar på
min mail:
-----------------------------------------------------------------
>From: "Support Kabelnettet" <support@kabelnettet.dk>
>To: "Magnus P. Bjarnason" <icelandic@hotmail.com>
>Subject: Re: Nørrebrogade 9 - Forbindelse
>Date: Fri, 30 May 2003 14:18:53 +0200
>Hej Magnus
>
>Hvis du stadig er interesseret i fast ip-adresse kan du sende os dit
navn,
>adresse, telefonnummer og kundenummer så vil du modtage information
om
>dette.
>
>Med venlig hilsen
>Support
>Rene
-----------------------------------------------------------------
Til vores fordel, så havde vi en kontaktperson hos vores boligforening
der kunne tale vores sag overfor kabelnettet, og anbefalede at vi
tilbageholdt betaling af deres regning (De indkræver 6 måneder forud)
indtil forholdene var bragt i orden.
2 Uger senere, så havde jeg deres Tekniske Chef "Dennis" i telefonen,
og på mystisk vis ser alle tidligere problemer med juridiske
dokumenter og IP addresser til at være forsvundet, da han uden videre
forwarder alle porte fra routeren til én IP addresse på lokalnettet,
samtidigt med at han fortæller os at vi nu har en fast IP addresse.
Han beder mig venligst rette henvendelse til vores kontaktperson hos
boligforeningen og bede ham om at betale regningen.
Her er den e-mail som jeg sendte til vores kontaktperson:
-----------------------------------------------------------------
-----Oprindelig meddelelse-----
>Fra: Magnus P. Bjarnason [mailto:icelandic@hotmail.com]
>Sendt: 15. maj 2003 15:08
>Til: XXXXXXX
>Emne: Svar til Dennis hos Kabelnettet.dk
>
>Hej XXXXXXX.
>
>Jeg har desværre ikke kunnet arrangere et beboerråds møde i løbet af
ugen da
>jeg har haft ret travlt, og resten af bestyrelsen ikke rigtigt har
været til
>at få fat i.
>
>Mht. Dennis, så kravler han for tiden op og ned ad ryggen af mig for
at få
>at vide hvad der skal til før jeg "klarmelder" linien til dig.
>
>Jeg ville så lige høre dig ad om det ville være klogt at melde ud til
ham
>med det samme at vi finder kabelnettets tjenester for værende
>utilstrækkelige til vores formål, og at de ikke måde lever op den
standard
>som vi forventer af en internet leverandør til vores beboelse.
>
>Bare for at give en komplet redegørelse:
>
>Alle tidligere henvendelser på høflig og almindelig vis, med henblik
på at
>få ordnet de problemer vi har oplevet med linien har slået fejl.
Enten ved
>at vores forspørgsler bliver slået hen med henvisning til juridiske
>dokumenter der "lige" skal udformes, ip addresser der "lige" skal
leveres
>osv.. Eller ved at de blot er blevet ignoreret.
>
>Problemerne har hovedsageligt ligget i følgende kategorier:
>
>1. Stabilitet
>
> Som jeg tidligere har skrevet: Ping tider over de 1000, og hastigheder på
> 3-7kb/s. Som ofte har varet flere timer. Gentagne deciderede nede-tider på
> 3-5 minutters intervaller.
>
>2. Opfyldning af klausuler i kontrakten.
>
> Opsætning af mail- og webserver.
>
>3. Manglende Support
>
> Diverse problemer, såsom DHCP server der ikke har fungeret. Alm henvendelse
> over e-mail forbliver ubesvarede.
>
>..
>
>Først nu, hvor de har fået pengepungen i klemme er de villige til at
svare.
>Firmaets Tekniske chef ringer 3 gange om dagen, og alle problemer ser
ud til
>at blive løst på et øjeblik. Alle henvisninger til tidligere
problemer fra
>kategori 1 besvares udfra en af dem udformet oversigt (mrtg) over
vores forbrug
>over de sidste 2½ uge.
>
>Der udvises ingen vilje til at ingå en diskussion om kilden til
problemerne,
>og der gives ingen forklaringer på manglende respons på vores
tidligere
>henvendelser.
>
>For mig set er dette et tegn på desperation og forhastede løsninger
der ikke
>nogen fremtidsudsigt giver for bedre service.
>
>Alt i alt ville jeg mene at vi var bedre tjent med en alternativ
udbyder af
>internet tjenester til vores beboelse..
>
>Mvh - Magnus P. Bjarnason
-----------------------------------------------------------------
Lige nu ligger vi så og forhandler med kabelnettet.dk ang evt.
ophævelse af vores kontrakt...
--
OBS:
Bare til almen information, så har kabelnettet.dk en 200mbit linie som
de lejer fra Colt Telecom.
Alle deres kunder skal så deles om denne linie, så en evt. 11mbit
trådløs forbindelse, er ikke andet end en 11mbit forbindelse til deres
central.
Derfra skal i slås med alle deres andre kunder om den ledige
båndbredde. Her må spørgsmålet så være: "Hvor mange mennesker drejer
det sig så om?"
Jeg spurgte, og fik direkte at vide: "Det kan jeg ikke oplyse".
Mit personlige gæt ville være at deres forretningshemmelighed ligger i
at de lejer linien ud til så mange som muligt, og først når massen
bliver kritisk, og klagerne begynder at hobe sig op, da vil de
overveje at opgradere deres egne linier.
Det hele drejer sig jo i sidste ende om penge, og hvis de kan få flere
penge ind, uden at give flere ud, så vil de gøre dette så længe de
kan!
--
Mit råd:
HVIS der er nogen derude der på trods af alle advarsler vælger at
benytte kabelnettet.dk som udbyder, så vær 100% sikre på at få lavet
en kontrakt der udførligt stipulerer nogle faste krav til stabilitet,
service, og alt hvad I ellers måtte ønske jer af deres linie!!
Deres sælger/konsulente ("Jan Nielsen") vil ikke have nogle problemer
med at sige "Ja, det skulle ikke være noget problem" til alle jeres
forspørgsler under forhandlingerene, hvor i når i først har skrevet
under vil blive henvist til den "Tekniske Chef" der vil have helt
andre svar..
Mvh. Magnus P. Bjarnason
Ps: Hvis I skulle ønske en yderligere redegørelse, så ring evt. til
mig på tlf: 23615379
"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in message news:<bblks8$1e5i$1@news.cybercity.dk>...
> Hej alle
> Jeg har lige været til generalforsamling hvor det blev vedtaget at en
> "task-force" fik godt 400.000 at rutte med til Kabel Tv, Internet og Tlf.
>
> Er der nogen gode/dårlige erfaringer med kabelnettet.dk? (som jeg tror
> valget falder på idet de lige har nedgravet kabler udenfor vores dør på
> Nørrebro).
>
> 1000 tak for noget indput her inden beslutningen bliver taget.
>
> /Jan